Nekromanti [WoD]Sammanföra ett Cotery som är splittrat

Recca

Femme Fatale
  • Kindred-bal för societeten
  • Elyisum råd/möten med deras mentor
  • Scener där man diskuterar strategin för East End

Anarchclown

Swashbuckler
Ok. Det är oftast inte hiskligt svårt att få ihop gruppen i vampire igen. Om de inte faktiskt försökt mörda varandra eller så.

Notera att unga neonater som vill vara i ett coteri inte växer på trän. Med andra ord, utsätt dem bara för det sjukt jobbiga med att försöka klara sig ensam, så kommer de snart att bli en grupp igen.

* Så fort RP visar att de inte är en grupp längre kommer väl Brujah-eldern att dyka upp hemma hos Toreadoren och förklara att dennes skit tillhör henne nu.
*Samtidigt kommer Toreadoräldsten att börja baktala gruppens Nosferatu så att denna måste gå under jord.
*Gruppens gangrel blir trakaserad av en skock Ravnos som funnits där i utkanten av staden men som älskar ensamma neonater.
*Gruppens Ventrue blir dominerad och förnedrad av sin egen sire för att han varit en stygg pojke och blivit alldeles för mäktig alldeles för fort.
*Gruppens Tremere får all sin skit stulet av folk högre upp i pyramiden som skiter i hennes protester.
*Gruppens Brujah får konstant påhälsning av stadens Sheriff som snor hennes saker och om hon kaxar får hon spö.

Om inte RP och spelarna inser fördelen av att vara i ett coterie ganska snabbt efter att sådana saker börjar hända så är det bara att förnedra dem mer, eftersom de uppenbarligen "ber om det" enligt vampyrlogik.

God45

#PrayersForBahakan
Här, som alltid, är svaret Blues Brothers.

Hoppa typ fem år framåt efter att de splittrats. Ge någon av dem ett uppdrag som han inte klarar själv och som han måste ha med folk han kan lita på för att inte bli förråd. Låt honom get the band together again. Då kan du ha en kort scen med var och en av dem där de och du kan presentera vad som hänt de senaste fem åren? Det genomgående temat bör vara att det började gå åt helvetet så fort gruppen splittrades. Nu kommer deras gammle vän och erbjuder dem en ny chans att bli relevanta igen.

Det kanske inte passar ditt spel men jag hade get dem ett uppdrag från någon väldigt mäktig spelare i WOD bara för att det ger rätt känsla av "This time it is serious". Plus, Blus Brothers! Vad är häftigare än "We are on a mission from Cain!" ? :gremwink:

Sodivra

Champion
Tänker du klippa direkt till de tillfällen då gruppen träffas igen? Jag tolkar dig så, det låter bra.

Känns som att jag kan tänka mig alla möjliga situationer då rollpersonerna träffas! Vad är det för krafter som håller dem isär, om man säger så?

Recca

Femme Fatale
Anarchclown said:
Ok. Det är oftast inte hiskligt svårt att få ihop gruppen i vampire igen. Om de inte faktiskt försökt mörda varandra eller så.

Notera att unga neonater som vill vara i ett coteri inte växer på trän. Med andra ord, utsätt dem bara för det sjukt jobbiga med att försöka klara sig ensam, så kommer de snart att bli en grupp igen.

* Så fort RP visar att de inte är en grupp längre kommer väl Brujah-eldern att dyka upp hemma hos Toreadoren och förklara att dennes skit tillhör henne nu.
*Samtidigt kommer Toreadoräldsten att börja baktala gruppens Nosferatu så att denna måste gå under jord.
*Gruppens gangrel blir trakaserad av en skock Ravnos som funnits där i utkanten av staden men som älskar ensamma neonater.
*Gruppens Ventrue blir dominerad och förnedrad av sin egen sire för att han varit en stygg pojke och blivit alldeles för mäktig alldeles för fort.
*Gruppens Tremere får all sin skit stulet av folk högre upp i pyramiden som skiter i hennes protester.
*Gruppens Brujah får konstant påhälsning av stadens Sheriff som snor hennes saker och om hon kaxar får hon spö.

Om inte RP och spelarna inser fördelen av att vara i ett coterie ganska snabbt efter att sådana saker börjar hända så är det bara att förnedra dem mer, eftersom de uppenbarligen "ber om det" enligt vampyrlogik.
Tack för idén om att sätta press på dem. Men tyvärr är press-delen det enda jag kan ta med mig tillbaks. Inget av exemplen passar alls. Gruppens individuella deltagare är farliga ancillaes som primogener hellre vill ha på sin sida än randomutpressa.

