The Fox Maidens - Robin Ha
Sagofantasy om och från Korea.
Handling
Här har vi en feministisk take på en klassisk trop inom historisk fiktion, ihopbyggt med koreansk folklore och -saga.
Det är någon gång på 1500-talet i Korea, där vår huvudperson Kai Song växer upp på sin pappas kampsportsskola. Pappan är någon sorts general i armén, men lyckas både hålla sin kampsportsskola igång och samtidigt undervisa sin dotter Kai Song sida vid sida med alla pojkar som där finns. Det går sådär, rent socialt, men Kai Song är förstås en av de absolut bästa på skolan.
Men så kommer den dag när allt raseras, så som det måste. Kai förstår att hennes öde är kopplat till Gumiho, den niosvansade räven, och hon måste söka upp henne om hon inte själv ska förvandlas till ett monster eller till och med dö. På vägen får vi bakgrunden kring hennes föräldrars äktenskap och hur det gick till när de steg i graderna till omgivningens förtret.
Teman och historia
På vägen får vi mängder med information om det koreanska samhället jag inte hade någon aning om. Jag visste inte att de hade ett stenhårt kastsamhälle på liknande nivå som Indien, till exempel. Eller att månggifte var en helt vanlig sak för överklassen. Jag visste heller ytterst lite om Koreas egen folklore, där spöken och andar påminner om kinesiska och japanska dito, men är något helt eget. Ganska självklart egentligen, men kul med så mycket detaljer och förmänskligande som det blir här.
Boken behandlar människa mot monster, män mot kvinnor, utanförskap kontra majoritetssamhälle och mycket mer. Men kärnan är alltid centrerad kring Kai Song, som i sig själv innehåller många av de motsättningar som Robin Ha vill disktuera.
Det går för det mesta riktigt bra.
Det som inte klickar är bokens sista del, som känns överraskande påklistrad, som om det från början var en kort epilog. Men det lilla bihanget blommade upp till en fjärdedel eller så av boken i sig, och det gör inte boken någon större glädje. Det är inget fel på slutet i sig, men som helhet tycker jag nog att det sabbar flödet för mycket.
Tecknarstil och konst?
Det är vackert, särskilt landskapsvyerna. Det är kvalitetsskillnad mellan olika sidor, men det sjunker aldrig under acceptabel nivå. Det är ofta en platt och enkel färgskala utan mycket till skuggning eller djup. Men här ger det mer av en känsla av enkel folksaga, så det förstärker tematiken. Oväntat, men riktigt bra gjort. Stilen är egen på det sättet, och inget jag skulle vilja se som tecknarstil på genomsnittlig superhjälte. Men det ger verkligen hela boken en egen identitet och känsla.
TLDR
Bra bok för alla som vill ha en skvätt koreansk folklore eller bara bra serie i historisk setting med övernaturliga inslag. Ska vi prata rollspelstermer är det här ett riktigt bra äventyr till Nordiska Väsens kommande Korea-modul, om än skrivet för bara en RP.
Rekommenderas.