Nekromanti WRNU och könskvotering!?

CapnZapp

Myrmidon
RasmusL;n77473 said:
Jag blir rätt ofta rätt less på vår kritvita och genommanliga hobby men samtidigt är jag säkerligen en del i att upprätthålla trista normer som gör rollspelsvärlden till en riktig grabbhörna.

Tankar?
Egentligen kan man komma med ett citronsurt svar såsom "det sätt du garanterat kan göra skillnad på är att sluta med din hobby. Ett bombsäkert sätt att öka andelen färgade kvinnor!" men varför skulle jag säga så...

Istället ber jag dig oroa dig mindre för hobbyn och spela lite mer rollspel! :)

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
anth;n77588 said:
Hur för försvarar du 50 % kvinnor i moderatorkåren mot något sådant?
Är inte det ganska lätt? "Fysiskt kön är inte knutet till könsidentitet, och vi bör likställa transkvinnor med ciskvinnor i det här sammanhanget". Sådär, klart.

Cissi

Up to no good.
Jag har gjort en uppskattning, min uppskattning säger att 20% av redak är kvinnor och 25% av modsen. Men det till att vi bara är fyra moderatorer och de är fem i redaktionen.
Men jag kan ha missat någon och då har jag inte över huvudtaget fått med folk som ev moddar egna underforum.
Om ni vill ha en siffra.

Bezant

Veteran
Kärlekscraft;n77569 said:
Jag vill bli moderator! Hur gör man? :grin:
Den dagen kommer till och med träden och stenarna att gråta blod. :cool::wink::rolleyes:

RasmusL

Champion
CapnZapp;n77589 said:
Egentligen kan man komma med ett citronsurt svar såsom "det sätt du garanterat kan göra skillnad på är att sluta med din hobby. Ett bombsäkert sätt att öka andelen färgade kvinnor!" men varför skulle jag säga så...

Istället ber jag dig oroa dig mindre för hobbyn och spela lite mer rollspel! :)
Ah, det gamla "den här diskussionen är inget för mig så jag ska försöka förminska den för alla andra!"-argumentet! Bra tänkt där!

Cissi

Up to no good.
Moderering

CapnZapp: Även om du tycker det här inte är värt att diskutera, låt de som tycker det ska diskuteras diskutera det utan att skräpa ner tråden för dem.

Arfert

Facit
Så länge jag får vara moderator på de officiella SagaGames-forumen så lägger jag mig inte i hur det funkar annars på forumet. Så gott som alla andra kan vara kvinnor om redaktion och ägare vill. Det är ju de som får bestämma, det är deras sajt.

Sedan kan man väl invända att procententen borde återspegla användarna. Kön, ålder, etnicitet, storstadsbo, boende i glesbygd, arbetslösa, egenföratagare, anställda, studerande... etc etc. Om det är demokrati man är ute efter. 50-50% kvinnor och män återspeglar inte rollspelarna.

Personligen tycker jag inte om kvotering. Men ibland kan den vara nödvändig. Däremot är det tveksamt om ett rollspelsforum är ett ställe där det är nödvändigt. Det bästa är att hitta de som är lämpligast för att driva forumet. Könet är ointressant. Sen gör det inget om det skulle bli procentuellt fler kvinnor. Eller inte.

Men igen; redaktion och ägare får bestämma.

anth

Vetefan
Arfert;n77609 said:
Så länge jag får vara moderator på de officiella SagaGames-forumen så lägger jag mig inte i hur det funkar annars på forumet.
Innan den här tråden spårar ur skulle det vara bra om vi kunde enas om att vi med "moderatorer" menar röda redaktörer och gröna globala moderatorer.
Spelspecifika forum modereras av spelskaparna själva och att säga att vi ska ha jämställdhet där är detsamma som att säga att hälften av de svenska spelen som har egna forum här ska vara skapade av kvinnor.

