Har börjat med ljudbok igen en del, så lyssnat igenom Ann Leckies tre böcker i serien
The Imperial Radch.
Den sista delen av Justice of Toren, en människa som förslavats och går under fingerat namn, planerar sin hämnd mot den som dödade henne, en högt uppsatt person inom Radch-imperiet. Konsekvenserna blir långt mycket större än hon kunde förvänta sig.
Jag gillar den här bokserien. Den vänder på en hel del troper på intressanta sätt, gör en huvudperson som inte är vanilj-god utan känns som en människa som levt i en kultur med sina egna drag (något jag också gillar i Vorkosigan-böckerna), och språket reflekterar också hur vissa tankesätt skiljer sig. De teknologiska koncepten är kanske inte fantastiskt innovativa, men världsbyggandet känns klockrent.
Betydligt mindre bra tycker jag om Adrian Tchaikovskys
Children of Time.
Multi-geni från Jorden får sitt experiment i att skapa uplift-apor på ny planet förstört när organisation och IT fallerar i säkerhet superhårt, på sätt som skulle ses som totalt inkompetenta på multipla plan, när en person i laget på något sätt tar över alla system och Terrorist-Green Peace bombar skiten ur hela mänskligheten och dödar alla datorsystem... Vilket är upptakten till en bok som är okej, men inte lysande. Varför visar man i regel inte hur apokalypsen blev till? För att det inte är intressant, men framförallt för att det är svårt att få de trovärdigt.
Iaf, intelligenta spindlar och arkskepp med överlevande människar som suger hårt på att hitta nya världar att kolonisera, reparera sitt skepp eller vara bra på något. Myeh.
Är lite mer än halvvägs igenom Annalee Newitz:s
Autonomous.
Cyberpunk-bok fast med neurodroger (och robotar). Den verkar inte särskilt ambitiös så här långt, vilket iofs är okej. Hade den varit kortare eller haft folk som var intressanta så hade jag nog varit mer positivt inställd. Som det är nu känns det inte lysande med karaktärer som oftast känns som att de försöker hålla på avstånd från läsaren - och det är huvudpersonerna. Resten är ännu mer kartongstunna, med en yta som desperat försöks utmålas som "cool". Den är OK men inte mer, och har egentligen inga större brister i berättelsen (världen känns slentrianbyggd som en del cyberpunk blir) - men det finns inte mycket här som jag upplever värt att gilla. Osäker på om jag kommer avsluta den här. Inte för att den är sämre än Children of Time, men för att jag inte vet om jag orkar ta mig igenom en ljudbok till som jag är inte brinner för.
Tillägg: Möjligen kan man gilla den här om man gillar robotar med romantiska/sexuella relationer till människor (och också lite squicky traumatiserad slav-som trånar efter-pirat), men det är inte direkt erotiskt skrivet. Har lite svårt med trasiga och mentalt minderåriga där vuxna/äldre begår vad jag tycker känns som övergrepp. Från mitt perspektiv är det creepy as fuck.