Prolog.
För länge sedan..
Tanken
Det behövs ett bra sätt att hantera siffrona i ett kortspel.. Ska alla kort vara "lika bra" eller ska en del vara dyrare? Och vad ska man använda för värden då?
Metoden
Jag tror jag postar hela den här diskussionen rakt av. Det är en kul chans att leka med utryckningssättet, och dessutom härmar jag Aristoteles som skrev i form av dialoger..
...
Öppet sinne är fantasi, flummighet, öppenhet, analys..
Starkt sinne är kunskap, ideal, ork, envishet, och passioner.
Första kapitlet
Arvidos: Du, jag började fundera på regelmotor, men orkade inte posta det.
Arvidos: Jag tänkte att man skulle kunna ha två värden som alla har: Öppet sinne och Starkt sinne.
Rasmus: Är du säker på att det är två värden?
Rasmus: Ska det inte vara en skala?
Arvidos: He he..
Arvidos: Det är det som är poängen.
Arvidos: För du förstår (Ooh, Searching for friends på winamp, perfekt)
Arvidos: Nå, dessa två värden sammanfattar allt annat.
Arvidos: Ifall du ska gå på din motståndares "Fantasi" och han inte har skrivit ner något värde för "Fantasi" så har han samma värde i Fantasi som i Öppet sinne.
Arvidos: Man kan ha max fyra undervärden, kanske.
Arvidos: Och medelvärdet måste bli samma som Öppet/Starkt-värdet. 5 är standardvärdet.
Rasmus: Aah-
Rasmus: Tufft.
Rasmus: "Hi floor! Make me a sandwich!" -GIR
Arvidos: Till exempel så har jag, typ..
Arvidos:
----
Arvid:
Öppet sinne 6
Filosofi 7
Fantasi 6
Flumm 7
Poesi 4
Starkt sinne 4
(Och 4 till värden)
----
Arvidos: Öppet sinne är fantasi, flummighet, öppenhet, analys..
Arvidos: Starkt sinne är kunskap, ideal, ork, envishet, och passioner.
Arvidos: Jag tycker det blev en jättebra balans. Först så betydde öppet sinne att man var bra på att vara snäll, och starkt sinne betydde att man var bra på att vinna diskussioner..
Rasmus: Det här är bättre.
Arvidos: Men sedan la jag in ork och passioner i starkt sinne, så att man behöver starkt sinne för att utföra sin idéer, och för att faktiskt älska något.
Arvidos: ..älska på ett hängivet sätt, alltså.
Arvidos: Ifall någon sedan spelar ut ett kort på mig som ökar Fantasi med +4 så går Öppet sinne också upp ett poäng.
Arvidos: Ifall någon spelar ut ett kort som ökar, säg.. Psykologisk Analys med +4..
Arvidos: Så skulle det se ut såhär:
----
Arvid:
Öppet sinne 6
Filosofi 7
Fantasi 6
Flumm 7
Poesi 4
Psykologisk analys 10
----
Arvidos: För att den var ju 6 (Ifall man inte har ett värde i en typisk Öppet sinne-egenskap så har det samma värde som Öppet sinne) från början.
Rasmus: Aha.
Rasmus: Smart.
Arvidos: Men man kan ju bara ha 4 underegenskaper, annars blir det grötigt..
Rasmus: Det är redan ganska grötigt.
Arvidos: Så då får jag ta bort den grundegenskap som är närmast det nya genomsnittsvärdet, 7.
Arvidos: Det är Flumm eller Filosofi.
Arvidos: Alltså:
----
Arvid:
Öppet sinne 6
Filosofi 7
Fantasi 6
Flumm 7
Poesi 4
Psykologisk analys 10
----
Arvidos: Nu gjorde det inget att jag tog bort Flumm, för det låg ju ändå på 7.
Arvidos: ..Alltså kommer jag fortfarande använda värdet 7 när jag ska använda mitt flummvärde.
Arvidos: På det sättet kan man ha hur jävla många värden som helst. Man väljer själv vilka som är viktiga för ens kortperson.
Rasmus: Det är tufft.
Arvidos: Ifall jag av någon anledning att fått ta bort Fantasi, som låg på 6, så hade det förändrats lite. Då hade jag fått använda mitt Öppet sinne-värde för fantasi, som är 7. Alltså uppåt ett steg..
Arvidos: Man får balansera det, så att inte folk höjer alla sina värden extremt, och gratis får höja sämre värden..
Arvidos: Typ, betala pluppar för att ta bort egenskaper under genomsnittet, och få pluppar för att ta bort egenskaper över genomsnittet.
Arvidos: Det finns en sak som är lite tråkig med systemet dock..
Rasmus: Tell me, feeble earthling!
Arvidos: Man måste rangordna sig lite.. Även om man kan se det som ett mått på balans istället för prestation.
Arvidos: Dvs, man kan se det som att någon med Öppet 5 och Starkt 5 inte alls nödvändigtvis är "normal" utan jäääättebra på bägge.
Arvidos: Men eftersom de är i precis balans ligger bägge på samma värde.
Arvidos: Men det hade ändå varit roligare utan några värden alls, så att det blir pure personlighet.. Bara bygga det på kort.
Arvidos: Å andra sidan kanske man måste ha någon sorts siffror, annars blir det ju krångligt.
Arvidos: Och det kanske är roligare i praktiken att ha sådana här värden.
Arvidos: Fast man skulle ju kunna göra så att alla "resurser" generaras av kort som lägs ut, osv.. Så att man inte behöver sätta värden på sig själv, bara på ens handlingar. Typ.
Rasmus: Mmmh.
Epilog
Rasmus: Fasen så du pratar på.
Arvidos: Oj. Jag kände inte att jag orkade skriva ett inlägg om detta.
Arvidos: Men jag har ju typ skrivit ett inlägg nu.
Rasmus: Hihii.
Arvidos: Ska jag kopiera det här till ett inlägg?
Rasmus: Tja.
Rasmus: Ja.
Arvidos: Det är ju rätt spånigt, iofs.
Arvidos: Så du får tänka ut smarta svar att bygga vidare på det med.
Arvidos: forumforumet eller spelforumet?
Arvidos: Äh, vi tar spelforumet. Det behöver lite anseende.
Arvidos: Jag tror jag postar hela den här diskussionen rakt av. Det är en kul chans att leka med utryckningssättet, och dessutom härmar jag Aristoteles som skrev i form av dialoger..
Arvidos: Eller blir det för segt, tror du?
Rasmus: Det är lite jobbigt att läsa dialoger.
Rasmus: och att förstå hela innebörden.
Rasmus: Men vafan. Posta det om du vill.
Arvidos: Redigerar det lite.
Rasmus: Det blir kanske inte så lättillgängligt.
Rasmus: Redigera lite, så blir det bättre, ja
Nästa kapitel
Det är här du kommer in. Var det läsbart format på inlägget, eller behöver jag skriva om det "på riktigt"?
För länge sedan..
Tanken
Det behövs ett bra sätt att hantera siffrona i ett kortspel.. Ska alla kort vara "lika bra" eller ska en del vara dyrare? Och vad ska man använda för värden då?
Metoden
Jag tror jag postar hela den här diskussionen rakt av. Det är en kul chans att leka med utryckningssättet, och dessutom härmar jag Aristoteles som skrev i form av dialoger..
...
Öppet sinne är fantasi, flummighet, öppenhet, analys..
Starkt sinne är kunskap, ideal, ork, envishet, och passioner.
Första kapitlet
Arvidos: Du, jag började fundera på regelmotor, men orkade inte posta det.
Arvidos: Jag tänkte att man skulle kunna ha två värden som alla har: Öppet sinne och Starkt sinne.
Rasmus: Är du säker på att det är två värden?
Rasmus: Ska det inte vara en skala?
Arvidos: He he..
Arvidos: Det är det som är poängen.
Arvidos: För du förstår (Ooh, Searching for friends på winamp, perfekt)
Arvidos: Nå, dessa två värden sammanfattar allt annat.
Arvidos: Ifall du ska gå på din motståndares "Fantasi" och han inte har skrivit ner något värde för "Fantasi" så har han samma värde i Fantasi som i Öppet sinne.
Arvidos: Man kan ha max fyra undervärden, kanske.
Arvidos: Och medelvärdet måste bli samma som Öppet/Starkt-värdet. 5 är standardvärdet.
Rasmus: Aah-
Rasmus: Tufft.
Rasmus: "Hi floor! Make me a sandwich!" -GIR
Arvidos: Till exempel så har jag, typ..
Arvidos:
----
Arvid:
Öppet sinne 6
Filosofi 7
Fantasi 6
Flumm 7
Poesi 4
Starkt sinne 4
(Och 4 till värden)
----
Arvidos: Öppet sinne är fantasi, flummighet, öppenhet, analys..
Arvidos: Starkt sinne är kunskap, ideal, ork, envishet, och passioner.
Arvidos: Jag tycker det blev en jättebra balans. Först så betydde öppet sinne att man var bra på att vara snäll, och starkt sinne betydde att man var bra på att vinna diskussioner..
Rasmus: Det här är bättre.