Cissi

Up to no good.
anth;n77615 said:
Innan den här tråden spårar ur skulle det vara bra om vi kunde enas om att vi med "moderatorer" menar röda redaktörer och gröna globala moderatorer.
Spelspecifika forum modereras av spelskaparna själva och att säga att vi ska ha jämställdhet där är detsamma som att säga att hälften av de svenska spelen som har egna forum här ska vara skapade av kvinnor.
Det var därför jag inte försökte räkna spelforumens moderatorer. Där är det skillnad, de modererar ju utifrån antingen "äganderätt" eller delegation. Jag tänker på de röd-gröna.

anth

Vetefan
RasmusL;n77473 said:
Jag blir rätt ofta rätt less på vår kritvita och genommanliga hobby men samtidigt är jag säkerligen en del i att upprätthålla trista normer som gör rollspelsvärlden till en riktig grabbhörna.

Vad kan vi göra åt det här, JUST HÄR? VILL vi göra något åt det just här? Jag vill. Vill ni?

Förslag: kvotera in 50 % självidentifierade kvinnor i moderatorkåren.

Tankar?
Jag håller inte med, av flera anledningar.

För det första.
Du frågar vad VI kan göra åt det här. Det uppfattar jag som ett fundamentalt tankefel.
VI (jag, du, alla andra som skriver i tråden,...) är på forumet för att VI tycker om att vara här. För att VI brinner för rollspel och för att VI brinner för rollspel.nu.
Men det är INTE vi som tillsätter moderatorerna.
Rollspel.nu är ett privat forum där VI endast är gäster.
Även om det inte är vi, utan ägarna/redaktionen, som bestämmer så är jag säker på att de både läser och tar till sig av den här tråden (för det har de gjort i liknande trådar tidigare).

För det andra.
Det låter på dig som att val av moderatorer är en öppen process. Det är det inte. Öppna processer har du t.ex. i val till styrelse. Val av moderatorer är en sluten process och liknar mer hur en arbetsgivare nyanställer någon, eller ännu hellre som när en arbetsgivare befordrar någon.

För det tredje
känns det som du slår in öppna dörrar.
I val till WRNUs styrelse (som jag ha varit inblandad i under ett par år nu) har vi aktivt arbetat för försöka få den så balanserad som möjligt: lika många kvinnor som män, lika många stadsbor som landsbygdsbor, lika många från norra Sverige som från södra Sverige, o.s.v., o.s.v.
I val till Rollspelsdrake-juryn (som jag också är inblandad i) har det varit ännu viktigare med en jämn och balanserad sammansättning.
Tittar man på sammansättningarna i dessa kan det tyckas som vi har misslyckats. Problemet är att vi har försökt. För varje vald person har MINST fem andra tillfrågats och tackat nej. Folk (oavsett kön) vill inte ställa upp.
Nu är jag inte på något sätt inblandad i valet av moderatorer, men jag känner flera av de som är inblandade och har samarbetat med dem vid val till styrelse och jury. Jag VET att de brinner ännu starkare för jämställdhet än vad jag gör.

Istället för att fråga dig hur vi kan få fler kvinnliga moderatorer, bör du istället fråga dig hur vi får fler frivilliga (oavsett kön) att ställa upp och jobba för rollspel.nu.
För skojs skull kan vi börja med dig själv. Varför ställer du inte upp och spelleder på Repetikon en gång i månaden? Du behöver inte svara, jag vet redan ditt svar eftersom jag själv frågat dig tidigare.
Det intressanta är inte ditt svar, utan att de kvinnor som tackat nej till olika uppdrag inom rollspel.nu tackar nej av ungefär samma anledning som du.
Och om du själv inte ställer upp, vad får dig att tro att alla kvinnor vill ställa upp?

Eksem

Champion
Jag är inte emot könskvotering men jag tror att i det här fallet är det att jobba i en ganska menlös ände. Jag är inte säker på att om ens alla kvinnor som var intresserade av att moderera WRNU fick en sådan roll skulle det vara möjligt att nå 50% utan att reducera antalet moderatorer.

Att vara moderator är dessutom ett ganska skitigt gig, så jag misstänker att beggars cannot be choosers på den punkten. Vi får vara glada över att det faktiskt finns duktigt folk som VILL ha den uppgiften, misstänker jag.

Allt detta kan såklart vara fel, men det är iaf min misstanke.

---

Jag har dock inga bra formella "motförslag" tyvärr.

