Re: Rollspelande skådisar? [OT]
Fast jag tycker att skådespelare som rollspelare är ganska överskattat! Det är så mycket andra skills som gör en person till rolig att rollspela med, som påhittighet, prestigelöshet och annat.
Jag vågar också tro att skådespel och rollgestaltning inte kräver helt och hållet samma saker av en. Man kan nog vara en fantastisk rollgestaltare i rollspel utan att för den sakens skull vara fantastisk på Dramaten, sas. Jag undrar rentav om en generell skådespelare hade varit särskilt bra på rollspelsmediets gestaltningsform överhuvudtaget. Viktiga skillnader är väl tex att man i rollspel kan spela vad som helst - hur många manliga skådespelare IRL får någonsin gestalta en kvinna, tex? (Eller ett tre meters troll, för den delen?). Rollspel har också generellt en mycket högre grad av samberättande och improvisantion; jag föreställer mig att typiska skådespelare mer är vana att följa instruktioner och förutbestämda manus till punkt och pricka.
Därmed inte sagt att dylika ting inte vore utmaningar många skådespelare säkert gärna hade gett sig in på, förstås, eller att enskilda skådisar inte hade ägt på rollspel från första stund. Spontant sådär dock, hade jag nog föredragit en bunt luttrade rollspelare framför en bunt professionella skådespelare anytime , och det trots att jag är gestaltningsbög liksom.
Fast det beror ju också på vilka rollspelarna och skådespelarna ifråga är. Jag hade dödat för att få veta hur Tony Leung vore som rollspelare, liksom.
- Ymir, resonerar