Jag gjorde en gång nån slags statistik på mer eller mindre alla publicerade SLP:er någonsin. Tyvärr verkar jag ha tappat bort den, iallafall är den inte på min laptop, men jag kom fram till att det fanns en klar övervikt på manliga vampyrer (hur den varierar mellan klanerna minns jag dessvärre inte; tex borde alla Assamite-elders vara män, men jag minns inte om så är fallet (och innan ni säger det; ja jag vet att Shaba och Fatima är undantag). Övervikten på män minskade ju yngre vampyrerna var, vilket sort of makes sense. Det hela är knappast någon genomtänkt grej från WWs sida, men åtminstone har de en ganska bra ursäkt förr den sneda könsfördelningen, i det att vampyrer skapas som produkten av mänskligt bias.
Och SLP:er från KotE var mycket riktigt mer jämnt fördelade mellan könen, vilket är notervärt eftersom vem som blir kuei-jin inte är avhängigt mänskliga nycker, utan karma.
Till WWs försvar kan också sägas att de genom åren har publicerat iallafall några SLP:er med mer komplex eller oklar könsidentitet, tex Sacha Vykos, The Sleeping Lord, Maiden of Plagues (notera hur samma varelse där ges en maskulint och en feminint kodad titel, lord och maiden), Ur-Shulgi, och en transsexuell kappadokier i 'Lair of the Hidden'.