Tidsförskjutningen. Att Paul inte för ett gerillakrig i flera år, utan att det hela avslutas på under 9 månader. Det är kanske inte viktigt i sig, men det medför att Alia inte hinner födas. Att Villeneuve inte ville ha med en creepy 3-åring som springer runt och pratar som en vuxen och sticker ihjäl folk, okej, jag kan förstå det. Han har generellt backat från allt really weird stuff i böckerna - vi får inte se en enda navigatör, till exempel. Det gör också att han inte behöver ägna så mycket tid åt att förklara vad hennes deal egentligen är. Den enda hint vi får är när Fremen-kvinnorna blir upprörda över att Jessica var havande när hon drack livets vatten. Märkte ni förresten att de till och med gjorde om RM Mohaiams replik om "abomination" så den riktas till Paul istället? Mejkar inte så mycket sense egentligen, varför skulle det vara en styggelse att han råkat få sina krafter en generation innan de tänkt sig? Men allt detta gör att ett av böckernas stora teman knappt finns med ännu, nämligen det om arvets betydelse, ifall historien upprepar sig, och ifall mänskligheten har en framtid. Det gör också att jag frågar mig när en eventuell Dune: Messiah film kommer att utspela sig? I böckerna är det 12 års hopp, vilket betyder att Alia är 15, vilket gör hennes sexliv... fortfarande tvivelaktigt med moderna mått mätt. Skall hon spelas av Anja Taylor-Joy i den filmen måste nog hoppet vara minst 20 år. Gärna 25.