Recca said:
Elmrig said:
Yes. Jag föreslår då att du ger dig på mekaniken och anpassar reglerna för hur besten fungerar för att bättre matcha SaKVaL. Det är lite jobb och tankeverksamhet men jag tror som sagt att du svårligen kan komma frammåt enbart genom att göra fiktionen mer brutal och mörk, oWoD är redan mångdubbelt mer stört än vad SaKVaL någonsin har varit men det märks inte i spel.
Hm. Jag tar tillbaks föregående kommentar om isglass.
Kan du förklara för mig hur jag ska göra då? Är det bestkommandon du tänker på? Att ge besten en egen vilja och att den försöker bryta sig fri? I gengäld kan jag tvinga spelaren att ta någon form av nackdel så länge den tvingar ifrån sig en jobbig beast-impulse?
Ja precis, något i den stilen. Som jag upplever Vampire så finns det ingen bra struktur kring besten och den blir mest en regelmässig detalj kring eld och blod. Om besten kan få vara sadistisk, kåt, mallig, feg, galen, elak och motsträvig även i andra sammanhang så tror jag att den kan bidra med en dimension av mörker.
Det "yttre" mörkret i fiktionen är IMO redan på topp i oWoD och hur många fler brutala våldtäcktsritualer man än slänger in så blir det inte "bättre". Jag tror att man måste söka det "inre" mörkret, det som kommer från att förstöra det man älskar. Först måste givetvis spelarna vara beredda att "älska", att investera i sin egen och andra karaktärer i historien, och vara överens om att vampyrer inte är helt känslokalla supervarelser utan i allra högsta grad mänskliga, hur mycket Wits och Potence man än må ha.
Över lag: Förflytta er in på det läskiga territorium som utgörs av kärlek. Våga vara kära, våga älska och som spelledare färga allting svart. Använd besten för att förstöra relationer, att bedra, att göra illa.
Mekaniken är lite lurigare, särskilt om spelarna utgör en sammansvetsad grupp som ibland ställs inför speliga utmaningar (strid el liknande) men det bör gå att få till något spännande. Lite "top of my head"-idéer:
*Spelledaren agerar besten: Som vanligt men med en mer aktiv best med fokus på att skada vampyrens självrespekt samt de saker hen älskar. Utfärda bestkommandon och ge en regelmässig nackdel om detta vägras (förvägra användnignen av discipliner?/blood buff? Ha isf någon form av "pluppar" som i svart av kval som av spelledaren kan "tas" för att förvägra användningen, var elak (ELAK!)). Ta bort den vanliga mekaniken för rötschreck och frenzy, gör dem till bestkommandon istället. Humanity blir överflödigt, du blir din egen humanitymätare.
*Alla agerar besten: Samma som ovan fast medspelarna också får vara med och utfärda kommandon samt vägra discipliner/blod. Med en spelstil där det är tänkt att spelarna ska lösa problem tillsammans och inte intrigera mot varandra blir det här problematiskt.
*Best-kort: Sammanställ en lista på bra best-känslor och skapa kort med vilka besten kan slumpas. Spelledaren ber spelare "ta ett kort eller en plupp", annars som ovan. Känslan måste spelas ut på ett sätt som tydligt (TYDLiGT) skadar antingen vampyren, vampyrens anseende eller något vampyren älskar. Problem kan vara med tolkningen av kort som inte "passar in".