Wizards ska tydligen ge ut D&D1, vilket jag tolkar som AD&D.
http://www.wizards.com/dnd/Catalog.aspx
Se bara!
Storuggla, vafalls förvåning
http://www.wizards.com/dnd/Catalog.aspx
Se bara!
Storuggla, vafalls förvåning
Låt se... om du köper en bunt dollar på Forex och teleporterar över till en butik där borta (och hem igen), så kommer det ändå att kosta dig 878 kr att få njuta av dem.Eksem said:Tror ni man får beställa dem från en amerikansk butik åtminstone? Fast då kan jag ju lika gärna köpa orginal-böckerna när jag tänker efter.
Reaktionerna jag har sett har varit från försiktigt optimistiska, till öppet hånfulla mot WotC baserat på tidigare produktstrategi till det kluvna mellan att "hata" WotC och ändå vilja se AD&D på marknaden ... interesting times.2097 said:OSRIC är ju också OSR så några kommer säkert bli glada att det nu går att få tag på dessa även om det är AD&D.
Jefligt tragikomiskt om 1ed fans faktiskt skulle blåsa i stridsluren av ilska.Magnus Seter said:Reaktionerna jag har sett har varit från försiktigt optimistiska, till öppet hånfulla mot WotC baserat på tidigare produktstrategi till det kluvna mellan att "hata" WotC och ändå vilja se AD&D på marknaden ... interesting times.2097 said:OSRIC är ju också OSR så några kommer säkert bli glada att det nu går att få tag på dessa även om det är AD&D.
/M
De är för att lura folk att det är odd alltså ett old-school spel.Organ said:Fast varför kallar de det för D&D1? AD&D är väl ändå D&D2 enligt WotC egen numrering? Eller har jag missuppfattat det hela?
/Anders
Det är inte first edition DnD.Organ said:Fast varför kallar de det för D&D1? AD&D är väl ändå D&D2 enligt WotC egen numrering? Eller har jag missuppfattat det hela?
/Anders
Min gissning är att inte förvirra folk som inte ännu är helt nördeologiskt inskolade. Samtidigt som de som redan är det ändå drar kopplingen D&D1ed = AD&D1ed på nördslang.anth said:Det är inte first edition DnD.Organ said:Fast varför kallar de det för D&D1? AD&D är väl ändå D&D2 enligt WotC egen numrering? Eller har jag missuppfattat det hela?
/Anders
Det är first edition PREMIUM DnD.
Och eftersom de ger ut PHB+DMG+MM så är det INTE B/X eller BECMI.
Jag skulle tro att de bytt ut ordet "Advanced" till "Premium" - varför de bytt kan man ju diskutera...
Fast var det så WotC räknade när de kallade sin första utgåva för D&D3? Intrycket jag har fått är att det de menar är att AD&D (oavsätt utgåva) är D&D2 och D&D1 är allt som kom innan. Om AD&D skulle vara ettan så skulle de ju ignorera det faktum att den, hur man än räknar, inte var den första utgåvan. En annan sak som talar emot att AD&Ds båda versioner skulle vara både ettan och tvåan är att skillnaden mellan dem inte är särskilt stor, fullt jämförbar med skillnadena mellan 3.0 och 3.5, och den sistnämnda kallades aldrig, som bekant, D&D4.Schtajner said:I räkningen verkar det vara såhär efter hur folk idag verkar vilja kategorisera det hela:
0ed = Orginal D&D
1ed = AD&D 1ed(fast A:et utelämnas på nördslang)
Holmes(?);Moldvay;Mentzer;Alston(B;B/X;BECMI;RC;BB)=Classic D&D
2ed = AD&D 2ed
(man verkar hoppa över 2,5)
3ed = 3ed
3,5 = 3,5
4e= 4e
4e+ eller E4e =Essentials
Det beror på om man tycker det är bra eller inte.Necross said:Med risk för att göra någon här väldigt upprörd (förlåt): Är inte det där ett ganska dåligt spel?
Ja, om du tycker att OSG är dåligt så...Necross said:Med risk för att göra någon här väldigt upprörd (förlåt): Är inte det där ett ganska dåligt spel?
Vad definierar ett dåligt spel?Necross said:Med risk för att göra någon här väldigt upprörd (förlåt): Är inte det där ett ganska dåligt spel?
Du säger är rätt och riktigt. I alla fall hur det borde te sig logiskt. Men logik har inte med saken att göra ibland.Organ said:Fast var det så WotC räknade när de kallade sin första utgåva för D&D3? Intrycket jag har fått är att det de menar är att AD&D (oavsätt utgåva) är D&D2 och D&D1 är allt som kom innan. Om AD&D skulle vara ettan så skulle de ju ignorera det faktum att den, hur man än räknar, inte var den första utgåvan. En annan sak som talar emot att AD&Ds båda versioner skulle vara både ettan och tvåan är att skillnaden mellan dem inte är särskilt stor, fullt jämförbar med skillnadena mellan 3.0 och 3.5, och den sistnämnda kallades aldrig, som bekant, D&D4.Schtajner said:I räkningen verkar det vara såhär efter hur folk idag verkar vilja kategorisera det hela:
0ed = Orginal D&D
1ed = AD&D 1ed(fast A:et utelämnas på nördslang)
Holmes(?);Moldvay;Mentzer;Alston(B;B/X;BECMI;RC;BB)=Classic D&D
2ed = AD&D 2ed
(man verkar hoppa över 2,5)
3ed = 3ed
3,5 = 3,5
4e= 4e
4e+ eller E4e =Essentials
Fast vad har Wotc sagt i frågan själva? De måste väl vid något tillfälle redogjort för hur de har tänkt, eller?
/Anders