Nekromanti Wrnugrupperingar

Quadrante

Grisbonde
Re: gnugrupperingar

L.o.s.e.r.s Lätt oseriösas surfares egna rollspels samfund
U.F.O.N Uber... forumit och nörd
Sanojiterna Religöst och fanatiskt.. och fantastiskt

Gordeg

Hero
IRL-gängen

Jag tycker att de "kårer" som märks tydligast är när flera från samma gäng som känner varandra väl IRL bildar långa trådar tillsammans.

Gordeg

cogitare

Swashbuckler
Har inte upplevt några direkt kårer här. Å andra sidan så är jag kanske inte så aktiv eller hängt här så länge att jag fått en känsla för så många andras ståndpunkter?

Det jag har märkt är dock att om man inte är en "renomerad" postare här på forumet så är det sällan som ens inlägg uppmärksammas.

"Kändisar", om man nu kan använda det uttrycket, får dock nästan alltid en hemulsk mängd svar på sina inlägg.

Kanskte lite OT, men det får ni leva med :gremwink:

C.

Feuflux

omjonasson.se
Re: kändisar och svar [ot, hoppsan]

Det jag har märkt är dock att om man inte är en "renomerad" postare här på forumet så är det sällan som ens inlägg uppmärksammas.
"Kändisar", om man nu kan använda det uttrycket, får dock nästan alltid en hemulsk mängd svar på sina inlägg.

Det där har nämnts förut. Osäker på exakt sanningsgrad i det hela (har inte undersökt antal svar), eller om det är så att gamlingarna lärt sig vad som funkar snarare än att man systematiskt ignorerar nytt folk. Men eftersom det har nämnts vid ett par tillfällen så lär det rimligtvis ligga nånting i det hela.

Kan det vara så att man satsar mer energi på att svar folk man har koll på och tror sig veta kommer ta till sig det man säger? <gissning>Om Han startar en ny tråd om actioninriktade regler så kan jag tänka: "aha, Han och jag har snackar en del Feng Shui och jag vet ungefär hur han tänker" och så skriver jag nåt svar medan okändAnvändare skriver nåt liknande men han vet jag ju inget om så då vill jag se lite mer av vad han är för nån osv innan jag kastar mig in i nåt kreativt.</gissning>

Sen är det ju trist att Marco kan skriva om Noir-regler och få halva forumet i extas på makarforumet (som jag inte läst på aslänge, kom bara på det här exemplet nu. Förlåt Marco) medans det finns en drös obesvarade grejer. Inget ont om Marco men visst hade det varit roligare om nån anonymare tjomme fått den uppmärksamheten. (Eller så är det min förbannade fascination av bredd istället för spets som spökar igen.)

Sen finns det ju kompisposter också. Alltså om man snackar om ett koncept med en kompis utanför foumet och sen postar om det så känns det ju rätt rimligt att kompisen har grejer att säga om ämnet. Är man ensam och okänd (gud så hemskt det lät) så tappar man ju alla sådana här poster.

Fler teorier?

cogitare

Swashbuckler

Det där har nämnts förut. Osäker på exakt sanningsgrad i det hela (har inte undersökt antal svar), eller om det är så att gamlingarna lärt sig vad som funkar snarare än att man systematiskt ignorerar nytt folk. Men eftersom det har nämnts vid ett par tillfällen så lär det rimligtvis ligga nånting i det hela.
Har inte heller räknat utan det är mer av en magkänsla. Men har det nämnt innan så skulle jag gissa att det finns något form av belägg för det. Och även om det rent matematiskt inte är uppenbart så torde det räcka med att känslan finns där för nyreggade medelmmar som försöker göra sin röst hörda.

Det är självklart förklarligt att man har lättare för att fastna för inlägg från sådan man känner till och har en känsla för hur deras inställning är i olika frågor. Men man borde även ge "noobs" en chans :gremwink:

Sen är det ju trist att Marco kan skriva om Noir-regler och få halva forumet i extas på makarforumet (som jag inte läst på aslänge, kom bara på det här exemplet nu. Förlåt Marco) medans det finns en drös obesvarade grejer. Inget ont om Marco men visst hade det varit roligare om nån anonymare tjomme fått den uppmärksamheten. (Eller så är det min förbannade fascination av bredd istället för spets som spökar igen.)
Detta är ett rätt vanligt fenomen som man kan koppla ihop till kompispostandet faktiskt. Det finns några stycken här på forumet som nästan per default får väldigt stor uppmärksamhet när de postar något. Ofta säkerligen helt med rätta men man drunknar lite informationen som ibland bara kan vara mellan 2-5 postare som fyller sida efter sida om något eget spelsystem e.dyl. :gremsmile:

C.

Rickard

Urverk speldesign

"...'aha, Han och jag har snackar en del Feng Shui och jag vet ungefär hur han tänker' och så skriver jag nåt svar..."
*host*

"Sen är det ju trist att Marco kan skriva om Noir-regler och få halva forumet i extas på makarforumet..."
Marco hade dock ett äss i ärmen.. Han skrev att reglerna var till ett tryckt rollspel.. Helt klart att folk då vill hjälpa till.. Men detta händer även dem som bara skrivit ett inlägg..

