WRNU:s filmklubb 2025 v1

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Detta är WRNU's filmklubb för v1 2025 – #624 sedan starten.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:
  1. Jag tänker se minst en film i veckan (även om jag inte lovar något just de här veckan).
  2. Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio eller streaming, och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
  3. Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
  4. Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.
Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET (sällan uppdaterat).

* VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

1591730152931.png

krank

Jag har sett om Dune Part Two poå bluray. Även denna görs exakt inga tjänster av liten skärm – det här är filmer som tjänar väldigt mycket på bioformat, mullrande ljud, och 3D om man har tillgång till det.

Däremot är del 2 väldigt mycket mer händelserik. Fortfarande kanske lite för lågt temo för mitt sällskap, men för mig funkade den ypperligt. Som vanligt när jag sett de här filmerna blir jag inspirerad och vill göra mer Dune – kanske läsa böckerna, kanske spela nåt av spelen, kanske se ifall Modiphius hittat ett sätt att göra intressant rollspelande av det hela (jag gissar att de inte har det, för det här känns rätt mycket som en värld som kretsar kring en planet och en specifik händelsekedja… kanske ändrar jag åsikt när jag sett TV-serien)

Nå. Det här är bra som fan, även i litet format.

BETYG: 5/5

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Jag har sett Damsel (2024). Plus för fjäderpenna utan alla fjädrar på (bara några få i toppen) och frän drake. Minus för inte ett enda spjut. En krankisk trea = helt okej chipsfilm.

krank

Jag har varit på bio och sett White Black Panther. Eller OK, Kraven the Hunter heter den väl. Men ända sedan min biokamrat påpekade likheterna kan jag inte sluta skratta åt "White Black Panther".

Nå, det här är den sista i Fox' serie av märkliga försök att göra Venom igen. I vanlig ordning fick de ju något slags företagslednings-knäpp: "Ooooh, en film om en halvobskyr spiderman-skurk gick bra. Vi gör ett cinematiskt universum med såna!" Ingen av de resulterande filmerna har ju gått sådär superbra – jag har ju gillat dem allihop, och jag tyckte t.om Morbius var värd att se. Madame Web tyckte jag det inte var några större fel alls på.

Det här är en film om en karaktär som är nästan men inte helt och hållet olik Kraven från Spidermanserierna. Här är han en av två söner till en superduperond rysk maffiaskurk och storjägare, som skadas under en jakt och läks av en mystisk dekokt som ger honom superstyrka, supersmidighet och andra vagt djuriga krafter. Sen bryter han sig loss från sin pappa och ger sig ut för att använda sina krafter till att jaga skurkiga skurkar. Det gör han i 13 år, sen sker filmens huvudhandling, där nån får reda på vem han är och börjar jaga honom.

Har det här något med serie-Kraven att göra? Nä, inte så mycket, vad jag vet. Har den snubben ens krafter? Jag hade för mig att hans grej var att han bara var en jävla bra jägare, men jag kan ha fel. Men jag tycker det funkar, för jag tycker inte att filmatiseringar behöver vara så jäkla trogna sina original. Jag tycker t.ex. att det är helt rätt att göra Rhino till en rysk mafioso med super-psoriasis som fått sina krafter via genetiska experiment hos en namedroppad Miles Warren (Jackal). Jag tycker det funkar utmärkt och är en ny, relativt fräsch take på karaktären. Jag gillar sånt. Jag satt också typ hela filmen och väntade på att lillebror skulle bli Chameleon, efter att de nämnt att han "är som en kameleont" ganska tidigt. När den grejen väl skedde så kändes det dock väldigt mycket som något som de borde lagt som en post-credits-scen.

Nå, det här funkade. Jag tycker ändå att jag kan rekommendera den. Det är kul med superhjältefilmer som ändå försöker något lite nytt, och jag gillar som sagt att de inte kör det safe utan ger oss nya versioner och perspektiv på karaktärerna.

BETYG: 4−/5

krank

Jag har sett lite mer film.

