Nekromanti WRNUare på teve

Marukusu

Hero
Var det någon här som -inte- gillade det?

Jag håller för övrigt med i stort sett alla tidigare forumiter om att "Upp till kamp" var jävligt nice, det bästa jag sett på länge och att jag ser fram emot nästa avsnitt.
Inte för att beröm från en låglevlad jävel som jag spelar så stor roll när hela Sveriges rollspelselit redan har hurrat i kör, but still vafan. :gremgrin:

Känns som att det inte finns så mycket mer att tillägga efter allt tidigare prisande...
Det jag gillade mest var förutom den socialrealistiska sunkigheten och rollspersonernas bohemiska ta-dagen-som-den-kommer-attityd, som Yyy skrev, diskussionen efter kravallerna vid Cue Club - som sagt samhällskritik som i allra högsta grad är aktuell än idag.
Muy bien. Sånt vill vi se mer av!

/Marukusu, två nävar upp.

Johan K

Gammal & dryg
Way to go Simon !

Inte för att jag har så mycket att tilläga, av det som redans sagts.. Men jag vill i vilket fall säga att det var jädrigt bra det här !
Måste åx fråga den klasiska frågan: Hur känns det, nu såhär efter att det har varit premier & allt ??

Simon

Swashbuckler
Re: Var det någon här som -inte- gillade det?

Jag håller för övrigt med i stort sett alla tidigare forumiter om att "Upp till kamp" var jävligt nice, det bästa jag sett på länge och att jag ser fram emot nästa avsnitt.
Inte för att beröm från en låglevlad jävel som jag spelar så stor roll när hela Sveriges rollspelselit redan har hurrat i kör, but still vafan.

Känns som att det inte finns så mycket mer att tillägga efter allt tidigare prisande...
Det jag gillade mest var förutom den socialrealistiska sunkigheten och rollspersonernas bohemiska ta-dagen-som-den-kommer-attityd, som Yyy skrev, diskussionen efter kravallerna vid Cue Club - som sagt samhällskritik som i allra högsta grad är aktuell än idag.
Muy bien. Sånt vill vi se mer av!
Fan va roligt att höra! Tackar mjukast för de goda orden! :gremlaugh:

Simon

Swashbuckler
Re: Way to go Simon !

Inte för att jag har så mycket att tilläga, av det som redans sagts.. Men jag vill i vilket fall säga att det var jädrigt bra det här !
Måste åx fråga den klasiska frågan: Hur känns det, nu såhär efter att det har varit premier & allt ??
Tack Johan! Jo, såhär efter premiären så känns det ändå helt okej, måste man nog säga. :gremwink: Nä, det känns jättebra, som att den här stora jävla båten äntligen är sjösatt och uppenbarligen kan segla rätt bra. Det har pågått så länge, ett och ett halvt år nu för mig och ännu längre för Mr Marcimain och Mr Birro, så det är otroligt skönt att det äntligen har nått publiken nu. Nu är det liksom vid liv och rör på sig och har lämnat testbanan.

Gud va mycket metaforer det blev plötsligt! :gremgrin:

Simon

Swashbuckler
Fast den andra texten var "roligare". Här är den roligaste biten:

"Manuset är bra, skådespelarna är bra, regissören bra. Men om den här grävs upp om sjuhundra år kommer forskarna dra slutsatsen att det här inte borde lämnat klipprummet."
Ja eller hur! Sjukt märkligt. Det är liksom skrivet som om hon har en agenda med det hon skriver, och inte egentligen har brytt sig om att faktiskt kolla. Eller nåt.

Och så framstår det i båda texterna som om huvudrollsinnehavarna bredvid Sverrir Gudnason är Amanda Ooms och David Densic! Alltså, inte så att jag blir stött av det personligen (jag lovar :gremgrin:) men tror man det om man faktiskt har tittat på serien?

Mycket märkligt, som sagt! Och underhållande, inte minst. :gremlaugh:

Balderk

Swashbuckler
Det där var ju faktiskt grymt bra. Såg det på svt.se med överraskande bra kvalitet. Kommer absolut att följa de kommande delarna med spänning.

Du gjorde ett grymt bra jobb. Kul.

/Jonas, word of the day: Grymt

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Göteborgska

Var det svårt att lära sig göteborgska som jag antar att du inte talar i vanliga fall?
Jag är väldigt nöjd med första avsnittet, men min enda invändning av betydelse (som göteborgare född 1959) var att göteborgsdialekterna inte "satt rätt". Det var alltför mycket rikssvenska. (Mekanurg är en välkänd språknörd.) Men å andra sidan är det där med dialekter ett bekymmer, eftersom om man går för långt åt andra hållet blir det löjlig Raskens-småländska. Lars Molins "Tre kärlekar", som delvis utspelade sig i Norrland, löste det där genom att låta alla prata "ren" rikssvenska. Förmodligen bäst för trovärdigheten

Sedan tror jag att en kille pekar föraktfullt med långfingret i en scen. Jag är inte säker på att jag såg rätt. Men den gesten förekom inte i Göteborg dåförtiden. Jag kom först i kontakt med den när jag bodde i USA på 1970-talet.

