Nekromanti Wrath of the Ninja

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Alltså, det är något som jag håller på och spånar på:

Löjligt snuskmäktiga, men varierade förmågor på gubbarna...

1337 skillz....

Bögiga fiender...

Rätt ballt va?

- Vulf

<font size="1"> jag vet, det är ett kortspel och inte ett rollspel, men det är ju ingen som läser det om jag postar på spelwebben... </font size>

Rickard

Urverk speldesign
Fy fan vad coolt! [NT]

/Han som måste säga att hans intryck förstärktes rejält av att korten var grymt snygga (och som blir sugen att sätta igång med ett fightingkortspel)

entomophobiac

Low Prep High Play
Hmm. Kan nog vara kul. Har inte allt för mycket till övers för den rådande Kina/Japan-fanatismen, dock (nippofiler beware), men det kan nog vara kul. Det är viktigare än mina principiella aversioner :gremtongue:

Mask_UBBT

Hero
Askoolt!

Yay för ninjor!
Korten är riktigt snygga åsså.

Några frågor:
Vad har du gjort korten på?
Hur fungerar spelmekaniken?
Vad går spelet ut på? Är det att man ska hacka fiender och vinna XP, utföra uppdrag, eller vad?

Kortspel verkar f ö vara på uppgång på sistone. Det är bra. Någon gång ska jag få klart Smörj, trots att företagsplanerna grusades av korkade UF-regler.

/Mask - har bråttom.

Johan K

Gammal & dryg
Hehe !
Det där verkar ju vara sådär lite småcoolt så till & med jag kan bli sugen på att lira nått sådant ju !! :gremgrin:

/ Johan K, sådär lite lagom trött just nu..

Vitulv

Re: Askoolt!

Tack :gremtongue:

"Vad har du gjort korten på?"

Jag har ritat med blå kulspetspenna på skrivarpapper.

"Hur fungerar spelmekaniken?"

Det kretsar rätt mycket runt resurshantering av ninjapoäng. Ninjapoängen är både bränsle för skills och livspoäng. Man kan få tillbaka ninjapoäng på olika sätt, men då tappar man tid (vanligast är man måste stanna en runda och meditera och då får man inte gå framåt på spelplanen).

"Vad går spelet ut på?"

Shogunen har inlett en häxjakt på ninjas vilket medför att de fem klanerna samlas. De bestämmer sig för att skicka en ninja master (ska det skrivas ihop?) var för att mörda shogunen. Varje spelare är en ninja master och man tävlar om att ta sig först genom shogunens trädgård (ett enkelt spelbräde), spöa vakterna, ta sig förbi hindren och slutligen komma till shogunens sovrum där man skall döda honom.

Hela spelmekaniken är klar (men den finns inte nedskriven, bara i min skalle). Så nu ska jag bara sätta mig ned och göra alla kort. Det blir nog rätt många :gremsmile:

Måste ha tag på någon som vill rita spelplanen också, för det suger jag på.

- Vulf

Mask_UBBT

Hero

"Jag har ritat med blå kulspetspenna på skrivarpapper."

Jag har två tips till dig. Det första är att du ska införskaffa ett paket blanka visitkort. Brukar gå att finna där du handlar dina kuvert och Krya på dig-kort. Detta är mest en bekvämlighet.

Det andra är en bra grej om du vill göra spel som är roliga att spela när de häftiga bilderna och roliga texterna är inlärda. Det är att göra en version av spelet, nedstrippat in absurdum. Inga bilder, stämmningtexter, eller någåt sådant. Som en vanlig kortlek, alltså, typ, men med andra regler... På så vis kan du testa själva mekaniken, i ren form. Och det är mekaniken som ger omspelbarhet.

"Det kretsar rätt mycket runt resurshantering av ninjapoäng. Ninjapoängen är både bränsle för skills och livspoäng. Man kan få tillbaka ninjapoäng på olika sätt, men då tappar man tid (vanligast är man måste stanna en runda och meditera och då får man inte gå framåt på spelplanen)."

Resurshantering är mysigt. Det vore kanske önskvärt att du fixade några snygga markörer? Typ, kaststjärnor med nummer på, eller något. I dylika system är avvägningar kul. Helst ska man ställas inför ett strategiskt val varje gång man får agera, som i schack. Om jag vore du skulle jag försöka få till ett system som fungerade med så liten automatik som möjligt.

