Jag har blivit klar med ljudboken Quantum Thief i november. Det är en rätt schysst transhumanistisk historia om en tjuv (baserad på Arsine Lupin) som måste åka till en av de rörliga städerna på Mars och hitta sina minnen, som han spridit ut och låst in för att hindra just att de samlas ihop igen. Han minns, givetvis, inte varför. Samtidigt har vi en ung arkitektstudent som löser brott på fritiden som undersöker ett brott där det verkar som att någon manipulerat "exominnet", alltså det extra molnminne alla på Mars har.
Det är mycket modifierade kroppar och underliga kulturer. Typ en stor kultur byggd kring gamla LAN-raidare, som i princip är obegriplig för alla utomstående. Eller att hela Mars' kultur bygger på absolut privatliv; genom (vad jag förstår) augmented reality som inte kan slås av så ser man generellt inte ens hur folk ser ut om de inte låter en se. Folk omges av "illusioner" på det viset. Eller så är det nanomoln eller hologram. Jag vet inte, eftersom jag lyssnade som ljudbok så kanske jag inte uppfattade det rätt. Men det är ballt iaf; författaren har verkligen smäckat in varenda ball transhumanistisk idé i en enda bok.
Det enda jag hade problem med var slutet, som jag inte riktigt fick något grepp om orsakssammanhangen i. Men även där var jag ju handikappad av att jag lyssnade ljudbok. Dessutom lyssnar jag ju bara precis innan jag ska sova, så jag hör typ mellan fem och sextiofem minuter per kväll... Och missar många detaljer.
Innan jag fått grepp om slutet väntar jag nog med att skaffa och lyssna på nästa bok i serien...
Nu har jag börjat på Altered Carbon som ljudbok, och har också börjat läsa Agatha Christies Mrs. McGinty's Dead som E-bok. Bra skit.