WRNU:s filmklubb 2023 v23

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,182
Location
Rissne
Detta är WRNU's filmklubb för v23 2023 – #542 sedan starten.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:
  1. Jag tänker se minst en film i veckan (även om jag inte lovar något just de här veckan).
  2. Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio eller streaming, och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.
  3. När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
  4. Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
  5. Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.
Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET (sällan uppdaterat).

* VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

1591730152931.png
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,318
Location
Helsingborg
Spiderman: Across the Spiderverse (part 1)
2023

Så ... jag tycker Into the Spiderverse är ett mästerverk. Om de bara kan fortsätta den standarden hade jag varit helnöjd. Olyckligtvis råkade jag gå på en föreställning med dubbade versionen ... och jag var inte ensam om misstaget för en annan kille drog efter fem minuter. Funderade på samma sak, men intygade mig själv om att jag åtminstone kunde få njuta av filmen från ett annat perspektiv när jag ser om filmen. Enda klagomålen är att svenska texten och svenska dubbningen inte stämde överens, med dubbningen var mycket bättre översatt. Också irriterande att jag inte kände igen Kodjo Akolor som The Spot - en dussinskurk som är någonting mer.

För är det någonting den här filmen gör är att fördjupa alla karaktärer ... och då menar jag alla. Filmen är den längsta animerade filmen någonsin med sina 2h 20 min. Den bästa med fördjupningen är att Spider-Gwen får mycket mer tid så att hon inte längre är en asball kickass-karaktär utan någon som faktiskt har sprickor. Första trailern ljuger rätt mycket, eftersom vi ser (den perfekta) Gwen från Miles perspektiv.

Lyckas de uppnå samma resultat som ettan? Animeringsmässigt lyfter de sig ... hur det nu är möjligt. Humorn är inte lika uppenbar och rätt annorlunda och inte lika slapstick-aktig som första filmen. Filmen i sig är överväldigande. Jag fick försöka tänka bort att det finns andra superhjältar för att ens kunna föreställa mig en oändlig värld med oändligt antal (och olika) väggkrypare. Det är rejält ballt att både Miguel O'Hara och Pavitr Prabhakar är med, då båda är sköna karaktärer, även om den sistnämnda är lite borttappad, eftersom den världen har en skön stämning. Det är väldigt många referenser till tidigare existerande spidde-berättelser i bakgrunden, men inget man måste kunna. På sin höjd får man ett "höhö"-ögonblick om man har sett Venom. Jag måste dock säga att det är tog mig ur berättelsen lite när de började ha filmsekvenser från spelfilmerna, eftersom jag vill separera filmuniversumen - då jag inte ser animering och spelfilm någonsin kan vara en del av samma universum.

Jag visste inte att det här var en del ett med en avslutande Beyond the Spiderverse. Med tanke på hur länge vi fick vänta, trots att det är 1000 animatörer på denna film, så är jag lite missnöjd. Hade gärna sett ett avslut, även om det hade varit öppet. Jag tyckte också att tyngden av storyn fick stryka på foten en hel del på grund av alla introduceringar av karaktärerna och där flera personliga mål fick dela på huvudhistorien. Jag inser nu, en dag i efterhand, att allt detta introducerande är viktigt för nästkommande del men här tycker jag att de tappat bollen lite. Det sagt, jag tycker (just nu) att detta är en film jag kan rekommendera varmt. Möjligtvis att jag återkommer med fler funderingar när jag ser om filmen med engelskt tal.

"BAGEL!"

BETYG: 5/5
 

Attachments

Last edited:

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,785
Location
Eslöv
När de andra användarna här går och tittar på småbarnsfilmer såsom Spindelmannen så tittar jag på nybrytande mästerverk såsom Bolt (2008). Det här var Byron Howards debut som regissör - vi har pratat om honom förut. Han jobbade nämligen senare med Tangled, Zootopia och Encanto, tre filmer som jag alla tyckte om och egentligen borde varit taggat på Bolt bara på grund av detta. Grejen är dock att när jag jobbade i förskola så såg jag ungefär sju minuter av filmen och avfärdade sen den som "modernt disney-skräp" och har aldrig tänkt tillbaka på den sedan dess.

