Parallel Worlds eller Nyx
Jag tycker idén är bra och intressant, åtminstone om slutsatsen är att det ska göras ett gäng settings till ett generiskt spel. Jag funderade på vad jag själv skulle kunna tänka mig att göra och vad jag skulle kunna tänka mig att läsa. Utifrån den utgångspunkten läste jag om
Parallel Worlds i Fenix och
Nyx för att se vilket jag skulle tycka vara lämpligast.
Jag har försökt vara objektiv även om det är svårt i och med att jag håller Nyx som ett av de bästa systemen hittills.
Parallel Worlds
Spelet är funktionellt och relativt enkelt. Det är en rätt bra grund men lider av lite för mycket specifika saker. Det står i spelet
"Du kan spela så vitt skilda saker som romersk centurion, korsriddare, engelsk jaktpilot under första världskriget, samurai, MI6-agent, aztek, hårdkokt detektiv eller tjuv i det gamla Bagdad. /.../ Reglerna täcker upp spel i världar som motsvarar vår stenålder till 1900-talet." Det är förvisso en vansinnig massa saker man kan spela, men jag tycker att reglerna exkluderar en hel rad saker också. Reglerna i sig är klassiska och för att spelet ska fungera helt generiskt krävs att ganska mycket skalas bort med möjlighet för varje settingförfattare att hänga på det som behövs.
Nyx
Nyx, å andra sidan, är ett mer generiskt spel i grunden. Det behövs egentligen inga tillägg för att spela precis vad som helst, men problemet här är att det är lite för generiskt. Jag upplever det som ganska svårt att hänga på en mekanism i stil med den som
walium kan tänka sig i
Hopp utan att poängen med kärnan går förlorad. Ett sätt kanske vore att lägga till en till sorts poäng bredvid Aspektpoängen, typ Hoppoäng.
Slutsats
Jag har egentligen ingen slutsats. Ska samlingen skrivas utifrån hur spelen ser ut nu är mitt val rätt givet. Min idé som jag hade tänkt (tänker?) skriva till samlingen skulle inte gå att utföra i det Parallel Worlds som jag sett presenteras. Däremot skulle den fungera utmärkt i Nyx. Om - och det här är ett livsviktigt om - Parallel Worlds skulle strippas ner ytterligare, göras om för att bli mer modulärt och mindre klassiskt skulle jag kunna tänka mig att skriva även till Parallel Worlds.
Hur känner ni? Jag vet att Parallel Worlds har stöd och settings redan samt profil=tomasarfert]en skapare[/profil] som gör reklam för sig.
Snigel gör däremot inte lika mycket reklam för Nyx (heck, jag tror att jag gör mer reklam för det) vilket är synd. Ni som funderar på att vara med - har ni läst båda och funderat på hur er idé skulle fungera till spelen? Vad som skulle behövas göras om och så?