Nekromanti XP för guld

Tomatalven

Hero
I D&D 5e kanske det vore något att låta varje spelare bestämma ett område som ens karaktär får xp av att bränna pengar på, i enlighet med ens bakgrund, klass och personlighet. T. ex en Folk Hero kanske skulle donera till de fattiga bönderna i sin hemby, medan en Sage köper värdelösa antikviteter. Vad tror ni om det? I övrigt för man inte xp för något.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Tomatalven;n39711 said:
I D&D 5e kanske det vore något att låta varje spelare bestämma ett område som ens karaktär får xp av att bränna pengar på, i enlighet med ens bakgrund, klass och personlighet. T. ex en Folk Hero kanske skulle donera till de fattiga bönderna i sin hemby, medan en Sage köper värdelösa antikviteter. Vad tror ni om det? I övrigt för man inte xp för något.
Om man känner att man måste begränsa spelarnas möjlighet till att bränna sina pengar, så visst. Men jag ser inte riktigt poängen? Jag skulle mycket hellre hålla det öppet istället så kan man rent handlingsmässigt anpassa vad man bränner pengar på efter vad som passar situationen.

Sitter ni en en ruffig hamnstad? Då går pengarna antagligen till sprit och spel, och XPn kommer från detta och krogslagsmål, och kanske en och annan rättegång.

Sitter ni i en tempelstad långt uppe i bergen? Ja då har väl pengarna getts som donation till munkarna och ni har fått meditera och studera med dem.

chrull said:
Äh, jag ser helt klart det som en ball grejj att välja lite. Särskilt om man har paladiner och liknande "hjältar" med.

chrull

Stockholm Kartell
Tomatalven;n39711 said:
Ja, det är helt klart en möjlighet.

Tomatalven

Hero
Jag tänkte lite som i Dragons at Dawn, olika karaktärer blir bättre på olika sätt.

anth

Vetefan
"Slösa" betyder för mig "kasta pengarna i sjön".
Vill man som spelledare att spelarna ska bränna sin förmögenhet, men att de samtidigt ska göra något meningsfullt med pengarna - har jag för mig att det fanns en lösning i Iron Heroes.
Nu är jag långt bort från mina böcker, men jag har för mig att det fanns något som kunde liknas vid "money feats": man kunde alltså köpa kontakter, titlar, köpa sig fri från brott o.s.v.
Fördelen är:
- spelledaren blir glad för rollpersonerna går inte runt med miljoner guldmynt.
- spelarna blir glada för deras rollpersoner får något användbart för sina pengar.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
anth;n39742 said:
"Slösa" betyder för mig "kasta pengarna i sjön". Vill man som spelledare att spelarna ska bränna sin förmögenhet, men att de samtidigt ska göra något meningsfullt med pengarna - har jag för mig att det fanns en lösning i Iron Heroes. Nu är jag långt bort från mina böcker, men jag har för mig att det fanns något som kunde liknas vid "money feats": man kunde alltså köpa kontakter, titlar, köpa sig fri från brott o.s.v. Fördelen är: - spelledaren blir glad för rollpersonerna går inte runt med miljoner guldmynt. - spelarna blir glada för deras rollpersoner får något användbart för sina pengar.
Då förstår jag övethuvudtaget inte vad du pratar om för det har ju alldrig varit aktuellt. Vi pratar ju om att man ska få xp för pengarna.

Xyas

Swashbuckler
Snyggast vore väl om man väljer en gud att tillbe, och så får man xp när man bränner pengarna på offer till sagda gud. Endast gudfruktighet kan ge dig styrka :p Annars så har jag alltid antagit när folk pratar om xp för guld att det är per guldmynt man kommer undan med. Vad som händer med pengar sen är ointressant från xp-synpunkt.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Xyas;n39759 said:
Annars så har jag alltid antagit när folk pratar om xp för guld att det är per guldmynt man kommer undan med. Vad som händer med pengar sen är ointressant från xp-synpunkt.
Det är det vanliga, ja. Jag rycker inte det är lika kul dock.

anth

Vetefan
Rymdhamster;n39756 said:
Då förstår jag övethuvudtaget inte vad du pratar om för det har ju alldrig varit aktuellt. Vi pratar ju om att man ska få xp för pengarna.
Vi tar det en gång till: att ge pengar till välgörenhet eller betala en tränare är INTE att slösa bort pengarna och skulle aldrig ge xp i min värld. Aldrig.

