Nekromanti Word! (Utbruten från octaNe-tråden)

w176

Förlorad dotter
Re: Word! [OT om rollspelstriangeln]

Du som rollspelare måste trots allt ta hänsyn till att det finns saker som inte gör som du vill. Vad hade du sagt om du hade spelat Frodo, och fått för dig att behålla ringjäveln och utropa dig till Ringens herre och ta över världen, och jag (som spelar Gollum) häver ur mig, "Så fan heller! Ringen är min! Jag ska ha den, om jag så ska bita fingrarna av dig för att få den!"

Ojsan, där grusade jag visst dina coola planer på världsherravälde, eller hur?

Missade du den där punkten med lagom schysta och oschysta spelledare och medspelare? Går under den. I övrigt se svaret till Rising.

Jag accepterar gärna en bra in game anledning till varför jag misslyckas, däremot så tycker jag att det bara är dumt att "Slå en tärning för att sätta på ringen" "Jag fumlar" "Ringen är hal och svettig och faller ur din hand och ramlar ner för kanten."

Ditt exempel är ett där det först och främst passar spelet att misslyckas (då att ta på sig ringen och bli världshärskare eventuellt skulle förstöra det för alla andra rätt rejält) dels finns en motiverad in game anledning att misslyckas (Vansinnigt litet missfoster som är överkåt på ringen och traktat efter den halva storyn).

Att inte ta hänsyn till andra eller storyn, och att min allena rådande vilja inte på något att ha något med ett gemensamt interaktivt spel att göra har inget att göra med att man varken har känsla för vad storyn behöver, känsla för vad andra spelare och spelledare vill och vad som skulle vara bäst gemensamt osv. osv. till inifinum att man har något emot slumpavgöranden

Johan Granberg

Swordsman
Re: Mjo, men...

Det är sant att det framställs på ett sätt som jag kanske inte helt håller med om i texten jag citerade. Men tänk på att han skriver att det går åt andra hållet också. Hursomhelst så kanske det var dumt av mig att snacka så mycket om whiff-syndromet när det viktiga egentligen är ståry-konsekvens, kreativa lösningar och även framhävande av en mer beskrivande strid än "Jag slår honom" "Okej...rulla tärning...fem skada...han börjar blöda. Hu är det hans tur, han slår tillbaka..." etc. Det blir enklare att kontrollera storyn och göra det mesta av den om man får beskriva mer än bara svärdshugg i striderna.

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Jag accepterar gärna en bra in game anledning till varför jag misslyckas, däremot så tycker jag att det bara är dumt att "Slå en tärning för att sätta på ringen" "Jag fumlar" "Ringen är hal och svettig och faller ur din hand och ramlar ner för kanten.""

Naturligtvis, men om det var något "slag" som Frodo misslyckades med eller hade givits chansen att slå så hade det knappast handlat om huruvida han hade klarat av att sätta ringen på fingret eller ej. :gremsmile:

Varför tycks folk så ofta tro att bara för att man använder tärningar som slumpfaktor så slår man för varenda liten detalj vare sig det handlar om att öppna en dörr eller torka sig i ändan efter ett toalettbesök?

w176

Förlorad dotter

Nja jag överdrev lite för att få det övertydligt, men ändå exempelet förklarar känslan och ideen jag vänder mig mot, seriöst jag splear i tärningsrullade grupper och vet att ingen mentalt frisk spelledare troligtvis skulle göra så.

Krille

Super Moderator

"Missade du den där punkten med lagom schysta och oschysta spelledare och medspelare?"

Enligt min erfarenhet så kommer ens medspelare, oavsett hur schyssta de än är, alltid att hitta på något som du inte tycker passar din rollperson eller dina planer. Till och med något som händer "off camera" för din del kan sabba planerna.

"däremot så tycker jag att det bara är dumt att "Slå en tärning för att sätta på ringen" "Jag fumlar" "Ringen är hal och svettig och faller ur din hand och ramlar ner för kanten.""

Du menar som "Åkej, du fick tag på ringen." - "Yesss! Yesss! Den är MIN! Min älssskade!" - "Slå mot Smidighet!" - "Öh, visst. Fummel." - "I din lyckliga segerdans så snubblar du på kanten och ramlar ner i vulkanen."?

Rising

Vila i frid

Att inte låta slumpmässiga tärningsslag avgör är inte det samma som att inte låta yttre omständigheter lida till brutala misslyckanden. Då ser jag hällre en in-game orsak eller händelseförlopp som lider till ett misslyckade än guds hand plötsligt utan motivation säger Nej, ajabaja det där funkar inte.
Vad jag menar är att det enda som kan ske sker för att:

1. Du bestämmer det.
2. Någon medspelare eller SL bestämmer det.
3. Tärningarna bestämmer det.
4. Världen bestämmer det, och ni har en överrenskommelse om att inte bryta mot världen för allas trevnad (typ, så att man inte bryter mot naturlagar eller liknande).

