WRNU:s filmklubb 2023 v16

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,176
Location
Rissne
Detta är WRNU's filmklubb för v16 2023 – #535 sedan starten.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:
  1. Jag tänker se minst en film i veckan (även om jag inte lovar något just de här veckan).
  2. Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio eller streaming, och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.
  3. När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
  4. Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
  5. Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.
Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET (sällan uppdaterat).

* VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

1591730152931.png
 

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
573
Happ. Jag har sett den där skräckisen. Påvens exorcist. Den var fånig. Fina skelett dock. Och Russel Crowe var bra. Ska nog se om Master and Commander, för den är skitbra.

Sen såg jag en film som följer upp The Last Kingdom serien på Netflix. Sju kungar måste dö. Den var ganska bra. Främst för att huvudpersonen hade en mysig accent och var lite söt. Plus att svinfylking förekommer.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,785
Location
Eslöv
Min inaktivitet ursäktas och nedan följer en recension av The Jungle Book (1967). Utöver kortare klipp som vi alla ser till Jul (såklart) så har jag ingen relation till filmen utöver att ha sett den som barn. Mitt minne av den var "ganska seg", särskilt gamarna minns jag som utdragna.

Filmen är den sista som Walt Disney själv arbetade på och han dog strax innan filmen färdigställdes. Redan innan man gav sig på The sword in the stone så hade man börjat fundera på att arbeta mer mer djurkaraktärer i företaget och när förslaget höjdes från Bill Peet att jobba med The jungle book så blev Walt själv såld på projektet och arbetade på att införskaffa rättigheterna. Peet var en storyboard artist och han började snarast jobba med settingen, och gav sig an projektet med en ganska så mörk infallsvinkel - han gillade den tidvis mörka och dramatiska tonen i novellen. Han bestämde sig också för att göra storyn mer rättfram jämfört med boken, och att låta Mowglis besök till människorna vara slutet på filmen (istället för som i novellen, låta Mowgli resa fram och tillbaka till byn).

Peet lät också skapa en ny karaktär, apkungen Louie som skulle kidnappa och förslava Mowgli, och tvinga honom att inte bara lära dom hur man gör eld, utan att bygga upp en ny stad i ruinerna då aporna önskar bli människor. Överlag så anfaller nästan alla djur Mowgli hela tiden, och det pågick en hel del dialog där alla förklarade hur världen fungerade och varför man inte gillade människor. Elefanterna anföll också Mowgli, samt en noshörning som dock inte blev kvar i filmen.

JB15.jpg
Elefanterna anfaller Mowgli i ett träd.

I slutet av filmen skulle Mowgli komma till människobyn, där en jägare får reda på att aptemplet har en massa skatter och tvingar Mowgli ut dit för att få tag på skatten. Väl där avslöjar jägaren att han tänker bränna ned hela jungeln för att döda Shere Khan, men Shere Khan överfaller dem och dödar jägaren, som tillsist dödas av Mowgli när han får tag på jägarens gevär.

JB21.jpg
Mowgli och jägaren.

När Sword in the Stone gick åt pipan så bestämde sig Walt för att trots att han inte var en yngling längre så kunde han inte lämna över allt ansvar på filmerna till andra, tydligen, och började ta mer kontroll själv. Överlag så verkar storyn haft väldigt många moving parts, och Walt lär ha sagt "fewer events (in the story) make more room for character". Walt tyckte att filmen var alldeles för mörk, olämplig för barn och så vidare, men Peet vägrade ge upp sin vision. Tillsist blev det så hätskt att Peet, som jobbade för studion ända sedan Snövit (nästan trettio år!) tog sitt pick och pack och lämnade företaget.

Disney tog in Clemmons för att skriva om och gav honom en kopia av boken - och lär ha sagt åt honom att inte läsa den. Clemmons tog en titt oavsett och kom till samma slutsats som Peet, att den var alldeles för episodisk och behövdes göras om i grunden för att bli en riktig film. Walt själv blev djupt involverad i filmen, deltog vid möten och detaljstyrde sekvenser och personligheter för karaktärerna. Han lär till och med ha pratat "in character" som de olika karaktärerna under möten för att bättre förstå deras psyke och viljor - och envisades att filmen skulle vara mer karaktärsdriven. Han bestämde också att Phil Harris borde göra Baloos röst och när Harris spelade in sina repliker så improviserade han nästan allt - han tyckte dialogen var för stel. Disney gillade det och sa åt animatörerna att försöka fånga mer av Harris personlighet i sin animering av Baloo.

När filmen väl släpptes så var den ganska framgångsrik, det var faktiskt bara Snövit som kunde toppa filmen och den mottogs även väl av kritiker.


Som en riktig bamsing till björn!

Filmen följer Mowgli, ett människobarn som uppfostrats av vargar i tio år. En dag bestämmer sig dock vargflocken för att Mowgli måste ge sig av till människobyn för den mäktiga tigern Shere Khan kommer vara i området och han tänker inte bara döda Mowgli, utan även alla som försöker skydda Mowgli. Mowgli stretar emot och under resan mot människobyn stöter han på en massa olika djur som han alla försöker imitera och leva med istället för att leva bland människorna.

Trots Disneys försök att gå från bokens episodiska natur så är man fortfarande kvar där när filmen väl släpptes. Mowgli upplever sak, det går inte bra, går till ny sak, det går inte bra, etc. Ofta utan reflektion eller minne av vad som hände sist. Kommer du bli överraskad om jag säger att vargfamiljen, som uppfostrat Mowgli i hela hans liv, aldrig någonsin nämns igen i filmen efter de första fyra minuterna?

Filmen har ganska snygga miljöer men av alla Disney-filmer jag sett än så länge är det här nog den där Disney snålat mest. Det är en helt ofantlig mängd recycled animation här, och inte bara från tidigare projekt, men även från filmen själv. Särskilt Mowgli använder sig av samma animationscykler flera gånger om (och dessa i sin tur kommer från Winnie the poh). Ormen Ka använder samma segment två gånger och Baghera tror jag använder animationen där han går längs med en gren och sedan stressat springer iväg fyra gånger (!).

Filmens starkaste delar är delar av humorn och att de delar man inte gillar sällan varar särskilt länge - filmen springer snabbt iväg till nästa scen i hopp om att den roar dig istället.

The jungle book får 2/5. Det här kan absolut vara värdig underhållning för de mindre och för de som har nostaglisug, men utöver det så finns det inte jättemycket att hämta här. Aja, mycket av voice-actingen är riktig bra iallafall.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,785
Location
Eslöv
Det har blivit mer Disney, såklart. Denna gång blev det Treasure planet (2002), naturligtvis regisserad av Musker och Clements. Jag har pratat om det här paret tidigare ett flertal gånger, och för att kort summera: Musker och Clements låg bakom typ halva Disney-renässansen och drömde länge om att få göra sin egen sci-fi take på Treasure Island, ända sedan de påbörjade arbetet med The little mermaid faktiskt. Men Eisner och Katzenberg, storbossarna på Disney, sa nej. De trodde inte på idén, och erbjöd istället en deal. "Gör en till smash-hit så har vi förtroende för att ni fixar det här". Så då fixade de Alladin, och Katzenberg skruvade fortfarande på sig.

Clements och Musker tog då direkt kontakt med Roy Disney och fick med honom på tåget. Man förhandlade fram ett nytt kontrakt: om ni fixar ihop Hercules så låter vi er göra Treasure Planet. Sagt och gjort.

Det var egentligen inte superdåligt för Musker och Clements att projektet senarelades hela vägen till år 2000 med att animera, då man ville ville använda sig en hel del av rörlig kamera och storslagna scener, så fungerande CGI var helt klart en fördel. Roy Conli, producent för projektet, påstod att filmen som började med runt 350 personer arbetande med den tillslut utökades till en bit över 1000 anställda. Precis som Katzenberg och Eisner hade gissat så svällde projektet snabbt. Men Clements och Musker var lyriska, det här var deras drömprojekt.

Trots att det varit deras drömprojekt så länge så var det mycket som man var tvungen att förändra. En tidig tanke var dock att man inte ville ha en stel, grå och kall rymd, utan snarare en fylld av liv och färg. Konceptet med Etherium var avgörande här, en slags atmosfärfylld rymd som man kunde resa runt i utan rymddräkt och med farkoster som mest liknar 1800-tals-skepp. Man ville också fylla världen med en massa roliga aliens med spännande och färgstark design.

Man satte en regel som man kallade för 70/30 regeln, vilket betydde att all design skulle vara 70% 'traditionell' och 30% sci-fi. Detta gällde inte bara filmens utseende, utan även dess ljud och dialog.

Untitled.png
Tidig conceptart för pirataliens.


