Nekromanti XP för inlägg?

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Nej, jag pratar inte om det gamla systemet, där man fick xp för inlägg och andra saker. Däremot tycker jag att det är rätt smidigt med xp-funktionen på ENWorld, där man kan dela ut xp för ett inlägg man tycker om. Då dyker det upp en liten "plupp" längst ned i inlägget där det står vem som har gett xp:n och man kan fylla i varför man givit den.

Jag tycker det är ett svinbra alternativ till "+1"-inlägg (eller de tidigare "håller med [NT]). Det är ett litet, smidigt sätt att visa uppskattning för vad någon skrivit, utan att ta upp diskussionsutrymme, eller störa en diskussion med inlägg som inte har ned huvudspåret att göra.

Är det här något folk skulle vilja se på rollspel.nu, och i så fall: går det att göra?

tull

Hero
Jag skulle föredra en "gilla" knapp. Sen om man kallar det "gilla" eller +1 xp det skiter jag. Funktionen är det viktiga.

Däremot tycker jag inte att man ska kunna ge minuspoäng.

Vitulv

Persson said:
Jag skulle föredra en "gilla" knapp. Sen om man kallar det "gilla" eller +1 xp det skiter jag. Funktionen är det viktiga.
Ja, det är skit samma vad det heter. Däremot vill jag helst inte ge upp funktionen att skriva en kort kommentar till sin "gilla"/xp.

Persson said:
Däremot tycker jag inte att man ska kunna ge minuspoäng.
Det tycker inte jag heller. Vi hade en stjärnmärkning (betyg 1-5) för några år sedan, och den var inte så lyckad.

Men att bara kort markera när man tycker något är bra, tja det kan väl knappast leda till dålig stämning.

solvebring

Superhero
Robert Jonsson said:
Vi hade en +1 och -1 markering innan stjärnorna. Den var ännu sämre.
Är med föregående talare. Att ge minuspoäng är bara crap. Tror att det var just det som gjorde att det systemet inte var särskilt framgångsrikt.Då är det bättre att inte tycka någonting alls.

Men en "+1"-knapp, "gilla", "grön tumme-upp" eller whatever - så att man helt enkelt bara kan visa sin uppskattning eller ett passivt medhåll för ett inlägg, utan att behöva göra ett eget inlägg, låter fint.

Bra idé, Vitulv!

Vitulv

Meh, nu har alla i tråden uttalat sig om minuspoäng hit och dit, jag nämnde ju inte ens något om det i trådstarten, tvärtom.

Recca

Femme Fatale
Vitulv said:
Nej, jag pratar inte om det gamla systemet, där man fick xp för inlägg och andra saker. Däremot tycker jag att det är rätt smidigt med xp-funktionen på ENWorld, där man kan dela ut xp för ett inlägg man tycker om. Då dyker det upp en liten "plupp" längst ned i inlägget där det står vem som har gett xp:n och man kan fylla i varför man givit den.

Jag tycker det är ett svinbra alternativ till "+1"-inlägg (eller de tidigare "håller med [NT]). Det är ett litet, smidigt sätt att visa uppskattning för vad någon skrivit, utan att ta upp diskussionsutrymme, eller störa en diskussion med inlägg som inte har ned huvudspåret att göra.

Är det här något folk skulle vilja se på rollspel.nu, och i så fall: går det att göra?
Jättebra idé. I want. Det borde framgå vem som plussar och nån liten motivering.

Laowai

Hero
Vitulv said:

+1 (see what i did there?)

Genesis

Ni dés ni maître
Det är inget jag känner är så nödvändigt, men jag har inget emot det. Implementeras det kommer jag att använda det, men med tanke på hur mycket krank redan har att göra så känns det inte som något som behöver prioriteras.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Genesis said:
Det är inget jag känner är så nödvändigt, men jag har inget emot det. Implementeras det kommer jag att använda det, men med tanke på hur mycket krank redan har att göra så känns det inte som något som behöver prioriteras.
Turligt nog kan jag ingenting om forumsystemet; allt som ska implementeras här är Gardeners bord.

Så ni vet.

Unfair

Hero
Genesis said:
Instämmer när det gäller att det inte är något som behöver prioriteras då jag inte ser att funktionen skulle leda till några garanterade framsteg för forumet. Folk ska få ha ett liv utanför också.

Men jag tycker ändå att det är rätt att det tas upp men tanke på allt annat "onödigt"* som blivit inplanterat på forumet.

* Det går att använda men det är mer där för att det gick.

Unfair

Hero
krank said:
Genesis said:
Turligt nog kan jag ingenting om forumsystemet; allt som ska implementeras här är Gardeners bord.

Så ni vet.
Noterat.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Med andra ord, det kommer aldrig att ske för Gardener är ännu mer upptagen än krank. :gremtongue: