Nekromanti www.rollspel.nu i uppfostrande syfte

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Det sägs mycket klokt på www.rollspel.nu´s forum. Många finurliga ideér och viktiga erfarenheter diskuteras här och jag tänkte; till vilken nytta? Förutom att det är kul att snacka rollspel liksom?

Vad får du ut av att läsa och skriva här?

Men framförallt; har din tid som forumit gjort dig till en bättre rollspelare? Har du genom de infallsvinklar och synpunkter som diskuteras här blivit bättre på att spelleda? spela?

Själv vet jag inte riktigt, men jag antar det. Jag kan inte säga att jag tar till mig och utnyttjar mer än en promille av det som skrivs här, men det jag tar till mig har jag nytta av. Och det jag inte tar till mig är åtminstone kul att läsa.

/Vulf

Muggas

Hero

Framförallt så ger forumet mig en inblick i hur många personer tänker i samband med alla aspekter som har att göra med rollspel (och några till). Med mina spelgrupper och andra vänner så får jag bara inblick i hur de slags människor som jag själv umgås med fungerar. Här snackar jag med människor som jag i verkliga livet aldrig skulle börja prata med. På forumet försvinner de fördomar och premisser man har om folk, baserat på utseende och beteenden IRL.

Forumet har gett mig idéer och uppslag, både inom rollspelsområdet och andra områden, ibland från mycket oväntat håll. De flesta har alltid något att säga som man på något sätt kan ta till sig. Detta har påverkat både min roll som spelare, spelledare, rollspelsmakare och människa. Min spelstil kanske inte är dramatiskt förändrad, men jag tänker i fler banor nu och det ligger liksom lite mer bakom alla beslut man tar.

Dessutom skulle jag vilja säga att rollspel.nu generellt sett bjuder på långt fler kloka och insiktsfulla inlägg än de flesta andra forum jag besökt.

chrull

Stockholm Kartell
:zeppelinare:

Tja. det har gett mig många idéer till spelledande och scenarioskrivande. Det har gett mig tips på vilka spel jag borde titta närmare på och vilka som man ska sky som pesten.

Men främst är det ju kul att snacka rollspel.

Förövrigt tror jag det här passar bättre på www.rollspel.nu-forumet. så jag flyttar det dit.

chrull

Johan K

Gammal & dryg
En hel del faktsikt..
Dels så får jag lite nya idéer från de som finns här, vissa saker som man aldrig tänkt på tidigare ploppar upp inimellanåt, senså får man ju tipps om vettlöst bra gratisäventyr & andra nyttiga sidor som avhandlar rollspel & sådant.
Men framförallt så är det den bra feedback som man får på sina idéer !!

Men framförallt; har din tid som forumit gjort dig till en bättre rollspelare? Har du genom de infallsvinklar och synpunkter som diskuteras här blivit bättre på att spelleda? spela?
Det var en svår fråga, svaret får nog bli ett bestämmt: Vet inte...
De gånger man kanske har påverkats lite är de gånger som man lirat via irc...
Senså har man kasnke fått lite mer idéer & andra tillvägagångssätt till att vara Sl...

Bunny

Crazy like a fool
"Vad får du ut av att läsa och skriva här?"

Inte så mycket egentligen, jag hänger mest här för de snygga brudarnas skull... :gremwink:

Nu var jag inte riktigt allvarlig (nu igen!). Snarare så har jag fått ut väldigt mycket av att hänga här. När jag kom hit för 1 ½ år sedan så var jag en ganska så oerfaren spelledare och spelare. Jag hade vissa visioner med mitt rollspelande, men hade inte förmågan att förvalta dem (jag har nog alltid varit en pretentiös rollspelare). Främst har jag lärt mig mycket teori här, för om praktiskt rollspelande bäst lärs in runt spelbordet, så kan man här ta upp och diskutera olika principer som kan utveckla ditt rollspelande på flera plan. Det kan vara allt från hur man bäst utnyttjar rollspelen som ett dramaturgiskt medium, till hur man bibehåller en balanserad spelgrupp där ingen blir trampad på.
Idag, när jag tagit åt mig en del av det som skrivs, och hunnit bygga upp en sorts egen rollspelsåskådning, så kan jag delta i debatten på ett helt annat sätt. Jag kan förstå mer och kan delge mina egna tankar bättre. Jag känner mig inte längre som en oerfaren rollspelare, utveklingen har gått snabbt.

