Re: Wordpress!
Nu var det ju länge sedan jag provade blogspot och blogg.se så istället för att berätta hur dåliga de andra är tänkte jag förklara vad jag gillar med Wordpress.
-
Det är ett ganska smart och intuitivt system. Det är väldigt lite som är konstigt eller svårt vilket gör att trots att systemet är mångsidigt blir det inte särskilt svåröverskådligt.
-
Det går att bygga ut. Wordpress har en ganska stor skara som sysslar med att göra addons och plugins för att få systemet än mer mångsidigt. Alla tillägg är förstås inte bra, men många är det.
-
Det är lätt att få snyggt. Det är enkelt att göra sin egen design till det och känner man att man inte har tid eller kunskap finns det många gratismallar att hämta.
Yasylum vars utseende jag verkligen gillar nu är en blandning av gratismall och eget pill.
-
Man kan köa artiklar. Jag försöker att skriva ett inlägg per dag som ska publiceras vid midnatt men det är inte alltid jag är tillgänglig att publicera det vid rätt tidpunkt, därför är det oändligt skönt att på ett smidigt sätt kunna köa artiklar.
-
Det är lätt att kommentera och administrera kommentarer. Utan några plugins fungerar kommentarssystemet mycket bra, men det skadar inte att köra en plugin med mer spamskydd. Det är enkelt att se, ändra, ta bort eller publicera kommentarer.
-
Lätt att pinga bloggportaler. Det är jätteenkelt att pinga bloggportaler som visar nya inlägg och samlar information om bloggar. Bara att peta in pingadressen så sker det automatisk. (Enda nackdelen med det är att det sker när posten/ändringen sparas, inte när den publiceras. Är det någon som har en lösning på det tar jag med glädje emot ett PM.)
-
Kategorier eller taggar. Man kan använda systemets inbyggda kategorisystem både som just kategorier, men även som taggar (som är så populärt nu för tiden) allt efter vad man själv känner.
Nå det är väl det jag kommer på nu när Yasylum segar så jag inte kan kolla igenom rubbet. Och säger någon
"det här kan ju [valfritt annat system] också" säger jag bara
"men wordpress är bättre ålålålålålålålå". Så det så.
Detta gäller för egenhostad Wordpress. För de bloggar som finns på wordpress.com gäller lite annat, bland annat är man mer begränsad i utseende och utbyggnad men inte så mycket att det stör. Den största fördelen med att inte hosta själv är att man slipper bry sig om uppdateringar och sådant, det görs automatiskt. Jag har ännu inte tagit mig för att uppdatera
Yasylum till senaste Wordpress-versionen, och det är rätt pinsamt.