Nekromanti [WoD]Homosex/kärlek i rollspel

Recca

Femme Fatale
McFisk said:
Startinläggs svar.
Brukar nog bero på hur gammal vampyren i fråga är. Jag har fått för mig att ju äldre man blir i vampyrvärlden så bryr man sig mindre och mindre om kön.
Mm, absolut. Men tycker det återspeglas halvdant i rollspelet. Tänker mest på att den absoluta största andelen prinsar (dvs gamla inflytelserika vampyrer, oftast elders) är män.

Anarchclown

Swashbuckler
Jo. Det står det någonstans i spelet att prinsen refereras till som en han eftersom det deprimerande ofta är en han eftersom även vampyrer är bundna av sina gamla vanföreställningar.

Anarchclown

Swashbuckler
Jag har också använt en drottning av Paris i en kampanj. Annars är ju Francois Villon inte direkt någon man kan byta kön på eftersom han är en historisk person. Men man kan ju som jag gjorde, ta bort honom. Men det är ju ett litet sidospår.

Cybot

Mest spelbar
Anarchclown said:
Annars är ju Francois Villon inte direkt någon man kan byta kön på eftersom han är en historisk person.
WoDs Francois Villon var för cirka 200 år för tidigt för att vara den historiske Francois Villon.

Men som sagt. Man kan lätt byta ut Villon, och om man vill ha någon historisk så finns det gott om framstående människor som har dött mysteriskt eller i sjukdom.
Typ...Julie d'Aubigny för att nämna ett exempel.

Recca

Femme Fatale
Anarchclown said:
Jag har också använt en drottning av Paris i en kampanj. Annars är ju Francois Villon inte direkt någon man kan byta kön på eftersom han är en historisk person. Men man kan ju som jag gjorde, ta bort honom. Men det är ju ett litet sidospår.
Nä jag bytte kön på honom. Ingen i gruppen är insatt i historian ändå och vore de det skulle jag bara rycka på axlarna. :gremtongue:

cogitare

Swashbuckler
Det enda jag kan komma ihåg gällande kvinnlig homosexualitet i oWoD är Lucita (Lasombra) och Fatima (Assamite) som hade en romans i klan-novellerna (en eller flera).

Annars var det så länge sedan jag läste oWoD att mina mer detaljerade minnen från settingen ligger djupt dolda i mitt medvetande.

Rent allmänt så känner jag att WW, både tidigare och nu för tiden, knappast backar för mer kontroversiella ämnen. Homosexualitet är ju kontroversiellt i USA även om det är mindre kontroversiellt här över :gremsmile:

Cog.

Edit: Ser att Lucita och Fatima redan behandlats så strunta i det :gremsmile: Skrev inlägget innan jag läst hela tråden.

slanfan

Hero
den absoluta största andelen prinsar (dvs gamla inflytelserika vampyrer, oftast elders) är män.
Jag hade ganska kul i spel med det faktum att Ventrue "väldigt nyligen" börjat inviga kvinnor och ickevita. Men den fluffdetaljen var ju ganska inkonsekvent (jag tror att det var kanon) då ganska många viktiga/mäktiga NPC innan The Masquerade är kvinnliga Ventrue.

Eh, och kanske gay, för att följa ämnet, på ett hypotetiskt plan.

Anarchclown

Swashbuckler
Uppfattat. Dessutom kan man konstatera att det faktiskt finns flera personer som förmodligen varit kvinnor men som har "bytt namn och kön" senare i historien. Just Francois Villon var dock en hallick, misstänkt mördare och studerade på prästskola så chansen är rätt stor att just han var en karl. Men det spelar ingen roll i din kampanj hursomhelst. Ursäkta för sidospåret.

Ymir

Liten kantbaron
Jag gjorde en gång nån slags statistik på mer eller mindre alla publicerade SLP:er någonsin. Tyvärr verkar jag ha tappat bort den, iallafall är den inte på min laptop, men jag kom fram till att det fanns en klar övervikt på manliga vampyrer (hur den varierar mellan klanerna minns jag dessvärre inte; tex borde alla Assamite-elders vara män, men jag minns inte om så är fallet (och innan ni säger det; ja jag vet att Shaba och Fatima är undantag). Övervikten på män minskade ju yngre vampyrerna var, vilket sort of makes sense. Det hela är knappast någon genomtänkt grej från WWs sida, men åtminstone har de en ganska bra ursäkt förr den sneda könsfördelningen, i det att vampyrer skapas som produkten av mänskligt bias.