Jag tror att det bara är samma fenomen som de gånger man tänker på en människa och så ringer personen ifråga till en.. Att man tycker det är ett mystiskt sammanträffande beror på att det säkerligen funnits massor av situationer där man tänkt på personen och denne inte har ringt.. Men dessa har man glömt bort..

Alltså, jag har postat en himla massa trådstarter som jag inte har fått svar på.. Det är bara det att folk minns bara de trådar som jag har fått svar på (får jag hoppas i alla fall :gremwink:).. Kombinera detta sedan med att jag vet vad som har skrivits innan och kan undvika att upprepa sådana trådstarter.. Dessutom så kan man kombinera det med att jag vet vad för sorts saker man kan fråga.. Alla frågor funkar inte på forumet..

/Han som nu hoppas folk kollar in länkarna, för de är klockrena exempel

Dewil

Skrivbordsgeneral

Min teori är enklare: somliga forumiter har en förmåga att alltid skriva något intelligent, underhållande eller både och. Man lär sig rätt snabbt vilka de är och, ifall ens intressen sammanfaller, ligger det alltid nära till hands att ge sig in i diskussionen.

Dewil (känner inte en kotte här på WRNU, men har träffat åtminstone en, för många år sedan)

Rosen

Myrmidon
om man inte är en "renomerad" postare här på forumet så är det sällan som ens inlägg uppmärksammas.

Så det är därför... Jag har märkt ibland att allt postande har avstannat helt i flera dagar på ett forum när jag har postat nåt där. Inte bara i den tråden, alltså - i hela det forumet! (-:

--
Åke

Feuflux

omjonasson.se
angående hostandet [ant]

Så pratade vi om det i vrålrutan. Hoppas du inte hatar mig för att jag lät bli tråden och förlåt för det sämst valda exemplet sedan Poltava.

Rickard

Urverk speldesign
Re: angående hostandet [OT]

"Så pratade vi om det i vrålrutan. Hoppas du inte hatar mig för att jag lät bli tråden..."
Jag vet, men jag tyckte det var en kul poäng jag kunde göra.. :gremsmile: Sedan kommer jag inte ihåg vad du tyckte.. Antagligen att det kanske blev dödligare, vilket du då hade rätt i..

/Han som dock skulle vilja testa det (nya systemet som han gjort rollformulär till nu)

Nightowl

Champion
Wrnugrupperingar som borde finnas

Allvarligt, en grej jag saknar från rpg.net är de fullständigt omotiverad smågruppbildningarna som ofta syns i folks sig - det enda vi har är Dimfrosts "medlem i Storugglasyndikatet". Historiskt sett uppstod detta dels när någon började klaga över att det fanns en "clique" av folk som bara stödde varandra och att stackars newbies aldrig fick komma fram: folk började då skämta om vilken klick dom tillhörde. Dels "umgicks" ofta icke-amerikanska spelare med andra från samma land på grund av liknande erfarenheter, och "the Britpack", brittiska rollspelare som tom möttes IRL ibland blev stilbildande - Frogpack (fransmän), Hunpack (tyskar) och till och med Baltpack (folk från Östersjöområdet, en märklig blandning av nordbor och öststatare) är andra exempel, och Dixiepack hänvisar till folk från Sydstaterna. Få av dessa grupper existerar på det vis man kunde vänta sig, knappt ens informellt, men de existerar som en mem, som en fortplantande idé om att de finns, och där slutade jag vara förståelig. :gremtongue:

Iallafall, det är ett skönt internskämt jag faktiskt saknar - om fler självidentifierade som medlemmar av Storugglasyndikatet (kufiska typer som gillar hattar och zeppelinare och ogillar mäktiga karaktärer), Stockholmsmaffian (folk som träffas och super ned varandra), Kommunistmarxisterna (folk som alltid intar en vänsterattityd i politiska trådar), Högerspökena (motsatsen, oftast anförda av Mekanurg), Caligulacamarillan (folk som gillar Forgotten Realms och ogillar andra D&D-världar), Norrlänningarna (som hånar Stockholmsmaffian), Friformsfascisterna (som inte fattar varför man behöver tärningar, tabeller och annat trams som börjar på t), Tabelltalibanerna (raka motsatsen), och Johan K (! som enbart består av Johan K, och som aldrig kan inkludera någon annan eftersom de aldrig uppnår Johan Ks speciellt unika coolhet).

Erik, som även kunde nämna Antifjantasyfalangen, Webbserieklicken, Ninjakatanaalliansen som bråkar med Tallerhoffechtuberstormhauptbahnhoftruppen, Glasögonsmurfakademikerna (grundade för att bekämoa Rising, ungefär som Sinister Six och Spindelmannen), Brotherhood of Evil Queers, Tomtekoftgrisodlarna, Can't We All Be Friends?, Vulf's Macho-knuttar och Psykotroniska Psykedelikerna.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Re: Wrnugrupperingar som borde finnas

Shit! Här har du ju värsta kanongrupperna. Finns ju flera man vill vara med i på direkten! Inte minst Tallerhoffechtuberstormhauptbahnhoftruppen för det låter ju bara asballt. Synd bara att jag saknar långsvärd, rustning och träning... men det kanske inte spelar så stor roll. Bara jag inte har en ninjakatana så är det väl lugnt.

