Vad tycker ni suger med regelverket, och varför?
Att man blöder så förbaskat. (-:
Jag är förstås minst sagt subjektiv i ämnet, men visst finns det brister även i det systemet. Nightowl brukar t.ex ta upp mängden specialiseringar bland färdigheterna (typ, Förfalskning/ID-kort) som gör att de bara kan användas inom rätt smala områden.
Wastelands är systemmässigt sett Khelataar 2.0, och de förbättrade rätt många små knepigheter i den uppgraderingen. Jag saknar dock två saker från Khelataars system som jag tyckte borde ha varit kvar -- skadetyper (Hugg, Stick, Kross) är den ena, och att det fattas är ju anledningen att blödningsbuggen finns; ur Khelataar-perspektiv hanteras alla skador i WL som Stickskador, även om man får dem av en knytnäve.
Det andra är kompetensnivåer (Novis, Kompetent, Expert...). Det är väldigt behändigt i Khelataar att kunna grov-uppskatta folks GEV och FN utan att behöva bolla med en massa siffror, och jag förstod aldrig varför de tog bort det i WL.
En annan bugg som är mindre omtalad men som konstruktören själv tog upp, är att man kan välja att vara offensiv eller defensiv i en strid... men man tjänar inget ur försvarssynpunkt på att vara defensiv, så det är lika bra att vara offensiv för jämnan.
Å andra sidan känns det ganska Wastelands. (-:
--
Åke