Recca

Femme Fatale
Arvidos MC said:
Tänker du klippa direkt till de tillfällen då gruppen träffas igen? Jag tolkar dig så, det låter bra.

Känns som att jag kan tänka mig alla möjliga situationer då rollpersonerna träffas! Vad är det för krafter som håller dem isär, om man säger så?
Yes. Jag kör med "otid" vilket är min specialare för att skippa all onödig utfyllnad. Om det är så att nån vill göra nåt på egen hand så tar det vanligtvis ingen ingame tid utan om de har ett möte med varandra så kommer de komma dit ungefär samtidigt och ha mötet. Bara när nån vill smyga iväg för att göra något mitt under mötet så kommer den personen missa ingame-grejer.

Så här funkar det vanligtvis. Jag sätter en scen och så är det några där som jag väljer för scenen. Sen kan de föreslå nåt de vill spela och i mån av tid så kör vi en scen antingen i nån sorts otid eller i realtid, vad som passar bäst.

Om i Otid så hände det för några nätter sedan om det passar kronologin i övrigt, annars händer det nästa natt eller något.

Recca

Femme Fatale
God45 said:
Här, som alltid, är svaret Blues Brothers.

Hoppa typ fem år framåt efter att de splittrats. Ge någon av dem ett uppdrag som han inte klarar själv och som han måste ha med folk han kan lita på för att inte bli förråd. Låt honom get the band together again. Då kan du ha en kort scen med var och en av dem där de och du kan presentera vad som hänt de senaste fem åren? Det genomgående temat bör vara att det började gå åt helvetet så fort gruppen splittrades. Nu kommer deras gammle vän och erbjuder dem en ny chans att bli relevanta igen.

Det kanske inte passar ditt spel men jag hade get dem ett uppdrag från någon väldigt mäktig spelare i WOD bara för att det ger rätt känsla av "This time it is serious". Plus, Blus Brothers! Vad är häftigare än "We are on a mission from Cain!" ? :gremwink:
Mja... Det är en bra idé och nåt jag kanske använder när nuvarande "act 2" är klar. Första acten slutade i en rättegång mot en av spelarnas karaktärer som hade dibbat en tremere witchhunter. Han frikändes och nu plottar Tremere att döda honom. En av hans kompisar i coteriet backstabbade dock honom vilket gjorde bland annat att gruppen framöver inte är så tight. Sen började Rippermorden strax efter downtimen och de har ju skett med lite rituella ockulta förtecken så gruppen har smått motvilligt börjat samarbeta igen för att allas expertiser gör att de har större chans att lösa morden som plågar Whitechapel.

Sen finns det massor småhooks och en stor grej jag planerar för upplösningen av act 2 som kommer vända en del grejer upp och ner.

Så med andra ord så kan jag inte plötsligt kasta dem fem år framåt i tiden. :gremsmile: Men idén är sund ändå och jag tänker mig att om det blir en act 4 så kan jag göra så och kasta dem fram i tiden lagom till första världskriget eller någon annan spännande tidsperiod. :gremsmile:

God45

#PrayersForBahakan
Ohhh, Vampire i första världskriget hade varit supercoolt :gremshocked:

Hmm... Om du haft backstabbing i gruppen blir det lite svårare att få ihop dem. Var det bara två av karaktärerna inblandade så skulle du kunna ge de två ett gemensamt syfte eller hot så att de två dras ihop först och kommer över förräderiet eftersom de måste samarbeta. Var hela gruppen inblandad blir det värre... Kan du sätta dem i en situation där de skulle tjäna på att bloodbonda sig varandra hade det varit en lösning. Tex om de misstänker att vissa av dem är påverkade av en vampyr utanför gruppen.

Bornmo

Warrior
En fiende de trodde var död eller besegrad har ruvat på sin hämnd. Nu låter han sina hantlangare göra livet surt för RPs, kanske genom att attackera deras retainers eller deras, om de inte varit odöda länge, levande släktingar. Kanske är det deras affärer som börjar gå dåligt, eller deras...
Allt händer iaf under samma vecka, och efter några dagar så upptäcker de att det endast är medlemmar i deras coterie som har drabbats av problemen. Men vem, av alla de fiender de skaffat sig genom åren, är egentligen skyldig?

