Nekromanti WW2-modul

Tägt_UBBT

Veteran
Joined
24 Jun 2003
Messages
33
Location
Borlänge, Dalarna
Bastardo och jag arbetar på en modul om andra världskriget med Neotech 2 som grund.
Har ni några tips eller idéer så skulle vi uppskatta om ni delade med er.
 

Skarek

Veteran
Joined
20 Feb 2004
Messages
30
Location
Linköping
Något jag tänker på är att hålla koll på tiden. Särskilt när det gäller utrustning och vapen. MG42:an kom t.ex. 42, så att nån använde den 39 är inte så realistiskt. Åldersbestäm all utrustning, vapen & vapensystem (om den är speciefik).

Skulle nog vilja veta lite mer om hur ni tänkt er. Skulle det göras fritt att spela när man ville under kriget? Skall det vara värklghetsanpassat? Alltså så tyskarna är starka och senare blir allt med försvagade och får mindre och mindre bra resurser? Eller skall det vara "generallt". Ett krig i allmänhet med de 2 sidorna och deras teknologi?(kan ju vara upp till SL men man brukar ha nån åtanke när man bygger) .

Som sagt, sammanfatta lite hur ni tänkt er så man har nått att spåna på.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"Har ni några tips eller idéer så skulle vi uppskatta om ni delade med er."

Inte mer än vad som tidigare sagts: jag tror N2 är fel grund att stå på om man vill ha något mer än enbart specialuppdrag eller figurslag utan figurer.
 

Tägt_UBBT

Veteran
Joined
24 Jun 2003
Messages
33
Location
Borlänge, Dalarna
Vi ska försöka förenkla så att reglerna kan användas en aning snabbare och vi har ett mycket bra regelsystem för pansarstrider. Vi har inte (än, iaf) påstått att det ska vara stora fältslag (vilket det inte så ofta var under WW2).
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"Vi har inte (än, iaf) påstått att det ska vara stora fältslag (vilket det inte så ofta var under WW2)."

Det var inte det som jag syftade på, utan att livet i fält lämpar sig synnerligen uselt för rollspel. Rollspel som struktur har mer att göra med en liten grupp specialister utan någon egentlig inbördes hierarki som gör vad de känner för för att lösa problem. Det är en situation som endast inträffar för några få specialister i krig. Så antingen kommer ert spel att bli hårt inriktat mot just dessa få specialister, eller så kommer det att krävas ett helt nytt sätt att spela rollspel på, eller så kommer det att bli figurspel utan figurer.

Och när det gäller alternativ två... Neotech är ett konventionellt rollspel. Ska det klara av alternativ två så måste det till ett okonventionellt rollspel. Det vill säga, Neotech är fel bas.
 

Bastardo

Swordsman
Joined
30 Dec 2002
Messages
492
Location
Stockholm
Skall det vara värklghetsanpassat?

Så långt som möjligt, under de tidigare nämnda förutsättningarna att det görs så enkelt som möjligt, för att kunna passa in i Neotech (vilket jag tror går alldeles utmärkt).

Skulle det göras fritt att spela när man ville under kriget?

En av våra förhoppningar.

Åldersbestäm all utrustning

Bra idé

Alltså så tyskarna är starka och senare blir allt med försvagade och får mindre och mindre bra resurser?

Jag skulle nog spela och använda det så, men lämnar vi även öppet för andra, alternativa, historietolkningar också, vilket blir SL:s och spelgruppens val att avgöra..

Vi får försöka sammanfatta våra idéer och ungefär hur vi har tänkt att upplägget ska se ut
 

Bastardo

Swordsman
Joined
30 Dec 2002
Messages
492
Location
Stockholm
Neotech är fel bas

Tråkigt att du tycker det, men det är helt fritt att välja vilket spel man vill spela också :gremwink:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"Tråkigt att du tycker det, men det är helt fritt att välja vilket spel man vill spela också"

Om man säger så här: 99% av världens rollspel är fel bas, enligt min ringa åsikt, och däribland Neotech. Det är alltså inte en unik egenskap hos Neotech, utan ett naturligt resultat av att krigsdramatik är så annorlunda jämfört med rollspelsdramatik.

Men ni ser alltså inga som helst problem med de faror jag påpekar?
 

Gügenheim

Veteran
Joined
19 Mar 2003
Messages
25
Location
LTU
fundera på vilka värden fienden bör ha, beroende på om han är SS eller hemvärnsman.
jag har personligen prövat använda en t20 för fiender för att snabba upp strider under ett konvent, men det kräver små modifikationer på färdigheterna och svårighets förändringarna vad blir en extra obt6 med t20. en för del är om man har flera i olika färger t.ex. (blå KSP, gul k-pist, resten gevär)
 

NecTech

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
647
Location
Norpan
Men Neotechs regelmotor passar väl gansk bra in om man gillar detaljerade stridsregler och skador och framförallt reslutaten av skadorna...

Sen förstår jag problematiken med spelgrupper och befälslinjer, spelare har svårt att ta order från andra spelare, men kan inte det vara en utmaning?

Jag har själv varit SL till flertal krigsscenarion och låtit framförallt spelare utan någon militär bakrund (Lumpen) få vara underbefäl eller liknande, det har varit riktigt roligt.