Jag var genuint opepp på att se filmen.

Runt 2002 hade man påbörjat ett projekt med en film som i sitt tidiga stadie var kallad American dog, och den skulle följa en hund, Henry, som var filmstjärna (fast trodde allting var på riktigt). Henry skulle slå följa med en sassy enögd katt och en jättestor kanin efter att ha blivit fast i Nevadas öknen och sedan skulle trion ge sig ut på jakt efter ett nytt hem. Filmens regissör var Chris Sanders, som efter han varit med och roddat ihop Lilo & Stitch skrev på ett långt kontrakt hos Disney där han skulle fortsätta trycka ut nya filmer.

En del av filmen American Dog handlade om mutationer med hjälp av radioaktiva ämnen, och en antagonist i filmen är en zombie flickscout seriemördare som jagar efter våra huvudkaraktärer.


Tidig concept-art som visar kaninens enorma storlek.


Ruthie, seriemördarzombieflickscouten.


Needless to say så hade Disneys ledning lite åsikter om vart filmen var påväg. Man försökte vid ett par tillfälle säga åt Chris Sanders att det här inte var ett filmkoncept man trodde på, men Sanders som skrivit under ett långt kontrakt hos Disney ansåg att när de gjort så, så hade man redan där gett sitt förtroende till honom att utföra de projekt han trodde mest på. Det blev bråk helt enkelt, bråk kring den kreativa friheten. Det var ett bråk som vi kan säga slutade i oavgjort, då Sanders inte vek ned sig utan istället helt enkelt tog sitt pick och pack och drog.

Det gick rätt okey för Sanders, han fick jobb hos Dreamworks och är bland annat mannen bakom How to Train Your Dragon.

Problemet för Disney var att Sanders lämnade projektet i januari 2007, och filmen hade redan noterats att den skulle släppas 2008. Det blev lite stressigt kan vi säga. Redan i februari hade man fixat ersättare: Howard och Chris Williams. Williams tog jobbet att "rädda" storyn och Howard antog rollen att ändra karaktärsdesigner och miljöer. Utöver att ändra utseendet på hunden (och många andra karaktärer) så bestämde man sig för att inte vara i Nevada längre, eftersom Cars hade släppts förra året, och utspelade sig i en liknande miljö.

När allt detta var beslutat så vände man sig till animatörerna och informerade dem att man har 18 månader på sig att animera filmen, jämfört med standardtiden för en typisk Disney-film som är 4-5 år. Även om jag inte kan hitta detaljer på processen så måste de ha arbetat under en helt sjuk press, dessutom med ett unikt system för animering för att få en slags "blend" av 2D och 3D animering som är patenterat av Disney själva och specifikt utvecklat endast för filmen Bolt (som den numera kom att kallas, efter sin nya huvudperson Bolt).

John Travolta och Miley Cyrus anlitades till projektet men trots det så är filmen ingen musikal, den har faktiskt en enda låt som de framförs av de två, vilket känns som ett slöseri av talang och mer som om man anlitade de två för att de var stora namn än något annat, även om Cyrus redan var nära kopplad till Disney såkalrt.

Filmen mottogs väl av de flesta kritiker och drog in lite stålar. Precis som många andra Disney-filmer mellan renässansen och Tangled så tjänade dock inga mega-summor, utan bara "helt okey". Den förlorade en Oscar till Wall-E.


Bolt, tillsammans med sin ägare Penny, är stjärnan i en action TV-serie.

Filmen följer Bolt, en tv-stjärna som producenterna har lurat i att han faktiskt är en action-stjärna med superkrafter snarare än en helt vanlig hund. Detta så att han ska bättre leva sig in i sin roll. Han missförstår något under sin lediga tid och måste ge sig ut på en road-trip från New York till Los Angeles för att hitta tillbaka till sin Penny, som han tycker väldigt mycket om.

