Wrnu på Bluesky

Bolongo

Herr Doktor
Jag är: @doceon.bsky.social

Inte för att jag någonsin postar något. Men vem vet, jag kanske kommer igång någon gång?

Rangertheman

Myrmidon
Har Bluesky någon USP? Att den inte är X är inget säljargument för mig eftersom jag inte använder X. De flesta sociala medier består ju av korspostningar från andra sociala medier och en miljon föreslagna inlägg som algoritmen tror att jag vill se. Den enda plattform där jag känt att jag kunnat styra över det mesta av innehållet var Google+, men Google dödade ju tyvärr den. Discord funkar också rätt bra för att bara se sådant jag är intresserad av att se, men det är svårt att följa längre diskussioner där.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Har Bluesky någon USP?
Jag tror att det är det som är USP:n mer eller mindre. Om man är en sån person som gillar mikroblogging, som inte har något emot att man max kan använda 300 tecken per meddelande, som inte vill ha struktur utan ett oändligt osorterat flöde, men inte vill vara på Xitter så verkar Bluesky vara den bästa (eller minst dåliga) plattformen.

Jag minns inte riktigt varför Threads var sämre, kan det vara så att de nedprioriterar länkar? Men jag minns att jag tänkte att de verkade klart sämre trots (om jag minns rätt) fler användare.

Kan det vara så att Bluesky har ett icke-algoritmdrivet flöde? Jag tror jag hörde/läste det nånstans. Och det verkar ju sympatiskt, att liksom bara få ett kronologiskt flöde av saker från folk man gillar/följer vore ju t.ex. betydligt mer nice än vad de andra erbjuder.

Frederik J. Jensen

Thoughtful Dane
I joined Bluesky two weeks ago. I wasn’t on twitter, left Facebook in 2017. I post pictures and reflections and links to my blog posts there. Not getting a huge response but still gathered 67 followers so far. Most I don’t know, some American game designers I met a decade ago.

I follow selected game designers, bloggers and politicians. I mostly read the Following feed which seems to be just that, a feed in chronological order from those you follow.

I haven’t decided yet if I like it enough to use it regularly. But I like that I can comment and get in touch with game designers informally and early.

Ivan NWG

Warrior
Har Bluesky någon USP? Att den inte är X är inget säljargument för mig eftersom jag inte använder X. De flesta sociala medier består ju av korspostningar från andra sociala medier och en miljon föreslagna inlägg som algoritmen tror att jag vill se. Den enda plattform där jag känt att jag kunnat styra över det mesta av innehållet var Google+, men Google dödade ju tyvärr den. Discord funkar också rätt bra för att bara se sådant jag är intresserad av att se, men det är svårt att följa längre diskussioner där.
The main advantages for me is:

A: There are two feeds, an algorithmic one that tries to suggest things and a "following" feed which is only people you choose to follow, and it displays all their posts and in chronological order.

B: The mute features are pretty good. You can mute a term indefinitely or for a set duration and you can exempt your follows from it. So if you never want to hear about bitcoin again, you are good.