Fienden
Hero
Var fan är "Jag tycker som Vitulv"-bannern som fanns här förut? Jag vill ha den.
En allmän amnesti är inte aktuell.Vitulv said:Vi diskuterade som hastigast i vrållådan, och det finns en problematik i kombinationen forum/sverokförening.
Jag vill minnas att Sverokföreningar måste vara öppna för alla som vill vara med. Detta i kombination med att användare på forumet kan bli/har blivit bannade for life gör att de (om de väljer att bli medlemmar i föreningen) inte har möjlighet att delta i vårt årsmöte. Är detta enligt Sveroks regler, eller behöver vi hitta en lösning?
Lösningen kan i så fall inte komma som en motion på årsmötet, eftersom det är för sent, då dessa eventuella medlemmar inte kan delta själva.
Jag har två förslag:
1. Allmän och omedelbar amesti för samtliga forumsanvändare som blivit livstidsbannade.
2. Forumsanvändare som blivit bannade, men ansöker om medlemskap i föreningen ges tillträde till föreningsforumet och föreningsforumet enbart. Användaren har enbart möjlighet att delta i diskussioner av möteskaraktär (är detta tekniskt genomförbart?).
Förslag nummer två kan tillämpas framgent, om vi hamnar i situationer där en föreningsmedlem inte kan sköta sig på forumet.
Tankar? Andra förslag? Är jag ute och cyklar?
Så att ingen missar det: Vill du bli medlem, skicka PM till mig. Bifoga namn, adress, kön (av någon jäkla anledning), mailadress, telefonnummer och personnummer.Arvidos said:Jag undrar bara, är medlem i www.rollspel.nu-föreningen detsamma som medlem på forumet? Om ni kollar på Bearnies inlägg så står det att man måste meddela sig för att vara med på mötet, och blir därmed medlem. Innebär det att man måste meddela sig för att vara medlem överhuvudtaget?
Hur deltar en föreningsmedlem som är bannad från forumet i årsmötet, när vi tagit från denne alla möjligheter att göra så?Bearnie said:En allmän amnesti är inte aktuell.Vitulv said:Vi diskuterade som hastigast i vrållådan, och det finns en problematik i kombinationen forum/sverokförening.
Jag vill minnas att Sverokföreningar måste vara öppna för alla som vill vara med. Detta i kombination med att användare på forumet kan bli/har blivit bannade for life gör att de (om de väljer att bli medlemmar i föreningen) inte har möjlighet att delta i vårt årsmöte. Är detta enligt Sveroks regler, eller behöver vi hitta en lösning?
Lösningen kan i så fall inte komma som en motion på årsmötet, eftersom det är för sent, då dessa eventuella medlemmar inte kan delta själva.
Jag har två förslag:
1. Allmän och omedelbar amesti för samtliga forumsanvändare som blivit livstidsbannade.
2. Forumsanvändare som blivit bannade, men ansöker om medlemskap i föreningen ges tillträde till föreningsforumet och föreningsforumet enbart. Användaren har enbart möjlighet att delta i diskussioner av möteskaraktär (är detta tekniskt genomförbart?).
Förslag nummer två kan tillämpas framgent, om vi hamnar i situationer där en föreningsmedlem inte kan sköta sig på forumet.
Tankar? Andra förslag? Är jag ute och cyklar?
Det är självklart möjligt även för en bannad användare att bli medlem i föreningen; även fast det blir svårt för en sådan medlem att verka för föreningens syfte, så har denne faktiskt en registrerad användare på forumet. Att anmäla sig som medlem är en teknisk bagatell - de som är förhindrade att göra anmälningar via PM gör dessa via mail-adressen forening@rollspel.nu, som dock inte är i officiellt bruk i övrigt.
Folk som blivit permabannade har generellt blivit det för att folk inte vill ha dem här. Mer än en av de permabannade forumiterna har säkerligen bidragit till att skrämma bort fler andra forumiter än de lockat hit. Jag kan inte se hur det vore "bra för forumet" att låta dylika individer komma tillbaka.Vore inte amnesti dessutom bara bra för forumet och föreningen eftersom det ger större chans för fler medlemmar?