Fall 1 och 2 är ett resultat av någons vision. 3 Kommer utifrån. 2 och 3 är de resultat som kan få dig att tänka om och försöka hitta på en naturlig följd på berättelsen. De är båda "inspirerande" på varsitt sätt, visst, men fall 3 kommer från ingenstans och kan därför ge inpiration utan att kräva någon inspiration från början.

Sedan kan man ha olika åsikter om hur mycket vision man vill ha, eller hur stor/liten del man tycker att slumpen ska få ha för att man ska få tillräckligt med information som sporrar en.

Ditt exempel: "Av någon outgrundlig anledning tror han inte på dig och sticker ett svärd genom dig" pekar på en spelledare som har svårt att anpassa sig till slumpen, medan en annan speleldare lätt skulle kunnat ha hittat på en trovärdig anledning och ett trovärdigt sätt för att låta händelserna fortsätta så som tärningarna hade bestämt.

Om han nu hade velat köra så. Personligen tycker jag oftare att det här med vision är så viktigt att jag inte ens vill ha några tärningar öht, utan att det bara är mina och de andra deltagarnas visioner som ska forma handlingen.

Johan Granberg

Swordsman
Ja fy!

För att om man inte gör det så är spelledaren en ond nazist som diktatoriskt bestämmer vad som får lämnas till slumpen och vad han har auktoritärt styre över!

Allvarligt talat så har charmen med konfliklösningssystem en del med det här att göra, tycker jag. Man ser till att varje tärningsslag blir viktigt, eftersom dess utgång alltid har ståryutvecklande konsekvenser. I ett vanligt stridssystem kan man till exempel rulla en jäkla massa tärningar och sitta och hjäspa ett bra tag innan slagen faktiskt börjar spela roll, medan konfliktlösning både tar bort antalet onödiga slag, ökar spänningen i varje slag och tar bort den oförtjänta spelledarmakten eftersom det är vad som spelarna tycker är intressant som avgör när man skall slå.

w176

Förlorad dotter

Enligt min erfarenhet så kommer ens medspelare, oavsett hur schyssta de än är, alltid att hitta på något som du inte tycker passar din rollperson eller dina planer. Till och med något som händer "off camera" för din del kan sabba planerna.

Ja? Det är liksom det som är poängen. Misslyckaden och sabbade på grund av andra yttre faktorer (först och främt ingame det är inte lika kul att saker faller på att Nisse besöker sin moster) till exempel korsande planer, att karatärer ogillar varadra inom gruppen, intrese konflikter, ren idoti, middförstådda planer, oförudsedda saker ("Oj... Whoops... eum... de tänkte vi inte på..") osv är jätteintressant så väl som med slp som spelare däremot inte slumpmässiga saker utan någon direkt orsak.

w176

Förlorad dotter

Som jag tidigare nämnde, då och då inträffar lyckträffar du antingen bra eller dåliga slag tillför något men jag är fortfarande av den personliga åsikten att hela tiden låta en tärnings siffra bestämma hur något händer eller reagerar först och främst är begränsande.

Visst för att dra det till en liten udda jämförelse så skulle du säkert kunna hitta jättesnygga plagg som du aldrig skulle hittat annars genom att gå in i en klädaffär och slumpa fram ett plagg varje gång du skulle köpa kläder men oftast... nja...

Krille

Super Moderator
Ni-na-ni-na-ni-na-na

"Som jag tidigare nämnde, då och då inträffar lyckträffar du antingen bra eller dåliga slag tillför något men jag är fortfarande av den personliga åsikten att hela tiden låta en tärnings siffra bestämma hur något händer eller reagerar först och främst är begränsande."

Boioioioioinnggg! Dagens boktips: "Tärningsspelaren" av Luke Rhinehart. En fantastiskt spännande historia om tärningen som medel för personlig frigörelse - och för den delen en och annan personlig katastrof.

Olle Linge

Snigel
Re: Ni-na-ni-na-ni-na-na

"Tärningsspelaren" av Luke Rhinehart
Är det den boken där författaren berättar hur hans liv fungerade efter att ha ställt upp alterinativ för hur han ska agera och sedan kastat tärning om vad han ska göra?

Krille

Super Moderator
Re: Ni-na-ni-na-ni-na-na

"Är det den boken där författaren berättar hur hans liv fungerade efter att ha ställt upp alterinativ för hur han ska agera och sedan kastat tärning om vad han ska göra?"

Jupp.

Han har även skrivit en slags "livsstilsbok" (Tärningsspelaren är mer roman) om hur man lever efter tärningen. Den boken heter "The book of the die", och är minst lika intressant. Eller knasig, beroende på hur man ser det.