Nekromanti Wyatt Earp

Sonek

Veteran
Äger? Äger vad?
Att anta att ett abstrakt objekt som en film kan äga någonting är ologiskt.

Foggmock

Myrmidon
En film är för det första inte ett abstrakt begrepp. Min svenskalärare hävdade att saker man kan uppleva med sinnena är konkreta, och man kan SE en film.

För det andra, att något 'äger' är slang för att det är bra, tex. "Jag äger dig på CS"

Rosen

Myrmidon
Framför allt så är doc Holiday mycket coolare i Tombstone.

Framför allt, tycker jag, så är Johnny Ringo faen så mycket coolare i Tombstone. (-:
Hans tvåsekunders framträdande i 'Wyatt Earp' var ju rent patetiskt...

--
Åke

Foggmock

Myrmidon
Re: Wyatt Earp [ANT, somewhat OT]

"It's not fucking Beethoven - It's Frederic Fucking Chopin!"

ANT = Almost No Text
OT = Off Topic

don Larsson

Veteran
Re: Wyatt Earp(filmer)

Håller med om att Tombstone är trevligare än Wyatt Earp. Den bästa filmatiseringen av personen Wyatt Earp överlag är ändå i mitt tycke My Darling Clementine (på svenska heter den även "Laglöst Land," låter ganska bekant va!? :) Den är betydligt intressantare som film, även om den har minimalt av historisk förankring i händelseförloppet (t.ex. dör Doc Holliday vid OK Corral). Regisserad av John Ford, och Victor Mature gör en fantastisk roll som den slitne cynikern Holliday.

Joe Hunter

Veteran
Doc dog inte alls vid OK Corral

"t.ex. dör Doc Holliday vid OK Corral

Gör han inte alls det. Doc Holliday dog på ett sjukhus precis som i filmen Tombstone 1887 som ett offer för sin sjukdom Lungsot*. Han fick redan sin dödsdom av läkarna 15 år tidigare, att han endast hade 1 år kvar att leva, vilket gjorde att han levde varje dag som om det var hans sista.

* Lungsot är detsamma som Tuberkulos (TBC)

// Joe

Joe Hunter

Veteran
Sant.

Samtidigt så visar ju filmen Wyatt Earp hela hans liv, vilket trots 3 timmar gör filmen väldigt krompromerad, samt att den under långa stunder blir ganska långtråkig.

// Joe

don Larsson

Veteran
Re: Doc dog inte alls vid OK Corral

Vad jag menade var att Doc Holliday dör vid OK Corral i filmen My Darling Clementine. Att filmens skapare tagit sig friheter vad gäller händelseförloppet. Det finns fler detaljer som kan tas upp, t.ex. är Wyatt ungkarl när bröderna kommer till Tombstone.

don Larsson

Veteran
Jag kan ha fel, men hela Wyatts liv visas väl inte i Wyatt Earp? Har för mig att Wyatt och Josephines turer upp till Alaska kring sekelskiftet har tagits bort!?

Joe Hunter

Veteran
Okej, vissa delar är borttagna, men vad jag menar är att den visar Wyatt Earp från barndom till skotten vid OK Corral och lite till.

// Joe