Re: Värt att notera
"Mmm, fast jag vill nog ändå hävda att det är något konstigt med den där meningen, med tanke på den dryga halvmiljonen som satt där i måndags."
Jepp, en halv miljon. Du måste förstå att jag hoppar inte på dig här, jag hoppar på svt. De lade programstarten en halvtimme efter att CSI börjat (vilket innebär att en stor del av de de ville fånga, 25-39åringarna sitter bänkade framför tv:n och vill se vem som är mördaren och därför inte byter kanal) och.. öh, vad nu de andra kanalerna visade. Hade de lagt den en halvtimme tidigare hade nog mer tittat.
"Vad gäller den artikeln, och vad jag förstår att det snackas om på tevehuset, så kan jag inte låta bli att finna det nedslående att tittarsiffrorna diskuteras som om de skulle göra själva verket sämre på något sätt."
Nej, serien blir inte sämre. Det är det ingen som säger.
"Jag menar, okej att tevecheferna hellre hade sett tre gånger så mycket tittare (det är väl rätt klart?), men är det nånsin någon som har haft uppfattningen att Upp till kamps kvalitet skulle vara att den skulle dra stora siffror? Är det någon som i efterhand tänker, "Jaså var vi inte fler som tittade? Nä, då kanske det inte var så bra trots allt..."?"
Ja, det tror jag faktiskt. Jag tror att SVT (och alla andra kanaler) har folk som ser tittarmätningarna som mål i livet. De vill att så många som möjligt ska titta på just deras kanal vid en given tidpunkt, för det är deras jobb. Reklamkanalerna har såklart mer av dessa individer eftersom de lever på reklam, men jag tror inte att svt är förskonade.
De ser saker som drar många tittare och tänkare "fan vad bra" och ser sådant som inte drar många tittare och tänker "Eh... public service, ja, just det, public service".
Och sen när ett tvprogram är bra och har massor av tittar så gör de om det, men det är en annan sak...
"Är det någon som i efterhand tänker, "Jaså var vi inte fler som tittade? Nä, då kanske det inte var så bra trots allt..."? Eller är det nån som tror att seriens skapare tänkte "Fan, vi gör en episk kostymserie, i svartvitt och i ett udda format, där vi jobbar med att verkligen utveckla karaktärerna på djupet över lång tid - klart det kommer dra mer folk än Saltön!"? Nä fan, tack och lov för folk som vågar ta lite risker för att satsa på kvalitet, inte minst i dessa dokusåpadagar."
Ja, SVT ska ta risker för att få kvalitet (därför är SVTs satsningar som Bingo Royale och tv4plagiat helt vansinniga). Men att göra det för att sedan bli backstabbad av tablåplanerarna... inte schysst. Flytta fram det en halvtimme bara, så ska de se.
Åter igen, jag hackar inte på dig, dina polare eller din mamma. Jag hackar på SVTs tablåläggare.
Storuggla, william conrad