Samtidigt var man rädd för att översätta en så gammal bok inte skulle tilltala den unga, hippa kidsen och man ansträngde sig därför för att ge storyn, och särskilt karaktärerna, en "modern" feeling. Detta syns särskilt tydligt i Jim Hawkins, vår huvudkaraktär, som i mångt och mycket är en arketypisk late 90s/early 2000s protagonist: Han åker skateboard, är mot lagen och systemet och har en häftig frisyr. Och istället för att vara en gosse som i boken, så är han såklart en rebellisk tonåring.

Rossio, en av manusförfattarna, tyckte det var ett problem med hela filmen faktiskt, och ansåg även efter filmen släppts att Jim borde förblivit ett barn. Han citeras:

"Treasure Island, the book, is a boy's adventure, about a young cabin boy who matches wits with a crew of bloodthirsty pirates. All of the key scenes are made more dramatic by the fact that it's a young kid who is in danger... Treasure Planet made the kid into a young man. Which dilutes the drama of all the situations, start to finish... Instead of being an amazing and impressive kid, he became a petulant unimpressive teen."
Så hur gick det då? Well, filmen kostade 140 miljoner dollar att skapa (jämför med Lilo and Stitch, som kom ut något år tidigare och kostade 80 miljoner) och blev en av de största flopperna någonsin när det gäller animerad film, om inte den värsta floppen. Vad som följde var en brutal nedskärning av Disneys animeringsstudio (nästföljande 'storfilm' blev Brother bear, som fick en budget på runt 40 miljoner). Om Atlantis var filmen som fick Disney att snubbla till så är Treasure planet filmen som fick Disney att springa rakt in i en betongvägg.


Jim Hawkins åker skateboard, just like you kids!

Filmen är inspirerad av boken Treasure island och följer Jim Hawkins, en rastlös yngling som efter dramatiska omständigheter lyckas få tag på en skattkarta. Tillsammans med en familjevän vid namn Doppler så anlitar man en besättning för att hitta skatten, men även om ledarskapet på skeppet är av gott virke så finns det en hel del skummisar ombord på skeppet.

En av de som blir nära bekant med Jim är skeppskocken John Silver, och Jim som har daddy issues tyr sig till honom. Skattjagande, äventyrande, action och förräderi följer i en story som har dramatisk tyngd och starka personliga draman.

När filmen släpptes så sågades den av kritikerna ( "less an act of homage than a clumsy and cynical bit of piracy", "not much of a movie at all", "brainless, mechanical picture" och "If only its script were as amusing as its visuals.") och publiken svek också. Planerna på att göra en TV-serie lades på skräphögen och så vidare.

Jag tycker att kritiken är hård, oförtjänt hård faktiskt. När jag såg om filmen så greps jag istället av relationen mellan Jim och John, hur kul och kreativ världen är och hur vackert mycket är animerat. Filmen är inte utan problem, absolut inte: Jim kan ibland vara lite för dryg och vem som än kom på idén att ha med en skränig skrik-robot som får sin röst från Martin Short...? De förtjänar att hitta gröna chips i sin chipspåse under resten av livet. Med allt det sagt så är det ändå en bra film, även om meningarna i soffan gick isär.

Treasure Planet får en svag 4/5 men argument gjordes i soffan för att det istället borde ha varit en 3/5. Jag gillar dock relationerna för mycket, och den något allvarligare tonen, för mycket för att inte charmas.
 
Last edited:

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,458
Location
Göteborg, Lindome
Jag gjorde misstaget att slösa bort en kväll på Cosmic Sin, en SF-rulle med Bruce Willis i huvudrollen.

Det finns inte mycket gott att säga om den. Bara att den tog slut till sist.
Betyget 2,5 på IMDB känns lite högt. 😛

En 1/5. Undvik.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,346
Location
Malmö
Jag blev indragen i att se Dungeons & Dragons: Honor among Thieves

Vilket är en bra fantasy-rulle. Tror att den mindre seriösa hållningen (men inte rent flams utan med hjärta) och användningen av den mest välkända D&D-settingsen gjorde mycket. Jag vet inte om det är omedvetet, men genom att minimera lore-dumpen (vem är Elminster? inte viktigt, vi förstår det från kontexten) och låta handlingen ta centrum så lyckas de göra en bra film. Det är lite roligt att trailern säljer det som en fantasy heist och sedan är det traditionellt D&D-äventyr.