"Shogunen har inlett en häxjakt på ninjas vilket medför att de fem klanerna samlas. De bestämmer sig för att skicka en ninja master (ska det skrivas ihop?) var för att mörda shogunen. Varje spelare är en ninja master och man tävlar om att ta sig först genom shogunens trädgård (ett enkelt spelbräde), spöa vakterna, ta sig förbi hindren och slutligen komma till shogunens sovrum där man skall döda honom."

Kewl! Mer ninja blir det inte, typ :gremlaugh:

"Måste ha tag på någon som vill rita spelplanen också, för det suger jag på."

Tja, jag skulle erbjuda mig, om det inte varit för att jag har en smygande misstanke över att jag redan håller på med något... :gremtongue:

Mask_UBBT

Hero

"Jag har ritat med blå kulspetspenna på skrivarpapper."

Jag har två tips till dig. Det första är att du ska införskaffa ett paket blanka visitkort. Brukar gå att finna där du handlar dina kuvert och Krya på dig-kort. Detta är mest en bekvämlighet.

Det andra är en bra grej om du vill göra spel som är roliga att spela när de häftiga bilderna och roliga texterna är inlärda. Det är att göra en version av spelet, nedstrippat in absurdum. Inga bilder, stämmningtexter, eller någåt sådant. Som en vanlig kortlek, alltså, typ, men med andra regler... På så vis kan du testa själva mekaniken, i ren form. Och det är mekaniken som ger omspelbarhet.

"Det kretsar rätt mycket runt resurshantering av ninjapoäng. Ninjapoängen är både bränsle för skills och livspoäng. Man kan få tillbaka ninjapoäng på olika sätt, men då tappar man tid (vanligast är man måste stanna en runda och meditera och då får man inte gå framåt på spelplanen)."

Resurshantering är mysigt. Det vore kanske önskvärt att du fixade några snygga markörer? Typ, kaststjärnor med nummer på, eller något. I dylika system är avvägningar kul. Helst ska man ställas inför ett strategiskt val varje gång man får agera, som i schack. Om jag vore du skulle jag försöka få till ett system som fungerade med så liten automatik som möjligt.

"Shogunen har inlett en häxjakt på ninjas vilket medför att de fem klanerna samlas. De bestämmer sig för att skicka en ninja master (ska det skrivas ihop?) var för att mörda shogunen. Varje spelare är en ninja master och man tävlar om att ta sig först genom shogunens trädgård (ett enkelt spelbräde), spöa vakterna, ta sig förbi hindren och slutligen komma till shogunens sovrum där man skall döda honom."

Kewl! Mer ninja blir det inte, typ :gremlaugh:

"Måste ha tag på någon som vill rita spelplanen också, för det suger jag på."

Tja, jag skulle erbjuda mig, om det inte varit för att jag har en smygande misstanke över att jag redan håller på med något... :gremtongue:

Rising

Vila i frid
Deceitful shadow spawn

Så ägigt att man ramlar omkull!

Korten var snygga och häftiga, men jag diggade mest grundmekaniken (så som jag förstod den). Nu förstår jag iofs säkert inte hur spelet kommer att spelas, men så som jag ser det framför mig så kommer det att vara som mest spännande för de ninjor som hamnar på efterkälken: De måste ta till grova chanser och lita till turen för att kunna komma ikapp de ninjor som ligger i täten, medan de kan ta det lugnare och använda dyra kort eftersom de känner att de kan bida sin tid och meditera om de skulle behöva.

Jag gillade därför att du postade ett kort som verkade ge schysst, behändig hjälp i alla lägen (=Fist of Fury), och ett annat kort som verkade ge oberäknerlig hjälp för den som har flax (Deathstrike Ninja). Ett tips kan ju då vara att göra flaxkorten billigare än de säkra korten, eftersom det ju är ninjorna på efterkälken som har störst behov av oberäknerliga turkort medan de i täten har mest nytta av säkra, beräknerliga kort.

Så (gissar jag) att du får schysstast balans i spelet, så att den spelare som hamnar på efterkälken ändå kan känna viss hoppfullhet in i det sista.

Men jag erkänner på en gång att jag inte har den blekaste aning om vad jag pratar om. Skithäftigt var det iaf. Häftiga kort, häftiga ninjakommentarer och (gissar jag) ashäftigt spelkoncept.

/Rising
som blev nyfiken på skillanden mellan klankort och skill cards.