Fast om man väljer att återvända efter en permanent avstängning om man får chansen, kommer man då bete sig illa igen?Folk som blivit permabannade har generellt blivit det för att folk inte vill ha dem här. Mer än en av de permabannade forumiterna har säkerligen bidragit till att skrämma bort fler andra forumiter än de lockat hit. Jag kan inte se hur det vore "bra för forumet" att låta dylika individer komma tillbaka.
Framförallt är det inte ett så stort problem, eftersom de i så fall blir avstängda på nytt, med möjlighet att utesluta dem ur föreningen. Det kanske blir ett tillfälligt bråk på forumet, men min uppfattning är att vi måste göra på det här viset om vi ska uppfylla Sveroks regelverk.solvebring said:Fast om man väljer att återvända efter en permanent avstängning om man får chansen, kommer man då bete sig illa igen?Folk som blivit permabannade har generellt blivit det för att folk inte vill ha dem här. Mer än en av de permabannade forumiterna har säkerligen bidragit till att skrämma bort fler andra forumiter än de lockat hit. Jag kan inte se hur det vore "bra för forumet" att låta dylika individer komma tillbaka.
Jag tror kanske för mycket om folk men annat vore ju bara idiotiskt rent ut sagt. Får man en ny chans och tar den så försöker man väl skärpa sig andra gången?
Här är det aktuella stycket som Storuggla citerade:Vitulv said:Framförallt är det inte ett så stort problem, eftersom de i så fall blir avstängda på nytt, med möjlighet att utesluta dem ur föreningen. Det kanske blir ett tillfälligt bråk på forumet, men min uppfattning är att vi måste göra på det här viset om vi ska uppfylla Sveroks regelverk.
Om någon bannad medlem ansöker om medlemskap i föreningen, vill säga. Annars är det ett icke-problem.
Som jag tog upp tidigare finns inget hinder för avstängda användare att bli medlemmar i föreningen. Tolkningen av vad vi måste göra tycker jag verkar högst överdriven.Principer
Föreningsfrihet är en grundlag i Sverige. Den säger att alla har rätt att bilda föreningar tillsammans. I lagarna står det inte så mycket om hur en förening ska fungera, men en del grundprinciper finns och dessa har vi tagit till oss i Sverok. Följande gäller för alla föreningar i Sverok:
Öppenhet
Alla som vill ska få vara med. Det betyder att man inte får hindra någon som vill vara med att få bli medlem. Man får inte ha ålderskrav, inval eller någonting som hindrar att man får bli medlem.
Demokrati
Alla som är medlemmar i en förening ska ha samma rättigheter, samma rösträtt. Alla ska kallas till föreningens
årsmöte och alla ska kunna vara valbara till föreningens förtroendeposter.
Rättvisa
Alla i föreningen ska behandlas med respekt och på lika villkor.
Totalt medhåll. Så slipper man hyckleriet. Bästa förslaget hittills.RipperDoc said:Det går att komma runt, men inte med luddigt tolkande av paragrafer och, vad man kan se det som, hyckleri. Bättre att isf separera föreningen mycket tydligt, ex. "WRNUs stödförening", vars aktivitet är att ha forumsöl och att bidra med pengar till WRNU, inte att driva ett forum. Skillnaden må vara liten men den betyder mycket.
Eller så får föreningen köpa sajten av ägaren.RipperDoc said:Men jag tycker att som någon redan påpekat visar det problemet med att ha en demokratisk förening blandat med en privatägd sajt. Det problemet kommer orsaka gnissel under lång tid framöver om man inte hanterar det. Vad har föreningens styrelse makt att besluta över? Kan de påverka forumets struktur? Kan de införa medlemsavgifter? Etc.
Det går att komma runt, men inte med luddigt tolkande av paragrafer och, vad man kan se det som, hyckleri. Bättre att isf separera föreningen mycket tydligt, ex. "WRNUs stödförening", vars aktivitet är att ha forumsöl och att bidra med pengar till WRNU, inte att driva ett forum. Skillnaden må vara liten men den betyder mycket.
Det låter som en rimlig - men etiskt vansklig - idé. Om man räknar på vad SVEROK betalar i bidrag till föreningar med så många medlemmar som WRNU så blir det mycket pengar. Men hur tolkas det av betraktare att en förening startas för att köpa en privatpersons egendom? Det är ekonomiskt sunt, men är det föreningsetiskt sunt?Eller så får föreningen köpa sajten av ägaren.