Nekromanti WRNUare på teve

Arfert

Facit
Re: Värt att notera

kan vara så... att det är en serie som i första hand lockar nostalgiska 40-50-talister.. men det är ju synd om yngre missar den.

Arfert

Facit
Re: Göteborgska

nja, det finns en ganska speciell överklassgöteborska (tänk PG Gyllenhammar).. som låter Göteborg, inte rikssvenska. Precis som det finns en överklassskånska, som på samma sätt låter Skåne.

Arfert

Facit

visst fan röktes hasch på den tiden, även om boomen kom ett par treår senare... där har du rätt. "Jazztobak" hette det tidigare..

Arfert

Facit
Re: Att flippa fågeln

mmm, det kan säkerligen ha funnits en och annan föregångsman som använde gesten i fråga tidigare, men "allemansgods" (i tonårskretsar) blev den inte förrän mitten av 70-talet.

Fast egentligen är det kanske inte så viktigt, vissa saker måste man ju "översätta" på ett eventuellt anakronistiskt för en modern publik. Det är innebörden som är grejen, inte hur man uttrycker det.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.

Fast egentligen är det kanske inte så viktigt, vissa saker måste man ju "översätta" på ett eventuellt anakronistiskt för en modern publik. Det är innebörden som är grejen, inte hur man uttrycker det.
Messerschmitten håller med. :gremwink:

Arfert

Facit

Reagerade också på det där med fingret. Om man nu ska vara larvig och nitpicka. :gremgrin: Det kan inte ha varit många svenskar som ens SETT den gesten 1966. Men Tommy kanske är otroligt påläst, det är ju inte helt omöjligt.

Storuggla

Champion

"Mmm, fast jag vill nog ändå hävda att det är något konstigt med den där meningen, med tanke på den dryga halvmiljonen som satt där i måndags."

Jepp, en halv miljon. Du måste förstå att jag hoppar inte på dig här, jag hoppar på svt. De lade programstarten en halvtimme efter att CSI börjat (vilket innebär att en stor del av de de ville fånga, 25-39åringarna sitter bänkade framför tv:n och vill se vem som är mördaren och därför inte byter kanal) och.. öh, vad nu de andra kanalerna visade. Hade de lagt den en halvtimme tidigare hade nog mer tittat.

"Vad gäller den artikeln, och vad jag förstår att det snackas om på tevehuset, så kan jag inte låta bli att finna det nedslående att tittarsiffrorna diskuteras som om de skulle göra själva verket sämre på något sätt."

Nej, serien blir inte sämre. Det är det ingen som säger.

"Jag menar, okej att tevecheferna hellre hade sett tre gånger så mycket tittare (det är väl rätt klart?), men är det nånsin någon som har haft uppfattningen att Upp till kamps kvalitet skulle vara att den skulle dra stora siffror? Är det någon som i efterhand tänker, "Jaså var vi inte fler som tittade? Nä, då kanske det inte var så bra trots allt..."?"

Ja, det tror jag faktiskt. Jag tror att SVT (och alla andra kanaler) har folk som ser tittarmätningarna som mål i livet. De vill att så många som möjligt ska titta på just deras kanal vid en given tidpunkt, för det är deras jobb. Reklamkanalerna har såklart mer av dessa individer eftersom de lever på reklam, men jag tror inte att svt är förskonade.
De ser saker som drar många tittare och tänkare "fan vad bra" och ser sådant som inte drar många tittare och tänker "Eh... public service, ja, just det, public service".
Och sen när ett tvprogram är bra och har massor av tittar så gör de om det, men det är en annan sak...

"Är det någon som i efterhand tänker, "Jaså var vi inte fler som tittade? Nä, då kanske det inte var så bra trots allt..."? Eller är det nån som tror att seriens skapare tänkte "Fan, vi gör en episk kostymserie, i svartvitt och i ett udda format, där vi jobbar med att verkligen utveckla karaktärerna på djupet över lång tid - klart det kommer dra mer folk än Saltön!"? Nä fan, tack och lov för folk som vågar ta lite risker för att satsa på kvalitet, inte minst i dessa dokusåpadagar."

Ja, SVT ska ta risker för att få kvalitet (därför är SVTs satsningar som Bingo Royale och tv4plagiat helt vansinniga). Men att göra det för att sedan bli backstabbad av tablåplanerarna... inte schysst. Flytta fram det en halvtimme bara, så ska de se.

Åter igen, jag hackar inte på dig, dina polare eller din mamma. Jag hackar på SVTs tablåläggare.

