Nekromanti XP för guld

CapnZapp

Myrmidon
chrull;n39915 said:
Vad tråden handlar om och vad vi just nu pratar om är inte samma sak :)
Jag försökte på ett finkänsligt sätt förklara för dig att vad du talar om kanske inte är vad de andra talar om. Tänk på att vara tydlig och inte utgå från att andra har dina referensramar, and all that...
Sapient said:
Det är bra med lite exegetik mellan varven. Den som inte behärskar sankte Gygax evangelium ska så klart brännmärkas som kättare. Jag förstår inte varför alla insisterar på att hålla sådana här diskussioner demokratiska och med en "trevlig ton".

Det finns bara *ett* sätt att läsa reglerna korrekt. Och det är inte *nödvändigtvis* att läsa exakt de orden som råkar stå där. Det beror på.

anth är uppenbarligen en avfälling, som hänvisar till Dave Arneson. Bara en sån sak...
chrull said:
Jag menade absolut inget sådant. Men att påstå att "alla som inte gör som mig har missuppfattat allt" och sen hänvisa till sina egna husregler som absolut sanning krävde lite Bok-bashning.

chrull

Stockholm Kartell
CapnZapp;n39930 said:
Jag försökte på ett finkänsligt sätt förklara för dig att vad du talar om kanske inte är vad de andra talar om. Tänk på att vara tydlig och inte utgå från att andra har dina referensramar, and all that...

Du får gärna förklara vad du menar.

Såhär ser jag det:
Tråden handlar om XP för Guld, generellt vad folk tycker är bra med det. Anth säger att alla som inte spelar på det sättet han gör har "missförstått xp för guld" och jag påpekar att det sätt han inte spelar på är som det står skrivet i någon av böckerna som spred konceptet med XP för guld.

(och om du med referensramar menar mina hänvisningar till ODD och 1st ed AD&D så är jag 100% säker på att anth också har de referensramarna...)

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
anth;n39903 said:
Så: ANTINGEN får man xp för sitt guld, ELLER så köper man något vettigt för pengarna - man kan inte göra både och.
Det är klart man kan, om man vill. Dock är det inget jag har propagerat för så jag lämnar den diskussionen till nån som vill ha både xp och prylar i gengäld.

anth;n39903 said:
Och just här ligger problemet: du stirrar dig blind på den regeltekniska biten och glömmer bort känslan i spelet.
Nej, det är DU som stirrar dig blind på en väldigt specifik känsla som du vill ha och dömer ut alla som vill ha en annan känsla i spelet. Det finns överhuvudtaget ingen anledning att kräva att pengarna ska "slösas bort" i din bemärkelse om man inte vill ha känslan av att rollpersonerna bara sitter på krogen och super. Slappna av, alla vill inte spela som du gör. I alla fall inte jag =)

chrull

Stockholm Kartell
anth said:
Så: ANTINGEN får man xp för sitt guld, ELLER så köper man något vettigt för pengarna - man kan inte göra både och.
Rymdhamster;n40191 said:
Det är klart man kan, om man vill. Dock är det inget jag har propagerat för så jag lämnar den diskussionen till nån som vill ha både xp och prylar i gengäld.
Jag ger XP för alla pengar och värdeföremål som tas från farlig plats till säkrare/civiliserad plats. Vad som sen händer med pengarna är upp till spelaren. Det funkar alldeles utmärkt. Rollpersonerna levlar i en takt som spelarna och jag tycker är vettig och trots att de får köpa vad de vill för sina pengar så har de problem att köpa allt de vill.

Rymdhamster;n40191 said:
Nej, det är DU som stirrar dig blind på en väldigt specifik känsla som du vill ha och dömer ut alla som vill ha en annan känsla i spelet. Det finns överhuvudtaget ingen anledning att kräva att pengarna ska "slösas bort" i din bemärkelse om man inte vill ha känslan av att rollpersonerna bara sitter på krogen och super. Slappna av, alla vill inte spela som du gör. I alla fall inte jag =)
Very much this! :)

Staffan

Myrmidon
Själv är jag inte så förtjust i konceptet, men det kan bero på att jag vill ha lite mer målmedvetenhet i mina dungeons. De är inte bara platser där det finns monster och skatter, och målet är att ta sig därifrån med mesta möjliga mängd skatter, utan de är ställen man tar sig till för att göra något speciellt ("quests" eller vad man nu vill kalla det för). Vissa kan vara skattkammare, men jag tror kampanjen kan bli rätt enformig om alla dungeons är sådana.

Jag tror XP-för-guld (både i varianten "hitta och bära hem" och "slösa bort") som motivation leder till lite väl stor likriktning bland rollpersoner. Conan-typen är förvisso cool, men han är inte den enda coola typen. Dessutom ser jag pengar som sin egen belöning. Fördelen med att dra hem en massa pengar är inte att man blir en skickligare krigare eller mäktigare magiker av det, utan fördelen är att man nu har en jävla massa pengar.

