Nekromanti Wordpress eller Blogger?

NilsK

Ligist
Tänkte starta en blogg igen men vetefan vilket verktyg jag ska använda. Har tidigare använt Blogger med hyfsat resultat men jag vet att alla Wordpress användare fnyser åt det programmet. Så, jag undrar, vad använder ni som redan bloggar och varför?

Det som jag tycker är riktigt trist med Blogger är det magra utbudet av templates att välja på, jag vet att det finns ett fåtal på webben men de är ingenting jämfört med vad jag hittat till WP.

/N

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Jag använder Blogger, men ...

... har planer att med Herr Nils sätta upp en Word Press-server, för att få ökad kontroll över layout och andra funktioner.

Blogger är lätt att komma igång med, men har ganska många begränsningar som inte WP har. Men å andra sidan har WP vissa saker de inte tillåter, som annonser.

Så jag kör blogger en stund till, sedan blir det WP.

/M

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Just ja

En sak som WP kan som inte Blogger kan, och som jag gärna skulle vilja att Blogger kan, är att schemalägga inlägg.

Med andra ord, skriva en bunt inlägg, och sen få dem utportionerade allteftersom, utan att man behöver göra något själv.

/M

NilsK

Ligist
Re: Just ja

det låter smart. Wordpress verkar ju onekligen lite bättre men hela biten med att installera det på en server är lite...jobbigt.

Men det är kanske lika bra att bita i det sura äpplet på en gång.

Har du förresten tänkt att skaffa en egen domän till bloggen eller ska du köra via Wordpress.com?

Arfert

Facit
Jag använder båda.. blogger för sagabloggen, för den är enkel att använda, och bara att tuta och köra.

Men för en mer specialanpassad blogg är ju Wordpress bättre, och den har fler funktioner... använder den för firmasajten.

Nightowl

Champion
Uppföljningsfråga

Om jag vill använda en blogg för att publicera bilder, hur gör man då? Vad är bästast?

Erik, oskuld på bloggande, so be gentle with me

Troberg

Sinister eater
Är du säker på att du bara vill ha en blogg och inget mer? Kommer detta att hålla i framtiden också?

Annars skulle jag rekommendera att du utgår från ett Content Management System (vilket inte är så krångligt som det låter). Jag rekommenderar Joomla, den är enkel och kraftfull och det finns massor av gratis plugins som man kan använda för att lägga till funktioner som tex chat, filarea, torrenttracker, newsfeeds, quote of the day, gallerier och så vidare. Att lägga till plugins görs direkt i ett användargränssnitt, så det är ingen installation att tala om.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Glöm inte

Du behöver ju inte intstallera en egen server för att köra WP. De har en gratistjänst också.

Jag vill ha en egen domän. Eller rättare sagt, båda mina bloggar ska ha egna domäner är det tänkt.

/M

NilsK

Ligist
Rätt så säker. Men Joomla lät ju lite intressant, får nog ta och kolla upp det. Är nog overkill i det här stadiet dock. Men går det att kombinera med t.ex Wordpress eller är det ett helt självständigt system?

NilsK

Ligist
Re: Glöm inte

Nej jag vet. Har kickat igång ett konto på deras egen domän. Men kruxet med det är att man inte får all funktionalitet. WP är gjort för att köras från server och den hostade versionen är, som jag förstår nerbantad. Man måste t.ex betala för att få vissa extra funktioner i den hostade versionen, sånt som är gratis i den nedladdade. Men det är klart den hostade lyckas ändå vara mer avancerad än Bloggers.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Det har du rätt i

Det var därför jag tänkte sätta upp en egen WP-server. Vi får se vilka burkar jag hittar hemma hos Herr Nils ikväll!

:gremlaugh:

/M

Troberg

Sinister eater
Men går det att kombinera med t.ex Wordpress eller är det ett helt självständigt system?
Det går att kombinera, men jag törs inte säga att de inte kräver separata inloggningar.

Smidigast är dock nog att använda en blogg-komponent för Joomla (eller Mambo, de använder samma komponenter).

Ackerfors

Alas, your rapids!
Wordpress!