.113

Swashbuckler
RasmusL;n77473 said:
Vad kan vi göra åt det här, JUST HÄR? VILL vi göra något åt det just här? Jag vill. Vill ni?
det där är väl en fråga som mitt svar att det inte spelar någon roll är ett svar på? Är det rimligt att då åsidosätta min åsikt, när du själv frågat.. Du vill alltså bara ha svar som "ja vi håller med dig!" eller arga negativa svar, inte svar som säger att de tycker inte det behövs ändras något ,som rimligen i en riktig diskussion borde ha precis lika mycket betydelse som alla andra.

Tänk själv om man frågar 100 personer, 10 svarar att mer kvinnor skulle förändra massor och göra det bättre, 5 tycker att de skulle göra det sämre, men 85 tycker att det är bra som det är... Med ditt resonemang så innebär det att svaret blir JA vi behöver mer kvinnor för de skulle göra det bättre eftersom du skiter i de som tycker det är bra.

Tre solar

Hero
RasmusL;n77574 said:
Varför jag antar att män som regel tenderar att ta mer plats än kvinnor pga sociala konstruktioner? För att det är min tro.
Jag vet inte om du avsiktligen försöker missförstå vad jag skriver för att göra någon sorts "grej" eller om du verkligen inte förstår. Det står dig såklart fritt fram att göra vilket, men det är jävligt tröttsamt.

Det var knappast din tro om sociala konstruktioner som jag undrade över utan
a) vilken verklig makt och/eller ekonomisk vinning som du anser är förknippade med att vara moderator; och
b) varför du tycker att det åligger kvinnliga moderatorer och användare mer än manliga att bryta de sociala konstruktioner som du identifierar.

Jag vill tro att ditt syfte är gott, men i sådana fall brister din problemformulering i maktanalys.

Förutsatt att jag inte missat någon avgörande vinning med att vara moderator, vore bättre förslag

ang moderatorkåren
- ge dem beröm för att de slår ned på sexistiska och rasistiska uttalanden, oavsett vilken sida som gör dem
- klaga högljutt när de inte gör det

ang rollspelshobbyn
- uppmärksamma kvinnliga spelskapare
- skriv genus- och annat-medvetna saker
- gör inte ett stort nummer av att du skrivit någon som medvetet. Ingen ska behöva applådera för att du (i allmän mening) valde att inte vara en idiot.
- gör ett stort nummer när folk gör saker som inte är *medvetna.
- acceptera att både män och kvinnor och övriga kan gilla sånt som strider mot "god smak"
- acceptera att rollspelshobbyn är en delmängd av samhället, inte tvärt om. Ibland kanske jämställdhetsproblem inom hobbyn löses bättre genom att engagera sig i "verkligheten" (se nedan)

ang rollspelsforumet
(baserat på utgångspunkten: om en grupp är överrepresenterad på forumet måste denna snedfördelning brytas genom nyrekrytering)
- anmäl stötande innehåll
- var respektfull och undvik att eskalera diskussioner med illvilliga tolkningar
- säg hej till nya användare

ang livet:
- rösta i alla val du kan. personkryssa.
- gör din halva av skiten
- håll tyst ibland för att låta någon annans röst höras starkare.
- fundera i varje enskilt fall: är det här egentligen en fråga om representation eller om fördelning?

Inkognito

Swordsman
Jag kan absolut se fördelar med att vi har kvinnor i moderatorkåren!

Men.. för att det ska vara någon idé så måste ju dessa 50% verkligen kunna representera det kvinnliga, det blir ju skevt om vi tar in 50% biologiska män som identifierar sig som kvinnor, eller kvinnor som identifierar sig som män/identifieras av andra som "Tom-boys"? Detsamma gäller ju de 50% som ska representera männen! Är de manliga nog? Vad ska vi använda för måttsystem? Finns det något vetenskapligt grundat som definierar manligt och kvinnligt? Hur stor vikt ska läggas vid respektive biologi, psykologi, kulturella influenser?

