Nekromanti XP för guld

Staffan

Myrmidon
Ämnet kom upp i en annan diskussion, men hör egentligen inte hemma där, så jag tänkte jag skulle flytta ut det till sin egen post.

Vad är det som är så attraktivt med XP för guld bland OSR-spelare? Jag kan se två aspekter jag kan tänka mig att en del gillar:

1. Belöna hantering av saker på icke-våldsamt sätt. Om jag minns min gamla Basic D&D rätt rekommenderades det att 90% av potentiella XP skulle komma från skatter och 10% från monster, vilket gör att man motiveras att försöka få tag på skatterna utan att nödvändigtvis ha ihjäl monstren.

2. Belöna utforskning. Lyckas du hitta ett hemligt rum med obevakade (eller lättbevakade) skatter så har du i princip fått gratis XP.

Båda dessa bygger på ett fokus kring dungeons som jag inte är helt bekväm med. Alltså, jag har inget emot dungeons som sådana, men jag ser dem mer som ett medel än ett mål. Du tar dig in i dungeonen för att det är där de onda häxorna som förvrider vädret finns, inte bara för att leta skatter. Och jag ser hellre att det finns en story-baserad XP-belöning för att lyckas stoppa häxornas planer än att man får XP för att man tar häxornas skatt.

Vad är det jag missar?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag är själv mest förtjust i XP för SPENDERAT guld. Alltså i princip att man kan köpa xp. Av den enkla anledningen att det får rollpersonerna att faktiskt spendera sina pengar :)

kloptok

Pensionerad astrolog
En till sak som du inte nämner är att story-baserad XP kan ge ett intryck av att det finns bättre och sämre sätt att lösa äventyret på, och det är något som jag inte tror går hem bland sandboxextremisterna i OSR-lägret. Bra OSR för mig (vilket kanske inte alla håller med om) försöker inte fösa in rollpersonerna på en speciell bana i äventyret på något sätt, utan lämnar det helt öppet vad rollpersonerna vill ta för sig.

Men i allmänhet tycker jag dina anledningar duger gott. Skulle man till exempel bara få XP för att döda monster i OSR skulle man inte få så mycket XP alls med tanke på hur ofta monstrena är livsfarliga att slåss mot (vilket ju i och för sig går att ändra på om man vill). Sedan handlar det nog lite om vad man föredrar för spelstil - jag tycker mycket bättre om att spela giriga, skrupellösa banditer som smyger omkring i dungen på jakt efter guld än ädla äventyrare som ska rädda byn från ondska. Och då stämmer det ju inte att du "tar dig in i dungeonen för att det är där de onda häxorna som förvrider vädret finns, inte bara för att leta skatter".

chrull

Stockholm Kartell
Staffan;n39357 said:
Ämnet kom upp i en annan diskussion, men hör egentligen inte hemma där, så jag tänkte jag skulle flytta ut det till sin egen post.

Vad är det som är så attraktivt med XP för guld bland OSR-spelare? Jag kan se två aspekter jag kan tänka mig att en del gillar:

1. Belöna hantering av saker på icke-våldsamt sätt. Om jag minns min gamla Basic D&D rätt rekommenderades det att 90% av potentiella XP skulle komma från skatter och 10% från monster, vilket gör att man motiveras att försöka få tag på skatterna utan att nödvändigtvis ha ihjäl monstren.

2. Belöna utforskning. Lyckas du hitta ett hemligt rum med obevakade (eller lättbevakade) skatter så har du i princip fått gratis XP.

Båda dessa bygger på ett fokus kring dungeons som jag inte är helt bekväm med. Alltså, jag har inget emot dungeons som sådana, men jag ser dem mer som ett medel än ett mål. Du tar dig in i dungeonen för att det är där de onda häxorna som förvrider vädret finns, inte bara för att leta skatter. Och jag ser hellre att det finns en story-baserad XP-belöning för att lyckas stoppa häxornas planer än att man får XP för att man tar häxornas skatt.

