Nekromanti [WoD]Påverka "känslan" i Vampire

Recca

Femme Fatale
I lördags spelade jag svart av kval på rollspelsdagen som Northern Lights med flera anordnade på studiefrämjandet i Linköping. Det blev väldigt lyckat, enligt mig. Framförallt insåg jag hur intensivt och tillfredställande det känns att gotta sig åt hemskheter, otäcka sådana som drabbar en själv och som man orsakar andra (i spelet). Att ställas till svars för jobbigheter av olika slag, utsätta andra eller låta sig utsättas för obehagligheter. Det är väldigt kul, helt enkelt.

Det slog mig att Vampire the Masquerade, såsom jag spelat och spellett det hittills känns vanilla i jämförelse. Jag tänkte diskutera det. Jag vill ju att världen ska kännas lite otäck. Realistiskt otäck. Rollpersonerna och demigenom spelarna kan ha glädje av att ställas öga mot öga med settingens skrupellösa hemskheter.

Jag har några tankar redan förstås:
1. Detaljer - att beskriva hemska detaljer kan öka känslan av obehag, att få folk att skruva på sig lite när de ställs öga mot öga mot konsekvenserna av sina eller andras handlingar. Men det är förstås viktigt på nåt plan att inte grotta ned oss helt i sådant, smakfullhet helt enkelt.
2. Perverterade personligheter tillåts uttryck - SLP's har ofta quirks som är direkt obehagliga, men att spela ut dessa ogenerat är svårt, särskilt i de fall då där existerar någon form av negativ värdering kring personligheter av den typen, vilket det ju gör i viktorianska england.
3. Våga ta ut svängarna. Jag kan uppleva att jag inte riktigt vågar ta upp sånt som är väldigt politiskt inkorrekt att just ha med i rollspel (som jag upplever det) - jag tänker på våldtäkt, misshandel i relationer, övergrepp på unga. Sånt är otäckt men det är också extremt realistiskt att det sker och om det inte tillåts ske så förlorar ju världen som realistisk setting på det.
4. Normbrytande organisationer - Det faktum att det i det samhälle jag spelleder finns "gentlemen clubs" kan jag absolut utnyttja bättre för att lyfta fram otäcka världsåskådningar som iom gemenskapen på sådana här klubbar ges moraliska stöttepelare som medlemmarna kan luta sig på. Jag tänker på rasism, och synen på fattiga och kvinnor.
5. Provokationer - jag tänker mig att det i ett samhälle som så radikalt och ohämmat blottlägger sin dekadenta själ, kommer springa upp motstånd på olika sätt. Våld mot våld... Ett sorts hot som ligger onämnt i luften.

Tips på att uppnå det jag eftersöker mottages tacksamt. Även tips på andra saker jag kan tänka på som spelledare i en mörk setting.

Übereil

Swashbuckler
Recca said:
4. Normbrytande organisationer - Det faktum att det i det samhälle jag spelleder finns "gentlemen clubs" kan jag absolut utnyttja bättre för att lyfta fram otäcka världsåskådningar som iom gemenskapen på sådana här klubbar ges moraliska stöttepelare som medlemmarna kan luta sig på. Jag tänker på rasism, och synen på fattiga och kvinnor.
5. Provokationer - jag tänker mig att det i ett samhälle som så radikalt och ohämmat blottlägger sin dekadenta själ, kommer springa upp motstånd på olika sätt. Våld mot våld... Ett sorts hot som ligger onämnt i luften.
Kör ni nWoD eller oWoD? Hunter: The Vigil (nWoD) har en del tilläggsböcker (tänker främst på Slasherboken, som bland annat tar upp den här trevliga organisationen) som kanske kan ge inspiration (oavsett om man kör oWoD eller nWoD skulle jag tro, även om det blir lättare i nWoD).

Vill minnas att Giovanni Chronicles ska vara rätt hårig också.

Edit: och just Hunter känns som det klockrena svaret på punkt 5, och kan vara värt att kolla in bara därför.