Jag får också lust att nämna de forumiter som gett mig mest. Krille kan vara lite dryg ibland ( :gremwink: ), men värdet av att kunna ha korrespondance med skaparen av det spel man spelleder är ovärdeligt, dessutom kan han så rysligt mycket. Rising har gett mig nya perspektiv på en hel del massa saker, frågan är om han inte bara behöver nudda tangentbordet lite för att jag ska få en ny insikt. Dimfrost har alltid bra saker att säga, dessutom är han skaparen av det spel som gett mig den bästa spelupplevelsen hittills. Basenanji hade en storhetsperiod här på forumet, hoppas han kommer tillbaka snart. Muggas är för mig en uppåtgående stjärna, bara han inte får höjdskräck. Ymir... ja vad ska man säga om Ymir, ibland får jag lust att emigrera till Malmö för att få tillfälle att spela med honom - jag skräms inte av hans prettoattityd (eller hans toryrimage för den delen). Herr Nils och Quadrante tillhör de historiaintresserade här på forumet, de har redan lärt mig - och har potential att lära mig - mycket - vivatt! Vitulv är en läskig jäkel, iaf så försöker han att vara en, jag har dock genomskådat honom för länge sedan, han är en mjukis med många bra tankar.

Sådärja, nu är det slut med hyllningarna, nedan kommer jag att lista dem jag inte alls fått ut speciellt mycket av:
...
...
......
Oj, jag kommer inte på så många. Faktum är att jag tror alla här ger mig något, och alla här har varit riktigt trevliga kisar när jag väl träffat dem i verkliga livet. Det råder ingen tvekan om att jag inte nämnt många schyssta snubbar och snubbor bland de prisade ovan, och det tror jag mest beror på att vi diskuterar/intresserar oss för olika saker under det stora paraply som vi valt att kalla rollspel. Om inte annat så är ni med om att göra det här till någonting mer än ett diskutionsforum, och för det ska ni ha tack.

Nu har jag absolut trötnat på allt prisande, och tänker avsluta det här inlägget med min sedvanligt elaka signatur:

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Förövrigt tror jag det här passar bättre på www.rollspel.nu-forumet. så jag flyttar det dit.
Äh, det där var ett gränsfall. Jag tycker att det passade bättre i rollspelsforumet. Det handlar ju främst om att utvecklas som spelledare och spelare.

/Vulf

Sodivra

Champion
Jag är mycket mognare och mer välformulerad i mina senare inlägg än mina tidigare, det är förmodligen en utveckling som pågått parallelt i hela mitt liv, men eftersom forumet är en så stor del av det för mig så har det utan tvekan hjälpt till. Jag har också utvecklat min egen spelfilosofi att utgå från både inom spel (det vet jag inte om forumet lett till, men det har nog hjälpt till) och spelmakande - Från början ville jag bara göra spel.

Jag har alltså utvecklat mig inom både rollspel och resonemang, och träffat en massa nya kompisar.
Kanske lite offtopic. Men jag har tydligen en annan syn på uppfostran på forumet än dig :gremgrin:

Man Mountainman

Storsvagåret
Tja, jag har hängt på wrnu nästan lika länge som jag har varit rollspelare (alltså ungefär 5 år), och det vore lögn att säga annat än att den här siten har format mig otroligt mycket som rollspelare. Det var den här sajten som lärde mig att det var dåligt att vara kobold :gremsmirk:. Det var den här sajten som lärde mig att det är helt okej att vara kobold och att alla rollspelare är lika mycket värda och att man ska vara snälla mot varandra :gremgrin:. (nä, allvarligt; det senare hade jag nog kommit på förr eller senare i vilket fall som helst, upplyst som jag är). Jag är i alla fall enormt glad att det är just den här sidan som stått för min rollspelsuppfostran så att jag inte har behövt lära mig rollspelandets mysterier i gathörn och skumma butiker :gremtongue:. Jag är skyldig Gard och grabbarna en hel del (Va? Jag ska donera! :gremgrin:).

LeJonklev

Swordsman

Samma som jag får ut av konvent. Kontakt med övriga rollspelssverige så att jag slipper känna mig isolerad till mitt eget Malmö och min egen spelgrupp.
(sen ger visserligen konvent en jefla massa annat men principen är densamma)

Har rollspel.nu hjälpt mig att utvecklas som spelledare? - knappast.

Get mig äventyrsuppslag - ett, och då bad jag specifikt om det.

Get mig nya infallsvinklar - nej, inte precis.

