WRNU:s filmklubb 2023 v18

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,265
Location
Rissne
Detta är WRNU's filmklubb för v18 2023 – #537 sedan starten.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:
  1. Jag tänker se minst en film i veckan (även om jag inte lovar något just de här veckan).
  2. Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio eller streaming, och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.
  3. När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
  4. Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
  5. Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.
Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET (sällan uppdaterat).

* VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

1591730152931.png
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,790
Location
Eslöv
I slutet på förra veckan såg jag Encanto (2021). Det börjar nu bli väldigt få animerade Disney-långfilmer som jag inte har sett (om). Det var inte särskilt länge sedan jag såg Encanto men jag hade inga problem med att se om filmen så snart igen (till skillnad från Strange world, som jag helt ärligt inte tänker se om).

Eftersom filmen är så ny så är det lite grumligare att få fram all information om filmens produktion, men det finns lite grand att jobba med. Redan 2016 (medan man gjorde promotion för Moana) så avslöjade Lin-Manuel Miranda att han var i det tidiga stadiet med att jobba med en ny film, då utan titel. Det skulle betyda att man jobbade på filmen i runt 5 år, vilket ligger i linje med hur övriga Disney-filmer producerats. Huvudnamnen för projektet var Lin-Manuel Miranda, Byron Howard (allting sedan Pocahontas typ) och Jared Bush (allting sedan Big Hero 6).

Tanken var alltid att göra en musikal, men när Lin-Manuel Miranda kom med i projektet så bestämde man sig för att förlägga den i sydamerika. Dessa tre herrar satte sig då ned och kom överens om att filmens huvudsakliga tema skulle vara hur man ser på sig själv samt hur ens omgivning ser på en, i synnerhet ens familj. Alla tre har rätt så stora familjer och efter diskussion med varandra och experter (bland annat satte man sig ned med ett flertal psykologer och familjerådgivare) och drog tre slutsatser:

1) Most of us don't feel truly seen by our families.
2) Most of us carry burdens we never let our families see.
3) Most of us are oblivious that nearly all of us, especially within our own families, feel the exact same way.

Medan Lin-Manuel Miranda föreslog att sydamerika skulle vara en bra settingplats så var det en ren händelse att det blev just Colombia. Två medarbetare till Howard och Bush var från Colombia och man djuptintervjuade dem om deras hemland och kultur och när man tyckte att det lät intressant så lät man anställa ett gäng experter för att få kontinuerlig feedback på miljöer, kläder, etc. Som är typiskt för Disney sedan länge så reste man såklart också till landet i fråga för att ytterligare kunna fånga upp miljön.

När familjen började växa och man fick in ett flertal olika karaktärer så bjöd man in Charise Castro Smith att jobba på projektet, först som manusförfattare men senare som co-director när hennes roll i filmen fortsatte växa.

Ett tidigt problem som man visste att Disney inte skulle gilla var just den stora familjen. De flesta Disney-filmer har 3-5 "viktiga" karaktärer, och resten är mindre sidokaraktärer som inte behöver animeras/få lika distinkt design som alla andra Moanas många bröder klipptes bland annat bort för att animatörerna inte skulle överväldigas. Det var först när Lin-Manuel Miranda lyckades fixa ihop öppningsnumret, där alla karaktärer introduceras (tillsammans med sina krafter) som Disney lät sig övertalas att det skulle var okey att göra en film med ett dussin familjemedlemmar som alla är med i ett flertal scener genom hela filmens gång.


Mirabels design är baserad på Espinosa Uribe, en expert som de träffade i Colombia.

Man undersökte flera olika idéer under filmens skapande. En tidig idé var att låta Madrigal transporteras till en annan värld med hjälp av ett magiskt dörrhandtag, en annan var att filmen skulle vara mer i road-trip stil, och vara förlagd specifikt under 50-talet med det som tydligt stilval. (Nu är filmen mer diffust placerad, men ungefär 40 år efter tusendagarskriget i Colombia). En annan tanke var att låta filmen kronologiskt följa flera generationer av familjen snarare än att utspela sig i typ en vecka av familjens liv, Andra idéer som man passade runt var bland annat att låta filmens första två tredjedelar ses ur Mirabels perspektiv och att låta allting vara mycket mer färgglatt, men att filmens slutakt skulle ses ur familjens matriarks ögon, och då skulle alla färger tonas ned och alla små söta detaljer suddas ut. Andra varianter gjorde också Mirabel noterbart mindre wholesome: bland annat skulle hon desperat försöka få tillgång till magiska krafter själv (snarare än att vara ledsen pga av det) och hon skulle hamna i ett slagsmål med sin "perfekta" syster Isabell.

