Tack för en kul match igår! Nu väntar Elfenland där xyas har två vinster från de senare turneringarna, kommer han palla favorittrycket?
Några tankar om matchen igår: jag avskyr att sitta som andra indigo. Samtidigt så gjorde jag nog en av mina bättre matcher i PR. Jag fick en bra start när jag kunde plocka ett stenbrott i första rundan och när jag sedan byggde stenbrottshuset kunde jag gå upp på tre stenbrott ganska fort. Jag grämde mig lite över att jag plockade socker vid ett tillfälle istället för ett stenbrott, men vinsten med att ha fyra stenbrott är tbh ganska liten, så såhär i efterhand tror jag att det var rätt. Jag bestämde mig rätt tidigt för att satsa på att bygga mycket. Vanligtvis försöker jag satsa på tidigt kaffe, men här fick jag aldrig något läge till det.
I midgame när ni började skeppa var jag orolig att jag var avhängd från förstaplatsen, jag hade en extremt grund produktion (en indigo, en socker och en majs). Dock hade jag, via factory, large market och senare office, stora möjligheter på att casha in på min rätt sunkiga produktion. Pengar var aldrig något problem och jag tror att jag bara passade på att bygga en gång. Därifrån smällde jag upp en tidig City Hall (som gav mig massor av poäng i slutet) och kunde bygga både hamnen och mot slutet wharf, vilket gav mig möjligheter att faktiskt casha in VP i kaptensfasen under slutspelet (jag slutade på 15 shipping-VP trots att jag under större delen av spelet låg på bara 2).
I sista rundan körde xyas craftsman, och jag shippade som sista drag efter honom. Det var ett snyggt drag som krängde xyas förbi Lukas, xyas drog in 4 (3 kaffe +1 från hamnen), men jag drog in 6 poäng (1 indigo eller om det var socker + 1 från hamnen, 2 majs till wharfen + 1 för hamnen, + 1 som privilegium). Hamnen är stark som fan.
Sen snackade jag ner mig ganska mycket och det var väl en blandning av psykningar och genuin oro för att göra fel.
---
Hellzon har rätt i sitt påpekande ovan och det är hans tabell som stämmer. Jag har mycket riktigt gjort ett ryck, till min egen förvåning, varken CE eller PR var spel jag räknade med att kunna vinna, målsättningen i båda har varit att ta poäng över huvud taget. Mycket kan fortfarande hända dock, men om jag fortsätter att vinna omgångar blir det svårt.
Elfenland på måndag!