Tidvis är det mycket skoj läsning, vid andra tillfällen undrar jag varför jag tar mig tiden att titta här.

/Johan

Wyldstorm

Swordsman
Läsa är nog mer min melodi..
Jag snor resultatet av andras tankeexperiment & drar egna slutsatser om saker jag inte ens nästan ids räkna på själv.
Det är rent fantastiskt hur man kan få helt till synes orelaterade idéer av att läsa nån annans trevare..

& av att skriva... Bra fråga.
Jag är ju nu alldeles för inne på mitt eget system som jag också är alldeles för paranoid för att delge, så det är nog bara småkommentarerna som slipper förbi..
Man har ju lite svårt att hålla käft, även om inte en jäkel egentligen "lyssnar"... :gremgrin:

"Men framförallt; har din tid som forumit gjort dig till en bättre rollspelare?"
Jag tycker mig se en liten skillnad, lite öppnare för andras tankar..

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Vad jag får ut av att läsa och skriva här?
Mycket nöje, ideér och svar på frågor. Jag ser Rollspel.nu som ett stort bollplank när man kört fast i en kampanj, när man har idéer och åsikter om rollspel. Men inte minst ett tillfälle att prova på saker som jag inte vågat mig på i spel på hemmaplan - återigen ett bollplank.

Jag har nog inte blivit en bättre rollspelare av forumet, men å andra sidan har forumet gett mig utrymme att inte fastna i gamla hjulspår, både som SL och spelare. Det vill säga, när huvudet har blivit blankt och inga nya idéer funnits så har jag kunnat läsa saker här som gett mig luft under vingarna igen.

Jag har dock påverkats, om man umgås med folk så blir man som dem och det gäller i högsta grad här. Även om vi fysiskt inte umgås så tar jag till mig av era tankar, främst fastnar jag för Ymir, Krille och Herr Nils. Men även en rad andra figurer ger mig "input" i frågor jag ställer mig och andra. Vad jag försöker säga är att jag blivit lite Krilliserad, Ymiriserad och Nillisierad genom åren. Inte så att jag släpper mina egna åsikter, men jag tar till mig argument och åsikter som jag tycker "känns rätt". Det där med känsla är å andra sidan en stor faktor i mitt spel... därför är det viktigt med deras idéer och tankar och känslorna de väcker hos mig.

Sedan använder jag inte allt jag tagit upp här, det är inte ens den promillen du talar om Vitulv som går vidare till mina spel. Men den påverkan jag har utsatts för är subtilare än så, den finns där under det att jag spelar eller förbereder spel. Men trots allt är det vad mina medspelare/sl gör som i det slutgiltiga avgör hur jag spelar, jag anpassar mig efter dem, inte forumet då.

Jag vill dock passa på att tacka alla för alla dumma idéer, spännande diskussioner och annat som jag har varit med om. Även er som jag inte håller med, för att det ger mig en inblick i att vi har olika uppfattning om saker. Det är sant som det sägs, det är viktigt att känna sin "fiende". :gremsmile:

Eksem

Champion
Det är svårt att sätta siffror på hur mycket av det som skrivs som man tar till sig (Eon-forumet?), och det är inte mycket lättare att sätta siffror på hur mycket av det man lärt sig kommer från forumet. Men jag vill i alla fall påstå att jag har lärt mig otroligt mycket genom att hänga här. Jag är en mycket bättre SL, en bättre äventyrsförfattare, en bättre spelkonstruktör (vilket innebär att gå från usel till inte fullt så usel, men ändå :gremwink: ); och det beror väldigt mycket på forumet tror jag. Eller för den delen forumiter (en hands-on uppläxning i SLP-gestaltande från Vitulv t.ex.).

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag är här främst för umgänget, tipsen, klurigheterna och för att få bekräftelse. Det är otroligt skönt att veta att man inte är ensamma i sina funderingar om olika rollspelsrelaterade ting. Någon direkt uppenbar påverkan på mitt rollspelande tror jag inte att det har haft, förutom det faktum att jag spelat tillsammans med andra forumiter några gånger.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Då jag började min bana på forumet under mina senare koboldår är det ganska klart att jag utvecklats under min tid här. Jag har blivit mer kunnig om såväl rollspelande som andra ämnen och har fått information om rollspel jag aldrig skulle ha prövat annars.

Rising

Vila i frid
Mest handlar det... även om det låter desperatflummigt... om en sorts filosofisk utveckling.