Men jag har alltid varit förtjust i mer "plottade" äventyr snarare än "sandlådor" (även om det gärna får finnas olika vägar i plotten). Ett av mina absoluta favoritäventyr är Dragon's Crown till Dark Sun (AD&D 2nd ed så klart), där man reser kors och tvärs över settingen för att stoppa den destruktiva planen som skurken satt i spel. Det är även därför jag gillar Paizo och deras Adventure Paths (även om jag börjar uppleva Pathfinder som ett något tungrott system). Notera att bara för att man har en plot så behöver man inte nödvändigtvis vara supergod - även onda eller neutrala rollpersoner kan se att det är i deras eget bästa intresse att stoppa större ondingars dumheter. För att citera Starlord i Guardians of the Galaxy, när han blir tillfrågad varför han vill rädda galaxen: "Because I'm one of the idiots who live in it!"
Eksem said:
Vad det gäller att man kan ha onda eller neutrala rollpersoner i en rädda världen-kampanj så är det såklart så. Men den fullständiga nihilism en XP for gold-sandbox kan framkalla hos normaletiska personer är häpnadsväckande i sig.

XP for gold fungerar såklart mycket bättre i sandboxplay än i plotplay (om jag spelade t.ex. Dragons Crown igen tror jag inte jag skulle ha XP alls, bara levla vid vissa punkter).
Eksem said:
Det har f.ö. visat sig att kampanjer inte blir enformiga ens om de utspelar sig i SAMMA dungeon i flera år (även om man intuitivt kanske skulle kunna tro det).

CapnZapp

Myrmidon
Staffan;n40355 said:
Men jag har alltid varit förtjust i mer "plottade" äventyr snarare än "sandlådor"
Där har du också förklaringen. XP för guld är specifikt en idé för sandlådan. Inte konstigt xp för guld inte är för dig, liksom...

Om spelledaren tar med sig ett skrivet äventyr med motiv och anledningar och dilemmor till varför man mördarluffar, tja vem bryr sig då om guld och xp? Då vet jag ju att DM kommer muta mig med all loot & levels jag behöver så jag inte har några ursäkter stiga av tåget!

;-) :-D

chrull

Stockholm Kartell
Staffan;n40355 said:
Själv är jag inte så förtjust i konceptet, men det kan bero på att jag vill ha lite mer målmedvetenhet i mina dungeons. De är inte bara platser där det finns monster och skatter, och målet är att ta sig därifrån med mesta möjliga mängd skatter, utan de är ställen man tar sig till för att göra något speciellt ("quests" eller vad man nu vill kalla det för). Vissa kan vara skattkammare, men jag tror kampanjen kan bli rätt enformig om alla dungeons är sådana.

Jag tror XP-för-guld (både i varianten "hitta och bära hem" och "slösa bort") som motivation leder till lite väl stor likriktning bland rollpersoner. Conan-typen är förvisso cool, men han är inte den enda coola typen. Dessutom ser jag pengar som sin egen belöning. Fördelen med att dra hem en massa pengar är inte att man blir en skickligare krigare eller mäktigare magiker av det, utan fördelen är att man nu har en jävla massa pengar.

Men jag har alltid varit förtjust i mer "plottade" äventyr snarare än "sandlådor" (även om det gärna får finnas olika vägar i plotten). Ett av mina absoluta favoritäventyr är Dragon's Crown till Dark Sun (AD&D 2nd ed så klart), där man reser kors och tvärs över settingen för att stoppa den destruktiva planen som skurken satt i spel. Det är även därför jag gillar Paizo och deras Adventure Paths (även om jag börjar uppleva Pathfinder som ett något tungrott system). Notera att bara för att man har en plot så behöver man inte nödvändigtvis vara supergod - även onda eller neutrala rollpersoner kan se att det är i deras eget bästa intresse att stoppa större ondingars dumheter. För att citera Starlord i Guardians of the Galaxy, när han blir tillfrågad varför han vill rädda galaxen: "Because I'm one of the idiots who live in it!"
Jag tycker att "plottade" och mer heroiska saker kan fungera även med XP för Guld om man bara anpassar det lite. Till exempel kan man strunta i XP för guld och ge XP för arkeologiska fynd för en mer Indiana Jones-känsla. Eller så ser man till att bara ge XP för guld som spenderas på heroiska saker.
Alla rollpersoner blir inte automatiskt Conan eller giriga svin bara för att man spelar med XP för Guld heller. Rollpersonerna i min nuvarande kampanj drivs av tre helt olika motivationer (rikedom, makt och berömmelse typ, och en gemensam känsla av att vilja göra rätt/skydda folk från allt demoniskt och hemskt som just nu drabbar Suffolk-trakten).

Men om man trivs med att dela ut XP primärt för monster eller quests så är det såklart dumt att ta något man inte gillar och hacka om det tills att man gillar det/det funkar.