Arvidos: Men sedan la jag in ork och passioner i starkt sinne, så att man behöver starkt sinne för att utföra sin idéer, och för att faktiskt älska något.
Arvidos: ..älska på ett hängivet sätt, alltså.
Arvidos: Ifall någon sedan spelar ut ett kort på mig som ökar Fantasi med +4 så går Öppet sinne också upp ett poäng.
Arvidos: Ifall någon spelar ut ett kort som ökar, säg.. Psykologisk Analys med +4..
Arvidos: Så skulle det se ut såhär:
----
Arvid:
Öppet sinne 6
Filosofi 7
Fantasi 6
Flumm 7
Poesi 4
Psykologisk analys 10
----
Arvidos: För att den var ju 6 (Ifall man inte har ett värde i en typisk Öppet sinne-egenskap så har det samma värde som Öppet sinne) från början.
Rasmus: Aha.
Rasmus: Smart.
Arvidos: Men man kan ju bara ha 4 underegenskaper, annars blir det grötigt..
Rasmus: Det är redan ganska grötigt.
Arvidos: Så då får jag ta bort den grundegenskap som är närmast det nya genomsnittsvärdet, 7.
Arvidos: Det är Flumm eller Filosofi.
Arvidos: Alltså:
----
Arvid:
Öppet sinne 6
Filosofi 7
Fantasi 6
Flumm 7
Poesi 4
Psykologisk analys 10
----
Arvidos: Nu gjorde det inget att jag tog bort Flumm, för det låg ju ändå på 7.
Arvidos: ..Alltså kommer jag fortfarande använda värdet 7 när jag ska använda mitt flummvärde.
Arvidos: På det sättet kan man ha hur jävla många värden som helst. Man väljer själv vilka som är viktiga för ens kortperson.
Rasmus: Det är tufft.
Arvidos: Ifall jag av någon anledning att fått ta bort Fantasi, som låg på 6, så hade det förändrats lite. Då hade jag fått använda mitt Öppet sinne-värde för fantasi, som är 7. Alltså uppåt ett steg..
Arvidos: Man får balansera det, så att inte folk höjer alla sina värden extremt, och gratis får höja sämre värden..
Arvidos: Typ, betala pluppar för att ta bort egenskaper under genomsnittet, och få pluppar för att ta bort egenskaper över genomsnittet.
Arvidos: Det finns en sak som är lite tråkig med systemet dock..
Rasmus: Tell me, feeble earthling!
Arvidos: Man måste rangordna sig lite.. Även om man kan se det som ett mått på balans istället för prestation.
Arvidos: Dvs, man kan se det som att någon med Öppet 5 och Starkt 5 inte alls nödvändigtvis är "normal" utan jäääättebra på bägge.
Arvidos: Men eftersom de är i precis balans ligger bägge på samma värde.
Arvidos: Men det hade ändå varit roligare utan några värden alls, så att det blir pure personlighet.. Bara bygga det på kort.
Arvidos: Å andra sidan kanske man måste ha någon sorts siffror, annars blir det ju krångligt.
Arvidos: Och det kanske är roligare i praktiken att ha sådana här värden.
Arvidos: Fast man skulle ju kunna göra så att alla "resurser" generaras av kort som lägs ut, osv.. Så att man inte behöver sätta värden på sig själv, bara på ens handlingar. Typ.
Rasmus: Mmmh.
Epilog
Rasmus: Fasen så du pratar på.
Arvidos: Oj. Jag kände inte att jag orkade skriva ett inlägg om detta.
Arvidos: Men jag har ju typ skrivit ett inlägg nu.
Rasmus: Hihii.
Arvidos: Ska jag kopiera det här till ett inlägg?
Rasmus: Tja.
Rasmus: Ja.
Arvidos: Det är ju rätt spånigt, iofs.
Arvidos: Så du får tänka ut smarta svar att bygga vidare på det med.
Arvidos: forumforumet eller spelforumet?
Arvidos: Äh, vi tar spelforumet. Det behöver lite anseende.
Arvidos: Jag tror jag postar hela den här diskussionen rakt av. Det är en kul chans att leka med utryckningssättet, och dessutom härmar jag Aristoteles som skrev i form av dialoger..
Arvidos: Eller blir det för segt, tror du?
Rasmus: Det är lite jobbigt att läsa dialoger.
Rasmus: och att förstå hela innebörden.
Rasmus: Men vafan. Posta det om du vill.
Arvidos: Redigerar det lite.
Rasmus: Det blir kanske inte så lättillgängligt.
Rasmus: Redigera lite, så blir det bättre, ja
Nästa kapitel
Det är här du kommer in. Var det läsbart format på inlägget, eller behöver jag skriva om det "på riktigt"?