Jag menar, min inställning till problemlösning i spel är i stort sett min inställning till hur man löser problem även i verkligheten. Genom att hitta brister i min metodik så ökar ju ens självinsikt även på andra områden. Det låter flummigt när jag förklarar det på det där sättet, men bara genom att titta på den fanatiska inställning jag brukade ha till saker och ting och min numera värdenihilistiska eller desillusionerade synvinkel så måste jag ju säga att mycket har hänt. Mitt moderna jag hade ju hatat mitt gamla dito. Nu har inte denna förvandling enbart skett tack vare wrnu, men när man diskuterar med likasinnade är det enklare att byta perspektiv och prova nya roller än om man umgås med folk där man liksom betvingas till att resonera på ett visst sätt och tycka vissa saker (som med många av mina vänner. Där fastnar jag oftast i en viss roll; "den tokige rejvaren", "den kufiske poeten" eller "den glade serietecknaren" osv). Här är det enklare att byta från regelklur till samberättarklur, till exempel, för alla delar av mig vill ju åt den lösning som någon del av mig kan hitta på för att överkomma ett problem.

När jag snackar med walium exempelvis så vill vi båda fram till ett och samma mål (=att ha så roligt som möjligt i vår hobby) men våra tankesätt har med tiden utkristalliserat sig vara av väldigt olika karaktär:

Om ett problem är som ett pussel, då kan man säga att Walium är en sådan som tittar på bitarna och när han verkar hitta några bitar som hör till ett och samma motiv, då pusslar han samman dem. Om pusslet föreställer ett rött äpple tillsammans med några päron i ett brunt lerkärl på ett träbord framför en mörk korkvägg, då får walle iaf fram det röda äpplet relativt omgående. De gröna päronen tar lite längre tid, men de grejar han också. Däremot blir resten (allt det bruna) tidskrävande och komplicerat. Walle är en praktisk person som fokuserar på det han är mest intresserad av.

Jag är däremot en teoretiker. Jag börjar med hörnen i pusslet. Sedan fortsätter jag med kanterna och därefter jobbar jag mig inåt i pusslet. För Walium är den metoden rena vansinnet, och mycket riktigt så är han redan färdig med äpplet när jag fortfarande bara håller på med en massa bruna pusselbitar, men jag tycker det är värt en hel del att kunna få upp ramarna så att jag har en god uppfattning om vilka dimensioner problemet jag har framför mig egentligen besitter.

Fördelen med att diskutera en hobby framför en politisk ideologi eller kultur är att man tjänar så mycket på att vara en pragmatiker. Ju öppnare attityd man har till hobbyn, desto mer kan man få ut av den. Därför är det enkelt för mig att lära mig något av både min egen och Waliums metod här på forumet, medan jag vore betydligt mer övertygad (och därmed inskränkt) om det skulle gälla en diskussion om Big Brother eller George Bush.

Sedan kan man förstås också lära sig en del när det gäller ren sannolikhetslära, historia eller naturvetenskap genom att lyssna på någon av alla dem som vet mer än jag själv, men det som intresserar mig mest är fortfarande själva sättet att tänka. Det var det som drev mig i ett av mina första inlägg, när jag ville ta reda på vilka helt unika sätt det fanns att skrämmas på i just rollspelen (då räcker det ju inte att bara vara lärd i den dramaturgiska kunskap som gäller för film och böcker, utan man måste tänka själv) och det är det som driver mig att skriva alla de inlägg som verkligen kommer att engagera mig i framtiden.

Hur man egentligen ser på ett problem, hur man formulerar detta problem, och hur man slutligen gör för att söka sig fram till en lösning... Sådana saker tycker jag är oerhört intressanta.

Feuflux

omjonasson.se

Jag får en bredare horisont, jag lär mig att man kunde göra på andra sätt än jag gör saker på, att man kan tänka på andra sätt osv. Och sådant är ju alltid kul. Nu för tiden är jag dock inte lika inläggsaktiv som jag en gång var (pga att jag inte spelar så ofta och pga att DoD4 och Feng Shui, de spel jag har koll på, nästan aldrig pratas om) och får inte ut sådär jättemycket av forumet även om mycket är kul att läsa om. Då är vrålrutan och #rpgonline mycket mer givande/roliga för mig där man kan snacka rollspel eller annan smörja med likasinnade galningar.