Bra grejer, helt enkelt.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,176
Location
Rissne
Jag råkade se att Chris Evans och Ana de Armas varit med i samma film igen, och jag gillar ju båda två och så var de ju skitbra i Knives Out.

Så jag har sett Ghosted. Det var rätt beslut.

Så… Okej, Evans spelar Cole, en bondeson som mest läser om världen men inte vågat ge sig ut i den, och som dessutom är lite väl klängig och stalker:y för att folk ska vilja vara ihop med honom. En dag går han på dejt med den snygga och charmiga Sadie, och de har omedelbar kemi. Men efter deras första dag tillsammans så ghostar hon honom. Det skulle kunna vara för att han skickat typ sjutusen SMS och emojimeddelanden till henne, men… nej. Hon är hemlig agent!

Så… Alltså… Ska man vara riktigt krass så borde inte det här ha blivit en hel film. Det är ett lite kul koncept, men håller det för två timmar? Egentligen inte. Det är också en film med ganska vilda tonalitetssvängningar – den kränger vilt mellan lite sött romansdramakomedigrejs, serietidningsactionscener och mer seriösa actionscener. Den vet inte riktigt hur rolig den vill vara.

Turligt nog så har filmen två par mäktiga axlar att bäras upp av. Chris Evans och Ana de Armas är dels fantastiskt duktiga skådisar – dels så har de verkligen perfekt kemi här. Jag kan kolla på när Evans och de Armas flirtar hur länge som helst, typ. Det är sedan inte direkt en nackdel att de båda är rätt så attraktiva. Jag menar, finns det nån film som bekräftat för mig att jag är bi så är det den här. De Armas är ju snygg och så men… Evans, när han ler och är charmig? Ni kanske trodde att han var attraktiv när han var Captain America, men nej.

---

En annan kul grej är att det är en rätt fet hög småmärkliga cameos och kändisar i småroller. Mycket "men vafan, är det inte…" Jo, det är det.. Sebastian Stan, John Cho, Ryan Reynolds och Anthony Mackie som olika yrkesmördare med några sekunder var i bild. Tim Blake Nelson som charmig torterare – med i en halv scen. Burn Gorman (som jag mest tänker på som doktor Owen Harper) som taxichaffis i förbifarten.

---

Så… av lite olika skäl som vi inte behöver gå in på så var det här perfekt film för mig precis ikväll. Lite action, snygga men lite flawed människor som framgångsrikt flirtar och får varandra i slutet var precis what the doctor ordered. Den är väl i grunden egentligen ganska medioker, men den lyfter tack vare sin cast helt enkelt.

BETYG: 4/5
 
Last edited:

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,785
Location
Eslöv
Jag gjorde misstaget att slösa bort en kväll på Cosmic Sin, en SF-rulle med Bruce Willis i huvudrollen.

Det finns inte mycket gott att säga om den. Bara att den tog slut till sist.
Betyget 2,5 på IMDB känns lite högt. 😛

En 1/5. Undvik.
Till Bruce Willis försvar så handlar det mycket om hans kollapsande hälsa och att han ville säkra så mycket pengar som möjligt för sina barn. De senaste åren har han arbetat nästan exklusivt för samma studio, Emmett/Furla Oasis, och gjort över tjugo filmer för dom. Han jobbar typ i två till tre dagar och får ett par miljoner dollar för att vara med i dessa B-filmer och sen kan han spendera resten av tiden med sin familj. Han slutade göra filmer för typ ett år sedan då hans afasi utvecklats till sådan grad att det är omöjligt numera.
 
Last edited:

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,785
Location
Eslöv
Jag såg Myrmannen: Kvantmani. Det var ganska så rörigt och ganska så ytligt och framförallt var det inte särskilt roligt. Det finns en risk att det bara handlar om MCU-fatigue, men skämten känns så förutsägbara nu att det är svårt att ens småflina åt dem. Multiverse-sagan som de kallar det här för fortsätter att inte funka för mig. I "fas fyra" var där egentligen två filmer som jag tyckte om: Chang-Chi och Black Widow och starten på fas 5 bådar inte gott.

I motargument till min åsikt så har jag inte sett de andra Antman-filmerna, men min bättre hälft i soffan har det och även där uppskattades inte filmen.

