Rickard
Urverk speldesign
The Thief and the Cobbler – Recobbled Cut
2006
Legendaren Richard Williams påbörjade projektet med egna pengar 1964. Han ville göra den perfekta filmen och tillät exempelvis inte animering på varannan frame, utan varje, och tillät inte heller kopior, utan varje ruta skulle ritas om igen. Han kom ständigt på nya idéer, antagligen eftersom tekniken avancerade under alla dessa år arbetet fortgick. Efter att ha hanterat animeringen i Vem satte dit Roger Rabbits fick Miramax upp ögonen för projektet och investerade pengar med löftet om att filmen skulle vara klar inom två år. När detta naturligtvis inte uppnåddes hyrde de in en annan manusförfattare och koreanska animatörer och gjorde "klart" filmen 38 år senare och släppte filmen 1993 (två år före Aladdin).
Jag såg Recobbled Cut, som tagit bilder från storyboards och fyllt upp där det inte fanns animeringar. Försökte inte låta det påverka min upplevelse. Historien handlar om en skomakare och en tjuv som inte har något med varandra att göra. Tjuvens roll är precis som Scratch i Ice Age, men istället för en nöt är det alla sorts saker som tjuven är ute efter. En helt meningslös karaktär.
Många av animeringar är väldigt genomarbetade. Vissa stycken ser ut som 3D, andra har en stark stillistisk vision och många delar ser ut som om storyboarden har haft en feberdröm. Fast jag orkade bara med att vara engagerad i konstverket i en halvtimme, för historien i den 1h 39 min långa tecknade filmen rätt händelselös. Arbetet bakom animeringarna höjer betyget ett steg, så jag antar den här filmen till slut funkar att softa till.
BETYG: 3/5
2006
Legendaren Richard Williams påbörjade projektet med egna pengar 1964. Han ville göra den perfekta filmen och tillät exempelvis inte animering på varannan frame, utan varje, och tillät inte heller kopior, utan varje ruta skulle ritas om igen. Han kom ständigt på nya idéer, antagligen eftersom tekniken avancerade under alla dessa år arbetet fortgick. Efter att ha hanterat animeringen i Vem satte dit Roger Rabbits fick Miramax upp ögonen för projektet och investerade pengar med löftet om att filmen skulle vara klar inom två år. När detta naturligtvis inte uppnåddes hyrde de in en annan manusförfattare och koreanska animatörer och gjorde "klart" filmen 38 år senare och släppte filmen 1993 (två år före Aladdin).
Jag såg Recobbled Cut, som tagit bilder från storyboards och fyllt upp där det inte fanns animeringar. Försökte inte låta det påverka min upplevelse. Historien handlar om en skomakare och en tjuv som inte har något med varandra att göra. Tjuvens roll är precis som Scratch i Ice Age, men istället för en nöt är det alla sorts saker som tjuven är ute efter. En helt meningslös karaktär.
Många av animeringar är väldigt genomarbetade. Vissa stycken ser ut som 3D, andra har en stark stillistisk vision och många delar ser ut som om storyboarden har haft en feberdröm. Fast jag orkade bara med att vara engagerad i konstverket i en halvtimme, för historien i den 1h 39 min långa tecknade filmen rätt händelselös. Arbetet bakom animeringarna höjer betyget ett steg, så jag antar den här filmen till slut funkar att softa till.
BETYG: 3/5