Storuggla, william conrad

Nightowl

Champion

Jag tror att SVT (och alla andra kanaler) har folk som ser tittarmätningarna som mål i livet. De vill att så många som möjligt ska titta på just deras kanal vid en given tidpunkt, för det är deras jobb. Reklamkanalerna har såklart mer av dessa individer eftersom de lever på reklam, men jag tror inte att svt är förskonade.
De ser saker som drar många tittare och tänkare "fan vad bra" och ser sådant som inte drar många tittare och tänker "Eh... public service, ja, just det, public service".
Vilket är min främsta gnäll-källa vad gäller svensk statsteve: de ska fan inte tänka sådär. De ska göra mer grejer som "bara" en halv miljon pers vill se, för sådana grejer kommer inte reklamkanalerna att göra. Det är själva jävla poängen med deras existens.

Erik

Arfert

Facit

ja hellre en halv miljon tittare som verkligen vill se just det programmet, än det dubbla som bara slötittar lite oengagerat..

Simon

Swashbuckler

Det kan inte ha varit många svenskar som ens SETT den gesten 1966. Men Tommy kanske är otroligt påläst, det är ju inte helt omöjligt.
Jo, fast det jag menar är att det är irrelevant vad många eller ens de flesta svenskar har sett. Det behöver inte handla om att vara påläst, det räcker med att Pete Townsend kan ha använt den på The Who-koncerten i köpenhamn som Tommy säger att han har varit på. Till exempel. Sådeså! :gremgrin:

Simon

Swashbuckler

Messerschmitten håller med
Härligt att höra! :gremlaugh:

Sen var det ju faktiskt så också att det var något som Sverrir hittade på i stunden på inspelningsplats, och som stämde jävligt bra med hans karaktär, och antingen Micke då hade strukit det eller tagit en timme till att ringa runt och ta reda på om det stämmer egentligen i tid så hade båda alternativen varit lika dåliga.

Begriper ni förresten varför så många verkar betrakta en sån här historia som ett slags tidsdokument i första hand, eller dramatiserad dokumentär, istället för en kärlekshistoria råkar vara förlagd till en historisk miljö? Jag fattar inte frågeställningen, till exempel, huruvida det här kan vara intressant för någon annan än 40-talister. Det är ju som om ingen i Sverige skulle kunna uppskatta film som utspelar sig i Asien, liksom. Hjälp?

Simon

Swashbuckler

Nä, jag vet, jag förstår vad du säger, och det är klart att du har rätt om realiteten med svtchefer och programtider och allt vad det kan vara. Det är bara lojaliteten med mitt sammanhang som får mig att reagera, men det var inte mot vad just du sa, utan mot hur jag upplever att ämnet diskuteras, typ i artikeln. Jag har också hört en massa analyser av varför siffrorna var så dåliga, och ingenstans har bristande kvalitet nämnts som en orsak, så det är inte det.

Eller, okej, liiiiiite var det mot att du sa "Folk tittade inte", som om den halva miljonen människor inte fanns eller räknades, men det var bara lite lite. :gremsmile:

Arfert

Facit

en del kanske tror att det är nån slags dramadokumentär om tältprojektet eller nåt... who knows..

Saxifrage

Hero
Good stuff!

Nu har jag också diggat in första avsnittet. Klart välgjord serie! Rekvisitian, kläderna och svartvitt gjorde att det kändes som ett samtidsdrama från 60-talet. Underbart soundtrack också, alla serier som har "Subterranean Homesick Blues" på ljudspåret för automatiskt högt betyg. :gremwink: Jag gillade "male bonding"-scenerna på stranden mellan Erik och Tommy, men den biten kommer säkert reta gallfeber på någon feministisk krönikör. Och visst anar man ekon av rejvkommissionen i moralpaniken kring Cue Club, men det kanske är en personlig tolkning.

Jag kan bara förundras över att det görs så mycket bra TV och så mycket usel film i konungariket. När får man se en riktigt tajt dramafilm i samma kaliber som "Upp till kamp"? På bio får vi nöja oss med "6 points" och "Tre solar", medan TV producerar sådana här mästerverk. Är det verkligen så mycket svårare att göra dramafilm?

Som jag sa på annan plats är det också fantastiskt kul att en av huvudrollsinnehavarna i "Upp till kamp" inte bara är rollspelare, utan även rollspelsförfattare! Omvänt, så är det cool att det finns ett svenskt rollspel som medförfattats av en äkta skådis. Det får mig nästan att vilja ta en titt på Skymningshem...