Tja, jag har ju varit här i över 3 år och naturligtvis så förändras ens spelsätt. Frågan är hur mycket det beror på forumet och hur mycket det beror på min generella personlighetsutveckling. Jag är fortfarande "äventyrsrollspelare" som vill dra land och rike runt och uppleva saker, inte ha nån jävla ångest och absolut inte grisodlarfantasy eller någon uttalad realism. Så i princip är jag likadan som alltid men med skillnaden att jag vet om alternativen.

Även om jag gallrar rätt frisk bland inläggen (saker som meningslösa debatter mellan personer som i helvete heller tänka ändra sina åsiker, ultraslarvskrivna inlägg, extremlånga inlägg, generellt trista inlägg osv tas bort...) så tycker jag att jag får ut massor av forumet och det här är ett av mina absoluta favoritställen på nätet.

Mörker

Warrior
Jodå, jag trivs som fisken i vattnet; och speciellt förut fanns det ofattbart mycket härligt här... och nytt kommer kanske också...?

Balderk

Swashbuckler
Jag anatar att jag kan ha lärt mig nått. Men ärligt talat finns det mest skatter för spelledaren att finna här. För oss spelare finns det inte så mycket egentligen, men några saker har jag säkert tagit till mig. Dessutom har man ju fått tips på olika spel och sånt, vilket är bra. Däremot har jag nog lärt mig en hel del härifrån ifråga om kultur. Jag har lärt mig om filmer, böcker och serier jag aldrig skulle ha sett/läst annars. Det är jag glad för, förut kunde jag ju till exempel inte nått alls om SF- literatur. Men rollspelsmässigt kan jag ju bara spekulera och jag antar att jag fått lite härifrån, men mest är det nog inspiration, vilket är svinviktigt. Måste också erkänna att jag inte läser så mycket här längre. Ofta tittar jag bara på något hastigt och skiter sedan i det. Förut brydde jag mig inte så mycket om att det mesta som diskuterades här var spelledarrelaterat, vilket jag har börjat göra nu och därför är jag ganska less. Tur att det finns trevligt folk här att prata med alltså! För de jag lärt känna en del är nog det bästa jag fått härifrån.

/Balderk

Storuggla

Champion
"Som spelledare ingenting, för jag var så djävla bra redan innan jag börade skriva här."

Och så ödmjuk!

Storuggla, bokar den tjugioförsta

Rickard

Urverk speldesign
I början så fick jag nya idéer på hur saker skulle skötas.. Regelsystem (hur skapa), spelstil (i scenarion) som spellederstil..

Efter något år fick jag ut mina egna tankar och idéer på forumet och började pula med egna saker.. Då hade jag ofta idéer och tankar från sådant som jag någon gång hade läst på forumet.. Typ Herr Nils svar på stridstrådar, för att ta något typiskt för forumet..

Numera så inspireras jag av vissa inlägg jättemycket.. Det lustiga är att det inte är svaren på mina egna trådstarter som ger något utan mina egna svar på andras trådar (samt mina egna trådstarter - därför brukar de bli kompletta och massiva).. Ofta så får jag jättemycket idéer när jag själv skriver, då jag kommer i andra tankebanor eftersom jag svarar på andras frågor som i sig kräver annat tänkande..

Mycket av det jag skriver är inget som jag har tänkt på innan utan är sådant jag kommer på i skrivande stund.. Sedan finns det saker som någon nämner och som jag kan ta till mig och få jättemycket inspiration från.. Som när Mask nämnde att han pulade med ett alkemisystem.. Helt plötsligt fick jag en idé över hur jag ville ha det, bara av att läsa att han tänkte skapa ett..

"har din tid som forumit gjort dig till en bättre rollspelare? Har du genom de infallsvinklar och synpunkter som diskuteras här blivit bättre på att spelleda? spela?"
Nya infallsvinklar, ja... och därför har jag kunnat variera mitt spelledande, vilket jag själv tycker gör en till en bättre spelledare.. Exempelvis så har jag involverat spelarna mer i berättandet, fast mest så är det Feng Shuis förtjänst.. Det rollspelet revolutionerade mitt spelledande..

Olika sätt att utnyttja kartor, spelledarpersoner, beskriva platser und so weiter... Visst klarar man sig lätt med en enda teknik, men om man varierar sig blir det inte lika monotomt spelande för spelarna och därmed(?) kanske även lite roligare för dem, vilket jag själv tycker en bra spelledare ska kunna åstadkomma..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som förvisso endast anstränger sig mer med spelledandet om han spelleder personer som han aldrig har spellett tidigare, så hans "vanliga" spelare får nästan aldrig se någon förändring