Eh. Paths är det bästa med Sabbat. Det introducerar spänningar inom gruppen där ni alla ska vara lojala mot varandra (vauldere) men alla är monster som blir moraliskt straffade om de inte är monster på det sättet som deras Path säger att de ska vara.Och inte ens det om man spelar Sabbath eller Dark Ages. Jag har alltid kallat Path of Power And the Inner Voice för "The Path of the Munchkin" eller "The Path of Doing What I Was Going To Do Anyway". Paths underminerar hela settingen.
Dessutom att först V5 fick tillbaka elementet med "the Masquerade" (ni vet, som i titeln?). Innan dess var problemet med maskeradbrott bara att Fursten blev arg på er för att han behövde lägga resurser på att tysta det - det fanns aldrig någon verklig risk för avslöjande, hur mycket ni än slet huvudena av varandra och drack ur halsen på nattklubbar.
Du spelade din Path of Cathari så snyggt också! Du gjorde många grejer som inte alls var ”Vad du hade gjort ändå” utan saker som var moraliskt nödvändiga enligt en omänsklig etik!Eh. Paths är det bästa med Sabbat. Det introducerar spänningar inom gruppen där ni alla ska vara lojala mot varandra (vauldere) men alla är monster som blir moraliskt straffade om de inte är monster på det sättet som deras Path säger att de ska vara.
Medans det inte var en sabbatkampanj så var ändå min bästa vampirekaraktär någonsin (enligt mig själv) var en Toreador som följde Path of Cathari, vilket satte sitt spår på kampanjen. Speciellt eftersom han hade en bromance/rivalitet med en Malkavian vampyr spelad av @God45 , som var en 100% viktorian ut i fingerspetsarna.
Kampanjen blev en orgie av one-up-manship, hijinx, våld, excess, politiska framgångar och misslyckanden. Sure, inte "oh nej. Jag är inte människa längre" lidande och krokodiltårar av blod, men definitivt en kampanj om blodstörstande monster.
Och precis när man tycker att man börjar få grepp om de där grejerna och något slags stabilitet: "Vad fan menar du 'det finns skitfarliga varulvar också som vill dödsmörda ihjäl dig'!?"I Vampire var det definitivt dels "jävla helvete, jag är ett monster, fan vad jobbigt" men också "shit, jag är en liten jävla lus i en skitfarlig värld där inte bara människorna (med viss rätt) hatar och fruktar och vill döda mig, utan där även de flesta andra vampyrer vill utnyttja mig eller döda mig eller både och".
Lägst på totempålen Vampire där man försöker få folk att inte låta 100% av skiten rulla ner på en och typ, försöker att inte äta sina mänskliga vänner eller få sparken från sitt skitjobb på solglasögon affären (fastän man aldrig ens ser solen) är superkul!Jag är också rätt nöjd med att mina spelledare generellt kört nybörjarkampanjer, alltså där rollpersonerna nyligen blivit en del av de respektive vampyr/varulvssamhällena. Istället för att köra såna där feta episka intrigkampanjer eller så.
Jag är nämligen sämst på politiska intrigkampanjer. Jag skulle aldrig klara av att spela en sån Vampirekampanj – dels saknar jag helt och hållet inre driv och önskan att ha en massa målsättningar som spelare, och dels orkar jag verkligen inte hålla reda på allt världs-nonsens och all regelmekanik och huyr olika förmågor etc funkar som det skulle krävas för att spela en kompetent intrigerande vampyr.
Det passade mig helt perfekt att spela en ny-embrace:ad angsty idiot som mest försökte överleva dagen utan att någon stack en påle i honom, kastade ut honom i solen eller gjorde honom till blodsslav.
Att köra över någon med en bil hjälper. Ungefär som raketgeväret i Buffy.Jag gillar hur det i Vampire är omöjligt att besegra folket som är mäktigare än dig (deras generation är bättre än din) utan att bilda en fackförening (coeterie) och sedan diablerisera dem (äta de rika). Liksom, det är osubtilt som en slägga i ansiktet men det behöver vara det!
Vi spelar ju Nwod juat nu och där är lösningen alltid att köra på det med en bil!Att köra över någon med en bil hjälper. Ungefär som raketgeväret i Buffy.