God45

#PrayersForBahakan
Burnmoe said:
En fiende de trodde var död eller besegrad har ruvat på sin hämnd. Nu låter han sina hantlangare göra livet surt för RPs, kanske genom att attackera deras retainers eller deras, om de inte varit odöda länge, levande släktingar. Kanske är det deras affärer som börjar gå dåligt, eller deras...
Allt händer iaf under samma vecka, och efter några dagar så upptäcker de att det endast är medlemmar i deras coterie som har drabbats av problemen. Men vem, av alla de fiender de skaffat sig genom åren, är egentligen skyldig?
Vet du vad som skulle göra det här ännu coolare? De minns inte killen som gör det. Det är bara en random NPC vars liv de förstörde i förbifarten utan att tänka sig för, eller för att de är vampyrer. De dödade hans fru av misstag eller förstörde hans leverbröd så att han inte hade råd att köpa medisin till sin son. De försörde hans liv och nu är han ute efter hämnd.

Han har inga övernaturliga krafter, inga speciella verktyg och han är inte speciellt farlig i en strid. Han har bara tagit sig tiden att ta reda på allt han kan om karaktärerna och nu anfaller han deras kontakter, vänner och familjer om de har dem. Han använder dynamit, eld och gift. Han rör sig inte ute på nätterna och han har ingen nåd.

När du stulit en mans blod hoppas att du inte också stulit hans själ.

Recca

Femme Fatale
God45 said:
Ohhh, Vampire i första världskriget hade varit supercoolt :gremshocked:

Hmm... Om du haft backstabbing i gruppen blir det lite svårare att få ihop dem. Var det bara två av karaktärerna inblandade så skulle du kunna ge de två ett gemensamt syfte eller hot så att de två dras ihop först och kommer över förräderiet eftersom de måste samarbeta. Var hela gruppen inblandad blir det värre... Kan du sätta dem i en situation där de skulle tjäna på att bloodbonda sig varandra hade det varit en lösning. Tex om de misstänker att vissa av dem är påverkade av en vampyr utanför gruppen.
Jag tror du missförstår. Jag vill inte tvinga ihop dem på det viset. De har ju själva skapat den här grejen mellan sina karaktärer och jag tycker det är coolt. De klarar och kan hantera att samarbeta med varandra om nöden kräver det som det är nu, så jag behöver ingen hjälp med att ge dem ett gemensamt mål eller så.

Det jag vill uppnå är alltså tillfällen i spel där gruppen träffas på olika sätt. Jag vill alltså inte skapa en mekanik som tvingar dem att samarbeta, utan jag vill typ skapa olika typer av forum där det känns realistiskt att hela gruppen befinner sig samtidigt utan att vara där för att specifikt träffa varandra.

Om du tar listan som jag satte ihop i början av tråden så ser du några olika möjliga sådana möten som är officiella men jag vill ha exempel på fler, gärna.

Recca

Femme Fatale
Burnmoe said:
Ja, det är ju kul att ni ger mig äventyrsuppslag killar, men jag har redan alldeles för många plots just nu för att det ska vara givande med ytterligare en. :gremtongue:

Så jag föreslår att ni fokuserar på ursprungsfrågan istället. :gremsmile:

God45

#PrayersForBahakan
Hmm....

En rättegång inom vampyr världen där nästan alla kindred i staden dyker upp som publik.

En äldre vampyr bjuder in till en privat "middagsbjudning".

Bok klubb. Nej, alvarligt talat. Jag gjorde det här i ett spel efter att de haft den där scenen i Lost. Är det några som har tid att läsa är det väll de odödliga :gremwink:

Kyrkan. Lättare att ha med i Nwod med Lance sanctum men det här fungerar i owod också. Det är 1800-tal så de flesta karaktärerna borde vara religösa.

Bornmo

Warrior
Ok, olika scener där de kan träffas var det :gremsmile:

Vilket år? Är det ca 1897 så kan de träffas när Bram Stoker föreläser om en bok han precis färdigställt... Annars kanske Nietzsche föreläser om Så "talade Zarathustra", ett intressant ämne för de fördömda.
Eller glödlampan som visas upp runt 1880? Vampyrerna borde gråta blod av lycka, slippa öppen eld...

Kanske kan de vara med och influera vid skapandet av the County of London 1890?

Toreador-primogenen har skrivit en pjäs, som nu nu uppförs på Adelphi. Alla som är något är där! (fast toreador kanske är bannlysta i london, beror ju på hur du gjort som sl)

Matthew Hopkins, den självutnämnde Witchfinder General, dagbok ska upp på auktion på Christies. Det ryktas att det finns en del intressant fakta i den, såväl thaumaturgiska ritualer som dolda havens. Vilka kommer till auktionen?

Annars är det väl saker som blood hunt-möten, utbyggandet och planerandet av tunnlarna, nya utnämningar, uppdelningen av någons territorie, förhandlingar där de anlitas av andra för att föra talan... Nu tog mina idéer slut..

Recca

Femme Fatale
Wow. Nice Börnmo.

Året är 1889. Rippermorden har för närvarande sammanfört gruppen.