Vi ger den 2/5. Trailern till The Marvels gav mig hype iallafall, hoppas kan man ju alltid göra.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,589
I "fas fyra" var där egentligen två filmer som jag tyckte om: Chang-Chi och Black Widow
Spännande hur olika man kan tycka - jag tyckte de var två av de sämsta Marvel-filmer som gjorts över huvud taget, medan Doctor Strange (MoM) var mycket bra.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,785
Location
Eslöv
Spännande hur olika man kan tycka - jag tyckte de var två av de sämsta Marvel-filmer som gjorts över huvud taget, medan Doctor Strange (MoM) var mycket bra.
Oj då! Sämre än Eternals och Myrmannen?
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,176
Location
Rissne
Och jag som tyckt att allihop varit rätt bra… Eternals är nog den mest underskattade Marvelfilmen hittills i mina ögon.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,589
Oj då! Sämre än Eternals och Myrmannen?
Quantumania har jag inte sett, men de andra Ant-Man-filmerna fungerade bra. Eternals var inget vidare, men den var i alla fall dålig på ett intressant vis (man önskar att Marvel någon gång gav upp på sina sämsta properties, Eternals och Inhumans, som fasen aldrig blir bra). Shang-Chi var bara otroligt platt och med en extremt B:ig CGI-strid (bussfighten var däremot bra), och vad Black Widow egentligen ville göra har jag ingen aning om, men jag ser betydligt hellre om Thor: The Dark World än den.
 

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,904
Räknas Spider-Man: No way home som fas fyra? I så fall är det för mig den bästa filmen i den fasen, och den bästa Spider-Manfilmen överlag!

Annars har jag missat rätt många filmer i denna fas (har ej sett Eternals, Ant-Man och Thor) och känner att jag halkat efter såpass mycket att det snart börjar bli för jobbigt att ta igen.

EDIT: Gillade även Black Widow väldigt mycket, lätt den Marvelfilm med mörkast humor!
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,785
Location
Eslöv
Räknas Spider-Man: No way home som fas fyra? I så fall är det för mig den bästa filmen i den fasen, och den bästa Spider-Manfilmen överlag!

Annars har jag missat rätt många filmer i denna fas (har ej sett Eternals, Ant-Man och Thor) och känner att jag halkat efter såpass mycket att det snart börjar bli för jobbigt att ta igen.

EDIT: Gillade även Black Widow väldigt mycket, lätt den Marvelfilm med mörkast humor!
Fas 4
Black Widow, Shang-Chi, Eternals, Spider-man: No way home, Multiverse of Madness, Thor: Love and Thunder och Black Panther: Wakanda Forever.

Fas 5:
Quantumania, Guardians vol 3, The marvels, New world order, Thunderbolts, Blade.
 

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,904
Fas 4
Black Widow, Shang-Chi, Eternals, Spider-man: No way home, Multiverse of Madness, Thor: Love and Thunder och Black Panther: Wakanda Forever.

Fas 5:
Quantumania, Guardians vol 3, The marvels, New world order, Thunderbolts, Blade.
Ah, då har jag missat Eternals, Thor: Love and Thunder, Quantumania, Guardians vol 3, The marvels, New world order, Thunderbolts och Blade. Sen har jag missat en del tv-serier också, bland annat Moon Knight, She-Hulk, Ms. Marvel och de sista avsnitten i Hawkeye. Antar att man måste se dessa också för att förstå?
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,589
Ah, då har jag missat ... The marvels, New world order, Thunderbolts och Blade.
De har inte kommit än. :)

Du kan eventuellt även ha missat Werewolf by Night (som ser ut att vara ingången till framtida monster-grejer i MCU också)?

Ms. Marvel behöver man antagligen se för Marvels - sista scenen leder rätt in i den (dessutom tyckte jag att Ms. Marvel var rätt bra), och dessutom för att Kamala är
mutant
här. She-Hulk och Moon Knight kan man nog tryggt hoppa över - varken bra eller viktiga (än så länge i alla fall).
 
Last edited:

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,904
De har inte kommit än. :)
Ah, då förstår jag 😀

Du kan eventuellt även ha missat Werewolf by Night?
Ja, den har jag missat. Hör den också ihop med metaploten?

Ms. Marvel behöver man antagligen se
Ah då ska jag ta tag i det framöver. Jag såg två avsnitt tror jag och gillade verkligen serien! Den gav mig rejäla Spider-Man-vibbar vilket aldrig är fel i min bok 😊 Vet faktiskt inte varför jag slutade titta efter det. Annat kom nog emellan.
 
Top