Vitulv

Det första är att du ska införskaffa ett paket blanka visitkort.
Varför det? Jag ritar inte varje kort för sig, utan har scannat inen mal. Därefter scannar jag in småbilder och klistrar in i pshotoshop, sist lägger jag på text. Tanken är att jag ska skriva ut allt på lite styvare papper sedan.

nedstrippat in absurdum. Inga bilder, stämmningtexter, eller någåt sådant
Näh, roligare att göra fina kort :gremsmile:

Det vore kanske önskvärt att du fixade några snygga markörer? Typ, kaststjärnor med nummer på, eller något.
Bra idé. Markörer är kul.

- Vulf

Vitulv

Re: Deceitful shadow spawn

Tack för berömmet :gremlaugh:

ge oberäknerlig hjälp för den som har flax (Deathstrike Ninja).
Mäh, du fattar ju inte :gremsmile: Man drar ett klankort i början av spelet för att se vilken typ av ninja man är. Alla olika ninjaklaner har olika förmågor, så man måste anpassa sin taktik beroende på vilken klan man tillhör. I Deathstrikes fall handlar det om att använda våldsamma obeväpnade tekniker. Ghostwalker Ninjas smyger rätt mycket. Red Dragon Ninjas använder mycket magi och the Cult of the Twin Blades är grymma på ninjato-svärd (dubbla). Poison Cloud Ninjas använder sig av olika gifter för att nå sina mål.

Deahstrike Ninjas är alltså en klan, och det du misstog för kostnad är antalet ninjapoäng deathstrikeninjorna börjar spelet med.

Skill cards är tekniker man kan använda genom att offra ninja points enligt kostnaden som beskrivs på kortet. I Fist of furys fall kostar det 2 skill points att spela ut den. Vissa tekniker kan bara användas av en viss typ av ninjas (eller fungerar i varje fall bättre då). Man har alltid tre skill cards. Om man vill slänga ett för att dra ett nytt kostar det en ninja point.

Rätt ball mekanik va?

- Vulf

Rising

Vila i frid

Näh, roligare att göra fina kort
Det är faktiskt ett bra råd som Mask ger. Självklart ska det bli fina kort till slut, men du kan tjäna mycket på att få provspela så tidigt som möjligt. Med enkla proxykort kan du prova vilda idéer, småjustera värden och känna dig fram tills du i slutändan kan göra så fina kort som möjligt.

Tänk på killarna som gör Magic: i början har de enkla kartongbitar som det bara står spelvärden och något enkelt preliminärt namn på (alla varelser brukar få heta något med "gorilla" som ett internt skämt (och de gorillor som finns i spelet har man helt enkelt tyckt passat så bra som gorillor att de fått behålla sina namn från ax till limpa)). Sedan speltestar de och provar att ta ut svängarna med korten. De idéer som funkar behåller de, medan andra idéer kan komma att renskrivas och justeras i flera steg innan slutskedet.

Det är ju mycket enklare att göra ändringar i början på enkla kort än när man har en massa tunga filer på datorn. Särskilt om man vill göra stora ändringar.

Jag personligen brukar köpa en vanlig kortlek och en svart OH-penna. Sedan lägger jag undan korten med mycket svart på (de klädda korten och de höga spader- och klöver-korten) och skriver ner spelinfo på resten. Sedan lirar jag, och hittar på kort lite on the fly. De kort som inte funkar redigerar jag eller slänger åt sidan. Sedan (det går ganska fort) så känner jag ofta att jag har tillräckligt på fötterna för att börja göra kort på allvar. (Kortlekar går liksom att köpa för typ 20 spänn, så det är ett ekonomiskt och bra alternativ till att använda ens visitkort eller klippa ut kort ur kartong.)

Alltså: Jag brukar inte göra en hel lek på en gång med proxykort - bara tillräckligt för att kunna speltesta grunderna. I ditt fall skulle det kanske kunna gälla vilken skala man bör använda på poängen, och hur stora bonusar som korten skall ge. (Jag vet inte, men jag gissar att det är sådana saker som kan vara svåra att avgöra innan man ens provspelat.)

Att göra proxylekar och speltesta kan gå fort. På en intensiv dag med ett par polare hinner man åstadkomma underverk. Så känn det inte som att det stjäl tid från ditt ritande och skrivande av de riktiga korten.

