Efter en andra sittning har jag sett färdigt
Fantasia (1940). Jag hade vissa vaga minnen av den här filmen från när jag var liten, främst Musse Pigg och dinosauriesegmentet, men även flera färgstärka delar av djävulen.
Det här var Disneys tredje långfilm, men är egentligen inte en långfilm som en serie animerade segment, även dessa också helt utan story. Dessa segment är utan dialog och ljudeffekter överhuvudtaget utan ackompenjeras uteslutande av en stor orkester. Filmen är född ur Disneys tradition att göra "Silly symphonies"-filmer, alltså animerade kortfilmer som ses tillsammans med ljudet från en av de traditionella klassikerna av tex. Bethooven, Mozart eller Bach.
Konceptet att göra en långfilm av det hela föddes så sent som 1938, efter att man animerat färdigt Musse-Pigg och Walt själv tyckte att man istället borde satsa på att slå ihop flera kortfilmskoncept till en enda långfilm. Med det sagt såg inte Walt själv på sin Musse-Pigg short som ännu en slapstick-film. Han ville göra något stort och episkt, Han ville skapa en plats där "sheer fantasy unfolds ... action controlled by a musical pattern has great charm in the realm of unreality." För att öka på prestigen anlitades en välkänd konduktör, Leopold Stokowski, som gillade konceptet så mycket att han valde att arbeta på projektet utan att ta betalt. I utbyte fick Stokowski ge synpunkter på färgslag och animeringen överlag, samt handvälja alla medlemmar av orkestern utan att Disney skulle ha några åsikter om det.
Problemet var nu att Musse-Pigg filmen blev väldigt dyr att skapa och det fanns inte en chans att den skulle tjäna ihop kostnaden för att producera filmen. Sagt och gjort, man bestämde sig för att långfilm av det hela. Om det skulle bli så mycket arbete av det hela så ville dock Stokowski ha betalt, vilket Disney gick med på. Ganska tidigt bestämde man sig för att göra en segmentsfilm och kontaktade Deems Taylor för att agera som en slags "master of ceremonies", som introducerar nästa låt, förklarar vart den kommer från och vad tanken är med animeringen.
Stokowski, Taylor och filmens två regisörrer träffades i dagliga möten (som nedtecknades av en stenograf så att alla kunde läsa vad som sagts efteråt) och diskuterade vilka musikstycken som skulle användas och vilken typ av animering som kunde vara lämplig att använda för de olika segmenten. Där var runt ett tiotal segment med musikstycken som tillsist plockades undan men arbetet gick snabbt. Över 1000 animatörer arbetade på projektet som gav liv till runt 500 olika karaktärer på den stora duken - för tanken var absolut att man skulle se detta stycke på bio. Det inkluderar tom. en paus, en klassisk
intermission, mitt i filmen så att man kan springa på toaletten om så behövs.
Needless to say så var inte distributörerna jättesugna på att släppa den här filmen dock. Man avfärdade den och ansåg den generellt alldeles för lång. Man valde således en annan väg, och gjorde det till ett exklusivt event, en slags "roadshow" där biljetter behövde bokas i förhand, man satte upp tält och stånd utanför The broadway theatre i New York och personal som tränats specifikt av företaget användes för att eskortera folk till sina sittplatser.
Trycket på biljetter blev så stort att man behövde anlita åtta stycken telefonoperatörer som satt och hanterade inkommande bokningar.
Nu kanske det låter som en framgångssaga, men filmen var väldigt dyr och bombade rejält. Det hjälpte inte heller att planen alltid varit att släppa filmen även i Europa, som stod för ungefär halva Disneys inkomst, men Europa hade precis fastnat i andra världskriget.
Kritiker älskade filmen och prisade den som ett mästerverk, men om det inte vore för att staten anlitat Disney för att göra propagandafilmer under kriget så hade företaget nog gått under.
Musse pigg är trollkarlens lärling.
Som sagt så är filmen uppdelad i åtta olika segment, korta animerade snuttar som ackompenjeras av ett musikstycke. Före och mellan varje segment så talar en mycket stel herre med allvarlig ton om vad det är vi ska titta på, vem som komponerat låten och hur skaparna bakom stycket tänkte när det animerades.
Som barn minns jag att jag tyckte dinosaurierna var spännande och att djävulen var skrämmande. Musse-Pigg segmentet var som vilken Disney-short som helst och resten av rätt så tråkigt. Några av de stora scenerna har etsat sig fast i mitt minne dock, och jag överraskades lite av mig själv när jag insåg att "nu kommer den blåa kullen" eller "här kommer spöket med svärdet", fastän jag inte sett detta på minst trettio år.
Oavsett så är det här, för en modern tittare, ungefär som att titta på en lång serie youtube-klipp som animerats väl. Det enda som egentligen är iögonfallande är djävulens segment i slutet och några storslagna, dramatiska scener av djur och natur. Men jag kan med handen på hjärtat säga att det här är den första Disney-filmen på min rerun där jag faktiskt snabbspolade genom vissa segment för att jag blev så uttråkad.
Fantasia får
1/5. Liksom Snövit är den ikonisk, men det gör den inte nödvändigtvis till särskilt underhållande anno 2023.