Jag väntar med spänning på att få se mer av Erik och Co! :tekopp:

/Sax, the pump don't work 'cause the vandals took the handle

Saxifrage

Hero
Dokumentär

Begriper ni förresten varför så många verkar betrakta en sån här historia som ett slags tidsdokument i första hand, eller dramatiserad dokumentär (---)

Jag tror att många ser en sådan här serie för att de är nyfikna på hur det egentligen var på den tiden (jag gör det garanterat, efter att ha överdoserat Knutna Nävar och diverse nostalgiska skrifter är jag sjukt nyfiken på hur det egentligen var). Eftersom många därmed tar serien som en faktakälla föder det kanske en omsorg om att det ska vara "rätt".

Dessutom är 60- och 70-talet en period som ofta romantiserats och förvanskats. Därför kanske man blir extra mån om att berättelsen ska vara korrekt. Särskilt med tanke på att perioden kring -68 fortfarande verkar vara politiskt känslig: borgerliga vill inte erkänna att det fanns en viss folklig förankring kring vänsteridealen, medan vänstern värjer sig mot varje försök att tona ner dåtidens vänsterrevolution...

Ymir

Liten kantbaron
Re: Good stuff!

Jag kan bara förundras över att det görs så mycket bra TV och så mycket usel film i konungariket. När får man se en riktigt tajt dramafilm i samma kaliber som "Upp till kamp"? På bio får vi nöja oss med "6 points" och "Tre solar", medan TV producerar sådana här mästerverk. Är det verkligen så mycket svårare att göra dramafilm?
Mun mot Mun? Lilja 4-Ever? Den Osynlige? För att inte tala om Fucking Åmål, som är typ det bästa ungdomsdramat som någonsin gjorts.

Pelle Erövraren är ju gammal i sammanhanget, men kan också förtjäna ett omnämnande eftersom den har två guldbaggar, en oscar, -och- guldpalmen. Den är lite bra, den filmen.

Nog kan vi om vi vill, alltid. Det har producerats ett par riktigt, riktigt bra draman här genom åren. Sedan är det klart, att vi tycks göra bättre tv-serier, särskilt miniserier, än vad vi gör filmer, men det beror inte på att vi gör -dålig- film, utan på att vi gör exceptionellt bra tv. Men just miniserie-traditionen tycks ju överhuvudtaget väldigt stark och livkraftig i europeisk filmkultur; när SVT visar miniserier från Italien, Frankrike, UK, etc, brukar de också vara tämligen sevärda.

- Ymir, opponerar sig

Krille

Super Moderator

Mun mot Mun? Lilja 4-Ever? Den Osynlige? Pelle Erövraren? För att inte tala om Fucking Åmål, som är typ det bästa ungdomsdramat som någonsin gjorts.
...och där prickar du in samtliga svenska guldkorn som svensk filmindustri har producerat de senaste åtti åren, typ. Att det har producerats ett par riktigt, riktigt par dramer här genom åren säger inte att svensk film alltid producerar riktigt, riktigt bra dramer.

Ymir

Liten kantbaron

Fast pratar vi -80- år kommer en massa bös av Bergman, Widerberg och co in i bilden, och en massa annat med, typ 'Hets'. Vi producerade ju en shitload med filmer på 50-60-70-talen, och det finns en hel del bra dramer ibland dem.

Att det kanske är glest mellan dramerna -nuförtiden-, det kan jag däremot köpa. Svensk filmproduktion är ju lite nischad åt polisfilm och familjekomedi, sas. Jag köper också att svensk tv på sätt och vis är bättre och mer nyskapande än svensk film, hey, det sade jag ju själv att den är, men jag köper inte att svenska draman är -dåliga-. Möjligtvis då att man kunde önskat sig lite fler av dem.

- Ymir, typ

Saxifrage

Hero

Vi producerade ju en shitload med filmer på 50-60-70-talen, och det finns en hel del bra dramer ibland dem.

Här kan jag hålla med. Bra dramafilmer har oftast ett par år på nacken.

men jag köper inte att svenska draman är -dåliga-.

Jo. Rätt mycket som gått upp på bio pendlar faktiskt mellan ren skit (6 points, Tre solar) till sådant som bara är mediokert (Nina Frisk, Hata Göteborg, Tjenare Kungen mfl). Men det är min egen högst lekmannamässiga åsikt.

Och Masjävlar är förresten inte alls så bra som alla säger.