Rising

Vila i frid
Re: Deceitful shadow spawn

Man drar ett klankort i början av spelet för att se vilken typ av ninja man är.
Ah... Okejrå. Det var en häftig idé, förresten. Jag gissar att du kan komma att leka med många intressanta former av avvägningar som kan bli rejält utmanande och roliga för spelaren. Det är ju enkelt att man hamnar i Munchkin-fällan och gör två kort i stil med "bläblä-dolk: +1" och "wow-wow-svärd: +3" och så blir det inte ett dugg roligt för spelaren att avgöra vilket av korten som är bäst. Men med dina olika klaner och deras klanförmågor så kan ju vissa effekter bli bättre än andra för somliga klaner. (typ, möjligheten att få ett omslag vore ju bättre än en ren variabelbonus (såsom +2) för den där klanen som du visade i ditt inlägg, eftersom de ju tjänar så mycket på att just få tärningsresultatet 4. För en annan klan kan det vara mycket sämre med omslag gentemot att få en pålitlig +2-bonus i alla lägen.)

Nå, innan jag pyser så säger jag bara att jag tror att det kan vara häftigt om vissa kort är lämpade för ninjor på efterkälken (där man måste gambla för att kunna hinna ikapp) medan andra kan vara mer lämpliga för den som har en betryggande ledning.

Men alltså, jag gissar att du inte behöver mina råd, eller ens vill ha dem, utan att det nog i slutändan blir grymmast om du tuffar på efter eget huvud istället. Jag hoppas iaf att jag kan få lira spelet någon gång. Å så tackar jag för att du visade oss vad du gjort. Man blir så djäkla inspirerad när man ser vad andra pular med.

/Rising
som är avis på alla som är så smarta att de gör kort på dator, och inte gör dem för hand så som jag alltid gör.

Mask_UBBT

Hero

"Varför det? Jag ritar inte varje kort för sig, utan har scannat inen mal. Därefter scannar jag in småbilder och klistrar in i pshotoshop, sist lägger jag på text. Tanken är att jag ska skriva ut allt på lite styvare papper sedan."

Jag menar som testversion. Det som rising hänvisar till som "proxykort", alltså. Visitkort är ultimata för om du snabbt vill testa en spelmekanik, utan att behöva klippa ut en massa papper. Dessutom kan du alltid ändra på det i eftehand, visitkort är mer än tillräckligt robusta för att man ska kunna sudda på dem många gågner.

Men sedan kan det ju vara så att man gör spel av olika anledningar. Om du främst gör det för att pyssla med och visa upp så kan du skippa ovanstående och bara köra på. Det är om du vill att ditt kortspel ska bli den kommande wrnu-trenden, att spelas på öl, kalas och begravningar... då är testkorten en bra idé.

/Mask

Krille

Super Moderator
Ännu ett tips för att testa kortspel

Du behöver:

<ul type="square">[*]En klase överblivna common-kort eller ett skitsunkigt CCG som slumpats ut på konventsauktion.
[*]En bunt Deck Protector.
[*]Papper.
[*]Penna.
[*]Sax.[/list]

Stoppa korten i sina deck-protector-plastfickor. Skriv ner några spelvärden på papper. Klipp ut lagom stora lappar. Knö ner dem i deck protector-fickan framför kortet. Upprepa i lagom mängd. Om fel uppstår, byt ut papperslappen.

rax

Swordsman
Re: Mitt ringa bidrag...

De bestämmer sig för att skicka en ninja master (ska det skrivas ihop?)...

Nej, det ska inte skrivas ihop.

I övrigt kan jag bara applådera konceptet och genomförandet. Så det gör jag. Även om du inte hör det... :gremgrin:

/Rax, tyskare än en ninja?

Sodivra

Champion
Dödsmäktigt!!

Mäh, du fattar ju inte
Alltså Rising.. gud.. :gremgrin:

Man har alltid tre skill cards. Om man vill slänga ett för att dra ett nytt kostar det en ninja point.
Aha.. Hmm, jag skulle föreslå att man har en hand att spela ut kort från eller så, först fattade jag nämligen det här som att korten endast kunde användas en gång, då man spelade ut dom från en hand, och då tänkte jag "Mäktigt! Så man slänger hela tiden fram nya prylar och tekniker! Som en riktig ninja!"

Så jag skulle gärna ha en hand med kort, och vissa kort som var engångsprylar (som föremål? kaststjärna, fotanglar, rökbomber? eller moves? tranans dystra dans?) och kombos! Kombos, kombos! Att spela ut en viss move efter en annan ger bonus! Att spela ut ett föremål när man kan en teknik ger bonus! Kombooooos!! Gärna kodade med små symboler, så man inte måste skriva en massa lökiga förklaringar på alla kort.

