Nekromanti WRNUare på teve

Simon

Swashbuckler
Som en stilla egotripp så vill jag försiktigt peka mot Upp till kamp där alltså en mångårig wrnu:are, nämligen undertecknad, medverkar.

Vore roligt att höra här lite om hur den tas emot av medlemmar i den här communityn! :gremwink:

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Kul! ...

Noterade din feja på förstasidan i DN:s kulturdel i morse. Tillsammans med en ordentlig hyllning från Croneman.

Grattis!

(Och jag tänker verkligen, verkligen se denna serie dels för att den behandlar en tidsperiod som jag anser vara intressant och dels för att »Lasermannen« var så förbånkat bra TV.)

Arfert

Facit
fan va nice, det är ju en serie jag tänker kolla in... jag är ju så gammal så jag MINNS den tiden.

ripperdoc

Myrmidon
Man kan uttrycka det på olika vis, men alla sammanfattas nog av: du äger. Alla.

Coolt, alltså. Finns det några dolda rollspelsreferenser i din insats man ska hålla utkik efter? :gremwink:

Johan K

Gammal & dryg
Se på tusan !!
Nu när du säger det så har jag för migat jag läst om just detta i nån tidning. Ska absolut ta & kolla på det !

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Finns det några dolda rollspelsreferenser i din insats man ska hålla utkik efter?
Serien slutar väl när det är dags för Konvent 77 (= första Gothcon) på studentkåren i maj 1977? :gremwink:

Simon

Swashbuckler
Serien slutar väl när det är dags för Konvent 77 (= första Gothcon) på studentkåren i maj 1977?
Alltså, den slutar ju tyvärr redan 1976! Annars så är jag helt övertygad om att Peter hade tagit med även denna betydande milstolpe i Göteborgs moderna historia. Jag menar, how could he not?! :gremlaugh:

Simon

Swashbuckler
Re: Kul! ...

Noterade din feja på förstasidan i DN:s kulturdel i morse. Tillsammans med en ordentlig hyllning från Croneman.

Grattis!

(Och jag tänker verkligen, verkligen se denna serie dels för att den behandlar en tidsperiod som jag anser vara intressant och dels för att »Lasermannen« var så förbånkat bra TV.)
Tack! Ja, Croneman var ju helt galen idag. Fantastiskt roligt. Men Ruth var min favoritskådis först, sådeså!

För övrigt, apropå Lasermannen, så är det ju samma fotograf också, och jag måste säga att den kreativa kemin mellan Micke och Hoyte, regi och foto, har tagit åtminstone ett stort steg vidare se de gjorde den förra serien. Så ni kan ju vara beredda på snyggt foto och känsligt berättande! (Jag är glad!)

Simon

Swashbuckler
Man kan uttrycka det på olika vis, men alla sammanfattas nog av: du äger. Alla.
Jag tackar och bockar djuparen än en House Elf i ett Slytherinhushåll! :gremgrin:

Coolt, alltså. Finns det några dolda rollspelsreferenser i din insats man ska hålla utkik efter?
Mmm, om man vet var man ska leta... :gremwink: Framför allt brukar jag framhålla det i intervjuer, men hittills har inte journalisterna riktigt lyft fram det! :gremlaugh:

Storuggla

Champion
"Framför allt brukar jag framhålla det i intervjuer, men hittills har inte journalisterna riktigt lyft fram det!"

För att du inte mördat eller rånat någon.

Storuggla, pessimist i stöveln

Rickard

Urverk speldesign
"Framför allt brukar jag framhålla det i intervjuer, men hittills har inte journalisterna riktigt lyft fram det!"

För att du inte mördat eller rånat någon.
...ännu.

/Han som väntar på bomben

ripperdoc

Myrmidon
Rollspelande skådisar? [SEMI-OT]

Nu när Simon visat sin rätta färg, är det någon annan som känner till rollspelande skådisar eller skådespelande rollspelare? Kända som mindre kända. Är de ytterst ovanliga?

Eftersom jag är hopplöst praktisk valde jag själv ingenjör framför skådespelare som yrkesbana, men jag när en hemlig dröm att få rollspela med tränade skådespelare :gremwink:

Simon

Swashbuckler
Jahaaaaaa, det är dääärför!