Vad är det jag missar?
Du missar till exempel att det finns ingenting som hindrar XP för guld och XP för att lösa "quests" kan finnas i samma regler. När jag pratar om XP för guld så är det "mest XP för guld" som jag menar.

I övrigt så är dina två iaktagelser korrekta, utforskning är den viktigaste biten:

Om vi tar dungeonen med de onda häxorna som ett exempel, säg att dungeonen i stort sett bara innehåller tre onda häxor och deras tre vaktdjur/familaris som är något slags demonkatter samt lite fällor och skatter. Det finns 15 rum att utforska och tre av dem innehåller farliga fällor utan någon särskild belöning, tre av dem innehåller häxor eller demonkatter och lite skatter, tre av dem innehåller fällor och skatter, tre av dem innehåller egentligen ingenting och de tre sista innehåller dolda sätt att ta sig mellan rummen för att kanske kunna ta sig förbi någon fälla eller något monster.

Delas XP ut primärt för att döda monster kan jag alltså få merparten av min belöning genom att ignorera alla rum efter att spelledaren har konstaterat att det inte finns några monster där inne. 3 av 15 rum är intressanta.
Delas XP ut primärt för att klara quests så behöver jag efter lite levlande inte ens gå in i grottan om jag är smart. Lite spionerande och med rätt spells så kan jag ta reda på var de tre häxorna befinner sig och nukea dem från avstånd eller bara teleportera in till dem och ta hand om dem för sen ut.
Delas XP ut primärt för skatter så har jag valet att strunta i alla rum bara för att lösa questen och få en minimal belöning, eller så utforskar jag försiktigt så mycket som jag vågar och får en belöning beroende på hur många av de där 15 rummen som jag utforskar.

En annan fördel är att även ett halvt avbrytet äventyr kan ge XP. Om vi bara tar oss igenom 5 av 15 rum kanske jag har hittat lite skatter och sen skita i det här och dra.

Sen så kan man som Rymdhamstern säger använda det för att få till olika stilar. Om det bara är bortslösade skatter som blir till XP så kommer rollpersonerna hela tiden befinna sig i trubbel av olika slag. Varje lyckat äventyr leder till fylleri, svineri och slag på carousing tabellerna som sen resulterar i frön till nya äventyr.

Rollpersonerna blir alltså som hjältarna mycket av Appendix N handlar om. Inte riddare i skinande rustningar som räddar prinsessor från drakar för att det är "rätt sak att göra" utan personer som är villiga att göra saker som ingen annan vill för en chans att bli rik och känd.
Har man tur blir man så pass rik och känd att man når level ~9 och då är det ju dags att själv bygga sig en borg/tempel/torn och dra sig tillbaka, bekvämt levande på sina följares skatter. Har man otur lockar man till sig unga äventyrare som är där för att stjäla allt du har, så det är nog bäst att tornet byggs med en rejäl källare och med mycket fällor...

Eksem

Champion
XP för guld har haft följande effekt på mitt spelande:

A) Rollpersonerna har gått från att vara dumdristiga hjältar som knappt ens vet varför de är ute på quests mer än att någon random bybo bad dem om hjälp, till att bli sluga (nåja) banditer och ibland regelrätta mördare vars moraliska kompass kränger våldsamt från minut till minut. Inget ont om varken hjältefånarna eller mördarsluskarna som så, men generellt sett föredrar jag Conan framför Dragon Lance.

B) Spelet har blivit mycket mer spelardrivet och har handlat mer om emergent story än railroading.