På vägen träffar han lite färgglada karaktärer, har lite witty dialog med en sassy katt och lär sig hur världen egentligen fungerar.

Döm min förvåning när jag inte tyckte att den här filmen var jättehemsk. Jag tyckte faktiskt inte ens att den var dålig. Utöver Bolt själv, som är en lite tråkig karaktär, så är de övriga karaktärerna väldigt roliga. Människorna runtomkring Bolt är också härligt excentriska och weird och de övriga djurkaraktärerna är alltsomoftast väldigt skoj.

Storyn är generisk och du kommer inte överraskas av någonting precis, och den använder sig inte bara en utan två gånger (!) av en av de tropes som jag gillar minst: karaktär missförstår situation som skulle klaras upp om de bara stannade där i tre sekunder till och blir jättesårad. Men som roadtrip action-adventure film? Den duger.

Bolt får 3/5. Det är absolut inte en av Disneys måste-se, men den är helt okey.
 

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,908
Jag har sett Spider-Man: Into the spider-verse. Filmen följer tonåringen Miles Morales som blir biten av en radioaktiv spindel. Han ser sedan Spindelmannen mördas när han försöker stoppa Kingpin att sätta igång en infernalisk maskin. Miles tror till en början att han nu är ensam om att stoppa Kingpin, men plötsligt börjar det dyka upp en massa andra inkarnationer av Spider-Man.

Jag vill börja med att säga att detta är en snygg film! Alldeles otroligt snygg! Jävlar i helvete vad snygg den är!!! Filmen är så nära ett levande konstverk man kan komma och animationsmässigt tror jag att den hamnar bland topp fem någonsin!!!

Filmens karaktärer är charmiga! Det hade varit en lätt fallgrop att dynamiken mellan den plufsiga Peter Parker och Miles blivit jobbig men det funkar väldigt bra! De andra hjältarna är också bra utan att nå upp till oanade höjder och skurkens motiv är av riktigt personlig natur vilket känns som en frisk fläkt!

Filmens tema handlar om fadersfigurer, där Miles har tre stycken olika: Sin riktiga pappa, Peter Parker och sin farbror. Jag gillar verkligen dynamiken mellan Miles och hans pappa. Pappan gör misstag, men de är fullt förståeliga misstag och ingen av de inblandade beter sig någon gång under filmens gång på ett oresonabelt jobbigt sätt. Jag tyckte att den senaste Avatar-filmen behandlade far och son-temat på ett alldeles fruktansvärt sätt och Cameron borde verkligen sett denna film ett par gånger för att inse hur detta ska göras bra! Det finns även en väldigt vag tematisk koppling här mellan Miles och Kingpin då den senares plan delvis är grundad i hur han misslyckats som far. Detta är dock som sagt väldigt vagt och kopplingen funkar inte särskilt bra.

Det finns ytterligare två saker i filmen som jag inte tycker är så bra. I början av filmens tredje akt gaddar de olika inkarnationerna av Spider-Man ihop sig mot Miles. Detta sker helt oväntat och känns bara konstruerat och slarvigt.

För det andra, och nu måste jag spoila lite, så träffas plufsiga Peter Parker och Gwen Stacy, men ingen av de gör en stor grej av det eller låtsas ens känna igen varandra! Det skulle gå att argumentera för att Plufsiga Peter och Gwen inte var tillsammans i hans universum men Gwen säger uttryckligen att Peter Parker var hennes bästa vän och att det sårade henne för livet när han dog! Det är verkligen dåligt att det inte görs något av detta!

Men oavsett bristerna så är detta en alldeles fantastisk film! Spider-Man No way home är fortfarande min favorit men denna har en stabil andraplats! Det ska bli riktigt kul att se uppföljaren!
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,274
Location
Göteborg
Nu har jag också sett den senaste tecknade Spidde-filmen. Eftersom det redan spoilats för mig att den slutar med "fortsättning följer" och att den integrerar sig med MCU genom bland annat klipp ur några live action-filmer så slapp jag bli överraskad eller (vad gäller det förstnämnda) upprörd av det, och kunde bara fokusera på själva filmen.