När filmen släpptes så fick den endast en kort visit på biografen (tack covid) innan den släpptes på Disney+. Filmen gjorde väl ifrån sig med tanke på omständigheterna, vann en Oscar och två av filmens låtar klättrade upp på top-100 listorna i flera länder världen över.


(Nästan) alla familjemedlemmar har magiska krafter som också ligger i linje med deras personlighet.

Encanto är en film som på ytan handlar om en magisk familj som hjälper och beskyddar invånvarna i en liten by. En dag så börjar det magiska huset de bor i förfalla och deras magiska krafter upphöra. Egentligen handlar filmen om generationellt trauma, utfrysning och hur förväntningar från familjemedlemmar kan leda till olycka och fördärv. Den är dessutom ett kärleksbrev inte bara till klassiska Disney-musikaler, utan även till traditionella "stå-på-scen"-musikaler, vilket framförallt märks i både koreografi och scenografi, där de flesta sånger (undantaget delar av Surface pressure) skulle kunna utföras på en traditionell scen.

I mina ögon är det här med god marginal den bästa filmen som Disney (inkluderat Pixar) har släppt detta årtioende och utöver att vara otroligt vackert animerad och färgglad så är filmens musik verkligen fantastiskt utförd. Både Surface pressure och We don't talk about Bruno var de låtar som hamnade på top 100-mest spelade på halva planeten men jag vill även slå ett slag för Waiting on a Miracle som framförs helt fantastiskt av Stephanie Beatriz (och vad kul för henne att inte bli typcastad med "Gör den där rösten du gjorde i Brooklyn 99 resten av livet").

Om man någonsin känt sig utstött, ensam eller utfryst så slår den här en rakt i bröstet.

Min enda kritik är egentligen mot "abuela" Alma, familjens matriark som är lite för mycket av en... riktigt elak gammal tant för att jag ska förlåta henne lika snabbt och enkelt som familjen gör. Inte på den nivån som Ralph i Ralph Breaks the internet att karaktären förstör filmen, tvärtom, men jag hade behövt mer än hennes lilla ursäkt till Mirabel i slutet av filmen. Hon har elva andra familjemedlemmar att be om ursäkt till.

Encanto får 4/5 - den har allting jag gillar. Vacker animation med distinkta karaktärer, musik som driver plott och personlighet, trauma och karaktärer som går att relatera till.

Jag hoppas inte Disney får för sig att omedelbart följa upp den här filmen med ännu en film om generationellt trauma, fast utan musikalkomponenten, utan karaktärer som går att relatera till och med generisk design...
 

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Joined
4 Dec 2010
Messages
7,073
Det börjar nu bli väldigt få animerade Disney-långfilmer som jag inte har sett (om).
Direkt till video-uppföljarna finns ju också 😁😉
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,265
Location
Rissne
Om man någonsin känt sig utstött, ensam eller utfryst så slår den här en rakt i bröstet.
Överhuvudtaget får jag säga att Encanto är den Disneyfilm med flest låtar som slår rakt i bröstet för mig. Att dra igång Surface Pressure eller Waiting for a Miracle på youtube är ett väldigt snabbt och enkelt sätt att få mig att börja gråta. Works every time.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,507
Location
Kullavik
Sett skräckthrillern The Menu i veckan. Tycker ärligt talat inte att den var någon höjdare. Överdrivet exklusiva miljöer som skall lyxchocka tittaren ger jag inte så mycket för (kändes samma med "Glass Onion"). Även om settingen för en skräckfilm kändes originell så känns revenge-temat som en återupprepning av många saker man redan sett. Det är också en obehagligt weird stämning över situationen som inte alls passar mig. Den här kändes bara onödig att lägga tid på (även om jag till slut började snabbspola).

Också sett dramakomedin The Banshees of Inisherin. Det här är helt klart en mer originell historia om ett extremfall av livskris och abrupt förlorad vänskap. Bra dialog och en god leverans av alla skådespelare, speciellt huvudrollsinnehavarna Colin Farrell och Brendan Gleeson. Det som drar ner betyget lite för mig är berättelsen kring Gleesons karaktär som tar till såpass extraordinära grepp för att slippa Farrells karaktär. Det här skall förmodligen kännas roligt, men för mig blir det snarare överdrivet och lite löjligt. Som helhet ändå en bra och stundtals rolig film.
 