Faktum är att jag fortfarande är lite chockad över hur mycket impact XP for gold som belöningssystem har påverkat hur mitt spelande ser ut. Mycket mer än jag trodde.

chrull

Stockholm Kartell
Eksem;n39391 said:
Faktum är att jag fortfarande är lite chockad över hur mycket impact XP for gold som belöningssystem har påverkat hur mitt spelande ser ut. Mycket mer än jag trodde.
Såhär känner jag också.
Jag har till och med börjat tycka att rollpersoner som förråder andra rollpersoner och rena interpartykonflikter har börjat bli roligt, till skillnad från tidigare när de oftast bara var i vägen för den där questen som skulle lösas.

chrull

Stockholm Kartell
Nu kom jag på några andra saker jag gillar med XP för guld:

* Spelare kan stjäla XP av varandra.
* Spelare kan välja att ge mer XP till en rollperson som ligger efter.
* Du kan smala in XP för att alla i gruppen ska kunna levla, och veta om det, men om man stoppar alla pengar i den bag of holding som magikern bär på och magikern trillar ner i ett bottenlöst hål så vet alla också om att de aldrig kommer se den XPn.

Xyas

Swashbuckler
Har aldrig kört med xp för guld själv, men alltid tyckt det låter som ett schysst sätt att uppmuntra till en specifik typ av spelande.

Tomatalven

Hero
När det gäller xp för bortslösade guld, vad finns det mer för sätt att slösa guld på än att supa? Jag påbörjar listan: •Köpa statusprylar •Ordna fester •Kasta mynt åt luffarsammlingar Jag tänker på Jesse i Breaking Bad. Mer? :)

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Tomatalven;n39574 said:
När det gäller xp för bortslösade guld, vad finns det mer för sätt att slösa guld på än att supa? Jag påbörjar listan: •Köpa statusprylar •Ordna fester •Kasta mynt åt luffarsammlingar Jag tänker på Jesse i Breaking Bad. Mer? :)
Jag är beredd att se det som att man köper lektioner av nån tränare eller bränner pengarna på misslyckade projekt också.

anth

Vetefan
Tomatalven;n39574 said:
Jag räknar nästan bara "vin, kvinnor och sång" som slöseri.
Jag har alltid sett denna belöningsmetod som ett sätt att emulera Conan, han gjorde hela tiden stordåd, men var alltid pank efter ett par månader - och det var just för att han blev pank som han var tvungen att börja äventyra igen.

- Att betala en tränare är inte att slösa, det är fortbildning.
- Att ge pengar till tiggare är inte att slösa, det är välgörenhet.

Däremot skulle jag nog acceptera det som slöseri om en spelare använde sina pengar till att hyra ett palats för att ha fester i, köpte löjligt dyra kläder och betalade lön åt ett hundratal tjänare. Observera att det inte är att slösa om man köper palatset ,för då har man gjort en investering.

anth

Vetefan
Staffan;n39357 said:
Vad är det som är så attraktivt med XP för guld bland OSR-spelare?
Vänd på det: vad skulle vara så mycket bättre med andra belöningsformer?

På sin höjd kan jag acceptera storybaserad xp för att klara av äventyr - men andra former av xp leder till andra problem.
(även storybaserad xp har problem, men xp för guld är extremt tydligt: "hitta skatten" = "äventyret färdigt")
Spelare anpassar sin spelstil efter vilket xp-system man använder. Skulle jag spela DnD med xp-reglerna från WoD eller från BRP skulle jag spela helt annorlunda. När spelledaren berättar vilket xp-system som ska användas berättar den samtidigt vilken spelstil den förväntar sig av spelarna.

Det jag inte vill ha i DnD är rollpersoner som går runt som moraltanter/poliser som dödar drakar och räddar prinsessor till höger och vänster.
Det jag vill ha är omoraliska (vilket inte är samma sak som onda) rollpersoner som hittar/upptäcker konstiga saker: konstiga monster, konstiga magiska föremål, konstiga människor - kort sagt weird fantasy.
Jag säger inte att sliskiga riddarhistorirer är fel sätt att spela DnD, jag säger bara att det inte är mitt sätt. Men jag säger också att för mitt sätt att spela är "xp för guld" den bästa belöningsformen.

