Daniel
Swordsman
- Joined
- 7 Apr 2009
- Messages
- 598
Jag har läst James Bond-serien av Ian Fleming, alla 14 böckerna. Det är rätt behändiga och lättlästa affärer, sällan längre än 300 sidor.
Det var ett ganska varierat nöje. Ojämn författare, ojämn serie. Charmiga toppar och djupa dalar. Men högeligen intressant, mest i relation till filmserien som sitter i ryggraden efter att i barndomen ha sett dem otaliga gånger, inspelade på vhs från TV3 och Kanal 5.
Några blandade intryck:
- Klåparen och klantskallen James Bond. I var och varannan bok blir han snöpligt påkommen, infångad och torterad. Det hade kunnat bli till hans fördel om han fick ta sig ur knipan på något intelligent eller skickligt sätt, men allt som oftast är det nån bifigur eller yttre händelse utanför hans kontroll som kommer till undsättning.
- Skrivbordsspionen James Bond. Han spenderar faktiskt lång tid vid skrivbordet med vanligt pappersarbete, som en riktig underrättelseofficer. Detta förvånade mig, och det förankrade ju Bond i ett seriösare sammanhang. Det var en positiv överraskning, utan att ta udden av det äventyrliga anslaget.
- Polisen Bond. I flera av böckerna ligger fokus på "vanlig" maffia och gangstergäng, och Bond blir mer "police" än "spy" och "secret service". Det var en besvikelse.
- Knarkaren Bond. Han tar regelbundet piller och amfetamin, för koncentrationens och uthållighetens skull, och blandar friskt med alkohol. Kanske något för nästa Bond-skådespelare, om man vill ta filmserien ytterligare ett seriöst steg efter Craig, och slänger in pillerknaprandet.
- Monsterjägaren Bond. (I direkt kontrast till det jordnära skrivbordsarbetet.) Jag trodde att somliga av filmerna var de löjligt överdrivna versionerna. I själva verket är filmerna ibland mer nertonade och jordnära. Exempelvis Dr No (boken), där Bond brottas med en monsterbläckfisk och där Dr No har nån sorts superlinser på ögonen och mekaniska gripklor till armar.
- Gourmanden Bond. Serien är som bäst när James Bond sitter på restaurang. Fleming är som charmigast och mest underhållande när han ägnar ett par sidor åt att beskriva drinkar och god mat.
- Serien är som sämst när Fleming ska skildra Bond-skurkarna. De är ofta direkt löjliga, i maskeradkostymer eller med konstiga dialekter. De blir sällan spännande eller farliga, mer löjliga. Där har filmserien övertaget, med vissa undantag.
- Att Bond faktiskt blir kär. Istället för att iskallt erövra flickorna på löpande band blir han ofta djupt förälskad i sina Bond-brudar och föreställer sig ett annat liv där han stadgar sig och drar sig tillbaka från spionyrket. Stor kontrast till filmerna.
- Att filmskaparna styckat upp böckerna hej vilt och slängt in scener i helt olika filmer. En stark scen ur boken Live and Let Die dyker upp i filmen Licence to Kill, en annan stark scen ur boken Live and Let Die dyker upp i filmen For Your Eyes Only.
- Det ständigt återkommande fenomenet att en hel del av handlingen är avsevärt mycket bättre och smartare i böckerna än i filmerna. Varför i helsike tar inte manusförfattare bättre till vara på story ur böckerna? Måste det breda filmmediet vara direkt korkat och urvattnat förenklat? Somliga filmer, som From Russia with Love, Thunderball och On Her Majesty's Secret Service följer böckerna väldigt troget, och blir därmed bättre filmer. Andra filmer, som de direkt urkorkade och undermåliga You Only Live Twice, Diamonds are Forever och Moonraker har betydligt smartare och mer spännande bokförlagor. Särskilt Moonraker har en mycket coolare skurk och ett mycket intressantare tema i bokförlagan. Däremot är jag glad att man skippade det galnaste från exempelvis redan nämnda Dr No, och där faktiskt valde en seriösare och mer jordnära linje.
- Sverigekopplingen: Bond har ju än så länge inte varit i Sverige i filmserien, men i böckerna nämns svenska underrättelsetjänsten då och då. Ärkeskurken Blofeld reser vid ett tillfälle under falskt svenskt pass. Och, Bond vann sin 00-status genom ett uppdrag i Stockholm. Kul.
***
Slutkommentar: Vill man läsa en seriös spionserie av hög kvalitet ska man läsa Jan Guillou eller John le Carré. Vill man läsa en lättsam, smålöjlig kitsch-variant kan man läsa James Bond. Kommer jag läsa om böckerna? Gärna någon av de mer seriösa, men mest för alkoholromantiken och restaurangbesökens skull. Kommer jag se om filmerna? Ja, allihop, även de korkade och urlöjliga.