Älskar changeling the dreaming. Spelade 1st ed en hel del när det kom. Men det är ett KONSTIGT spel. Urban fantasy med riddare och trollkarlar och prinsessor och sånt, men också med klasskamp, monster, existensiella hot, en ganska märklig syn på konst och kreativitet.Hur är erfarenheterna från andra spel? Jag har spelat Changeling, men har verkligen ingen åsikt om det. Gillade det aldrig riktigt. Övrigt tror jag inte att jag har spelat så pass att jag kan ha någon sorts åsikt
Magireglerna hade också en spännande mekanism där man kunde minska svårighetsgraden genom att göra en massa larviga grejer. Minns inte hur det formulerades i reglerna, men i praktiken innebar det att alla rollspersoner gjorde kullerbyttor, pruttade, stod på huvudet, tände eld på sitt skägg, hoade som uggor eller vad det kunde vara så fort de ville använda sina förmågor.1st ed var ganska svårspelad, med knepiga kort-regler. Först med Storytellers handbook (?) som det blev regelmässigt spelbart på riktigt.
… och som vi vet, är bilder också text, och text är setting … och regler ska bytas ut om de bryter mot detta.Bilderna i spelet däremot?
Jag är glad att höra att du kännt så! Men jag har mest kännt som jag plöjt igenom ett roligt hack n slashlir när jag spelat Werewolf, tyvärr, för jag tror att det skulle kunna vara så mycket mer. Men det känns som att det är det man ges som SL att arbeta med, så precis som du säger, det saknas bra verktyg för SL.Jag har 100% känt mig som ett monster som kämpar med sin mänsklighet, men jag misstänker att det hör ihop med mitt generella regelsystem-hat. jag spelar ju premissen och lore:en; regelsystemet är inget jag reflekterar över mer än jag absolut måste. Sedan har jag haft turen att ha bra spelledare i både Vampire och Werewolf också, som skapat bra äventyr/scenarier och sådär. Bra spel borde absolut ge mer verktyg till SL än vad jag upplever att Vampire/Werewolf gör. Men det tycker jag ju om nästan alla spel.
I Vampire var det definitivt dels "jävla helvete, jag är ett monster, fan vad jobbigt" men också "shit, jag är en liten jävla lus i en skitfarlig värld där inte bara människorna (med viss rätt) hatar och fruktar och vill döda mig, utan där även de flesta andra vampyrer vill utnyttja mig eller döda mig eller både och".
Och i Werewolf var det dels "fuck, jag är ett monster som dessutom är ofrivilligt rekryterad till en hopplös kamp som jag ändå tyvärr inser är både rättfärdig och nödvändig" men också "shit, vad alla är såna jävla brutalt stendumma machoskallar, och vad skitjobbigt det är att ha med sådana att göra".
Ganska sällan var det "tjohoo jag får slakta bäst jag vill". Kanske för att jag inte ville slakta speciellt mycket, vad vet jag.
Grejen här är att det där är Forsaken som absolut inte är lika röjigt som Apocalypse. I Apocalypse är man krigare med många medel som räddar en om saker går fel och är individuellt superheroisk. I Forsaken är man mycket bräckligare och svagare. Fokuset i strid är att samarbeta i flock och nöta ner någon innan man konfronterar dem. Det är om jakten, inte kriget.Taget from Werwolf the Forsaken
"The need to hunt burns in your heart and in your soul. To chase down prey with your blood pumping fire through your body. Yesterday you didn’t know what that felt like, but today you’re sitting in a room with the bodies of your family and you need to hunt.
You are a human, a wolf, a killer, a monster. The ultimate predator.
You must hold the balance between the moon and the wolf. Between the flesh and the spirit. Between the pack and the prey. Your blood rises. The wolf must hunt.
What are you going to do?"
Vad blir ett spel som beskriver sig såhär om inte ett rent röjarlir?
När man dyker ner i spelet och läser blir det ännu tydligare.
Det ska vara "blood, gore and monstrous action" , nu citerade jag fritt, men något sådant står skrivet i regelboken.
Det är vad man ges som SL, och lite talar emot att man ska spela på annat vis.