RasmusL;n77473 said:
Jag blir rätt ofta rätt less på vår kritvita och genommanliga hobby men samtidigt är jag säkerligen en del i att upprätthålla trista normer som gör rollspelsvärlden till en riktig grabbhörna.
Vad kan vi göra åt det här, JUST HÄR? VILL vi göra något åt det just här? Jag vill. Vill ni?
Förslag: kvotera in 50 % självidentifierade kvinnor i moderatorkåren.
Tankar?
Jag håller inte med, av flera anledningar.
För det första.
Du frågar vad VI kan göra åt det här. Det uppfattar jag som ett fundamentalt tankefel.
VI (jag, du, alla andra som skriver i tråden,...) är på forumet för att VI tycker om att vara här. För att VI brinner för rollspel och för att VI brinner för rollspel.nu.
Men det är INTE vi som tillsätter moderatorerna.
Rollspel.nu är ett privat forum där VI endast är gäster.
Även om det inte är vi, utan ägarna/redaktionen, som bestämmer så är jag säker på att de både läser och tar till sig av den här tråden (för det har de gjort i liknande trådar tidigare).
För det andra.
Det låter på dig som att val av moderatorer är en öppen process. Det är det inte. Öppna processer har du t.ex. i val till styrelse. Val av moderatorer är en sluten process och liknar mer hur en arbetsgivare nyanställer någon, eller ännu hellre som när en arbetsgivare befordrar någon.
För det tredje
känns det som du slår in öppna dörrar.
I val till WRNUs styrelse (som jag ha varit inblandad i under ett par år nu) har vi aktivt arbetat för försöka få den så balanserad som möjligt: lika många kvinnor som män, lika många stadsbor som landsbygdsbor, lika många från norra Sverige som från södra Sverige, o.s.v., o.s.v.
I val till Rollspelsdrake-juryn (som jag också är inblandad i) har det varit ännu viktigare med en jämn och balanserad sammansättning.
Tittar man på sammansättningarna i dessa kan det tyckas som vi har misslyckats. Problemet är att vi har försökt. För varje vald person har MINST fem andra tillfrågats och tackat nej. Folk (oavsett kön) vill inte ställa upp.
Nu är jag inte på något sätt inblandad i valet av moderatorer, men jag känner flera av de som är inblandade och har samarbetat med dem vid val till styrelse och jury. Jag VET att de brinner ännu starkare för jämställdhet än vad jag gör.
Istället för att fråga dig hur vi kan få fler kvinnliga moderatorer, bör du istället fråga dig hur vi får fler frivilliga (oavsett kön) att ställa upp och jobba för rollspel.nu.
För skojs skull kan vi börja med dig själv. Varför ställer du inte upp och spelleder på Repetikon en gång i månaden? Du behöver inte svara, jag vet redan ditt svar eftersom jag själv frågat dig tidigare.
Det intressanta är inte ditt svar, utan att de kvinnor som tackat nej till olika uppdrag inom rollspel.nu tackar nej av ungefär samma anledning som du.
Och om du själv inte ställer upp, vad får dig att tro att alla kvinnor vill ställa upp?