Såg
How a Realist Hero Rebuilt the Kingdom (Crunchyroll)
Vilken är en isekai-anime för 17-åringar som gillar kungadömebyggande med lite inslag av Sun Tzu, Tre Kungarikens Romans och Machiavellis mest kända verk.
Föräldralöse och ensamma Souma åkallas med hjälte-åkallar-ritual* för att ges bort för att rädda kungariket från att behöva skicka pengar till Kejsardömet i väst. Han föreslår att de istället fixar sina finanser så de får en långsiktig lösning. Kungen abdikerar till Soumas favör och hastigt och lustigt är han ställföreträdande kung i ett fantasy-kungarike som desperat behöver reformer. På vägen rekryterar han kompetenta underhuggare och bygger ett harem, as one does i en LN/anime riktad mot 17-åriga pojkar.
26 avsnitt (2x13) och täcker de viktigaste trådarna som introduceras. Harembiten tar lite mycket plats för min smak och är den svagaste biten - jag hade hellre haft mer infrastrukturbyggande och haft mer fokuserad romantisk plott än vissa av de halvslappt hanterade tilltänkta gemålen som mest verkar bli gemål för att haremhandlingen säga det.
Bland det positiva är det här en "ordentlig" värld med hyfsat märklighetstrogna personer mestadels av tiden. Ett av Kungarikets stora problem som tar mycket tid är korruption bland adeln, vilket hanteras på... Jag nämnde Machiavelli? Nå, möjligen presenteras adelsfolk som lite väl utbytbara. Den har också en del mörkare bitar, men det är inte fokus.
Bra, inte fantastisk, har lite av allt av infrastruktur, harem, krig, intriger och sånt man förväntar sig med kungagrejer.
*vilket gör det till tredje isekai-animen jag sett med den ritualen, första som inte är komedi (Those Who Hunt Elves, där det är en legendarisk världsförintande formel och Fruit of Evolution, där de använder den för att få folk de kan bossa på demonerna)