Och SLP:er från KotE var mycket riktigt mer jämnt fördelade mellan könen, vilket är notervärt eftersom vem som blir kuei-jin inte är avhängigt mänskliga nycker, utan karma.

Till WWs försvar kan också sägas att de genom åren har publicerat iallafall några SLP:er med mer komplex eller oklar könsidentitet, tex Sacha Vykos, The Sleeping Lord, Maiden of Plagues (notera hur samma varelse där ges en maskulint och en feminint kodad titel, lord och maiden), Ur-Shulgi, och en transsexuell kappadokier i 'Lair of the Hidden'.

Recca

Femme Fatale
Ymir said:
Till WWs försvar kan också sägas att de genom åren har publicerat iallafall några SLP:er med mer komplex eller oklar könsidentitet, tex Sacha Vykos, The Sleeping Lord, Maiden of Plagues (notera hur samma varelse där ges en maskulint och en feminint kodad titel, lord och maiden), Ur-Shulgi, och en transsexuell kappadokier i 'Lair of the Hidden'.
Jag tror att det transsexuella kan användas för att representerar något främmande och oberäkneligt. Det androgyna, tycker jag, representerar ofta skapad perfektion, som i Vykos fall och säkert fler tzimisces.

"Övervikten på män minskade ju yngre vampyrerna var, vilket sort of makes sense."
Överlevnadsmässigt så tycker jag att kvinnor skulle ha en högre success-rate att bli uråldriga vampyrer. Om vi utgår från att mänskligt bias kvarstår, vilket vi rimligtvis måste göra om vi säger att vamps omfamnas genom det, så betyder det att män underskattar kvinnor. Det skulle ju betyda att kvinnor har jättestor fördel som vampyrer eftersom de kan använda mäns svaghet gentemot dem.

Problemet är att vamps omfamnar av skäl som inte sällan är politiska. Det är sällan intressant att embracea en piga eller en hustru när vampyren kan skaffa sig mannen i huset som evig undersåte.

Men sen så tänker jag mig att det faktum att kvinnliga vamps blir rätt jäkla mycket mäktigare än manliga människor, tyder på att existensen av dessa övermänskliga kvinnliga vamps skulle påverkat kvinnors status och egentligen hela utvecklingen av det mänskliga samhället. White Wolf är ju extremt duktiga på att göra vampire-vinklingar på historiska händelser, men just detta har de grovt förbisett, enligt mig. Eller har de inte gjort det och jag är dum? I så fall undrar jag varför de vampyriska härskarna format den kristna religionen till ett sådant förakt gentemot kvinnor, man skulle kunna tro att Jyhad drevs av samtliga clan founder mot en ensam kvinnlig antedeluvian.

Cissi

Up to no good.
Recca said:
Men sen så tänker jag mig att det faktum att kvinnliga vamps blir rätt jäkla mycket mäktigare än manliga människor, tyder på att existensen av dessa övermänskliga kvinnliga vamps skulle påverkat kvinnors status och egentligen hela utvecklingen av det mänskliga samhället. White Wolf är ju extremt duktiga på att göra vampire-vinklingar på historiska händelser, men just detta har de grovt förbisett, enligt mig. Eller har de inte gjort det och jag är dum? I så fall undrar jag varför de vampyriska härskarna format den kristna religionen till ett sådant förakt gentemot kvinnor, man skulle kunna tro att Jyhad drevs av samtliga clan founder mot en ensam kvinnlig antedeluvian.
Jag tänkte att det här kanske handlar om att vampyrer i stort verkligen inte bryr sig om människornas havanden och göranden, om det inte ger dem makt och inflytande. Och som kvinnlig vampyr så står du så högt upp i näringskedjan i alla fall att de mänskliga kvinnornas kamp blir helt obetydlig.