Übereil

Recca

Femme Fatale
Hej, tack för tipsen. :gremlaugh:

Jag har redan haft med massor av hunters. En mindre enklav som iofs uppfyllde ganska många av ovanstående punkter eftersom de var långt från renlevande asketiska munkar. De var våldsbenägna misantropiska fight fire with fire templars. Skitnöjd med den story-arcen faktiskt. Hade bland annat en House of Murnau evangelist (från Inquisitor oWoD) som lät en demon ta besittning av hans kropp för att han lättare skulle kunna bekämpa vampyrer. Han var stor favorit som nemesis. Inquisitor är för övrigt ett supplement till dark ages som är jäkligt mörk och riktigt bra. Den har regler för hur man skapar en inkvisitor. Reglerna för hur de ska spelas är väldigt intressanta där de har nån form av dual nature.

God45

#PrayersForBahakan
Eftersom du använder Victorianska england så vill jag tipsa lite om klubbarna för homosexuella män som fanns i London. :gremsmile:

Ett exempel var Hundred Guineas Club som tillhörde en viss Mr. Inslip som det finns rätt mycket skrivet om ifall man letar lite. Klubben var riktad till de allra rikast klienterna och de som betalade leddes in i etablisamanget och visades en interaktiv pjäs där de anställda manliga prostituerade klädde sig som kvinnor och antog kvinnliga namn. De prostituerade spelade sedan upp typiskt kvinnliga aktiviteter, tillexempel simulerade födslar! Vid klockan 2 på natten släktes sedan ljusen ner och de betalande gästerna valde ut vem av de anställda de ville spendera natten med.

En intressant detalj är att många av de anställda var soldater som extra-knäckte som prostituerade. Tydligen var de ridande vakterna stationerade vid Hyde Park de mest kända för att göra detta. En av anledningarna till detta var tydligen att soldaterna också hade något att förlora ifall affärerna blev offentliga vilket minskade risken för utpressning.

En annan var antagligen att soldaterna var unga, välltränade och hade möjligheter att ta hand om sitt utseende :gremwink:

RasmusL

Champion
Vad är Svart av Kval, Vi av Lust?

Svart av Kval, Vit av Lust ÄR kval , omöjliga val, och Besten är ett verktyg för att skapa dessa. Besten är det mörka, det hemska, det som bara vill förstöra för dig själv och detta återspeglas i mekaniken och strukturerna i spelet!

Vad är besten i WoD/oWoD?

En regel. Ett tärningsslag. Utöver detta uppmuntras givetvis karaktärsspel kring besten men den ständiga inre kampen åter speglas enligt mig inte i mekaniken. Ett tärningsslag kan aldrig för mig betyda lika mycket som kvalet i att behöva välja mellan att våldta min älskade eller bli besegrad av min värsta fiende.

Recca

Femme Fatale
Elmrig said:

En regel. Ett tärningsslag. Utöver detta uppmuntras givetvis karaktärsspel kring besten men den ständiga inre kampen åter speglas enligt mig inte i mekaniken. Ett tärningsslag kan aldrig för mig betyda lika mycket som kvalet i att behöva välja mellan att våldta min älskade eller bli besegrad av min värsta fiende.
Och jag tycker jättemycket om Svart av kval, vit av lust. Inte desto mindre spelar jag WoD just nu och pallar inte att försöka konvertera till svart av kval. Det kan pajja hela kampanjen.

RasmusL

Champion
Recca said:
Elmrig said:

Och jag tycker jättemycket om Svart av kval, vit av lust. Inte desto mindre spelar jag WoD just nu och pallar inte att försöka konvertera till svart av kval. Det kan pajja hela kampanjen.
Och jag tror inte att du kan lösa problemet utan att ändra på spelet, det är inte skrivet på ett sätt som uppnår den typ av spel som Svart av Kval är ämnat för. Vill du ändra på spelet måste du ändra på spelet ("to do, do it!") och jag tror att det är svårt att få WoD, som är så välbefäst i folks sinnen, att ändras så drastiskt enbart genom fiktion och socialt kontrakt (svårt men inte omöjligt). Förändra lite mekanik kring besten och jag tror att du kan få spelet att glida en aning i önskad riktning! Frågan är dock om det är vad dina spelare vill, SaKVaL och Vampire stödjer väldigt olika spelstilar/CA.

