Nekromanti WRNU:s Bokklubb, November 2014

Max Raven

T12-kultist
Väldigt sent, men här är månadens tråd för bokklubben.

Reglerna är enkla:

Läs något. Skriv något om det här.

Diskutera gärna och/eller rekommendera böcker också. :)

Teman kan man föreslå, om man vill. I korthet: Skriv några böcker du tänker läsa, bind ihop med tema. Andra kan då välja att läsa de böckerna också!

Vimes

Sillkung
Jag har läst Gone Girl och Sharp Objects av Gillian Flynn i november. Två jävligt bra thrillers, anser jag. Den förstnämnda är bäst (fast jag har svårt att se hur bokens briljans ska gå att överföra till film (som jag inte sett, btw)) och den andra var väldigt obehaglig. Så obehaglig att jag inte kommer läsa Flynns tredje (egentligen andra) bok än på ett tag (eller ja, hade jag haft boken tillgänglig hade jag antagligen läst ut den redan).

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har blivit klar med ljudboken Quantum Thief i november. Det är en rätt schysst transhumanistisk historia om en tjuv (baserad på Arsine Lupin) som måste åka till en av de rörliga städerna på Mars och hitta sina minnen, som han spridit ut och låst in för att hindra just att de samlas ihop igen. Han minns, givetvis, inte varför. Samtidigt har vi en ung arkitektstudent som löser brott på fritiden som undersöker ett brott där det verkar som att någon manipulerat "exominnet", alltså det extra molnminne alla på Mars har.

Det är mycket modifierade kroppar och underliga kulturer. Typ en stor kultur byggd kring gamla LAN-raidare, som i princip är obegriplig för alla utomstående. Eller att hela Mars' kultur bygger på absolut privatliv; genom (vad jag förstår) augmented reality som inte kan slås av så ser man generellt inte ens hur folk ser ut om de inte låter en se. Folk omges av "illusioner" på det viset. Eller så är det nanomoln eller hologram. Jag vet inte, eftersom jag lyssnade som ljudbok så kanske jag inte uppfattade det rätt. Men det är ballt iaf; författaren har verkligen smäckat in varenda ball transhumanistisk idé i en enda bok.

Det enda jag hade problem med var slutet, som jag inte riktigt fick något grepp om orsakssammanhangen i. Men även där var jag ju handikappad av att jag lyssnade ljudbok. Dessutom lyssnar jag ju bara precis innan jag ska sova, så jag hör typ mellan fem och sextiofem minuter per kväll... Och missar många detaljer.

Innan jag fått grepp om slutet väntar jag nog med att skaffa och lyssna på nästa bok i serien...

Nu har jag börjat på Altered Carbon som ljudbok, och har också börjat läsa Agatha Christies Mrs. McGinty's Dead som E-bok. Bra skit.

Max Raven

T12-kultist
Jag blev klar med Carmilla, en av de tidigaste vampyrromanerna.

I korthet: Huvudpersonen är en ung kvinna som bor ensam med sin far och tjänstefolk. I samband med en olycka får de en tillfälligt inneboende, Carmilla - en blek skönhet som verkar ha svårt att komma upp före sen eftermiddag. Hon verkar även ha en viss attraktion till huvudpersonen. I grannskapet börjar människor drabbas av en mystisk sjukdom.

Har man koll på genren så kan man lista ut ungefär vad som pågår, även om greppet att ha en kvinnlig antagonist som (kanske) är kär i den kvinnliga huvudpersonen inte känns som något överanvänt. Men även om jag kunde gissa det övergripande så är det en del detaljer i boken som jag inte kunde lista ut i förväg. Det sagt, det här är en gotisk skräckroman, och den följer genrens diverse grepp.

Den gamla Universal-filmen Dracula's Daughter verkar för övrigt ha lånat en del från den här boken.