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
anth;n39625 said:
Vänd på det: vad skulle vara så mycket bättre med andra belöningsformer?
.
Death (with successful revival), reincarnation, curse changed into another type entity -- 400 xp

Being sole survivor of expedition, acquiring the mightiest of artifacts (Satan's own pitchfork, nuclear weapons, phasers, etc.) -- 375 xp

Defeating in single combat, demi-gods or major demons (above and beyond the normal points) -- 350 xp

Defeating in normal combat, any creature that is four times your size or is 20 hit dice or larger (whichever is greater) -- 325 xp

Acquiring a major artifact (machine gun, explosives, staff of black wizardry, wish rings with 5 or more wishes, etc.) -- 300 xp

Doing spells of tremendous magical import (the conjuring of major demon, using a gate spell, raising the dead fully and the like) -- 275 xp

Being cursed, acquiring a cursed item, dying but being regenerated back to life, using spells of major magical import (astral body, teleporting, prismatic wall, etc) -- 250 xp

Acquiring most staffs, major rods (lordly might), using a single wish, acquiring +5 weapons or armour, and doing heavy magic spells (wind walk, phase door, cure disease, raising the dead, regenerate manna points or limbs, etc) -- 225 xp

Acquiring items that are +4, magic items that are unusual (wands of wizardry, slaver's lash, etc), doing difficult spells like: limited wishes, all psychically draining one like: ESP and the like -- 200 xp

Acquiring +3 items, wands, most rings and amulets, and doing spells such as transmuting rock to mud, monster summoning and the like -- 175 xp

Being point man, acquiring +2 items, lesser rings, amulets, etc, doing spells like dimension door, deactivate traps, polymorph self, and the like -- 150 xp

Acquiring single or limited use items (single shot, spell storing rings, etc), +1 items, doing spells like: wizard eye, or throwing a thunderbolt that kills the B.E.M. just in time to save the party -- 125 xp

Being expedition leader, coming within one point of dying, acquiring potions (100 points per dose), scrolls (100 points per level/use), and for doing spells like: create food and water, mass invisibility, etc -- 100 xp

Being rear guard, doing simple detection spells -- 75 xp

Figuring out a trap, tripping one and taking damage, all lesser spell use (locks, knocks, winds) going over half damage, doing extra dangerous and uncalled for acts (checking for secret places, when you know there are traps, etc -- 50 xp

Såklart, för så var det i Arduin :)

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Eller gör man som i Dragons at Dawn, tycker det verkar vara ett trevligt sett

EXPERIENCE POINTS
Progression through levels is measured in Experience Points. A character must be trying to advance in
order to actually gain a level. It is not automatic. Characters may opt to not level up if the player
wishes, or delay advancing to some later time. To advance the character, the player must
demonstrate to the Referee that they have met the requirements of the class for the character. It is up
to the player to keep the records that demonstrate this. Characters may only advance one level at a
time. Any “left over” Experience Points simply disappear, they do not roll over into the next level?s
requirements, nor do the previous levels experience points count toward the next. As each new level is
attained, the character is reset to 0 experience points and must earn the required amount of points for
the next level in total. Experience points are gained as follows:
Wizards
Experience points are awarded to Wizards when they successfully complete the creation of a spell in a
laboratory. Neither use nor casting of spells counts toward experience. If a player continues to make
the same spell over and over, the Referee may at some point opt to not recognize more experience
points for it or give some lesser percentage. Likewise, a Referee may opt to award more experience for
successful new research.
Elfin Mages
Experience points are awarded to Elfin Mages when they successfully cast a spell. They receive 100
points per level of the spell cast + 20 times the spell level if the spell was augmented.
Priests
Priests are awarded on a 1 Gold Piece for 1 experience point basis for all treasure donated to their faith
or otherwise spent in the service of their religion. Treasure must be gotten through the Priests personal
adventuring and cannot be donated from anyone else. Referees may opt to take away experience
points for any behavior contradictory to the tenants of the Priests faith.
All Other Classes
All other classes are awarded on a 1 Gold Piece for 1 experience point basis for all treasure spent in
accordance with the nature of the character. Referee?s and players may develop special interests for
their characters if desired or simply award the points for any spending which is voluntary and not for
some unusual project such as freeing a hostage or donating to a bridge construction project.
In all classes except that of Wizard and Elfin Mage, only cold hard cash won through adventuring and
subsequently spent, may be converted to experience points.