Man får xp för att spendera guld på vin, kvinnor (eller män) och sång.

Men folk kommer gång på gång med förslag där de vill använda pengarna till något vettigt OCH få xp - då har man missförstått konceptet med xp för guld.

Vad jag gjorde var att komma med ett alternativt förslag för de som vill använda sitt guld till något vettigt och då de alltså inte får xp för guld. :)

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
anth;n39813 said:
Vi tar det en gång till: att ge pengar till välgörenhet eller betala en tränare är INTE att slösa bort pengarna och skulle aldrig ge xp i min värld. Aldrig.
Men om man får XP för pengarna så är de ju inte bortslösade ju.

anth;n39813 said:
Men folk kommer gång på gång med förslag där de vill använda pengarna till något vettigt OCH få xp - då har man missförstått konceptet med xp för guld.
Vad är det för praktiskt skillnad på om jag säger att jag bränner 1000 guld på vin, kvinnor och sång eller om jag säger att jag bränner 1000 guld på att träna fäktning på akademin om det enda jag får ut av det i båda fallen är samma sak: 1000 XP? Jag fattar inte riktigt vad det är du menar med att det skulle vara "något vettigt".

chrull

Stockholm Kartell
anth;n39813 said:

Man får xp för att spendera guld på vin, kvinnor (eller män) och sång.

Vad jag gjorde var att komma med ett alternativt förslag för de som vill använda sitt guld till något vettigt och då de alltså inte får xp för guld. :)

Enligt den här definition så listar jag då lite spel som "missförstått konceptet med xp för guld":
Dungeons & Dragons, av Arneson och Gygax
Advanced Dungeons & Dragons, av Gygax (med Arneson)
Dungeons & Dragons Basic, av Tom Moldvay
...jag kan fortsätta men du fattar nog ;)

För inga av de här reglerna nämner något om att pengarna ska slösas bort. Det står bara att man får XP för guld "gained", eller som i 1st ed DMG:
Treasure must be physically taken out of the dungeon or lair and turned into a transportable medium or stored in the player's stronghold to be counted for experience points.
Så just nu projicerar du dina egna husregler som någon slags sanning.
Rymdhamster said:
Nja, fast nu missar ju du poängen lika mycket som Anth. Det ÄR ju nån slags husregel eller nått vi pratar om. Specifikt XP för spenderade pengar, istället för XP för tjänade pengar. Det vi sen grälar om är vad man borde få spendera dem på för att få XP =)

anth

Vetefan
Rymdhamster;n39830 said:
Men om man får XP för pengarna så är de ju inte bortslösade ju.
OK, _en_ _gång_ _till_:
Ja. Helt rätt. Får man xp istället för guld. Det är inte bortslösat.
Men vad du säger är likvärdigt med: "först vill jag ta mina 10 guldmynt och betala värdshusvärden, sedan vill jag ta SAMMA 10 guldmynt och köpa ett nytt svärd med."
Så: ANTINGEN får man xp för sitt guld, ELLER så köper man något vettigt för pengarna - man kan inte göra både och.

Rymdhamster;n39830 said:
Vad är det för praktiskt skillnad på om jag säger att jag bränner 1000 guld på vin, kvinnor och sång eller om jag säger att jag bränner 1000 guld på att träna fäktning på akademin om det enda jag får ut av det i båda fallen är samma sak: 1000 XP? Jag fattar inte riktigt vad det är du menar med att det skulle vara "något vettigt".
Du har givetvis helt rätt - rent regeltekniskt gör det ingen skllnad.
Och just här ligger problemet: du stirrar dig blind på den regeltekniska biten och glömmer bort känslan i spelet.
Säg att jag ger dig 500 kr IRL som du ska använda för att köpa nya Player's Handbook. Men istället för att köpa PHB går du på en forumsöl och super upp pengarna - och nästa morgon vaknar du med en enorm ångest när du inser vad du gjort.
Flytta nu över detta scenario till vårt favoritfantasyrollspel: man får inte xp för spenderat guld om det inte är troligt att ens rollperson skulle vakna upp med ångest dagen efter när denne inser hur denne gjort av med allt sitt guld.