Ond bråd död

Swashbuckler
Ja, könsfördelningen borde egentligen vara tydligare än vad den är med tanke på kvinnors brist på inflytande genom historien samt de åsikter om lämplighet som funnits. Oftast tycks beslutet om vem som skulle bli child bero på vilken roll denne skulle kunna fylla för sire. Eftersom makt och kunskap fanns främst hos män borde man nära uteslutande se män som childs.

Kvinnliga vampyrer borde i stor utsträckning ha embraceats av mer känslomässiga skäl, t ex kärlek.

Problemet är att hela processen är så obalanserad då det inte verkar funnits nån kostnad i att skapa vampyrer i OWoD så enskilda storproducenter antagligen borde ha en stor påverkan. (eller var det en kostnad på nåt vis, mitt minne är dåligt?).

Anarchclown

Swashbuckler
Ok. Två saker. Först: Detta verkar utmynna i att handla om kvinnors roll i Vampire vilket väl inte var huvudsyftet med tråden?

För det andra så är det där med det etablerade kvinnoförtrycket mycket tydligare under vissa perioder än andra. Men eftersom vi lever i en postviktoriansk era och man under denna era skrev om all historia till att passa de dåvarande vanföreställningarna så har kvinnor fått se sig själva strukna ur historien, om de inte var drottningar (helst av England). Jag tror inte att alla kulturer var inkapabla att se kvinnors kompetens, jag tror inte att kvinnliga vampyrer var inkapabla att se fördelen med att omfamna kompetenta kvinnor.

Jag tror inte man ska utesluta att just samma fördomsfulla män som sett män som överlägsna inte också skulle vara så heteronormativa att de inte omfamnade en kvinna för att hålla dem sällskap i evigheten. I alla fall jag tycker att ensamhet är den största drivkraften för de flesta vampyrer att omfamna. Vampyrer som bara omfamnar för att "bygga minions" blir nog oftast jävligt besvikna av de förrädiska små muppar som de lyckas skapa.

Om man bortser från kanske Ventrues, Lasombra och Tremere tror jag att makt och inflytande är ganska små kriterier för omfamning. Särskilt om man betänker klaner som tex Followers of Set.

Ond bråd död

Swashbuckler
Vilka kulturer tänker du är undantagen?

Hur ser childandet ut i böckerna, vilka skäl verkar vanligast? (jag har för mig att de oftast är antingen helt godtyckliga eller för att sire behöver nån för en viss roll/kompetens)

Anarchclown

Swashbuckler
Under medeltid i Europa hade tex kvinnor mycket mer att säga till om än det framställts som att de hade i efterhand. Framförallt i de lägre samhällsklasserna.

I Bysans var det kvinnorna som tog hand om mycket av handeln vilket gjorde dem inflytelserika som tusan. I nordens vikingatid var det i princip kvinnorna som styrde hemmen med rätt att slänga ut sina karlar. Ändå är våra gamla historieböcker fulla med Vikingar som rövar bort sina fruar på vikingatåg.

Inget av detta framställs så i den gamla historieskrivning vi har som grundades på nationalistiska stämningar och den viktorianska moralen. Denna har till och med vad jag förstått bytt kön på vissa författare, konstnärer etc. Den har också givit andra existerande män cred för en del saker som kvinnor faktiskt har gjort. Notera att den också har givit större manliga författare cred för verk författade av mindre manliga författare så detta är inget som bara drabbat kvinnor.

Jag kan ta ett annat exempel av hur mycket 1800-talet fuckade upp vår historieskrivning. På denna tid fanns det en rörelse som sysslade med det som blev den olympiska sporten fäktning. Dessa bestämde sig helt sonika för att deras form av fäktning som var extremt ritualiserad och regeltyngd, även var den bästa formen av fäktning som någonsin förekommit, och att de klingor de använde även de var de bästa som någonsin funnits. Detta ledde till att folk fram till idag tror att riddartidens svärd var mer som slöa klubbor med ett patetiskt försök till egg, trotts att man funnit flera laminatsmidda vapen ifrån denna tiden som förmodligen var vassa som fasen när de var nya.