Last edited:

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,300
Location
Göteborg
Var just och såg John Wick 4.

Det här känns nästan som en cop-out, men den enda möjliga recensionen är faktiskt "om du gillade de tidigare i serien kommer du att gilla denna".
För det är verkligen bara mer av samma sak. Man måste bara köpa alla den här seriens troper, koppla av och njuta av underhållningsvåldet.

Det enda som står ut är att nu måste väl de här filmerna vara över? Jag menar, John dör ju på slutet och detta är inte ett filmuniversum där jag kan tänka mig att följa någon annan karaktär.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,300
Location
Göteborg
Ännu en dag, ännu en film...

Har sett Renfield.

Den är precis vad du tror den är om du sett en trailer. Splatter-humor med Nic Cage i toppform. Mer blodeffekter per minut än jag sett på väldigt länge. Att formulera relationen mellan Dracula och Renfield i moderna pop-psykologiska termer bidrar till humorn, men jag vet inte om det leder till så mycket i slutändan.

Faktum är att hela filmen kan sammanfattas som att den är underhållande för stunden men inte lämnar något starkt bestående intryck.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,397
Location
Helsingborg
Plague of Breslau
2018 (org. title: Plagi Breslau)

En man upptäckts insydd i ett djurkadaver där han blivit klämd till döds när kadavret torkade. En kriminalare med ett brustet förflutet sätts på fallet och får nys om att det är ritualmord baserade på en historisk händelse när en erövrare avrättade kriminella varje dag i en vecka. Till sin hjälp får detektiven en Sherlock-aktig dekadent undersökare och tillsammans tar de fart för att ge de kriminella sitt rättfärdiga straff. Det är osminkat och brutalt. Det här är som en polsk variant av Seven, fast utan den otroligt snygga fotot. Jag kunde förutse bitar, men blev överraskad av sättet som bitarna avslöjades. Jag vet inte varför men det är någonting som hindrar mig från att sätta en fyra. Vissa bitar är rätt fåniga, men det är inte det. Kanske är det för att den försöker vara för mycket som Seven? En film som funkar att softa till, åtminstone.

BETYG: 3/5
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,790
Location
Eslöv
Efter en andra sittning har jag sett färdigt Fantasia (1940). Jag hade vissa vaga minnen av den här filmen från när jag var liten, främst Musse Pigg och dinosauriesegmentet, men även flera färgstärka delar av djävulen.

Det här var Disneys tredje långfilm, men är egentligen inte en långfilm som en serie animerade segment, även dessa också helt utan story. Dessa segment är utan dialog och ljudeffekter överhuvudtaget utan ackompenjeras uteslutande av en stor orkester. Filmen är född ur Disneys tradition att göra "Silly symphonies"-filmer, alltså animerade kortfilmer som ses tillsammans med ljudet från en av de traditionella klassikerna av tex. Bethooven, Mozart eller Bach.

Konceptet att göra en långfilm av det hela föddes så sent som 1938, efter att man animerat färdigt Musse-Pigg och Walt själv tyckte att man istället borde satsa på att slå ihop flera kortfilmskoncept till en enda långfilm. Med det sagt såg inte Walt själv på sin Musse-Pigg short som ännu en slapstick-film. Han ville göra något stort och episkt, Han ville skapa en plats där "sheer fantasy unfolds ... action controlled by a musical pattern has great charm in the realm of unreality." För att öka på prestigen anlitades en välkänd konduktör, Leopold Stokowski, som gillade konceptet så mycket att han valde att arbeta på projektet utan att ta betalt. I utbyte fick Stokowski ge synpunkter på färgslag och animeringen överlag, samt handvälja alla medlemmar av orkestern utan att Disney skulle ha några åsikter om det.

Problemet var nu att Musse-Pigg filmen blev väldigt dyr att skapa och det fanns inte en chans att den skulle tjäna ihop kostnaden för att producera filmen. Sagt och gjort, man bestämde sig för att långfilm av det hela. Om det skulle bli så mycket arbete av det hela så ville dock Stokowski ha betalt, vilket Disney gick med på. Ganska tidigt bestämde man sig för att göra en segmentsfilm och kontaktade Deems Taylor för att agera som en slags "master of ceremonies", som introducerar nästa låt, förklarar vart den kommer från och vad tanken är med animeringen.