Och filmen är bra. Jag blev inte det minsta förvånad av att Miles' liv börjar suga ännu mer - jag menar, om de skall centrera en film på honom så måste de göra konflikterna så kännbara för honom som möjligt, och att då sätta måltavlan på hans familj är väldigt on-brand för alla iterationer av Spindelmannen. Däremot blev jag glatt överraskad att de breddade sina vyer så mycket att de rentav ger sig in i en diskussion om vad som gör en hjälte, om ödet, om kanon i berättelser, och om en super-variant av spårvagnsproblemet. En mindre detalj som gladde mig oerhört är att filmen tydligt tar ställning vad gäller att MCU är Earth-199999 och inte 616! Jag vet inte om det där sistnämnda ens är att betrakta som en spoiler, faktiskt. Jag är ännu säkrare att ingen blir speciellt upprörd om jag nämner att en variant av Scarlet Spider (Ben Reilly) är med här, och han väldigt komisk. :)

Filmen är lång, men ingen scen känns onödig eller överflödig. Däremot är jag nyfiken på hur det kan behövas helt ny film för att avsluta den här storyn. I princip skulle det gå att knyta ihop säcken på en kvart. En halvtimme som mest. De måste nog komma på någon ny komplikation som inte presenterats ännu. Jaja, den som lever får väl se!
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,182
Location
Rissne
"Alltså Jurassic Park, va. Den gick rätt bra. 63 mille ut, 1000 mille in. Det borde vi göra om. Visst byggde den på en bok, va? Har samma författare skrivit nåt mer?"

Så jag har sett Congo från 1995.

Den kostade 50 miljoner dollar, så lite mindre än Jurassic Park. Däremot spelade den bara in 150 mille, trots en tydligen helt otroligt fruktansvärt enveten PR-kampanj. Det finns något citat från nån filmbolagschef om att de skulle göra så att den som inte gick och såg Congo skulle känna sig som en dålig amerikan, jag rentav en dålig människa.

Så vad är det här då? Det är en ruskigt dum B-rulle där en något omaka expedition ger sig iväg till "det mörkaste afrikat" för att uppnå lite olika mål. Två forskare vill åka med sin teckenspråkande gorilla för att släppa henne fri. En rumänsk filantrop finansierar deras expedition men har möjligen andra motiv, relaterade till symboler gorillan målat. En IT-specialist är utskickad av sin chef för att hitta en viss sorts diamanter och, möjligen i andra hand, chefens son som var med på den förra expeditionen som de tappat kontakt med.

Det är rätt mycket äventyrsfilm över det hela, och bilden av centralafrika som målas upp är väl kanske inte sådär supernyanserad. Mer typ "man kliver rakt ut ur planet in i ett inbördeskrig, kannibal-rebeller bråkar i dungeln och folk skjuter ner flygplan willy-nilly och allt är superkorrupt". Såatte… Nä, håller inte sådär jättebra. Jag tänker att det är typ den här bilden av Afrika som SD-väljare utgår från när de pratar om "folk från Afrika".

Eftersom den här filmen var tänkt som en Jurassic Park-follow-up så har man såklart fyllt den med ändå ganska namnkunniga (eller iaf ansiktskunniga) skådisar. Bruce Campbell är med en stund i början, Laura Linney är IT-specialist, Dylan Walsh och Grant Heslov är gorillaforskare, Joe Don Baker är den onde företagschefen, Joe Pantoliano (Cypher från matrix alltså) är slemmig fixare. Och så är Ernie Hudson guide med mycket tvivelaktig brittisk accent och Tim freaking Curry är rumänsk lycksökare med en ännu mer tvivelaktig accent. Men you know, det är Tim Currey, så till skillnad från Hudson så går han 100% all in med sin accent och kör den konsekvent genom hela filmen. Hudsons accept kommer och går litegrann, och framträder mest i enstaka repliker.