I övrigt så kanske man måste vara med i Norrlänningarna bara för att det är så... men även om jag myntade uttrycket Stockholmsmaffian och ogillar staden så är det ändå goa grabbar (se, nu spökar IRL-erfarenhet igen!).

Undrar om jag inte ska vara med i d20-gruppen också... inte för att jag spelar det så mycket. Inte för att jag tycker D&D är bra eller nåt. Mest för att jag har en hög böcker och troligen har de flesta av mina poster där. :gremcrazy:

Nightowl

Champion
Tallerhoffechtuberstormhauptbahnhoftruppen

Synd bara att jag saknar långsvärd, rustning och träning... men det kanske inte spelar så stor roll. Bara jag inte har en ninjakatana så är det väl lugnt.
Man måste automathata alla krav på österländska stridskonsters överlägsenhet, skratta åt alla existerande stridsregler och citera en hemsida som sysslar med europeisk "stridskonst" från före 1560.

Eller så kan man besegra Herr Nils i holmgång.

Erik

Nightowl

Champion
Addendum: Enterna

En urgammal grupp spelare som gnäller över Forgotten Realms eftersom den riktiga D&D-världen är Greyhawk och som tycker rollspelen dog när Dave Arnesson lämnade TSR; den mer helsvenska och lite yngre varianten har ingen galla över för t.ex. Chronopia eller Mutant Chronicles, för de gjorde slut på sin galla på Cyber-Mutant och DoD -91. Spelar mest Expert Drakar och Demoner, med husregler inkorporerade från 85% av alla spel som kommit ut sedan dess. Gillar att referera till skämt ur gamla Sinkadus.

Erik

DeBracy

Re: Tallerhoffechtuberstormhauptbahnhoftruppen

Man måste automathata alla krav på österländska stridskonsters överlägsenhet, skratta åt alla existerande stridsregler och citera en hemsida som sysslar med europeisk "stridskonst" från före 1560.

Eller så kan man besegra Herr Nils i holmgång.
Ajdå. Jag uppfyller väl inga av de där egentligen. :gremsuck: Kanske skulle vara om jag kunde lura Nisse att ställa upp i en "Battle of the bands" och spela skiten ur honom... men det kanske inte klassas som Holmgång. :gremtongue: Nåja, jag har ju i alla fall fått klämma på hans vapen.

Nightowl

Champion
Nils' svagheter

Kanske skulle vara om jag kunde lura Nisse att ställa upp i en "Battle of the bands" och spela skiten ur honom... men det kanske inte klassas som Holmgång.
Jag har hört att Rising blev medlem genom att ropa "Titta! En topless brud!" och peka bakom Herr Nils, varefter han sköt ned honom med en Desert Eagle han hade gömt i kalsongerna. Han har dock ett ruskigt ärr Nilsmonstret tillfogade honom innan han gick ned för räkning av blodförlusten, och om du bjuder honom på tillräckligt mycket pot så kommer han att visa det för dig.

Erik, SAN-loss 1d20/1d100

DeBracy

Jepp. Tvåhands och vackert. [NT]

NT = No Text (Ingen text)

Feuflux

omjonasson.se

Erik, som även kunde nämna Antifjantasyfalangen, Webbserieklicken, Ninjakatanaalliansen som bråkar med Tallerhoffechtuberstormhauptbahnhoftruppen, Glasögonsmurfakademikerna (grundade för att bekämoa Rising, ungefär som Sinister Six och Spindelmannen), Brotherhood of Evil Queers, Tomtekoftgrisodlarna, Can't We All Be Friends?, Vulf's Macho-knuttar och Psykotroniska Psykedelikerna.

Antifjantasyfalangen fick mig att tänka på att jag definitivt passar in i en Fjantasykategori. Eller Standardfantasy då om jag får använda ett ordval jag gillar. Grisodling och realism går bort, omkringresande hjältar (fast inte för överdrivet) ska det vara.

Webbserieklicken? Så mycket serier snackas det väl inte på forumet att den här passar in? Men om den nu finns så lär jag ju vara med i den. :gremgrin:

Can't We All Be Friends? Jag tror jag är ordförande här, men jag är inte säker. Jag kan även vara förste vicereserv.

Nightowl

Champion

Webbserieklicken? Så mycket serier snackas det väl inte på forumet att den här passar in? Men om den nu finns så lär jag ju vara med i den.
Jag tänkte mest på er vrållådedårar. Varje gång jag tittar in så håller ni på med era jävla serier! Eller så läser ni andra serier! :gremmad:

Jag blir alltid djupt upprörd när folk håller på och har roligt och är kreativa på andra sätt än mig, vad är det för jävla sätt!? Sluta genast med det! :gremmad:

:gremgrin:

Erik