Stokowski, Taylor och filmens två regisörrer träffades i dagliga möten (som nedtecknades av en stenograf så att alla kunde läsa vad som sagts efteråt) och diskuterade vilka musikstycken som skulle användas och vilken typ av animering som kunde vara lämplig att använda för de olika segmenten. Där var runt ett tiotal segment med musikstycken som tillsist plockades undan men arbetet gick snabbt. Över 1000 animatörer arbetade på projektet som gav liv till runt 500 olika karaktärer på den stora duken - för tanken var absolut att man skulle se detta stycke på bio. Det inkluderar tom. en paus, en klassisk intermission, mitt i filmen så att man kan springa på toaletten om så behövs.

Needless to say så var inte distributörerna jättesugna på att släppa den här filmen dock. Man avfärdade den och ansåg den generellt alldeles för lång. Man valde således en annan väg, och gjorde det till ett exklusivt event, en slags "roadshow" där biljetter behövde bokas i förhand, man satte upp tält och stånd utanför The broadway theatre i New York och personal som tränats specifikt av företaget användes för att eskortera folk till sina sittplatser.

Trycket på biljetter blev så stort att man behövde anlita åtta stycken telefonoperatörer som satt och hanterade inkommande bokningar.

Nu kanske det låter som en framgångssaga, men filmen var väldigt dyr och bombade rejält. Det hjälpte inte heller att planen alltid varit att släppa filmen även i Europa, som stod för ungefär halva Disneys inkomst, men Europa hade precis fastnat i andra världskriget.

Kritiker älskade filmen och prisade den som ett mästerverk, men om det inte vore för att staten anlitat Disney för att göra propagandafilmer under kriget så hade företaget nog gått under.


Musse pigg är trollkarlens lärling.

Som sagt så är filmen uppdelad i åtta olika segment, korta animerade snuttar som ackompenjeras av ett musikstycke. Före och mellan varje segment så talar en mycket stel herre med allvarlig ton om vad det är vi ska titta på, vem som komponerat låten och hur skaparna bakom stycket tänkte när det animerades.

Som barn minns jag att jag tyckte dinosaurierna var spännande och att djävulen var skrämmande. Musse-Pigg segmentet var som vilken Disney-short som helst och resten av rätt så tråkigt. Några av de stora scenerna har etsat sig fast i mitt minne dock, och jag överraskades lite av mig själv när jag insåg att "nu kommer den blåa kullen" eller "här kommer spöket med svärdet", fastän jag inte sett detta på minst trettio år.

Oavsett så är det här, för en modern tittare, ungefär som att titta på en lång serie youtube-klipp som animerats väl. Det enda som egentligen är iögonfallande är djävulens segment i slutet och några storslagna, dramatiska scener av djur och natur. Men jag kan med handen på hjärtat säga att det här är den första Disney-filmen på min rerun där jag faktiskt snabbspolade genom vissa segment för att jag blev så uttråkad.

Fantasia får 1/5. Liksom Snövit är den ikonisk, men det gör den inte nödvändigtvis till särskilt underhållande anno 2023.
 

Lukas

Mannen i Gult
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,729
Location
Huddinge
Fantasia får 1/5. Liksom Snövit är den ikonisk, men det gör den inte nödvändigtvis till särskilt underhållande anno 2023.
Nu tycker jag om filmen, men jag lyssnar även på klassisk musik regelbundet.
Det är inte en film för alla, och jag har full förståelse för att många ogillar den.
Men jag tycker det fungerar, och önskar att det fanns mer animation på den här nivån till klassik musik. Då jag tycker det är ett väldigt fascinerande koncept för att ge extra liv åt musiken.
Disney hade ju planer på att det här skulle bli en regelbunden grej de gjorde.
Jag tycker det är synd att det inte blev så.

Ska bli spännande och se vad du tycker om fantasia 2000
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,790
Location
Eslöv
Disney hade ju planer på att det här skulle bli en regelbunden grej de gjorde.
Jag tycker det är synd att det inte blev så.
Man gjorde ju lite fler varianter på "segmentfilmer", så kallade package-films, även det inte riktigt blev samma sak. Tänker på Saludos Amigos, Song of the South (oh boi!), Three caballeros, Fun and fancy free, Melody time... Men de är långt från samma grej, med storslagen musik och så vidare.

Och för att förtydliga här, jag förstår att för folk som gillar klassisk musik, och kanske framförallt "liveframträdanden" av klassisk musik så kan det här säkert vara helt fantastiskt.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,397
Location
Helsingborg
Det enda som egentligen är iögonfallande är djävulens segment i slutet och några storslagna, dramatiska scener av djur och natur.
De storslagna bilderna är otroligt vackra. Animerade konstverk och det är väl så man ska se filmen - som en opera-upplevelse, en vernissage eller liknande upplevelser. Den enda som egentligen har någon story är Musse Pigg som magikerlärling. Den är väl den mest Disney av dem alla.
 