Kommer ni ihåg den här filmen? Nej, det är klart ni inte gör. Det finns ingen anledning att komma ihåg den här filmen ens om man såg den. Den är ingen katastrof, den är inte superdålig, men den är verkligen trist. Att den är dum kan jag köpa, jag gillar ju dum film. Men "trist" är svårare att acceptera. Det finns ljuslimtar, men på det hela taget kan jag inte rekommendera den.

Så… varför har jag sett den? Jo alltså… Jag kollade på en youtubefilm om något helt annat och blev plötsligt påmind om två saker: dels demot jag någon gång spelat till PC-multimediaspelet baserat på filmen, och dels att jag nog sett trailer för filmen på någon form av CD-skiva som medföljde… Hm. Något nummer av HIGH Score? Det här var på den gamla goda tiden då man kunde fylla demo-CDs med precis vad för skit som helst, och HIGH Score brukade vad jag minns slänga in både dassiga macromedia-spel och extremt lågupplösta filmtrailers i Quicktime-format. Kommer ni ihåg den tiden? Det gör jag. Filmerna var så grötiga att man knappt såg något, men bara att kunna se film på sin 486:a var ju en jäkla revolution…

Nå, öh, jag blev alltså påmind om filmen och… jag vet inte. Jag har gått och tänkt på den då och då under årens lopp, och tänkte att det väl var dags att göra slag i saken.

Men ja, nä, gör inte det. Kanske duger som slötittande nån söndag, men… nä.

BETYG: 3−
 
Last edited:

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,292
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Filmen är den längsta animerade filmen någonsin med sina 2h 20 min.
Litet förtydligande bara, den längsta amerikanska animerade filmen någonsin. Det har gjorts ett par som är längre i Ryssland, Japan och Ungern. Rekordet för en biofilm är tydligen animen In This Corner (and Other Corners) of the World, som klockar in på 168 minuter.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,529
"Alltså Jurassic Park, va. Den gick rätt bra. 63 mille ut, 1000 mille in. Det borde vi göra om. Visst byggde den på en bok, va? Har samma författare skrivit nåt mer?"

Så jag har sett Congo från 1995.

Den kostade 50 miljoner dollar, så lite mindre än Jurassic Park. Däremot spelade den bara in 150 mille, trots en tydligen helt otroligt fruktansvärt enveten PR-kampanj. Det finns något citat från nån filmbolagschef om att de skulle göra så att den som inte gick och såg Congo skulle känna sig som en dålig amerikan, jag rentav en dålig människa.

Så vad är det här då? Det är en ruskigt dum B-rulle där en något omaka expedition ger sig iväg till "det mörkaste afrikat" för att uppnå lite olika mål. Två forskare vill åka med sin teckenspråkande gorilla för att släppa henne fri. En rumänsk filantrop finansierar deras expedition men har möjligen andra motiv, relaterade till symboler gorillan målat. En IT-specialist är utskickad av sin chef för att hitta en viss sorts diamanter och, möjligen i andra hand, chefens son som var med på den förra expeditionen som de tappat kontakt med.

Det är rätt mycket äventyrsfilm över det hela, och bilden av centralafrika som målas upp är väl kanske inte sådär supernyanserad. Mer typ "man kliver rakt ut ur planet in i ett inbördeskrig, kannibal-rebeller bråkar i dungeln och folk skjuter ner flygplan willy-nilly och allt är superkorrupt". Såatte… Nä, håller inte sådär jättebra. Jag tänker att det är typ den här bilden av Afrika som SD-väljare utgår från när de pratar om "folk från Afrika".

Eftersom den här filmen var tänkt som en Jurassic Park-follow-up så har man såklart fyllt den med ändå ganska namnkunniga (eller iaf ansiktskunniga) skådisar. Bruce Campbell är med en stund i början, Laura Linney är IT-specialist, Dylan Walsh och Grant Heslov är gorillaforskare, Joe Don Baker är den onde företagschefen, Joe Pantoliano (Cypher från matrix alltså) är slemmig fixare. Och så är Ernie Hudson guide med mycket tvivelaktig brittisk accent och Tim freaking Curry är rumänsk lycksökare med en ännu mer tvivelaktig accent. Men you know, det är Tim Currey, så till skillnad från Hudson så går han 100% all in med sin accent och kör den konsekvent genom hela filmen. Hudsons accept kommer och går litegrann, och framträder mest i enstaka repliker.

Kommer ni ihåg den här filmen? Nej, det är klart ni inte gör. Det finns ingen anledning att komma ihåg den här filmen ens om man såg den. Den är ingen katastrof, den är inte superdålig, men den är verkligen trist. Att den är dum kan jag köpa, jag gillar ju dum film. Men "trist" är svårare att acceptera. Det finns ljuslimtar, men på det hela taget kan jag inte rekommendera den.

Så… varför har jag sett den? Jo alltså… Jag kollade på en youtubefilm om något helt annat och blev plötsligt påmind om två saker: dels demot jag någon gång spelat till PC-multimediaspelet baserat på filmen, och dels att jag nog sett trailer för filmen på någon form av CD-skiva som medföljde… Hm. Något nummer av HIGH Score? Det här var på den gamla goda tiden då man kunde fylla demo-CDs med precis vad för skit som helst, och HIGH Score brukade vad jag minns slänga in både dassiga macromedia-spel och extremt lågupplösta filmtrailers i Quicktime-format. Kommer ni ihåg den tiden? Det gör jag. Filmerna var så grötiga att man knappt såg något, men bara att kunna se film på sin 486:a var ju en jäkla revolution…

Nå, öh, jag blev alltså påmind om filmen och… jag vet inte. Jag har gått och tänkt på den då och då under årens lopp, och tänkte att det väl var dags att göra slag i saken.

Men ja, nä, gör inte det. Kanske duger som slötittande nån söndag, men… nä.

BETYG: 3−
Se 13e Krigaren också om du vill ha mer film från samma författare som inte kan leva upp till Jurassic Park! :D Ännu värre accenter där folk försöker låta som vikingar. Men den är inte trist!
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,531
Se 13e Krigaren också om du vill ha mer film från samma författare som inte kan leva upp till Jurassic Park! :D Ännu värre accenter där folk försöker låta som vikingar. Men den är inte trist!
Världshistoriens objektivt bästa vikingafilm, för övrigt!

Sven Wollter som kung! Rustningar i hela spannet från 1400tal till fantasy! Svärd som väger mer än 10 kg! Svenska, norska, danska och isländska i en salig blandning!

Omar Sharif! Antonio Banderas! Nämnde jag Sven frakking Wollter!?

Rekommenderad film till alla som vill komma i kontakt med sin inre tolvåring och lära sig vad rule of cool betyder på riktigt.
 

TobiasEkwall

Swordsman
Joined
26 Aug 2007
Messages
774
Världshistoriens objektivt bästa vikingafilm, för övrigt!

Sven Wollter som kung! Rustningar i hela spannet från 1400tal till fantasy! Svärd som väger mer än 10 kg! Svenska, norska, danska och isländska i en salig blandning!

Omar Sharif! Antonio Banderas! Nämnde jag Sven frakking Wollter!?

Rekommenderad film till alla som vill komma i kontakt med sin inre tolvåring och lära sig vad rule of cool betyder på riktigt.
Jag har en kompis som såg den typ 20 gånger i ungdomsåren, själv har jag nog inte sett den mer än typ 4. Det kanske är dags att igen?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,529
Jag har äntligen sett Ant-Man and the Wasp: Quantumania.

1E2C6AE8-F51B-4000-B00A-A97E55510ED2.jpeg

Och den suger. Jag vet inte hur en film med så här många så här bra skådisar är så här dålig!

Familj är viktigt grejen suger. Ant-Mans personliga resa suger. The Quantum Realm suger. De idiotiska… De är inte aliens men folket i The Quantum Realm som är slime besatta av kroppsöpningar eller som är brokoli SUGER. Filmen är ful. Skurkens hantlangare ser direkt pinsam ut. Skämten är inte roliga. Superhjälte bitarna är inte spännande. Allting suger. Det är den värsta Marvel filmen i MCU och det är inte ens nära. Det här är kanske den värsta Marvel filmen fullt stopp. Elektra var roligare att se på än det här. Captain America från 70-talet är nog värre men de filmerna var gjorda för tv.

Det enda bra här är Kang. Kang är cool, han ser badass ut, hans design är amazing och skådisen är bra. Men det är illa när skurkens motivation är att komma ut ur stället vi i publiken inte heller vill vara fast på och vara en super cool tidsresa superskurk. Det låter som något man vill se, inte den här tecknade sörjan som är så dator animerad att den påminner mig om Star Wars episode 2.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,509
Location
Köping
Michael Crichton är ju en sån där författare som man gillade att filmatisera. Skamgrepp och Blodröd Sol är baserade på hans böcker också, om vi rör oss från fantastiken.

Nåväl, medan resten av forumet har tittat på Spindelmannen har jag sett ikapp äldre filmer. Shazam är med på topp tre DCU-filmer, Shazam: Fury of the Gods får väl vara en värdig uppföljare men inte mer. Nu finns den iallafall på HBO Max.
Positivt:
Helen Mirren och Lucy Liu gör så gott de kan som två av skurktrions medlemmar, och skurkarna har åtminstone en anledning att vara skurkar.
Trollkarlen är tillbaka!
Negativt:
Det är riktigt illa när Zachary Levys "vuxna Shazam" är mer barnslig än Asher Angels Billy Batson. Han ska fylla arton, det är en plotpoint, och Levy spelar över som om han ska föreställa en trettonåring.
Asiaten är bra på teknologi höhö, det är säkert så i serieförlagan men det är ingen ursäkt 2023.
Shazam/Billy offrar sitt liv för att besegra skurken och i slutet löser sig allt genom att... Wonder Woman dyker upp i bild och hjälper till att återuppliva Billy?
Och i stingern ska den oskuldsfulle Shazam värvas till en supergrupp ledd av Amanda Waller?
Nja, tre blixtar av fem blir det väl ändå.

Sen ligger jag efter med MCU, jag har redan sett Black Widow som inleder "phase 4", det var 2021 på bio, sen tog det tydligen ganska precis två år innan jag tog av plasten på Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings och såg den.
Som nån smart person sa så är de bra Marvelfilmerna "något annat" plus spandex. Det här är kampsportfilm med lite paus mellan fightingscenerna för karaktärsetablering och andhämtning innan nästa fajt/cirkusnummer. Snygga fightingscener är det, och jag brukar inte vara bra på att bedöma skådisar men jag vågar påstå att Simu Liu (känd från Shutterstock), Awkwafina och Michelle Yeoh gör ett kompetent jobb. Tony Leung Chiu-wai gör en riktigt sympatisk skurk som uppenbarligen inte mår helt bra på slutet - ser han inte vad som kommer ut ur porten?
Sure, slutbossen är ett CGI-monster men det är mycket ball fajt på vägen dit.
Abomination/Emil Blonsky dyker upp i en liten scen tretton år efter The Incredible Hulk (2008), och sen dyker Banner upp i stingern. Var det bara teaser för She-Hulk, där båda är med?
Fyra plus rundsparkar av fem, bara för att jag sällan ser om filmer.