Sky Crawlers köpte jag på Hudiksvalls lokala begagnat-butik Boa. Sen satt jag och kamraten jag hälsade på och såg den.

Det är en animefilm som är två timmar lång, och som handlar om ett gäng piloter. De är på en flygbas på något slags landsbygd, och flyger stridsuppdrag mot ett fiendeland av något slag. Gradvis får vi veta lite, lite mer – t.ex. får vi tidigt reda på att trots att det mesta rent tech-level-mässigt känns som ett aningen alternativt ww2 så är alla piloterna s.k. "kildren", och det gör på något sätt att de inte kan bli gamla.

Låter det här spännande? Det är det inte. Det är väldigt aktivt ospännande. Man får aldrig någon känsla för vad krigandet handlar om, om det är mark eller ideologi eller vad det nu är man slåss om. När det till slut avslöjas att kriget nog bara är påhittat för att det är världsfred men att det är "viktigt för folk att känna att det är krig nånstans, och att det är på riktigt, annars tar de freden för självklar" så är det inte bara en superduper-dum bullshitförklaring utan det levereras också som en hypotetisk monolog mitt i en scen som kändes som att den handlade om något annat, och ingen nämner det igen och det blir ingen viktig del av handlingen.

Karaktärerna är bleka och har inga riktiga relationer eller konflikter med varandra. Allt är mest bara lite obekvämt – hela tiden. Det planteras lite mystiska hints väldigt tidigt – men när filmens andra "twist" avslöjas , alltså att huvudpersonen är en klon eller nån som hjärntvättats och hur som helst är "samma person" som piloten som körde samma plan innan honom vilket alla andra tydligen vetat från början så är den enda reaktionen typ "okej. Var kaffet gott?"

Jag förstår inte poängen med det här. Det är inte spännande. Det är inte dramatiskt. Det är inte engagerande. Karaktärerna är varken sympatiska eller osympatiska; de är bara där. Det finns knappt en handling, tiden bara… går. Och sen är filmen slut.

Det positiva jag kan säga om filmen är att den rent visuellt är väldigt välgjord. Animationen är snygg, både den traditionella ritade 2d-animationen och insagen av 3d funkar bra.

BETYG: 2−/5

80% på rotten tomatoes. Det måste vara så att jag är för dum eller obildad eller något, för jag hajjar bara inte det här.

Sen såg vi John Wick 2. Jag har skrivit om den förr.

Det den framför allt lider av är alldeles för lång buildup i mitten. Det är liksom… Först en actionscen, sen händer… ingenting, på jättelänge. Sen en maffig actionscen. Känslan jag får är att de fortfarande skruvade på receptet.

BETYG: 4/5

Sen såg vi John Wick 3. Den har jag också skrivit om förr. Den eskalerar och bygger ut Wicks värld, vilket jag tror var klokt. Å ena sidan betyder det att det blir en annan känsla än framför allt ettan, men det är svårt att bygga vidare på en sån här story och fortsätta låta huvudpersonen agera enbart på "gatunivå".

Men ja, det här är bra skit såklart, förutsatt att man gillar John Wick. och våld. Här har receptet också bättre balans mellan downtime och actionscener.

Sen idag såg vi John Wick 4. Den är mer John Wick. Jag gillade de nya miljöerna väldigt mycket. Bra gladvåld. Kanske liiiiite långa actionscener på sina håll, och ett par specifika locations dröjde de sig kvar liiiiite för länge i. Jag fattar att stuntisarna hade roligt och att man inte vill lämna mer än nödvändigt på klipprummets golv, men bara för att stuntmännen tycker att det är stor skillnad på två olika likartade tricks gör det inte att jag som publik tycker det.

Men ja, mestadels fartfyllt och snyggt. Bra avslutning på John Wick-serien. Jag hoppas på att Ballerina blir bra, för jag ser gärna mer från universumet, även om Keanu Reeves nu säger att hans knän inte pallar en till film (helt rimligt, karln är 60).

Last edited: