Ny omgång snabbrecensioner av de böcker jag läst sedan förra gången jag skrev snabbrecensioner:
Sergio Ramirez: To Bury Our Fathers
Om män som vill göra revolution (och ibland begraver sina fäder) i Nicaragua. Bitvis väldigt bra, men jobbigt strukturerad genom att vara uppdelad i flera parallella berättelser som gör det svårt att hålla reda på tidslinjen och vilka de olika personerna är. Författaren tyckte uppenbarligen att det blev så knöligt att han skrev ett facit med den korrekta kronologin i slutet. Betyg 3.
Lars Gustafsson: Yllet
Tyvärr för kort för att den ska hinna bli bra, men det är aldrig tråkigt att läsa Lars Gustafsson. Betyg 3.
Lydia Sandgren: Samlade verk
Om akademiker och konstnärer som lever och förökar sig i Göteborg (och ibland i Paris), med en försvunnen mor som huvudmotiv. Väldigt bra, men kanske något för lång. Betyg 4.
Sembene Ousmane: Xala
En framgångsrik affärsman i Senegal gifter sig med en tredje fru och lyckas inte prestera på bröllopsnatten. Han är övertygad om att någon kastat en förbannelse över honom och bränner alla sina tillgångar och sitt anseende på att hitta ett botemedel. Småkul, men satiren hade nog mått bra av att vara lite mer subtil. Betyg 3.
Yoko Ogawa: The Memory Police
Skum bok om en kvinna i ett land där saker försvinner, och de som trots allt minns dem förföljs av polisen. Helt okej, men det känns som om det finns en symbolik som jag missar. Betyg 3.
Edwidge Danticat: Att skörda ben
Dramatisk och engagerande berättelse om haitier i Dominikanska republiken tiden före och under persiljemassakern. Har du inte hört talas om den? Det hade inte jag heller, men läs boken så får du veta vad det var. Betyg 4.
Joseph O’Connor: Shadowplay
Om Bram Stoker och hans liv som assistent/teaterdirektör åt en av 1800-talets mest kända brittiska skådespelare. Bra, men inte fantastiskt. Betyg 3.
Taban lo Liyong: Fixions
En kort novellsamling med mycket korta noveller. I stort sett menlös. Betyg 2.
Elena Ferrante: De vuxnas lögnaktiga liv
Har ni läst Min fantastiska väninna? Den här är exakt samma sak, men huvudpersonen har ett annat namn. Betyg 3.
Graham Swift: Here We Are
Kärlekstriangel mellan en showman, en magiker och magikerns assistent under en sommar i Brighton. Betyg 4.
David Mitchell: Utopia Avenue
Om ett brittiskt rockband på 60-talet, komplett med cameos från massor av verkliga musiker från den tiden. Ibland väldigt tragisk, ibland väldigt rolig, och hela tiden väldigt bra, trots att jag inte bryr mig det allra minsta om musiken från den här tidsperioden, och trots att ett kapitel handlar om figurer från helt andra böcker. Betyg 5.
Arturo Pérez-Reverte: Dumasklubben
Bok om konspirationer och böcker, som är känd som förlaga till filmen The Ninth Gate. Författaren vill vara Umberto Eco, vilket brukar innebära att Umberto Eco nämns och dyker upp som bifigur i en scen. Ganska bra, men når inte hela vägen fram. Betyg 3.
John Steinbeck: Cup of Gold
En bok skriven av en nobelpristagare (finkultur), som handlar om en pirat (skräpkultur)! Resultatet blir halvbra kultur. Betyg 3.
Albert Maori Kiki: Tiotusen år i ett liv
Självbiografi av en man från Papua Nya Guinea, som växte upp i ett nomadsamhälle på stenåldersnivå och sedan utbildade sig och grundade ett politiskt parti. Därav tiotusen år. Första halvan är bättre än den andra, tyvärr. Betyg 3.
Alan Moore: Jerusalem
En bok jag önskar var bra, men tyvärr är den väldigt lång, och en del kapitel känns som om Moore tuggat i sig en synonymordbok och kräkts på papperet. Bitvis är det bra, men som helhet är det för mycket. Samma sak kunde ha sagts bättre medhälften så många ord. Betyg 2.
Ragnar Jónasson: Mörkret
En nordisk deckare som är som alla andra nordiska deckare. Polisen utreder ett fall, och har mörka hemligheter, och är helt jävla clueless tills mördaren frivilligt berättar hur det gick till. Rätt okej ändå. Betyg 3.