Nekromanti XP-kostnad i W:tF och V:tR

Gideon_UBBT

Veteran
Joined
1 Apr 2004
Messages
15
Location
Lund
Det här är en jämförande diskussion mellan W:tF och V:tR om hur rollpersoner av de två typerna avancerar och hur deras xp-kostnader är. Jag och Cogitare har diskuterat det tidigare i verkliga verkligheten.

Jag kan inte systemet för vampyrer enligt V:tR så bra, men jag kan för varulvarna, så kan väl någon fylla i med det andra om det skulle behövas.

Varulvar och vampyrer har samma kostnad för PrU/Bloodpotency (x8). De har också samma för Harmony/Humanity (x3). Så där finns det ingen skillnad.

Men varulvar har meriten Totem, som kostar 3 xp per totempoäng. Det är något som vampyrerna inte har och jag tycker att detta är något som bör läggas på varulvarnas pluskonto. Man kan maxa med totemet, t ex kostar en dot extra i en grundegenskap för ALLA i en spelgrupp på 1+5 bara 54 xp, vilket blir knappt 11 xp per man. Det är maxxxat.

För varulvarna kostar det x5 att skaffa sig en ny Gift. Men den kostnaden har en begränsning, du får inte köpa bättre Gifts än vad du har Renown. Det kostar x6 att höja sin Renown, men då får du en Gift på köpet.

Varulvar kan alltså öka sin status i samhället och framför allt i andevärlden med xp. Det kan inte vampyrerna. En nybliven varulv har en anderank motsvarande rank 2, med sina tre dottar Renown. Andar med rank 2 eller lägre visar varulven respekt (s272). När varulven kommit upp i åtta dottar Renown stiger han till Rank 3. Sådana andar är ganska feta. Men det är speltekniskt bara denna fördel man har av att stiga i rank.

Vampyrer får sätta sig i respekt genom att vara tuffa, det finns inget system för det. Det kanske är en brist?

SLUTSATSER
Det kostar lite mer för varulvar att få nya magiska förmågor, i vissa fall. Å andra sidan ger deras magiska förmågor dem regelteknisk respekt från andar. Dessutom har varulvar möjlighet att maxa med sitt totem. Jag tycker att det väger ganska jämt mellan de två, och om en flock varulvsspelare kom överens om att lägga de där 11 xp var på en dot i Wits skulle man snabbt gå om en V:tR-grupp i förmågor/xp.
 

Havoc

Swordsman
Joined
21 Feb 2001
Messages
545
Location
Stockholm
Varulvar kan alltså öka sin status i samhället och framför allt i andevärlden med xp. Det kan inte vampyrerna.
Covenant/Clan/City Status?

I övrigt så anser jag inte att det är speciellt viktigt huruvida den ena eller den andra kan spendera XP mer effektivt.
 

DarkMystic

Swordsman
Joined
15 Jan 2004
Messages
527
Location
Göteborg
Sen är Varulver lite coolare än en vampyr. Vampyrer och Varulvar är inte samma sak, sure Varulvar har Totem and stuff men kan en varulv bli gammla som bergen eller skapa fler varulvar genom att bita folk och ge dem lite blod?
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,220
Location
Lund
Jo, varulvar och vampyrer är olika saker. Var vill du komma med ditt resonemang? Ser inte hur det har att göra med hur många olika saker varulvar respektive vampyrer kan lägga sina surt förvärvda XP på?

C.
 

DarkMystic

Swordsman
Joined
15 Jan 2004
Messages
527
Location
Göteborg
Båda spel handlar om olika saker, en varulvs är stor och start från början och därför har lite billiga grejor. Spelen har olika mål, en varulv bör känna sig stor och stark medan en vampyr ska vara lite tricksig och smart för att kunna spöa upp sina motståndare, och detta speglar sig i xp sakerna.
 

Gideon_UBBT

Veteran
Joined
1 Apr 2004
Messages
15
Location
Lund
Nej, det är inte så viktigt. Men många rollspelsdiskussioner jag har kretsar kring det totalt oviktiga och är roliga. Jag har diskuterat med Cogitare och får kanske ge honom lite rätt men inte helt och hållet rätt.
 
Top