Jag tycker det är synd att jag inte kan spela något instrument, för annars hade jag gjort ett soundtrack till det här spelet.. Å andra sidan.. sånt har ju inte hindrat mig förut.

<center>Ninja.. Ninja.. Wrath of the Ninja! Ninja.. Ninja.. Wrath of the Ninja!</center>

Rising

Vila i frid
Re: Dödsmäktigt!!

kombos! Kombos, kombos! Att spela ut en viss move efter en annan ger bonus! Att spela ut ett föremål när man kan en teknik ger bonus! Kombooooos!! Gärna kodade med små symboler, så man inte måste skriva en massa lökiga förklaringar på alla kort.
Man har tre kort på handen, grabben. Det är inte direkt så att man kan spara kort och vänta på att få hela kombos på handen. Så den delen av kombotänket tror jag inte skulle funka. Å för det andra så är ju uttalade kombos tråkiga, eftersom de är uppenbara. Det är ju roligare om vissa kombinationer kan få vara bra i sig. Alltså på ett outtalat sätt. Såsom att... inte fan vet jag, ett kort som gör att man får slå två tärningar och ett annat kort som gör att man får räkna ens tärningsresultat dubbelt. De hjälper ju varandra, men det är inte så enkelt och blodfattigt som i exempelvis Munchkin där man har "alv" och "alvbåge: +3 om du är en alv" och liknande matematiska uppenbarligheter. Det här med att få hitta kombinationer själv är ju mycket mer belönande och utmanande för spelaren än att bara få göra de kombinationer som spelmakaren har märkt ut kalrt och tydligt åt en.

Så jag tycker att du har fel i alla ändar och dessutom har du fula byxor.

Eller något.

Njä, jag vet inte, men det här med att göra spelmässiga avvägningar, det tycker jag är något av det mest fascinerande som finns, och det här med utmärkta, uppenbara kombinationer, det tycker jag är en rätt fattig lösning. Det bör i min åsikt bara användas i fall med dessa premiser:

1. När man har goda möjligheter att både byta och spara kort tills man får hela kombinationer på handen.
2. När man kan se vilka kort andra spelare gör sig av med, och när man kan göra goda gissningar om vilka kort de andra spelarna verkar ha på handen och vilja spara på. (Eftersom en skicklig spelare då kan gissa sig till vilka kort som väntar i leken och vilka kombinationer han då bör satsa på)

...men det var nog inte den sortens spel Vitulv ville göra.

Men mest skrev jag det här inlägget för att jag tyckte det var roligt att jiddra om ett spel jag inte sett mer än tre kort från. Och för att säga att du har fula byxor.

Sodivra

Champion
Re: Dödsmäktigt!!

Man har tre kort på handen, grabben.
Meh! Vitulv har ju inte ens sagt att man har en hand.. eller.. äh, vi tar nästa dumgrej.

Det är inte direkt så att man kan spara kort och vänta på att få hela kombos på handen.
Nej! Men kanske vissa kort funkar med kort man redan spelat ut..

Njä, jag vet inte, men det här med att göra spelmässiga avvägningar, det tycker jag är något av det mest fascinerande som finns, och det här med utmärkta, uppenbara kombinationer, det tycker jag är en rätt fattig lösning.
Avvägningar, wow, vilken grej! Det låter som det skulle kunna vara, tja, jag vet inte.. fundamentet i all spelteori?!?!
Och det ska inte vara uppenbara kombinationskoder! Det ska vara outtalade kombos och crazy kombinationskoder! Typ, kombinerar du en cirkel med en ring så slås alla ettor om, kombinerar du en cirkel med en fyrkant så måste din ninja meditera en extra runda, och kombinerar du en fyrkant med en triangel så dör allt!

Förresten har jag inte alls fula byxor på mig, utan mina finaste och softaste. Dom är svarta och rätt tunna, så dom är värsta ninja. Fast vida.

Men nu kom jag på att Vitulv redan skrivit att han har mekaniken uttänkt, så alla som kommenterat på mekaniken kan utformas är pantade pajasar som får tiotusen minuspoäng!

/Arvidos, flippar ut och dödar folk! Ninjaaaaaaaaaiiiiii!!!!
..aj, mitt knä.. godnatt.