Det lär ju vara väldigt nära hur det gick till ursprungligen, annan Gygax skulle kludda till allt :)

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
anth;n39624 said:
Jag räknar nästan bara "vin, kvinnor och sång" som slöseri. Jag har alltid sett denna belöningsmetod som ett sätt att emulera Conan, han gjorde hela tiden stordåd, men var alltid pank efter ett par månader - och det var just för att han blev pank som han var tvungen att börja äventyra igen. - Att betala en tränare är inte att slösa, det är fortbildning. - Att ge pengar till tiggare är inte att slösa, det är välgörenhet. Däremot skulle jag nog acceptera det som slöseri om en spelare använde sina pengar till att hyra ett palats för att ha fester i, köpte löjligt dyra kläder och betalade lön åt ett hundratal tjänare. Observera att det inte är att slösa om man köper palatset ,för då har man gjort en investering.
Jag tycker ju själv då att det inte är ''slösa'' som är nyckelordet och har inven direkt längtan efter att emulera just Conan. För mig är det viktigaste att få RP atg vilja bränna sina pengar, och i ett spel som inte erbjuder möjligheter för ''träning'' ser jag verkligen ingen skillnad på att göra åtskillnad på det och andra sätt att spendera pengar. Faktiska investeringar däremot vet jag inte om jag heller skulle räkna.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Jag gillar XP för guld, men jag har aldrig fått Conan-känsla av att man måste bränna pengarna. Kanske samspelar det med att jag är lite förtjust i det lite mer taktiska/militäriska expeditionsspelandet (typ när man arrangerar sina plåtklädda fighters i fronten eller engagerar lokala hantverkare i att bygga en nedmonterbar sköldvägg med hjul anpassad till dungeonens bredd så man ska kunna avancera och beskjuta en befäst position). I såna sammanhang tycker jag intressekonflikten mellan att bränna guld på XP och att fortsätta effektivisera sin utrustning är riktigt trist.

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Angående slösa eller spara expen så är det väl så att om man vill ha typ Conanstil så passas slösa perfekt men vill man ha äventyrare som skaffar makt, bygger borg/torn/grotta och skaffar sitt eget grevskap så passar sparandet bättre. Var min tanke..

Tomatalven

Hero
En kompromiss mellan spara och slösa vore kanske detta: 1 xp per guld som spenderas på annat än äventyrarutrustning. Vad tror ni?

chrull

Stockholm Kartell
Jag är en mjukis som just nu säger att man får XP för alla pengar och skatter man hittar. Magiska föremål är dock inte värda något alternativt ovärderliga så de får man såklart ingenting för. Men alla pengar, smycken och ädelstenar som hittas ger XP om man lyckas ta sig tillbaka till civilizationen med dem i behåll.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Tomatalven;n39688 said:
En kompromiss mellan spara och slösa vore kanske detta: 1 xp per guld som spenderas på annat än äventyrarutrustning. Vad tror ni?
Typ så. Det vore nog en bra gränsdragning att dra faktiskt. Visst, ni kan bränna flera tusen på att bygga portabla sköldmurar och grejer för att göra grottkrälande näst intill riskfritt, men då blir det ju inte så mycket XP =)

Sen beror det ju på, om man som Debbie VILL att RP ska bygga portabla sköldmurar så är det dumt. Men jag gillar mer Indiana Jones/Mumien-stuket där RP mest har sin personliga utrustning (och ganska minimal sådan).