Finns det fler indelningar än kvinna/man vi kan göra för att få detta ännu bättre?
Utländskt ursprung? Men är det verkligen rätt att bunta ihop till en grupp, är det inte lika stor skillnad mellan en dansk, en grek och en somalier som för svensken?
Handikapp? Kan man likställa rullstolsburen med autism och räknas färgblindhet som ett handikapp? Bör vi se till att ha en av varje eller kan man anta att alla inom gruppen handikapp har samma erfarenheter, styrkor och svagheter?

Jag tycker också att det är viktigt att vi har en jämn fördelning mellan spelare av rollspel, kortspel, brädspel, osv. Samt givetvis inbördes mellan de olika spelen så att inte Eon och Mutant får bättre moderering än mitt egenskrivna rollspel där man spelar bakterier på chokladpraliner i en sandlåda! Bäst vore såklart om 50% gillade mainstream spel och 50% bara gillade riktigt hardcore indiespel med max 0,0005% av forumets anhängare som fans!

Ram

Skev
Börjar vi inte i fel ända här...?

Nyckelorden för alla ledarroller är WILLING and ABLE. ABLE är jag övertygad om att det finns flera kvinnor här som är, men finns det några som är WILLING?

Jag har iofs en person som jag väldigt gärna skulle vilja se som moderator, men jag vet inte om hon vill.

anth

Vetefan
Sedan vill jag ta upp ett annat problem.
Mitt första inlägg i den här tråden var ironiskt/skämtsamt och jag citerade en annan forumit.

"ÄR fysiskt kön verkligen intressant i en diskussion på i-net?"

Även om jag fick respons på inlägget så verkar det som ni missuppfattade vad jag menade så jag ska försöka omformulera mig:

Nya rollspel.nu har idag c:a 1200 registrerade forumiter. Hur många av dessa är kvinnor?

Någon kanske säger: "Jag gissar på c:a 5-10 %..."

STOPP!!!

Jag frågade EXAKT hur många som är kvinnor.

Det kan vi inte veta. Jag har själv flera gånger tagit fel på kön på internetanvändare.

Jag gick just igenom forumets användarförteckning och det är endast ett dussin av forumiterna som jag med 100 % säkerhet vet är kvinnor. Hjälps vi åt kanske vi kan bekräfta ytterligare ett dussin med 100 % säkerhet. Det är 2 % av användarna. Givetvis är det detsamma med männen. Jag skulle säga att vi inte vet könet på 75 % av användarna.

Så min fråga är egentligen: hur kan vi könskvotera när vi inte vet könet på forumiterna?
Ja, vi kan könskvotera från de som vi med 100 % säkerhet vet är kvinnor. Och ja, av de jag känner finns det flera som jag har extremt stor respekt för.

Nu kanske någon frågar, Varför gör vi inte så för.
Min motfråga blir då: har ni ens KOLL på vilka som blivit moderatorer på sistone???
De två nyaste moderatorerna är Cissi och gizmo. Gissa vilket kön de har.

RasmusL

Champion
anth;n77641 said:
Jag håller inte med, av flera anledningar.

För det första.
Du frågar vad VI kan göra åt det här. Det uppfattar jag som ett fundamentalt tankefel.
VI (jag, du, alla andra som skriver i tråden,...) är på forumet för att VI tycker om att vara här. För att VI brinner för rollspel och för att VI brinner för rollspel.nu.
Men det är INTE vi som tillsätter moderatorerna.
Rollspel.nu är ett privat forum där VI endast är gäster.
Även om det inte är vi, utan ägarna/redaktionen, som bestämmer så är jag säker på att de både läser och tar till sig av den här tråden (för det har de gjort i liknande trådar tidigare).
Jag är säker på att vi kan påverka och att våra önskemål övervägs av de som äger forumet.

anth said:
För det andra.
Det låter på dig som att val av moderatorer är en öppen process. Det är det inte. Öppna processer har du t.ex. i val till styrelse. Val av moderatorer är en sluten process och liknar mer hur en arbetsgivare nyanställer någon, eller ännu hellre som när en arbetsgivare befordrar någon.
Jo, men jag tror fortfarande att vi kan påverka om vi vill.