Jocke

Man med skägg
Joined
19 May 2000
Messages
4,131
Location
Sthlm
Jag har sett filmatiseringen av ps2 spelet Yakuza. Ryû ga gotoku: Gekijô-ban (2007). Det är Takashi Miike som står för regin och det är mycket mer en Miike film än något som har med spelserien att göra. Det är också Miike när han är rolig (tänk Dead or Alive och Happines of the Katakuris snarare än Ichi the killer eller Visitor Q).

Det är värmebölja i Tokyo. Ett rån har gått snett och två rånare står i en bank utan pengar. Samtidigt ger sig ett ungt par ut på en brottsturne genom Kamurocho. Åter igen samtidigt är ex-Yakuzan Kiryu och flickan Haruka i stan på jakt efter Harukas mamma, det är bara en sak som står i dera väg: Goro Majima - Kiryus gamla vän som nu vill döda honom pga något som hände för 10 år sen.

Filmen förhåller sig mycket löst till det första spelet i serien och handlar mest om att Kiryu och Majima slåss och knasiga Miike skämt. Det är kul att se hur lika vissa delar av det verkliga Kabukicho är spelens Kamurocho, men det här är mycket mer en film för folk som gillar Takashi Miike än Yakuza spelen. Och även där är det inte hans bästa komedi eller bästa gangsterfilm.

3/5
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,790
Location
Eslöv
De storslagna bilderna är otroligt vackra. Animerade konstverk och det är väl så man ska se filmen - som en opera-upplevelse, en vernissage eller liknande upplevelser. Den enda som egentligen har någon story är Musse Pigg som magikerlärling. Den är väl den mest Disney av dem alla.
Faun-segmentet är väldigt Silly-symphony Disney.
 

Lukas

Mannen i Gult
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,729
Location
Huddinge
Man gjorde ju lite fler varianter på "segmentfilmer", så kallade package-films, även det inte riktigt blev samma sak. Tänker på Saludos Amigos, Song of the South (oh boi!), Three caballeros, Fun and fancy free, Melody time... Men de är långt från samma grej, med storslagen musik och så vidare.
Du inser att du nu nämner disneys sämsta filmer som gjordes under väldigt begränsad budget , så verkligen inte samma grej


(jag tänker låtsas som du inte nämnde Song of the south, för jag vill inte prata om den filmen)
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,265
Location
Rissne
Över 1000 animatörer arbetade på projektet som gav liv till runt 500 olika karaktärer på den stora duken - för tanken var absolut att man skulle se detta stycke på bio. Det inkluderar tom. en paus, en klassisk intermission, mitt i filmen så att man kan springa på toaletten om så behövs.
Fantasia är alltså två timmar lång, och ansågs behöva ha en paus i mitten.

Det här är något jag skulle vilja att moderna filmer tog efter… Men jag fattar ju att biograferna vill klämma in så många visningar de kan och att det därmed aldrig lär hända.
 

Lukas

Mannen i Gult
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,729
Location
Huddinge
Fantasia är alltså två timmar lång, och ansågs behöva ha en paus i mitten.

Det här är något jag skulle vilja att moderna filmer tog efter… Men jag fattar ju att biograferna vill klämma in så många visningar de kan och att det därmed aldrig lär hända.
Det klassiska i teater är att man har en pause efter 45minuter.
Så följer man det ska även en 90minuters film ha en paus i mitten.
Jag tycker det är konstigt att de inte vill ha pause då det borde leda till merförsäljning och det är ju redan det de tjänar mest pengar på.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,265
Location
Rissne
Det klassiska i teater är att man har en pause efter 45minuter.
Så följer man det ska även en 90minuters film ha en paus i mitten.
Jag tycker det är konstigt att de inte vill ha pause då det borde leda till merförsäljning och det är ju redan det de tjänar mest pengar på.
Det är en bra poäng, men frågan är om de skulle tjäna mest på det eller på att hinna med en extra visning samma dag.

Men jaja, man får väl maila dem och önska sig, och hoppas att fler gör detsamma…
 

Vimes

Sillkung
Joined
15 Jun 2000
Messages
12,248
I helgen såg jag Jarhead (2005?). Jag tyckte den var ganska bra för att vara en film. Jag verkar gilla ideologiskt ambivalenta berättelser om ångesthanterande män!
 
Top