Okej, jag antar att jag får överväga en mer drastisk angreppsvinkel. Hmm...

Simon

Swashbuckler
Re: Rollspelande skådisar? [SEMI-OT]

Nu när Simon visat sin rätta färg, är det någon annan som känner till rollspelande skådisar eller skådespelande rollspelare? Kända som mindre kända. Är de ytterst ovanliga?
Jag vet i alla fall ett helt knippe skådisar i min generation som åtminstone har hållit på med det tidigare. En av dem är Rikard Lekander som är på Dramaten nu i höst. Han pysslar även med att iscensätta zombie-events här och där (själva filmen är ganska dålig, men eventet är koolt).

Fast jag tycker att skådespelare som rollspelare är ganska överskattat! :gremwink: Det är så mycket andra skills som gör en person till rolig att rollspela med, som påhittighet, prestigelöshet och annat.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Rollspelande skådisar? [OT]

Fast jag tycker att skådespelare som rollspelare är ganska överskattat! Det är så mycket andra skills som gör en person till rolig att rollspela med, som påhittighet, prestigelöshet och annat.
Jag vågar också tro att skådespel och rollgestaltning inte kräver helt och hållet samma saker av en. Man kan nog vara en fantastisk rollgestaltare i rollspel utan att för den sakens skull vara fantastisk på Dramaten, sas. Jag undrar rentav om en generell skådespelare hade varit särskilt bra på rollspelsmediets gestaltningsform överhuvudtaget. Viktiga skillnader är väl tex att man i rollspel kan spela vad som helst - hur många manliga skådespelare IRL får någonsin gestalta en kvinna, tex? (Eller ett tre meters troll, för den delen?). Rollspel har också generellt en mycket högre grad av samberättande och improvisantion; jag föreställer mig att typiska skådespelare mer är vana att följa instruktioner och förutbestämda manus till punkt och pricka.

Därmed inte sagt att dylika ting inte vore utmaningar många skådespelare säkert gärna hade gett sig in på, förstås, eller att enskilda skådisar inte hade ägt på rollspel från första stund. Spontant sådär dock, hade jag nog föredragit en bunt luttrade rollspelare framför en bunt professionella skådespelare anytime , och det trots att jag är gestaltningsbög liksom.

Fast det beror ju också på vilka rollspelarna och skådespelarna ifråga är. Jag hade dödat för att få veta hur Tony Leung vore som rollspelare, liksom.

- Ymir, resonerar

Simon

Swashbuckler

Jag vågar också tro att skådespel och rollgestaltning inte kräver helt och hållet samma saker av en. Man kan nog vara en fantastisk rollgestaltare i rollspel utan att för den sakens skull vara fantastisk på Dramaten, sas. Jag undrar rentav om en generell skådespelare hade varit särskilt bra på rollspelsmediets gestaltningsform överhuvudtaget. Viktiga skillnader är väl tex att man i rollspel kan spela vad som helst - hur många manliga skådespelare IRL får någonsin gestalta en kvinna, tex? (Eller ett tre meters troll, för den delen?).
Precis som jag ser det. Det som gör en till fungerande professionell skådis är helt andra egenskaper än de som gör rollspelande kul. Däremot så är min upplevelse att folk som har hållit på med teater i amatörsammanhang eller på gymnasienivå eller liknande kanske mer ofta har den där gestaltningsivern som är en så bra ingrediens i en grupp. Jag har såklart ingen statistik på det, men jag vågar ändå tro på att det ligger nåt i det. Det är den där lusten, att man tycker att det är roligt att spela tremeterstroll eller superhjälte eller whatnot. Den tror jag är det viktigaste när det gäller gestaltning i rollspel och den är inte nåt man automatiskt hittar bland professionella skådespelare.

ripperdoc

Myrmidon

I mina ögon är en bra skådespelare en som aktivt sätter sig in i sin roll och som kan improvisera mycket. Jag är övertygad att en som kan just det skulle vara en fröjd (ehum) att spela rollspel med - förutsatt att personen i fråga var intresserad :gremsmile: