Jag har sett om
Transformers: Revenge of the Fallen.
Den är allmänt ansedd som den sämsta av Bays Transformersfilmer, även av de som gillar resten. Den skapades under manusförfattarstrejken och enligt uppgift hittade de i princip på plotten i efterhand, eller i vart fall efter att en betydande del av filmen redan spelades in. Jag själv har skrivit
en negativ recension och
en mer positiv.
Den här gången bestämde jag mig redan på förhand för att helt enkelt se den på dess egna premisser. Jag var så att säga väldigt medveten om vad det var för film jag satte mig för att lägga 2.5 timme på.
Det går inte att komma undan att den här filmen har sina problem. Jag ser egentligen två huvudsakliga:
- Plotten är lite osammanhängande och spretig. Det är en relativt svag röd tråd som binder samma de snygga actionscenerna och humorscenerna.
- Humorn är bitvis riktigt, riktigt dum och pinsam. Och rasistisk.
EDIT: Ja, okej, den är också en rejäl fellatio av amerikanska militären och det är trist hur alla kvinnor som inte är Sams morsa prompt ska sexualiseras. Absolut.
Men okej, vad kan jag hitta för
positiva sidor då?
- Specialeffekterna är helt jävla sinnessjukt snygga allihop. Alltså, jag köper verkligen att robotarna verkligen är där; det är såklart väldigt mycket CGI men det finns en stark närvarokänsla och mötet mellan CGI och verklighet är närmast sömlös åtminstone 99% av tiden.
- Jag tycker att robotdesignen är on point. De nya robotar som introduceras, framför allt på autobotsidan, har en tydlig visuell identitet och det är hela tiden ganska lätt att se vem som är var och gör vad mot vem. Jag gillar också att Bayfilmerna generellt har den ovan nämnda fysikaliteten – robotarna är verkligen där, och såväl förvandlingsanimationerna som den generella designen hjälper till där. Jag gillar att de inte kör med i princip någon mass shifting – robotar som blir stora fordon blir stora robotar. Ingen Soundwave som går från att vara stor som ett hus till att vara en kassettbandspelare, ingen Megatron som blir en liten pistol. Precis som i första filmen gillar jag också att framför allt decepticons får vara ganska alien, insektoida, i designen. Den här filmen introducerar en annan grej jag gillar: ickehumanoida robotar. Robotar som inte nödvändigtvis följer den vanliga designen med två armar och två ben – varför skulle de göra det? De är utomjordiska robotar. Klart några av dem har fyra ben eller inga ben, liksom.
- Jag gillar verkligen referenserna. Axplock:
- The Fallens plan med solförstörar-apparaten kommer från 80-tals-tvserien. Det är kanske ingen smart eller rimlig plan, men det är en plan som är etablerad i franchisen.
- Pretendern. Alltså det är såklart rätt dassigt att den används som en så dassig "fresta Sam att vara otrogen på College"-grej, men jag gillar att den faktiskt använder ordet "pretend" och blinkar så fint till en av Transformers-franchisens dummaste koncept.
- Att Kubens kunskap nu finns i Sams huvud ser jag som en ganska kul referens (medveten eller ej) till den där gången i Marvelserierna där Buster Witwicky under en period hade Ledarskapsmatrisens kraft i sitt huvud. Även om kuben rent generellt snarare är en kombination av matrisen och underbasen.
- Att Jetfire och Optimus kombineras är visserligen ett förhållandevis nytt påfund, inte från G1, men det är en grej som hänt.
- Mikaela är fortfarande kickass.
- Jag tänker ge creds för att den här filmens spattighet och pinsamhet generellt är lägre än i ettan. Visst finns här spattiga karaktärer, men Sam själv är ovanligt ospattig (utom scenen i klassrummet) och pinsamheterna är överlag ganska få.
- Sams föräldrar är väldigt roliga och skådespelarna är riktigt bra.
Det finns mer, men det får duga sådär.
Det här är en film på två timmar och trettio minuter ungefär. Jag tror att man skulle kunna klippa ner den till kanske två timmar, eller 2:15, och få en
bättre film. Precis som med första filmen höll jag utkik, och jag tror att de rasistiska skämten och flera av pruttskämten skulle kunna klippas bort utan att det i princip märktes.
(Vet ni vad jag skulle vilja ha? Ett klipp-program som sparade i ett filformat som inte inkluderade någon upphovsrättsskyddad information. Där man kunde tillhandahålla sin egen bluray eller whatever, och där programmet då kunde identifiera så man stoppat in rätt version med rätt längd etc, och sen lät en kolla på klippningen. Vore inte det rätt nice för fan-edits?)
BETYG: 4/5