Recca

Femme Fatale
Elmrig said:
Recca said:
Elmrig said:

Och jag tror inte att du kan lösa problemet utan att ändra på spelet, det är inte skrivet på ett sätt som uppnår den typ av spel som Svart av Kval är ämnat för. Vill du ändra på spelet måste du ändra på spelet ("to do, do it!") och jag tror att det är svårt att få WoD, som är så välbefäst i folks sinnen, att ändras så drastiskt enbart genom fiktion och socialt kontrakt (svårt men inte omöjligt). Förändra lite mekanik kring besten och jag tror att du kan få spelet att glida en aning i önskad riktning! Frågan är dock om det är vad dina spelare vill, SaKVaL och Vampire stödjer väldigt olika spelstilar/CA.
Jag tror du missförstår mina intentioner. Jag vill bara att det ska vara mörkare än som jag spellett det hittills. Jag vill att spelarna ibland ska skruva på sig när de ställs inför moraliska dilemman eller något otäckt som sker. De behöver inte bidra så mycket till detta själva så jag behöver inga bestkommandon. Det jag är mer nyfiken på är direkta tips på hur jag bör gå tillväga för att göra mitt äventyr mörkare. Kanske även tips på vad jag inte bör göra eller vad jag bör vara försiktig med.

RasmusL

Champion
Recca said:
Elmrig said:
Recca said:
Elmrig said:

Jag tror du missförstår mina intentioner. Jag vill bara att det ska vara mörkare än som jag spellett det hittills. Jag vill att spelarna ibland ska skruva på sig när de ställs inför moraliska dilemman eller något otäckt som sker. De behöver inte bidra så mycket till detta själva så jag behöver inga bestkommandon. Det jag är mer nyfiken på är direkta tips på hur jag bör gå tillväga för att göra mitt äventyr mörkare. Kanske även tips på vad jag inte bör göra eller vad jag bör vara försiktig med.
Jag tänker mig att reglerna och mekaniken i spelet omöjliggör att du tar dig ner till det riktigt mörka i vårt känslospektra. Giovanni clanbook är riktigt vidrig, mörk och hemsk men det översätts inte till spel när reglerna inte är behjälpliga.

Ska du få in vånda och moraliska val måste spelarna bry sig om de som blir utsatta för otäckheter för att det ska vara effektfullt samt kunna påverka men allrig "vinna" i valen. Ska du använda besten för att tvinga dina spelare att själva göra stygga saker med sina nära och kära är oWoD IMO dåligt regelmässigt, ska du låta andra göra det måste du hitta sätt att fästa betydelse vid offren vilket är tidsödande och kräver fler mötens framförhållning (och riskerar att spelarna bara "äh, jag är en mäktig vampyr, varför ska jag bry mig?").
Vill dina spelare ta spelet på en känslomässig/relationsdrame-nivå? Om så kan du kanske morfa ihop spelen, det är mitt bästa förslag. Annars tror jag inte att det kommer att fungera, hur obehagliga scenbeskrivningar du än gör.

Recca

Femme Fatale
Det finns ju grader av otäckt också. Skulle vi spela drakar och bananer så skulle ju spelarna i min grupp antagligen tycka att WoD var mer mörkt och otäckt. Det bevisar väl att man även kan spela WoD olika mörkt och otäckt. o_O

RasmusL

Champion
Recca said:
Det finns ju grader av otäckt också. Skulle vi spela drakar och bananer så skulle ju spelarna i min grupp antagligen tycka att WoD var mer mörkt och otäckt. Det bevisar väl att man även kan spela WoD olika mörkt och otäckt. o_O
D&B är skrivet för att vara lättsamt. SaKVaL är skrivet för att vara mörkt.

Det sätt oWoD-Vampire är skrivet på, och då främst mismathcen mellan mekanik, fiktion och färg, uppnår inget av dessa och blir "stuck in the middle".

(om du vill kan du byta ut mina "är" mot "jag anser")

God45

#PrayersForBahakan
Ja... Vampire och resten av Wod spelen bygger på att du inte behöver regler för sånt där.

En bra storyteller kan driva en bra spelare till att göra fruktansvärda saker geonom faustianska avtal och manipulation. Tro mig klarar jag att göra det så klarar du det :gremsmile: Det gäller bara att ha spelare som går in för sin roll.