Men som sagt, jag förstår problematiken...
Sen tycker jag personligen att just Neotech inte är det bästa regelmotorn för WW2 rollspel...

Mvh
NecTech
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Jag tror du har helt rätt i att N2:s regelmotor inte lämpar sig för rena krigsmiljöer, men jag har svårt att förlika mig med tanken att "Rollspel som struktur har mer att göra med en liten grupp specialister utan någon egentlig inbördes hierarki som gör vad de känner för för att lösa problem". Förvisso är det så rollspel oftast spelas, men det säger väl inget om möjligheterna att spela annorlunda?

Själv ser jag stora möjligheter i att porträttera soldater i rollspel där man snarare spelar på deras maktlöshet, snarare än att de är specialister, på precis samma sätt som väldigt många krigsfilmer angriper ämnet.

/RipperDoc - som har spelat iaf ett mkt bra rollspelsscenario om krig, där karaktärerna bara var ett gäng menige Nilsson...
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Jag måste till viss del hålla med Krille, men detta inlägg är mest för att tippsa om att Steve Jackson Games släppt WW2 kampanj böcker till GURPS och att det kanske kan hittas något matnyttigt i dem. Jag har själv inte läst dem och kan tyvärr inte säga varken bu eller bä om dem.

/Honken
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,967
Location
Sandukar
Vi har kört dryga två dussinet scenarier i rena krigsmiljöer, med hierarkier, idiot-order, befäl, och annat. Det fungerar asbra, och det var med ett hybridsystem av N2 och 2300AD.

Men givetvis - fokus låg ju på rollpersonerna, men även på deras kompani, med gemenskaper, fältläkare och liknande. Så hemskt många specialuppdrag blev det inte heller. =)
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
GURPS WWII [OT]

"Jag måste till viss del hålla med Krille, men detta inlägg är mest för att tippsa om att Steve Jackson Games släppt WW2 kampanj böcker till GURPS och att det kanske kan hittas något matnyttigt i dem. Jag har själv inte läst dem och kan tyvärr inte säga varken bu eller bä om dem."

Böckerna är väldigt bra. Rentav synd att inte spela det kan tyckas :gremsmile:
Sorgligt nog är GURPS inte rätt system att spela krig med heller, det är för tungt och det tar en timme minst att göra gubbar om någon kolar vippen. GURPS Lite drar ner tiden lite granna dock men ändå. Som sourcebooks är de dock guld.


Storuggla, belgien 1940
 

Ulftryggve

Veteran
Joined
23 Feb 2004
Messages
43
Location
Arjeplog
Tycker iaf att det låter som en vettig idé. Kul att någon är lite kreativ och försöker sätta lite krydda på NeoTech2.
Tänk bara vad kul att spela agent eller sabotör, eller spela någon motstånds rörelse i Norge eller nått sånt...

När NeoTech (ettan alltså) var nytt och jag och mina polare hade spelat det ett tag så bestämde sig jag och en polare till mig att göra en ALIEN påbyggnad. Vilken Ripperdoc borde vara bekant med. Hur som helst så inriktade vi oss mer på en hjältevärld med hjältepoäng och tuffa soldater som slogs mot aliens (de ur filmen givetvis) och mot Predators. Nu kanske inte resultatet blev så där jädrans överdrivet bra, men vi gjorde åtminstone ett försök för att göra spelet till något som vi ville spela.

Keep up the good work!
 

Tägt_UBBT

Veteran
Joined
24 Jun 2003
Messages
33
Location
Borlänge, Dalarna
Jag skiter i ifall N2-regelsystemet inte passar att "spela" krig med. Vi kommer att använda N2 som grund vare sig ni vill det eller inte. :gremmad:
Inlägget var om någon hade någon idé att kläcka ur sig som kunde hjälpa oss på travet.
 

Skarek

Veteran
Joined
20 Feb 2004
Messages
30
Location
Linköping
Håller helt med. Skit samma om det är bra eller inte att bygga på Neotech. Nu tänker de göra det. De som inte vill behäver inte läsa modulen eller spela den. De har roligt när de gör den och den kanske blir bra, vem vet.

Kom med bra tips istället. Mitt tisp är att tidsbestämma all utrustning, så man vet vad som kan existera ihop vid specifika år. Tänk även på att grejerna inte var så bra vid den tiden. Mycket avr i sitt "beta"-stadium.

Tycker vidare att ni skall våga ha Nazister och inte fåna er som många gör. Alltså gör nån form av seminazister utan hakkors och som är snälla och leker med rosa teddybjörnar. Nazister skall ha sina designade uniformer och se kewla ut. Det är bara så. Sen om de stod för något bra eller inte är en anna fråga, men det som var, det var och historieförvanskling är aldrig bra.

Lycka till med modulen och jag läser gärna utkast och kommer med sakliga åsikter. Är lite nördig när det gäller vissa WW2 vapen och maskiner.
 

Tägt_UBBT

Veteran
Joined
24 Jun 2003
Messages
33
Location
Borlänge, Dalarna
det ska gå att "spela" som nazisterna, det var ju så att de flesta tyskarna inte hade en aning om Hitlers "hemskheter", och så var det obligatorisk värnplikt har jag för mig.
 
Top