Organ

Out of time, out of mind
Att flippa fågeln (nt)

Sedan tror jag att en kille pekar föraktfullt med långfingret i en scen. Jag är inte säker på att jag såg rätt. Men den gesten förekom inte i Göteborg dåförtiden. Jag kom först i kontakt med den när jag bodde i USA på 1970-talet.
Jag har sett en liknande debatt angående långfingrar, fast gällande en scen i filmen Titanic. De fanns de som hävdade att man började använda denna gest först flera årtionden senare.

/Anders

Mekanurg

Re: Att flippa fågeln

Wikipedia har mycket att säga om saken. >>>

Jag misstänker att flippa fågeln-gesten kom till Sverige med amerikanska populärkultur när den amerikanska filmcensuren mildrades under 1970-talet. Då blev det tillåtet att svära, braja och fula sig i Hollywood-filmer.

Jag minns tydligt hur jag 1971 (dvs vid 12 års ålder) läste en svensk översättning av ett amerikansk reportage om kravallerna vid Kent State University. Där stod det att i fotografier ser man "hur X gjorde en obscen gest" (dvs flippade fågeln). Jag grunnade på hur denna åtbörd såg ut, eftersom det då inte fanns någon lämplig "fuling" i svensk ungdomskultur. Den enda obscena gest jag kände till gjordes med två händer och betydde samlag (bilda ring av tumme + pekfinger, stick andra pekfingret in i ringen). Knappast något man kunde "vifta" åt nationalgardisterna under en pågående kravall, tyckte jag.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Att minnas [OT]

Jag har verkligen ingen koll på vilka gester, uttryck eller artister (Carola?) som var stora när jag var mellan fem och tio. Fan, jag har fortfarande ingen koll på sådana saker. Är det för att jag är ohipp och inte chillar med de hippa kidsen eller vad? :gremblush:

Storuggla

Champion
Re: Att minnas [OT]

"Är det för att jag är ohipp och inte chillar med de hippa kidsen eller vad?"

Vill du verkligen veta svaret på den frågan?

Storuggla, skonsam

Mekanurg

Re: Att minnas [OT]

Det var faktiskt mindre skillnad mellan hipp och ohipp kring 1970 än idag.

Storuggla

Champion
Värt att notera

Folk tittade inte på det.

Folk tittade hellre på en gammal usel buskis på fyran eller CSI.
Särskilt bekymmersamt för SVT är att den yngre halvan av tv-publiken var så kallsinnig till seriestarten. Tittandet dominerades totalt av 55-plussarna: den yngre publik som fängslades av Lasermannen ignorerade helt Upp till kamp.
Tokgissning: För att åldersgruppen 25-39 minns Lasermannen men inte var födda 1968. De minns inte 1968 och för dem kunde det lika gärna varit en tvserie om trettioåriga kriget, Gustav Vasa eller vilken historiebokssak som helst.

Storuggla, men hoa hoa kommer tillbaka

Dewil

Skrivbordsgeneral
Re: Värt att notera

Tokgissning: För att åldersgruppen 25-39 minns Lasermannen men inte var födda 1968. De minns inte 1968 och för dem kunde det lika gärna varit en tvserie om trettioåriga kriget, Gustav Vasa eller vilken historiebokssak som helst.
Jag gissar att sändningstiden kan ha motat bort många. 20.30-22.00 är en konstig tid för en SVT-serie som väntas locka många tittare.

Enligt Resumés artikel planerades serien att visas i 60-minutersavsnitt.

Dewil, har ingen tv

Simon

Swashbuckler
Re: Värt att notera

Folk tittade inte på det.
Mmm, fast jag vill nog ändå hävda att det är något konstigt med den där meningen, med tanke på den dryga halvmiljonen som satt där i måndags. I min bok är det ganska mycket människor. Vad gäller den artikeln, och vad jag förstår att det snackas om på tevehuset, så kan jag inte låta bli att finna det nedslående att tittarsiffrorna diskuteras som om de skulle göra själva verket sämre på något sätt. Jag menar, okej att tevecheferna hellre hade sett tre gånger så mycket tittare (det är väl rätt klart?), men är det nånsin någon som har haft uppfattningen att Upp till kamps kvalitet skulle vara att den skulle dra stora siffror? Är det någon som i efterhand tänker, "Jaså var vi inte fler som tittade? Nä, då kanske det inte var så bra trots allt..."? Eller är det nån som tror att seriens skapare tänkte "Fan, vi gör en episk kostymserie, i svartvitt och i ett udda format, där vi jobbar med att verkligen utveckla karaktärerna på djupet över lång tid - klart det kommer dra mer folk än Saltön!"? Nä fan, tack och lov för folk som vågar ta lite risker för att satsa på kvalitet, inte minst i dessa dokusåpadagar.