Jag använder Wordpress för min blogg och skulle i dagsläget inte komma på tanken att överväga något annat. Wordpress skulle vara mitt alternativ även om jag var tvungen att köra på www.wordpress.com eftersom jag tycker att Wordpress överglänser de andra bloggsystemen jag testat (Blogger och Blogg.se) på alla fronter.

Jag bytte dock från Joomla (som Troberg rekommenderar (och jag med i vissa fall)) till Wordpress av den anledningen att Joomla var för "kraftfullt" för saker jag inte behövde och för svagt på andra punkter. Vill du ha en blogg, skaffa ett bloggsystem, vill du ha en "portal" (eller vad man ska kalla det), skaffa Joomla. Det är dessutom ganska smärtfritt använda Wordpress som CSM medan det är jobbigare åt andra hållet, vad jag erfarit.

Envisas du dock med att ha ett CMS finns Limbo som är en lightversion av Joomla (tidigare mambo, därav namnet). Fungerar även utan databaser, är snabbare och mer för lightmaterial, dock utan att på något sätt vara sämre. Det som kan saknas är däremot supporten och plugins men i många fall (det var i alla fall så tidigare) så fungerar Joomla/Mambo-plugins med Limbo.

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Wordpress!

Jag använder Wordpress för min blogg och skulle i dagsläget inte komma på tanken att överväga något annat. Wordpress skulle vara mitt alternativ även om jag var tvungen att köra på www.wordpress.com eftersom jag tycker att Wordpress överglänser de andra bloggsystemen jag testat (Blogger och Blogg.se) på alla fronter.
Men vilka fronter är det då? :gremsmile: Själv har jag väldigt liten erfarenhet av bloggning över huvud taget och då bara av blogger, så jag är nyfiken på vad det är jag har gått miste om.

/Dimfrost

Ackerfors

Alas, your rapids!
Re: Wordpress!

Nu var det ju länge sedan jag provade blogspot och blogg.se så istället för att berätta hur dåliga de andra är tänkte jag förklara vad jag gillar med Wordpress.

- Det är ett ganska smart och intuitivt system. Det är väldigt lite som är konstigt eller svårt vilket gör att trots att systemet är mångsidigt blir det inte särskilt svåröverskådligt.
- Det går att bygga ut. Wordpress har en ganska stor skara som sysslar med att göra addons och plugins för att få systemet än mer mångsidigt. Alla tillägg är förstås inte bra, men många är det.
- Det är lätt att få snyggt. Det är enkelt att göra sin egen design till det och känner man att man inte har tid eller kunskap finns det många gratismallar att hämta. Yasylum vars utseende jag verkligen gillar nu är en blandning av gratismall och eget pill.
- Man kan köa artiklar. Jag försöker att skriva ett inlägg per dag som ska publiceras vid midnatt men det är inte alltid jag är tillgänglig att publicera det vid rätt tidpunkt, därför är det oändligt skönt att på ett smidigt sätt kunna köa artiklar.
- Det är lätt att kommentera och administrera kommentarer. Utan några plugins fungerar kommentarssystemet mycket bra, men det skadar inte att köra en plugin med mer spamskydd. Det är enkelt att se, ändra, ta bort eller publicera kommentarer.
- Lätt att pinga bloggportaler. Det är jätteenkelt att pinga bloggportaler som visar nya inlägg och samlar information om bloggar. Bara att peta in pingadressen så sker det automatisk. (Enda nackdelen med det är att det sker när posten/ändringen sparas, inte när den publiceras. Är det någon som har en lösning på det tar jag med glädje emot ett PM.)
- Kategorier eller taggar. Man kan använda systemets inbyggda kategorisystem både som just kategorier, men även som taggar (som är så populärt nu för tiden) allt efter vad man själv känner.

Nå det är väl det jag kommer på nu när Yasylum segar så jag inte kan kolla igenom rubbet. Och säger någon "det här kan ju [valfritt annat system] också" säger jag bara "men wordpress är bättre ålålålålålålålå". Så det så.