anth said:
För det tredje
känns det som du slår in öppna dörrar.
I val till WRNUs styrelse (som jag ha varit inblandad i under ett par år nu) har vi aktivt arbetat för försöka få den så balanserad som möjligt: lika många kvinnor som män, lika många stadsbor som landsbygdsbor, lika många från norra Sverige som från södra Sverige, o.s.v., o.s.v.
I val till Rollspelsdrake-juryn (som jag också är inblandad i) har det varit ännu viktigare med en jämn och balanserad sammansättning.
Tittar man på sammansättningarna i dessa kan det tyckas som vi har misslyckats. Problemet är att vi har försökt. För varje vald person har MINST fem andra tillfrågats och tackat nej. Folk (oavsett kön) vill inte ställa upp.
Nu är jag inte på något sätt inblandad i valet av moderatorer, men jag känner flera av de som är inblandade och har samarbetat med dem vid val till styrelse och jury. Jag VET att de brinner ännu starkare för jämställdhet än vad jag gör.
Det är väl superbra att det försöks, kul att höra! Jag lyfter frågan då jag inte ser något hända på den här fronten men det betyder givetvis inte att inget händer utanför mitt synfält.

anth said:
Istället för att fråga dig hur vi kan få fler kvinnliga moderatorer, bör du istället fråga dig hur vi får fler frivilliga (oavsett kön) att ställa upp och jobba för rollspel.nu.
För skojs skull kan vi börja med dig själv. Varför ställer du inte upp och spelleder på Repetikon en gång i månaden? Du behöver inte svara, jag vet redan ditt svar eftersom jag själv frågat dig tidigare.
Det intressanta är inte ditt svar, utan att de kvinnor som tackat nej till olika uppdrag inom rollspel.nu tackar nej av ungefär samma anledning som du.
Och om du själv inte ställer upp, vad får dig att tro att alla kvinnor vill ställa upp?
Eftersom att du frågar mig så ska du få mitt svar ändå :) : Jag anordnar Flumspelsgrillen ~4 ggr per år, ska hålla i Indierummet på LinCon och försöker gång på gång öppna upp för nya individer att få komma och prova spela i de veckospel jag lirar. Jag läser så pass mycket av trådarna på forumet att jag inte skulle ha något emot att vara moderator (men jag tror inte att många skulle vilja ha mig som det :p ).

Grejen är den att jag tror att rätt många av de som hänger här har potentialen att bli delaktiga om de aktivt bjuds in. Män är generellt bättre på att bjuda in sig själva än kvinnor, därav tanken om kvotering.

Frågan har nu väckts och det har diskuterats lite fram och tillbaka. Ingen sida har fullständig majoritet och vi kommer nog inte så mycket längre här.

anth

Vetefan
RasmusL;n77788 said:
Jag lyfter frågan då jag inte ser något hända på den här fronten.
Jag förstår inte vad du skriver. Kan du utveckla?
På ett välskött forum får man i genomsnitt en ny redaktör eller global moderator om året.
De senaste åren har vi fått Cissi och gizmo och ingen annan.
Hur kan du inte se det som är glasklart för alla andra?

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Jag har aldrig blivit kvoterad in i något så jag har ingen egentlig referens förutom vad jag läst på Wikipedia.

Personligen hade jag kunnat tänka mig att vara moderator rent principiellt. Men om någon plötsligt skulle fråga mig om jag skulle vilja vara moderator för att det behövs mer män hade det låst sig totalt för mig. Plötsligt måste jag representera ett helt kön liksom. Jag hade börjat ifrågasätta mig själv nåt så enormt... Tänk om mina åsikter och värderingar är mer åt det traditionellt "kvinnliga"? Då blir jag ju en representant som inte fyller något syfte mer än att man på pappret kan säga att jag är en man, hänger ni med?

Det jag undrar är således, och jag blir gärna skolad här: Om man nu kan tänkas tro att åsikter, tankar och värderingar av alla de möjliga slag finns representerade hos både män och kvinnor, vad fyller då kvoteringen för funktion?

Alltså, jag kan lätt skriva under på kvotering när det handlar om en bolagstyrelse eller någon annan beslutsfattande position men i det här sammanhanget ser jag inte nyttan med det mer än att man kan visa på papper att det är lika lika.