Skulle du lyckas konstruera en rollperson som har en personlighet så att denne skulle vakna upp med ångest för att denne spenderat 1000 gp på svärdträning så skulle jag ge xp för det. Men jag skulle samtidigt kalla dig för kobold, munchkin och power gamer - och jag tror faktiskt inte att du skulle förstå varför jag kallade dig för sånt. :) :) :)

anth

Vetefan
chrull;n39850 said:
Enligt den här definition så listar jag då lite spel som "missförstått konceptet med xp för guld":
Dungeons & Dragons, av Arneson och Gygax
Advanced Dungeons & Dragons, av Gygax (med Arneson)
Dungeons & Dragons Basic, av Tom Moldvay
...jag kan fortsätta men du fattar nog ;)

För inga av de här reglerna nämner något om att pengarna ska slösas bort. Det står bara att man får XP för guld "gained", eller som i 1st ed DMG:

Så just nu projicerar du dina egna husregler som någon slags sanning.
Du har helt rätt, den finns inte med i reglerna, det är en husregel som "någon" kom på.

Faktiskt är denne "någon" Dave Arneson som började använda sig av den runt 1970-1971, men den regeln kom inte med i ODD74-reglerna.
http://muleabides.wordpress.com/2009/10/08/wine-women-and-song-experience-points/
Och regeln kallas alltså för det politiskt korrekta "xp for ale and whores" :)
chrull said:
Var läser du att Arneson började använda den 70-71?
I den där länken står det dessutom aldrig något om att pengarna måste slösas bort, de måste spenderas på "your area of interest". Det nämns aldrig i den där länken att pengarna måste slösas bort, tvärt om nämns det på flera ställen att man kan spendera dem på saker du specifikt sagt att det inte är slöseri.

CapnZapp

Myrmidon
anth;n39905 said:
Det vi talar om är att man får xp för att spendera guld, istället för att få xp när man får guldet.
Tråden heter "XP för guld". Upplagt för förvirring, med andra ord :)

CapnZapp

Myrmidon
Tomatalven;n39711 said:
I D&D 5e...
Finns/kommer det finnas något xp-för-guld alternativ i 5E? Officiellt alltså (typ i DMG, även om "bara" variant sidebar...?)
CapnZapp said:
Magiska föremål sägs ju sakna gp-siffror i 5E, så den omedelbara frågan var då "vad ska man då bränna sitt guld på?"

Öl och horor låter ju då som ett givet svar ;-) men vad säger WotC?
chrull said:
Det vet vi inte än, eftersom DMG inte är släppt än.
Bolongo said:
"vad ska man då bränna sitt guld på?"

Tja, jag har inte sett PH ännu, men det skall visst finnas en del downtime-aktiviteter där, och mer skall komma i DMG.
Det har ju kommit en del signaler om slottsbyggande skall bli något man gör igen. Aahhh, det var tider det, då man var tvungen att ge sig ner i grottor för att tjäna ihop till löneutbetalningarna. ;)

chrull

Stockholm Kartell
CapnZapp;n39907 said:
Tråden heter "XP för guld". Upplagt för förvirring, med andra ord :)

Vad tråden handlar om och vad vi just nu pratar om är inte samma sak :)

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
XP för guld man blåser på träning har wilper kört med i sin Mörka hål-kampanj (Swords & Wizardry Whitebox+småplock om jag minns rätt). Jag har fått intrycket att det blev JRPG-feeling över det. Lär rätt mysigt faktiskt, men det kanske är Enhörnings magi som spelar mest roll för den saken.

CapnZapp

Myrmidon
Chrull;n39908 said:
Det vet vi inte än, eftersom DMG inte är släppt än.
Jag menar givetvis "har ni som följt spelets utveckling sett några alternativ diskuteras till standard xp modellen?"
chrull said:
Allt jag har hört är rykten om att det ska dyka upp. Inga konkreta bevis än så länge.