Spela känslomässiga spel, utnyttja vad du vet om dem, läs på om psykologiska manipulations metoder. Bli spelarnas mörka reflektion. För vad de inte säger i reglerna eller någon av böckerna där spelarna kan läsa det är:

Besten är storytellern. Du är dina spelares inre demoner i köttslig form. Läs på om hur man innom gnosticismen lätt någon representera sina synder för att på så sätt kunna besegra dem genom diskutioner och sedan vara fri från dem. Det är vad du gör när du spelleder vampire. Du ska få dina spelare, inte kraktärer spelare, att vissa sina allra mörkaste sidor. Och sedan få dem att hantera konsekvenserna.

Att det krävs regler för allt är något nytt indie-spels påhitt och jag tycker att det förtar någonting från processen av djupare rollspel. Att applicera den approachen på vampire skulle mer eller mindre förstöra vad jag gillar med spelet.

Men hej, alla gillar olika saker.

RasmusL

Champion
God45 said:
Ja... Vampire och resten av Wod spelen bygger på att du inte behöver regler för sånt där.

En bra storyteller kan driva en bra spelare till att göra fruktansvärda saker geonom faustianska avtal och manipulation. Tro mig klarar jag att göra det så klarar du det :gremsmile: Det gäller bara att ha spelare som går in för sin roll.

Spela känslomässiga spel, utnyttja vad du vet om dem, läs på om psykologiska manipulations metoder. Bli spelarnas mörka reflektion. För vad de inte säger i reglerna eller någon av böckerna där spelarna kan läsa det är:

<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Klicka för att visa.. <input type="button" class="form-button" value="Visa dolt innehåll" onclick="toggle_spoiler(this, 'Dölj innehåll', 'Visa dolt innehåll')" /></div><div class="ubbcode-body"><div style="display: none;">Besten är storytellern. Du är dina spelares inre demoner i köttslig form. Läs på om hur man innom gnosticismen lätt någon representera sina synder för att på så sätt kunna besegra dem genom diskutioner och sedan vara fri från dem. Det är vad du gör när du spelleder vampire. Du ska få dina spelare, inte kraktärer spelare, att vissa sina allra mörkaste sidor. Och sedan få dem att hantera konsekvenserna.
</div>

Att det krävs regler för allt är något nytt indie-spels påhitt och jag tycker att det förtar någonting från processen av djupare rollspel. Att applicera den approachen på vampire skulle mer eller mindre förstöra vad jag gillar med spelet.

Men hej, alla gillar olika saker. </div></div>

Det krävs inte, men det hjälper extremt mycket. Att spelleda Vampire på det sätt du förespråkar är både svårt och tidskrävande. Det är säkert värt investeringen men det finns tydliga genvägar.

God45

#PrayersForBahakan
Jag läste inte extra psykologi och genusvetenskap bara för att bli en bättre GM, det hade varit löjligt :gremwink: Jag läser också på om filosofiska och moraliska problem av andra anledningar än att lägga in dem i mina spel.

Boken om bepansrade tåg är dock 100% rollspels material :gremlaugh:

Recca

Femme Fatale
Elmrig said:
Recca said:
D&B är skrivet för att vara lättsamt. SaKVaL är skrivet för att vara mörkt.

Det sätt oWoD-Vampire är skrivet på, och då främst mismathcen mellan mekanik, fiktion och färg, uppnår inget av dessa och blir "stuck in the middle".

(om du vill kan du byta ut mina "är" mot "jag anser")
Men det lär ju finnas grader av "stuck in the middle" också. :gremlaugh:

God45

#PrayersForBahakan
Nej, måste motstå, får... inte... off topic...

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/OMAIsqvTh7g"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/OMAIsqvTh7g" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Förlåt mig, jag var för svag...

:gremwink:

RasmusL

Champion
Recca said:
Men det lär ju finnas grader av "stuck in the middle" också. :gremlaugh:
Absolut. Vad jag menar är:

I trådstarten pratar du om mörkret SaKVaL frambringar, SaKVaL är konstruerat för att kunna utforska mörkret kring mänsklig svaghet och omöjliga val, att utifrån dessa utfrorska en vampyrs värderingar.

Vampire är konstruerat för att göra en jäkla massa olika saker och gör det mesta på ett bra sätt.

Jag påstår att ett spel som är korrekt konstruerat för att uppnå fokus kring ett specifikt område kommer att göra detta bättre på just det området än ett spel som är korrekt konstruerat och har ett mycket bredare fokus.