/rant

Äsch, nu går jag och lägger mig i alla fall.

Simon

Swashbuckler
Re: Göteborgska

Men du, med all respekt så låter det lite som att du blandar ihop vad som förekom i din bekantskapskrets när du var sju år gammal med vad som kan eller inte kan ha fastnat hos en specifik tjugoåring som är helt såld på amerikansk uppkäftig rebellkultur. :gremwink:

Det är ett mönster i sådana invändningar mot detaljer i serien. Många som själva levde då misstar gärna karaktärerna som representativa för deras eget liv då eller deras egna kretsar. En musikjournalist sa till exempel till mig precis härom dan att "man rökte inte sådär mycket hasch så tidigt som -66". Men den invändningen håller inte, för serien påstår ingenting om att det skulle vara särskilt utbrett, bara att en specifik person, Erik, har möjlighet att få tag i brass, och det visar sig ju dessutom att han förutom tillgång till pengar också har kontakter nog för att på några timmar kunna sälja en stulen Dardel. Alltså, visst att haschrökning inte var särskilt spridd -66, men Erik röker, för det påstår berättelsen, och han bjuder sina vänner. He's da providah, så att säga. :gremgrin:

Är du med på parallellen till finger-invändningen? Flera av exemplen i wikipediaartikeln om fingret är ju dessutom från ännu tidigare än -66, i amerikansk kultur, förutom såklart de medeltida och antika referenserna. Så varför skulle inte Tommy kunna ha sett gesten hos sina amerikanska förebilder och tagit den till sig?

Det ligger mycket research, i stort och smått, bakom serien, och det ska nog mycket till för att en invändning som "så minns jag det inte" ska betyda att det skulle vara något fel med hur det är i serien... :gremlaugh:

Simon

Swashbuckler

Jag är väldigt nöjd med första avsnittet, men min enda invändning av betydelse (som göteborgare född 1959) var att göteborgsdialekterna inte "satt rätt". Det var alltför mycket rikssvenska.
Förresten, det här måste jag också fråga vad du menar. Menar du att det var för många som pratade rikssvenska eller stockholmska istället för göteborska, eller menar du att de som pratade göteborgska lät för rikssvenska? Av huvudkaraktärerna så pratar Tommy stockholmska rakt av, vilket stämmer med att hans mamma pratar stockholmska, även om pappan är göteborgare men det är ju vanligare att man tar samma dialekt som mamman, eller har varit det i alla fall. Eriks sätt att prata är präglat av hans klassbakgrund i första hand, och det vanliga i alla landsändar är att överklassen har mer gemensamt med varandras sätt att prata än med andra skåningar, göteborgare, stockholmare eller vad det må vara. Därför har Erik bara en liten karaktär av göteborgska, precis som hans pappa. Lena ska överhuvudtaget inte prata göteborgska eftersom hon kommer någon annanstans ifrån och ju flyttar dit i första avsnittet. Och Rebecka, läkaren, har man inte hört så mycket av ännu, men skådisen, Ruth, är göteborgare bred and born, så där kan det inte finnas något att anmärka på.

Eller gäller det statisterna? Eller smårollerna?

Mekanurg

Min personliga erfarhet av dialekter är att man som ung anpassar sig efter omgivningen. Min mor kommer från Falun, min far från Stockholm, men jag och mina systrar lät ändå som göteborgare för att vi växte upp där i en medelklassförort. (Ingen av oss tre syskon kan prestera ett ord på dalmål.)

Överklassgöteborgare har sin egen dialekt. Lyssna på PG.

Nåja, jag klagar inte egentligen, utan är mitt vanliga messerschmitt-jag. :gremwink: Se min hänvisning till dialekter i Raskens och Tre kärlekar i förra inlägget.

Mekanurg

Sure, inga problem med det. :gremsmile:

Det var bara jag som messerschmidtade igen. :gremwink:

Troberg

Sinister eater
Har tyvärr inte sett den, eftersom jag varken har digital-TV-mottagare eller TV-licens, men grattis i alla fall. Vad jag läst så verkar både serien och din insats att hyllas unisont i media.

Har du blivit hordad av groupies än?