P.S.: Jag ska anmäla det här inlägget så att det och det andra historiska snacket kan dras ut till en annan tråd. Ber om ursäkt för trådföroreningen.

Recca

Femme Fatale
Ond bråd död said:
Problemet är att hela processen är så obalanserad då det inte verkar funnits nån kostnad i att skapa vampyrer i OWoD så enskilda storproducenter antagligen borde ha en stor påverkan. (eller var det en kostnad på nåt vis, mitt minne är dåligt?).
Jag tycker det vore roligt om det fanns de vampyrer som enbart skapade childer av kvinnor, av valfri anledning (det borde ju finnas). Och då menar jag inte klan Lamia, som ju är endast kvinnor, för de är så stereotypa som kvinnoklan, kan jag tycka.

Men men.

Sen så tycker jag att det här med kvinnor i WoD blir lite besläktat med trådens syfte. Eller det blir nästan oundvikligt att man snurrar in lite på det ämnet när man försöker diskutera Homosexualitet i WoD, och då specifikt skillnader mellan könen inom homosexualitets-ämnet.

Personligen har jag inte haft så stor tanke på att ha med ett lesbiskt par vampyrer men däremot har jag funderat på bögvampyrer litegrann innan. Känns trist att jag som vill vara och också anser mig vara så medveten om könsskillnader ändå missar det här som är typ framför näsan på mig. Inga intressanta lesbiska vampyrer, däremot intressanta bögvampyrer. Jag blir lite irriterad på att jag uppmärksammar detta först nu. <.<

Ond bråd död

Swashbuckler
Daughters of Cacaphony och Ahrimanes är väl såna? Daughters har dock med en transvestit/transsexuell/whatever också har jag hört. Men hur accepterade de bloodlines är vet jag inte. Jag känner dem bara från kortspelet. Nån som har koll?

Recca

Femme Fatale
Ond bråd död said:
Daughters of Cacaphony och Ahrimanes är väl såna? Daughters har dock med en transvestit/transsexuell/whatever också har jag hört. Men hur accepterade de bloodlines är vet jag inte. Jag känner dem bara från kortspelet. Nån som har koll?
De är väl som bäst intressanta för speciella äventyr där man typ spelar en DoC eller där man använder dem som NPC's. De är ju jättesmå klaner båda två. Och om jag skulle välja mellan all-female-klaner så tar jag Lamia alla gånger. De dyrkar ju Lilith och det är faktiskt riktigt coolt. =)

cogitare

Swashbuckler
Recca said:
Problemet är att vamps omfamnar av skäl som inte sällan är politiska. Det är sällan intressant att embracea en piga eller en hustru när vampyren kan skaffa sig mannen i huset som evig undersåte.
Inte ovanligt att Nosferatus sökte upp folk med låga positioner om inte annat som ghouls för att de inte drog uppmärksamhet till sig och sålunda utgjorde utmärkta spioner. En del borde hittat in i klanen den vägen också.

Gangrel och Malkavian tenderar väl också att i ganska stor utsträckning strunta i social position vid 'embrace' och tittar främst på andra faktorer. Och det är nästan hälften av Camarilla-klanerna.

Jag tror (obs! TROR) att White Wolf i större utsträckning funderat på det här med homosexualitet, sexualitet, trans och dylikt i sin setting då det lite går hand i hand med den värld de målar upp. Om inte annat så kallar ju sig den nuvarande vampire-utvecklaren för Rose då han tidigare hette Russell. Jag vet inte om det bara är på nätet eller om han (hon?) faktiskt kommit ut som trans-person eller helt enkelt faktiskt har bytt kön. Nåväl, något av en sidonotering.

Själv är jag dålig på att notera fördelning av kön bland SLP och dylikt och mitt fokus ligger sällan där MEN jag försöker på senare tid inte default falla in i att sätta män i maktpositioner eller att det alltid skall vara en man som är den drivande faktorn. Relativt ofta så gör jag ett aktivt val att göra ett "könsbyte" på en SLP som jag skapat som manlig bara för att.

Cog.