Detta gäller för egenhostad Wordpress. För de bloggar som finns på wordpress.com gäller lite annat, bland annat är man mer begränsad i utseende och utbyggnad men inte så mycket att det stör. Den största fördelen med att inte hosta själv är att man slipper bry sig om uppdateringar och sådant, det görs automatiskt. Jag har ännu inte tagit mig för att uppdatera Yasylum till senaste Wordpress-versionen, och det är rätt pinsamt. :gremsmile:

Rickard

Urverk speldesign
Re: Uppföljningsfråga

Om jag vill använda en blogg för att publicera bilder, hur gör man då? Vad är bästast?

Erik, oskuld på bloggande, so be gentle with me
Om det är enbart bilder med kommentarer, så spana in www.bilddagboken.se

/Han som brukar glutta där ibland

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Jag bloggar inte men har prövat en del bloggsystem på servrar av olika kaliber, både egna och webhotells. Min erfarenhet är att wordpress är mer resurskrävande än t ex textpattern när det gäller databashanteringen. På mitt webhotell kan det ta över tio sekunder under vissa perioder på dagen för wordpress att svara. Textpattern svarar mer eller mindre omedelbart hela tiden. Detta kan vara värt att tänka på beroende på hur stark servern är där ditt bloggsystem ska ligga.

Sedan finns också gratis databasservrar att få, men dem har jag inte testat.

En annan sak som kan vara värd att beakta är att wordpress kräver sin egen databas. Många webhotell levererar bara 1 databas per användare, och vill du ha flera bloggar eller kanske ett forum eller dylikt så får du problem. Återigen är textpattern ett bra alternativ, eftersom det kan använda en table (tabell?) i en befintlig databas istället för att kräva hela databasen för sig själv.

Vad gäller installation tror jag de flesta system är förhållandevis ekvivalenta när det gäller hur snabbt man kan sätta upp dem. Men vissa system kräver ssh eller telnet för att installera en del vanliga moduler. Om du har ett webhotell är det inte säkert att du har shellaccess till webservern, utan bara ftp. Jag hade en del problem med detta när jag prövade wordpress och en cachemodul. Jag kunde installera modulen, men nu kan jag inte ta bort brutna symlänkar som installationen skapade.

Jag tyckte heller inte att wordpress hade löst översättning och templates något vidare bra. De flesta av de templates jag prövade hade direktkodade textpartier i sig, så det blev en hel del användning av sed och liknande program.

Till sist gillade jag inte alls wordpress wysiwyg-editor. Till och med på min mycket kralliga arbetsdator flyter den inte helt smärtfritt. Textpattern har ett skitsmart kodspråk (textile) som översätts till xhtml och som du kan se i preview, och editorn är ett vanligt formulärfält

Jag tycker du ska testa textpattern. Om inte annat tror jag det ska gå att konvertera alla inlägg till wordpress senare om du skulle vilja.

Hälsar

Christian

Quan'talis

Swashbuckler
Wordpress eller Textpattern?

Jag gillar också Textpattern och skulle fortsättningsvis använda det (visserligen inte för en blogg utan för en webbserie) om jag inte bestämt mig för att köra på gratisalternativ* ett tag. Det enda Textpattern (länk, förresten) gör lite mindre smidigt än Wordpress i sitt grundutförande är hantering av uppladdade bilder (tyckte jag alltså, som i princip bara postade bilder. Och det finns säkert någon plugin som löser det problemet också). Textpattern är mycket bra och definitivt värt att titta på.

Dock bör det nämnas att det går att köra flera Wordpress-installationer i samma databas, så länge de har olika prefix (som man alltså ställer in vid installationen, så man måste veta redan när man installerar den första bloggen att man vill ha flera). Jag vet inte hur det ser ut med prestanda och sånt, men jag hade två parallella installationer rätt länge utan några problem.

---
*gratis hosting alltså. Både Textpattern och Wordpress är förstås gratis att installera och använda

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Quan'talis said:
Dock bör det nämnas att det går att köra flera Wordpress-installationer i samma databas, så länge de har olika prefix (som man alltså ställer in vid installationen, så man måste veta redan när man installerar den första bloggen att man vill ha flera).
Hum hum -- detta var bra att veta! Jag letade länge men måste ha varit blind. Något prefixalternativ dök heller aldrig upp under någon av mina installationer. Är det en ändring man gör innan man pekar webläsare på installtionsscriptet? Och är det senaste wordpress eller en tidigare variant du gjort detta med?

Undrar en tacksam

Christian