Det var ett ganska varierat nöje. Ojämn författare, ojämn serie. Charmiga toppar och djupa dalar. Men högeligen intressant, mest i relation till filmserien som sitter i ryggraden efter att i barndomen ha sett dem otaliga gånger, inspelade på vhs från TV3 och Kanal 5.
Några blandade intryck:
- Klåparen och klantskallen James Bond. I var och varannan bok blir han snöpligt påkommen, infångad och torterad. Det hade kunnat bli till hans fördel om han fick ta sig ur knipan på något intelligent eller skickligt sätt, men allt som oftast är det nån bifigur eller yttre händelse utanför hans kontroll som kommer till undsättning.
- Skrivbordsspionen James Bond. Han spenderar faktiskt lång tid vid skrivbordet med vanligt pappersarbete, som en riktig underrättelseofficer. Detta förvånade mig, och det förankrade ju Bond i ett seriösare sammanhang. Det var en positiv överraskning, utan att ta udden av det äventyrliga anslaget.
- Polisen Bond. I flera av böckerna ligger fokus på "vanlig" maffia och gangstergäng, och Bond blir mer "police" än "spy" och "secret service". Det var en besvikelse.
- Knarkaren Bond. Han tar regelbundet piller och amfetamin, för koncentrationens och uthållighetens skull, och blandar friskt med alkohol. Kanske något för nästa Bond-skådespelare, om man vill ta filmserien ytterligare ett seriöst steg efter Craig, och slänger in pillerknaprandet.
- Monsterjägaren Bond. (I direkt kontrast till det jordnära skrivbordsarbetet.) Jag trodde att somliga av filmerna var de löjligt överdrivna versionerna. I själva verket är filmerna ibland mer nertonade och jordnära. Exempelvis Dr No (boken), där Bond brottas med en monsterbläckfisk och där Dr No har nån sorts superlinser på ögonen och mekaniska gripklor till armar.
- Gourmanden Bond. Serien är som bäst när James Bond sitter på restaurang. Fleming är som charmigast och mest underhållande när han ägnar ett par sidor åt att beskriva drinkar och god mat.
- Serien är som sämst när Fleming ska skildra Bond-skurkarna. De är ofta direkt löjliga, i maskeradkostymer eller med konstiga dialekter. De blir sällan spännande eller farliga, mer löjliga. Där har filmserien övertaget, med vissa undantag.
- Att Bond faktiskt blir kär. Istället för att iskallt erövra flickorna på löpande band blir han ofta djupt förälskad i sina Bond-brudar och föreställer sig ett annat liv där han stadgar sig och drar sig tillbaka från spionyrket. Stor kontrast till filmerna.
- Att filmskaparna styckat upp böckerna hej vilt och slängt in scener i helt olika filmer. En stark scen ur boken Live and Let Die dyker upp i filmen Licence to Kill, en annan stark scen ur boken Live and Let Die dyker upp i filmen For Your Eyes Only.
- Det ständigt återkommande fenomenet att en hel del av handlingen är avsevärt mycket bättre och smartare i böckerna än i filmerna. Varför i helsike tar inte manusförfattare bättre till vara på story ur böckerna? Måste det breda filmmediet vara direkt korkat och urvattnat förenklat? Somliga filmer, som From Russia with Love, Thunderball och On Her Majesty's Secret Service följer böckerna väldigt troget, och blir därmed bättre filmer. Andra filmer, som de direkt urkorkade och undermåliga You Only Live Twice, Diamonds are Forever och Moonraker har betydligt smartare och mer spännande bokförlagor. Särskilt Moonraker har en mycket coolare skurk och ett mycket intressantare tema i bokförlagan. Däremot är jag glad att man skippade det galnaste från exempelvis redan nämnda Dr No, och där faktiskt valde en seriösare och mer jordnära linje.
- Sverigekopplingen: Bond har ju än så länge inte varit i Sverige i filmserien, men i böckerna nämns svenska underrättelsetjänsten då och då. Ärkeskurken Blofeld reser vid ett tillfälle under falskt svenskt pass. Och, Bond vann sin 00-status genom ett uppdrag i Stockholm. Kul.
***
Slutkommentar: Vill man läsa en seriös spionserie av hög kvalitet ska man läsa Jan Guillou eller John le Carré. Vill man läsa en lättsam, smålöjlig kitsch-variant kan man läsa James Bond. Kommer jag läsa om böckerna? Gärna någon av de mer seriösa, men mest för alkoholromantiken och restaurangbesökens skull. Kommer jag se om filmerna? Ja, allihop, även de korkade och urlöjliga.
Last edited: