Nekromanti X är det nya Y - exempel!

Dewil

Skrivbordsgeneral
Re: Lost är det nya Glamour

Det första avsnitt jag såg var avsnitt 18 i nån slags säsongsfinal i somras. Efter det trodde jag att TV4 i vanlig reklamkanalsanda skulle reprisera hela serien under sommaruppehållet, men om detta skedde så gick det mig helt förbi, trots att jag kollade i tv-tablåerna.

Har serien sänts från början efter detta?

Dewil

DODswe4

Hero
det är väll bra att andra försöker vara lite snälla ibland :gremsmirk:
även om jag aldrig skänker mina surt förvarade pengar på sånt... Datorspel därimot och rollspel ojojoj

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: Nightowl är den nya Rising!

Nå, men det är ju knappast något han börjat med på sista tiden. Nightowl har såvitt jag vet frekventerat forumet längre än Rising.

Rosen

Myrmidon
Re: Nightowl är den nya Rising!

Stämmer. Och en del av Nightowls hobbyprojekt resulterar faktiskt i konkreta ting. (-:
(Han var i många år drabbad av en mystisk curse som gjorde att han aldrig lyckades bli publicerad - spel gick i graven just när han skulle kliva på och skriva för dem, fanzines gick omkull just före numret där hans artikel skulle varit med, etc - men den verkar vara bruten numera.)

--
Åke

Saxifrage

Hero
Fler bubblare...

Cynisk är det nya pretto: förut hävdade man att tredje världen var viktigare än uteliggare, nuförtiden verkar det mer aktuellt att helt enkelt hävda att uteliggare är relativt sett oviktiga.

Snygg är det nya smart. Liksom, om ingen hade brytt sig om Carolina Gynning på 90-talet, varför bry sig idag? Och sedan när har det samma meritvärde att göka i TV som att vara en publicerad skribent?

USA är det nya Sovjet. Världen behöver ett Evil Empire.

Tycka är det nya veta. Fast den kanske inte är så ny egentligen...

Så, vad har ni mer för observationer att bjuda på? Bättre kan ni!

Arfert

Facit
Re: Fler bubblare...

Har Sovjet nånsin varit ett Evil Empire i Sverige? Man har ju gått man ur huse och demonstrerat mot USA sen jag var fem bast (1966).. minst... och i princip aldrig mot Sovjet.

nästa Evil Empire blir: KINA! vänta bara! ;-)

Saxifrage

Hero

Tja, det var åtminstone partystämning när Sovjet föll. Så någon slags aversion fanns det väl. Och visst klankade man på USA även innan, men då mer i egenskap av en stor dekadent nation. Det är först på sistone som jag tycker att man har börjat prata om "Imperium" och "Imperialism".

Marcus J

Hero

Såg igår rebellerna på svt. Då visade de bilder från Vietnamdemonstrationer. På plakaten så stod det: Krossa USA-Imperialismen!

Så något nytt är det verkligen inte.

/Marcus kanske lite OT.

Gordeg

Hero

Sverige hade ett s.k. invasionsförsvar under större delen av 1900-talet, och vi tränade för att försvara oss mot Sovjet, inte mot USA. Det är icke att ta miste på.

Att man demonstrerade mot USA men inte mot Sovjet kanske beror på att folkhopen, i ett naivt ögonblick, trodde att det fanns någon i USA som brydde sig om vad svenskarna tyckte...?
Medan man visste att de styrande i Sovjet inte brydde sig alls.

Gordeg

Dewil

Skrivbordsgeneral
Huvudet på spiken. (ANT)

Sverige hade ett s.k. invasionsförsvar under större delen av 1900-talet, och vi tränade för att försvara oss mot Sovjet, inte mot USA. Det är icke att ta miste på.

Att man demonstrerade mot USA men inte mot Sovjet kanske beror på att folkhopen, i ett naivt ögonblick, trodde att det fanns någon i USA som brydde sig om vad svenskarna tyckte...?
Medan man visste att de styrande i Sovjet inte brydde sig alls.
Huvudet på spiken.

Dewil

Dewil

Skrivbordsgeneral
Re: Lost är det nya Glamour

Enligt de Lost-sidor jag har hittat på webben har serien förvisso repriserats i TV4+, men detta skedde redan under vintern, dvs. med bara ett par avsnitts fördröjning.

Dewil

Szandor

Swordsman
det är väll bra att andra försöker vara lite snälla ibland
Men, de försöker inte vara snälla. De försöker döva sina samveten. De vet att Nords rikedom är baserad på en systematisk utsugning av Syd och vill, genom att betala lite pengar, kunna säga att "Jag suger i alla fall inte ut några negrer!".

Enfrågepartierna är de nya syjuntorna...

Arfert

Facit
Re: Huvudet på spiken. (ANT)

nä inte riktigt... för oss som minns hur det var på 70-talet så fanns det ju nåt som man kan kalla "kålsupar-teorin"... dvs att det inte var nån skillnad på länderna i Nato och Warsawapakten och attdet egentligen bara var det fina neutrala Sverige som stod över det...

När jag gick på högstadiet var det många i klassen som trodde att det var NATO som skulle invadera... (även om naturligtvis regering och militäran visste hur verkligheten såg ut)...

..om ni kommer ihåg texten till (den sjukt patetiska) "Jag vill leva i Europa":

Långt ute på Tysklands hedar blev vi hejdade av en transport,
en konvoj av NATO-raketer på väg mot okänd ort...
Deras tyngd fick marken att skälva där vi satt i vår bil och såg på.
"Det är döden" sa Lena från Småland, "Den är avlång och silvergrå".
"Den ska till ett bergrum" sa Anders, "och riktas mot Leningrad.
Där finns ett torg med små gummor som säljer rönnbärsmarmelad".
"Vår död väntar nog i Sibirien eller kanske i Texas" sa jag.
"Varje stridsspets har ett nummer som står för en särskild stad..."

Jag vill leva i Europa,
jag vill älska och sjunga här.
Jag vill skratta och gråta och dansa,
jag är yr och förlorad och kär
när jag tänker på hela Europa
och på oss som hör hemma här.
"Jag känner en kille i Grekland", sa Lena "han står i en bar
Aten heter staden han bor i - undrar vilket nummer den har..."
"Jag tror B 103 är för London" sa Anders "där har jag en vän.
Han jobbar på British Museum, men det var ju länge sen.
I provence är bergen röda och citronträdsblomman vit.
Nummer C 87 har den robot som väntar på att sändas dit."
"det var här allting börja" sa Peter, som hade vart tyst en lång stund.
"Från Europa kom Cook och Columbus och det var här som jorden blev rund"

..där antyds ju att det skulle vara både NATORAKETER och sovjetiska som var riktade mot Aten, London och Provence... bra exempel på tidsandan.

DODswe4

Hero
så det är bättre om dom säger, Jag vet sanningen så jag skänker inga pengar? det kanske finns folk som faktiskt bryr sig

Ymir

Liten kantbaron

nästa Evil Empire blir: KINA! vänta bara! ;-)
Mjae, det är lite been there, done that för Kinas del. Man kan väl ändå inte bli evil empire flera gånger om? Isåfall tror jag mer på EU. Å andra sidan, Europa som ondingar är väl också väääldigt mycket been there, även om de aldrig varit enade förr.

- Ymir, antar att man får skrota 'been there'-klausulen