En film är för det första inte ett abstrakt begrepp. Min svenskalärare hävdade att saker man kan uppleva med sinnena är konkreta, och man kan SE en film.
För det andra, att något 'äger' är slang för att det är bra, tex. "Jag äger dig på CS"
Framför allt så är doc Holiday mycket coolare i Tombstone.
Framför allt, tycker jag, så är Johnny Ringo faen så mycket coolare i Tombstone. (-:
Hans tvåsekunders framträdande i 'Wyatt Earp' var ju rent patetiskt...
Håller med om att Tombstone är trevligare än Wyatt Earp. Den bästa filmatiseringen av personen Wyatt Earp överlag är ändå i mitt tycke My Darling Clementine (på svenska heter den även "Laglöst Land," låter ganska bekant va!? Den är betydligt intressantare som film, även om den har minimalt av historisk förankring i händelseförloppet (t.ex. dör Doc Holliday vid OK Corral). Regisserad av John Ford, och Victor Mature gör en fantastisk roll som den slitne cynikern Holliday.
Gör han inte alls det. Doc Holliday dog på ett sjukhus precis som i filmen Tombstone 1887 som ett offer för sin sjukdom Lungsot*. Han fick redan sin dödsdom av läkarna 15 år tidigare, att han endast hade 1 år kvar att leva, vilket gjorde att han levde varje dag som om det var hans sista.
Samtidigt så visar ju filmen Wyatt Earp hela hans liv, vilket trots 3 timmar gör filmen väldigt krompromerad, samt att den under långa stunder blir ganska långtråkig.
Vad jag menade var att Doc Holliday dör vid OK Corral i filmen My Darling Clementine. Att filmens skapare tagit sig friheter vad gäller händelseförloppet. Det finns fler detaljer som kan tas upp, t.ex. är Wyatt ungkarl när bröderna kommer till Tombstone.
Jag kan ha fel, men hela Wyatts liv visas väl inte i Wyatt Earp? Har för mig att Wyatt och Josephines turer upp till Alaska kring sekelskiftet har tagits bort!?
This site uses cookies to help personalise content, tailor your experience and to keep you logged in if you register.
By continuing to use this site, you are consenting to our use of cookies.