Sen såg jag Eternals, och den är väl inte lika bra. OK, det är en helt ny superhjältegrupp, det får vi leva med, Marvel kan inte hosta upp barn, syskon och gamla stridskompisar till hjältarna från Infinity Saga hela tiden. Varför de inte har hjälpt till mot Thanos (eller Ultron) får också en godtagbar förklaring - de är fanatiker som bara är på jorden för att skydda människorna mot Deviants, även om de flera gånger lockas att ingripa vid massmord har de order att låta bli.
Hursomhelst, God45 förklarar serie-Eternals här. I MCU heter de saker som Thena, Gilgamesh och Ikaris och har inspirerat "våra" myter. Tre av dem är väldigt nära paralleller till Flash, Stålmannen och Wonder Woman, och sen är det ett gäng till med inte lika direkt "inspiration" från andra serier. Någonstans under filmen slog det mig att man bör kunna bygga hela gruppen som Godbound-karaktärer - även "bygga saker" finns med som gudskraft där.
Nåväl, Deviants är små kaiju i den här versionen, utom Kro/Bill Skarsgård som absorberar två av Eternals och får människoliknande utseende. Då är han en match för hela Eternals tills Thena tärnar honom. Men det kvittar för det är inte han som är skurken, det är Ikaris som uppehåller gruppen tills jorden ska kläckas så en ny Celestial föds.
Plus:
Thena är löjligt bra på att slåss men hallucinerar på grund av anledning vilket begränsar henne. Filmen får det här att fungera.
Payoff: Arishem har skapat Eternals utan förmåga till evolution. Säger han. Det kommer att visa sig att han har misslyckats.
Ja, en av Eternals är döv och det är inte forcerat.
Minus:
Det känns... väldigt mycket som att sömmarna syns i den här filmen. Det sås och skördas, men det är subtilt som en hammare i huvudet.
Stinger:
Jag kan uppenbarligen inte ett jota om Marvel. Dane har ett svärd, jag tänkte Excalibur men tydligen är han Black Knight.
Tre jättestora gudavarelser av fem får det bli.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,591
Det finns två saker i Marvel som nästan aldrig funkar men som trots det har en medelhög profil. Det ena är Inhumans. Det andra är Eternals.

Det var absolut plågsamt när Marvel desperat försökte pusha Inhumans som alternativ till X-Men för att man inte hade filmrättigheterna (det här är anledningen till att Ms. Marvel är Inhuman i serien men mutant på skärmen, bland mycket annat dumt).
 
Last edited:

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,529
Det finns två saker i Marvel som nästan aldrig funkar men som trots det har en medelhög profil. Det ena är Inhumans. Det andra är Eternals.

Det var absolut plågsamt när Marvel desperat försökte pusha Inhumans som alternativ till X-Men för att man inte hade filmrättigheterna (det här är anledningen till att Ms. Marvel är Inhuman i serien men mutant på skärmen, bland mycket annat dumt).
Ja, det förlorade årtiondet när X-Men inte får vara med riktigt i serierna pga licens nonsens är värst. The Inhumans som är ännu mer rasbiologi Game of Thrones med superkrafter i gömda städer är en väldigt dålig metafor för marginaliserade grupper i samhället.

Som tur är så är Mutanterna tillbaks och större än någonsin! Har ni inte läst något från nya Krakoa eran som började med HoX/PoX så gör det! Alla mutanterna, inklusive folk som Apocalypse, Mister Sinister och Mystique har gått ihop och format en mutant nation med omöjligt avancerad teknologi baserad på mutant krafter. Nyckeln till att få alla att enas? En kombination av superkrafter som gör att alla mutanter som någonsin dött kan återupplivas. Karaktärer döda sedan tisdag 80-talet är tillbaks och de gör helt nya storylines. Det är väldigt bra!
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,591
Som tur är så är Mutanterna tillbaks och större än någonsin! Har ni inte läst något från nya Krakoa eran som började med HoX/PoX så gör det! Alla mutanterna, inklusive folk som Apocalypse, Mister Sinister och Mystique har gått ihop och format en mutant nation med omöjligt avancerad teknologi baserad på mutant krafter. Nyckeln till att få alla att enas? En kombination av superkrafter som gör att alla mutanter som någonsin dött kan återupplivas. Karaktärer döda sedan tisdag 80-talet är tillbaks och de gör helt nya storylines. Det är väldigt bra!
Återstår att se om det varar året ut.

1686213167418.png
 
Top